تغییرات مشخصات فنی ایران خودرو تارا

0

بحث خودرو ملی و تکیه‌بر توان داخلی موضوع دلخواه غول‌های خودروسازی ایران است. سایپا بعد از چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد و پیش‌فروش کرد. اکنون نوبت ایران‌خودرو است که ضمن رونمایی K132 حدود ۱۸ سال بعد از معرفی سمند، برای تولید خودرو با طراحی و مهندسی ایرانی تبلیغ کند.

تحریم‌های خارجی علیه ایران امکان مونتاژ و تولید پژو ۳۰۱ را از ایران‌خودرو گرفت. حالا طرف ایرانی تلاش می‌کند مشابه برنامه‌ای که برای سمند پیاده کرد، محصولی با استفاده از پلتفرم خارجی برای پاسخ به مشتریان داخلی بسازد. این موضوع باتوجه‌به قرارداد بین ایران‌خودرو و گروه پژو سیتروئن منع قانونی ندارد؛ قراردادی که بعد از برجام منعقد شد.

بیشتر بخوانید: قیمت ایران خودرو تارا دنده‌ای مشخص شد

تغییرات مشخصات فنی ایران خودرو تارا

با مراجعه به وب‌سایت ایران‌خودرو و مطالعه بخش مربوط به تارا، متوجه می‌شویم که در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰، این خودروساز صفحه مربوط به محصول جدید خود را به‌روزرسانی کرده است. بر اساس این به‌روز‌رسانی و همچنین اضافه‌شدن مشخصات رانا پلاس پانوراما ۶ دنده در وب‌سایت ایران‌خودرو، مشخص می‌شود که مهندسان این شرکت تغییرات نرم‌افزاری را بر روی پیشرانه TU5 پلاس اعمال کرده‌اند.

پیشرانه TU5 پلاس نسخه ارتقایافته TU5 است و از سویی نمونه بومی‌سازی‌شده پیشرانه EC5 گروه PSA هم به حساب می‌آید. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری (۱۵۸۷ سی سی) ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، دارای فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی است. ویژگی‌هایی مانند پمپ روغن متغیر، سیستم پاشش سوخت و جرقه‌زنی جدید، استاندارد آلایندگی بهبود یافته و … در آن دیده می‌شود. قبلاً گفته می‌شد که پیشرانه TU5 پلاس بر روی تارا و رانا پلاس پانوراما ۶ دنده، توان ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. در جزئیات فنی این پیشرانه بیان شده بود که توان ۱۱۰ اسب بخار در دور ۶۰۰۰rpm به دست می‌آید و گشتاور حداکثری ۱۵۰ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰rpm قابل‌بهره‌برداری است.

اکنون با‌توجه‌به تغییرات اعمال‌شده در بخش مشخصات فنی تارا و رانا پلاس بر روی وب‌سایت رسمی ایران خودرو، مشخص می‌شود که پیشرانه TU5 با به‌روزرسانی و تغییرات نرم‌افزاری همراه شده است. پس از این تغییر در مشخصات فنی تارا و رانا پلاس ۶ دنده پانوراما، پیشرانه TU5 پلاس ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر برای این دو سدان ملی تولید می‌کند. در نگاه اول، مشخص است که تغییرات جدید سبب شده است که TU5 پلاس ۳ اسب بخار نسبت به گذشته بیشتر تولید کند و از سویی ۶ نیوتن‌متر از گشتاور آن کاسته شده است.

با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهیم شد که این تغییرات برای ثبات توانایی TU5 پلاس در بازه‌های عملکردی مختلف است. در حال حاضر پیشرانه تارا و رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ۱۱۳ اسب بخار را در ۵۸۰۰rpm تولید می‌کند که ۲۰۰rpm کمتر از نمونه قبلی است. همچنین با وجود کاهش ۶ نیوتن‌متری گشتاور در TU5 پلاس و رسیدن این عدد از ۱۵۰ به ۱۴۴ نیوتن‌متر، می‌بینیم که حداکثر گشتاور این پیشرانه ارتقایافته به‌جای تولید در ۴۵۰۰rpm، در دور ۴۰۰۰rpm در دسترس راننده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: تارا کیفیت و ایمنی بالایی دارد

تغییرات مشخصات فنی ایران خودرو تارا

در نگاهی جزئی‌تر متوجه می‌شویم که ضرایب دنده یک و دو گیربکس های BE4 تارا و MT6 رانا پلاس ۶ دنده، اختلاف ناچیزی با هم دارند. برای همین می‌توان به‌صورت تئوری نتیجه گرفت که این دو سدان تقریبا تفاوت خاصی در شروع حرکت با هم نخواهند داشت. بااین‌حال ایران‌خودرو اعلام می‌کند که تارا دنده‌ای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹٫۵ ثانیه ثبت می‌کند و این عدد نیز برای رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ۱۱٫۶ ثانیه است. به عبارت ساده‌تر دو خودروی مشابه با اختلاف جرم ۱۴ کیلوگرم، بیش از دو ثانیه در بحث شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با هم اختلاف دارند که باز هم به ناقص و اشتباه بودن برخی اطلاعات ارائه‌شده از سوی ایران‌خودرو پی می‌بریم.

قبل‌تر مدیرعامل ایران خودرو گفت: «این خودرو در سطح کیفی ۴ ستاره به بازار عرضه خواهد شد و برنامه داریم در آینده درجه کیفی ۵ ستاره را کسب کند.» در معرفی اولیه تارا دنده در سال ۱۳۹۹ (در آن زمان با نام پروژه K132 معرفی شد) هم دکمه محدودکننده سرعت با نوشته LIM بر روی پنل کروز کنترل و در قسمت چپ فرمان این خودرو وجود داشت. احتمال دارد که حضور این آپشن در نسخه های نهایی ایران خودرو تارا دنده‌ای قطعی نشده باشد.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.