عدم شماره‌گذاری خودروها به دلیل اخذ نکردن استانداردهای ۸۵ گانه

0

ماجرای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی درست از سال ۹۶ و جهت رعایت استانداردهای ۸۵ گانه تنها برای خودروهای وارداتی اجباری شد. پس از آن رعایت این موارد بر اساس یک مهلت سه ساله برای خودروهای داخلی اعلام شد که از آن زمان تاکنون برخی خودروسازان خواستار مهلت بیشتر بودند که هر بار سازمان استاندارد اعلام کرد که هیچ مهلت اضافه‌ای به خودروسازان داده نمی‌شود.

حسین مقدم در این مورد گفت: «برای خودرو دو استاندارد یا حد مجاز داریم. در ابتدا استاندارد زمان تولید است که در تست‌های سی ‌یو پی سطح استاندارد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در نهایت هم خودرو دارای صلاحیت می‌شود تا شماره‌ گذاری شود. حدود مجازی را سازمان حمایت محیط ‌زیست به مراکز معاینه فنی ابلاغ کرده است و خودروهایی که در حال حرکت هستند نیز باید این حدود مجاز را رعایت کنند که این حدود لزوماً منطبق با استاندارد زمان تولید نیستند. استانداردهای یورو در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند و بر اساس حدود مجاز ابلاغی خودروها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند».

مقدم ادامه داد: «خودروها در زمان شماره‌ گذاری باید استانداردهای ۸۵ گانه محیط ‌زیست و ایمنی را پشت سر بگذارند و این روند با همکاری سازمان حفاظت محیط‌ زیست، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور شکل می‌گیرد. خودرو در صورتی که همه استانداردها را داشته باشد، شماره‌ گذاری می‌شود و ۴ مورد استانداردها در خصوص مسائل محیط‌زیست و ۸۱ مورد در خصوص مسائل ایمنی هست».

بیشتر بخوانید: استانداردهای ۸۵گانه خودرو چه هستند؟

عدم شماره‌گذاری خودروها به دلیل اخذ نکردن استانداردهای ۸۵گانهاکنون خودروسازان داخلی به‌ جز چند مورد که مشکلاتی وجود داشت، توانستند بسیاری از این استانداردها را محقق کنند که یکی از آنها ترمز هوشمند خودروهای تجاری سنگین است.

استانداردهای آلایندگی خودرو جزو مهم‌ترین این استاندارهاست و بسیاری از خودروهای تولید داخل یا به روز شده، این استاندارها را اخذ نکرده‌اند و در نتیجه هنوز شماره‌ گذاری نشده‌اند. شرکت های خودروسازی در صدد آن هستند که کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهند تا برای پاس کردن استانداردها مشکلی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت خودرو در گروی تحولات سیاسی

مقدم خاطرنشان کرد: «در قانون هوای پاک پیش‌ بینی شده است که سازمان حفاظت محیط ‌زیست آئین ‌نامه‌ای برای سن خودرو و فرسودگی منتشر کند اما این آئین ‌نامه توسط دیوان عدالت اداری لغو شد. مبنای سن خودرو همیشه مورد نظر بوده است و برای خودروهای عمومی این زمان حدود ۱۰ سال است و برای خودروهای شخصی سواری هم در حدود ۲۰ سال هست همچنین خودروهای فرسوده در صورت تردد جریمه خواهند شد و مراکز معاینه فنی به این خودروها برگه معاینه نخواهند داد و محدودیت‌هایی برای تعویض پلاک و نقل‌وانتقال نیز دارند».

وی افزود: «به واسطه مسائل اقتصادی و تحریم‌ها جایگزینی خودروها با مشکل همراه هست و در نتیجه بندهایی از قانون هوای پاک در کشور اجرا نمی‌شود».

استانداردهای ۸۵ گانه برای ایمنی مردم و ارتقاء خودروهای داخلی است و جزو استانداردهای سختگیرانه محسوب نمی‌شود.

***

شما می‌توانید تازه‌ترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.