خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند

1

با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به میانگین درآمد در کشورمان و سایر کشورهای دیگر جهان و تناسب بستن میان قیمت خودروها در ایران و جهان به راحتی می‌توان دریافت که خودرو در ایران کالایی گران قیمت و دور از دسترس است و سالانه ایرانیان بخش قابل توجهی از در آمد خود را صرف خرید خودرو می‌کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم سه شنبه مجلس و بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بیشتر بخوانید: امیدی به بازگشت رنو و پژو به بازار ایران نیست

بر اساس این بند، کلیه مالکان (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از ده میلیارد ( ۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۱۰) ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات ساالنه خودرو می‌باشند:

  1. تا مبلغ پانزده میلیارد ریال نسبت به مازاد ده میلیارد ریال یک درصد
  2. تا مبلغ سی میلیارد ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد ریال دو درصد
  3. تا مبلغ چهل و پنج میلیارد ریال نسبت به مازاد سی میلیارد ریال سه درصد
  4. نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد ریال چهار درصد

بیشتر بخوانید: آیا سهمیه بنزین نوروز اجرایی می‌شود؟

این مالیات بر اساس ارزش روز خودرو با نرخ دو دهم درصد محاسبه می‌شود. همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند مالیات سالیانه خودروهای مشمول تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را پرداخت کنند. تعویض پلاک خودروها و ثبت نقل و انتقال املاکی که به‌ موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده، پیش از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. نیروی انتظامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد.

متخلف از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد. آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

***

شما می‌توانید تازه‌ترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

1 نظر
  1. حمید می‌گوید

    مالیات واسه چی میگیرن وقتی خرج مملکت نمی کنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.