مقایسه چری A15 با پراید، پژو ۴۰۵ و سمند LX

5

چری ویانا A15 در دو تیپ کویین و ویانا در مدل‌های سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ در بازار موجود است. با توجه به قیمت نسبتاً پایین این خودرو، خودروهای هم‌سطح زیادی نمی توان برای آن جست‌وجو کرد و چون خریداران احتمالی این خودرو به‌دنبال یک سدان جمع‌وجور هستند، خودروهای هاچ‌بکی چون پژو ۲۰۶ و ام‌وی‌ام ۱۱۰ را از مقایسه کنار می‌گذاریم. ضمن این‌که با این مبلغ می‌توان خودروهای بهتر اما خیلی قدیمی‌تر هم خرید. بنابراین، در ادامه این مطلب به مقایسه چری A15 با پراید صندوقدار و پژو ۴۰۵ و سمند LX می‌پردازیم تا ببینیم چری A15 چینی چه حرفی برای گفتن دارد.

مقایسه چری A15 با پراید صندوق‌دار

در میان انواع پراید، ما پراید ۱۳۱ SE (یا EX) را در نظر گرفته‌ایم که تولیدش تقریباً هم‌زمان با چری A15 است. در پرایدهای EX مدل ۱۳۸۹ به بعد سه نقطه ضعف پرایدهای قدیمی‌تر برطرف شد؛ فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه‌هوای راننده؛ از این منظر به پای چری A15 رسید. از سال ۱۳۹۳ با تغییر نام به SE بهینه‌سازی حد آلایندگی یورو ۴ و کیسه هوای سرنشین هم به آن افزوده شد.

با مقایسه چری A15 با پراید متوجه می‌شویم که پراید نسبت به هر دو تیپ چری A15 موتور کم‌حجم‌تری دارد؛ موتور ۱.۳ لیتری در برابر موتورهای ۱.۶ لیتری کویین و ۱.۵ لیتری ویانا قدرت کم‌تری تولید می‌کند. با این حال، مصرف بنزین پراید حدود ۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کم‌تر از چری است. هر دو خودرو از جعبه‌دنده ۵ دنده دستی بهره می‌برند و شتاب اولیه‌شان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، کمابیش در محدوده ۱۲ تا ۱۴ ثانیه‌ای است.

پراید حدود ۴۰ سانتی‌متر در طول، ۸ سانتی‌متر در عرض کوچک‌تر است، اما نزدیک به ۳ سانتی‌متر ارتفاع بیش‌تری دارد و البته نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم هم از چری ویانا A15 سبک‌تر است. باک چری ۵۵ لیتر بنزین می‌گیرد و باک پراید ۴۰ لیتر. از مزایای چری، می‌توان به شیشه‌بالابر برقی عقب، آینه‌های برقی و چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب اشاره کرد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه پراید ۱۳۱ با خودورهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

عکس چری A15
نمای پشتی چری A15

مقایسه چری A15 با پژو ۴۰۵ مدل GLX

پژو ۴۰۵ از منظر نسل طراحی متعلق به همان دوره‌ای است که چری A15 از آن الگو گرفته است. بااین‌حال، پژو ۴۰۵ که طراحی اولیه‌ی آن مربوط به دهه ۱۹۸۰ است همچنان مزایای خود را دارد؛ موتور ۱۸۰۰ سی‌سی XU7 که از هر دو نوع موتور چری A15 حجیم‌تر است و نیرو و شتاب اولیه‌ی بیش‌تری تولید می‌کند، اما مصرف بنزین آن از چری بیش‌تر است.

با مقایسه چری A15 با پژو ۴۰۵ متوجه می‌شویم که هر دو خودرو تقریباً طول و عرض و ارتفاع یکسانی دارند و این تشابه ابعاد بر شباهت‌ طراحی‌ها تأکید می‌کند؛ البته شباهت در طراحی داخلی به‌ویژه داشبورد به اوج می‌رسد. دو خودرو حتی وزن یکسانی دارند (۱۱۰۰ کیلوگرم). یکی از تفاوت‌های این دو خودرو ظرفیت باک‌شان است که پژو ۴۰۵ با باک ۷۰ لیتری‌اش ۱۵ لیتر بیش‌تر از چری A15 بنزین می‌تواند ذخیره کند.

از منظر امکانات دو خودرو تفاوت چندانی ندارند؛ از شیشه‌بالابرهای برقی عقب چری که بگذریم، از یک نظر تفاوت عمده و بزرگی بین چری A15 و پژو GLX وجود دارد؛ وجود لوازم یدکی و تعمیرکاران مسلط به پژو که جایی برای مقایسه‌ی آن با چری نمی‌گذارد. بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه پژو ۴۰۵ با خودورهای هم‌رده را مطالعه کنید.

مقایسه چری ویانا A15 با سمند LX

بسیاری از مواردی که در مورد مقایسه چری A15 با پژو GLX گفته شد، درباره سمند  EX هم صدق می‌کند، چون سمند هم روی پلت‌فرم GLX تولید شده است. با وجود تشابه سمند با پژو، سمند به‌دلیل این‌که حدود ۱۲۰ کیلوگرم سنگین‌تر است، شتاب اولیه کم‌تری دارد و تقریباً از این منظر با چری A15 برابری می‌کند. بااین‌حال، سمند هم حدود ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بیش‌تر از چری بنزین می‌سوزاند.

از نظر ابعاد خودرو هم مهم‌ترین تفاوت در عرض خودروهاست؛ جایی که سمند بیش از ۲۰ سانتی‌متر عریض‌تر است؛ البته سمند در طول هم بیش از ۱۰ سانتی متر درازتر و در ارتفاع هم حدود ۴ سانتی‌متر بلندتر از چری است. باک سمند ۱۱ لیتر بیش‌تر از باک ۵۵ لیتری چری بنزین می‌گیرد.

با توجه به این‌که نزدیک به یک دهه از عمر چری‌های A15 موجود در بازار می‌گذرد و استهلاکی که این خودروها تجربه کرده‌اند، با وضعیتی که لوازم یدکی و خدمات چری دارد، خرید خودروهایی مثل پژو GLX و سمند LX را حتی در مدل‌های قدیمی‌تر پیشنهاد می‌کنیم تا در صورت مواجهه با مشکلات نرمال یک خودروی نیمه‌فرسوده، با وضعیت غیرنرمالی مواجه نشوید. برای درک بهتر از وضعیت سمند ال ایکس، بهتر است که نگاهی هم به مقایسه سمند LX با رقبا بیاندازید.

جمع‌بندی

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی از چری A15 را در اختیاران قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش چری A15 مطلع شوید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک ارزش خرید بیشتری در مقایسه با رقبایش دارد؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

5 نظرات
  1. بهرام می‌گوید

    واقعا برای این مقایسه ای که کردید متاسفم چری ویانا خیلی خیلی سر تر و بهتر از اون سه تا اشغاله

  2. Hooman می‌گوید

    بهترین ماشینه چری
    باین کار میخواید خرید فروش ماشینای اشغال ایرانی رو زیاد کنید و مردم سمت ماشین خارجی نرن فکر مردم رو رو پژو پراید قفل کردید

  3. همايون می‌گوید

    موتور ۱۶ سوپاپ چری و کیفیت بدنه و روکش در و صندلی و … مصرف ۶.۵ برای ۱۰۰ کیلومتر
    همه و همه برتری فنی چری است
    قطعات و یدک موتوری و گریبکس همان ام وی ام ۳۱۵ است
    اما برای قطعات بدنه مشکل وجود دارد
    در کل اگر مشکلی است از کمپانی های ایرانی است که خدمات درست نمیدهند و گرنه خود ماشین مشکلی ندارد

  4. علی امیری می‌گوید

    سلام من میخوام چری بخرم یکی منو راهنمائی کنه
    خدایی کارشون چطور هست؟
    تعادلشون روی پیچ ها چطوره؟ و…

  5. علی امیری می‌گوید

    تعادلشون سر پیچ ها چطوره
    کلا کارشون خوب هست یا ن؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.