مقایسه چری آریزو ۶ با هیوندای النترا و کیا سراتو

سدان‌های كمی لوكس، كمی گران

0

چری، تیگو، آریزو و …؛ لابد شما هم که توضیحات مربوط به این خودروها را می‌خوانید، کمی گیج می‌شوید. البته مشکل خاصی نیست. ما یک کمپانی بزرگ چینی به اسم چری داریم که جزو «ترین‌های» چین هم محسوب می‌شود. حالا این کمپانی، کراس‌اوورهای خودش را به اسم تیگو می‌فروشد، سدان‌های خودش را به اسم آریزو.

ترتیب این آریزوها هم در نوع خودش جالب است. اول چری آریزو ۷ بود که در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد؛ پس روی هم رفته باید آریزوها را خودروهایی به‌روز بدانیم. بعدش هم که چری آریزو ۳ در سال ۲۰۱۵ راهی خیابان‌های چین و البته دیگر کشورها شد. در سال ۲۰۱۶ هم که چشم‌مان به جمال چری آریزو ۵ روشن شد. طبیعی است که کسی انتظار نداشت خودرویی دیگر در این میانه راهی بازار شود؛ اما آریزو ۶ همه ما را غافلگیر کرد. بی‌جهت نیست که قیمت این خودرو، این‌قدر بالاست و شانه به شانه نمونه‌های کره‌ای هم می‌زند.

چری آریزو ۶ در نمایشگاه پکن در همان سال ۲۰۱۶ به اسم GX یا همان آریزو ۶ رونمایی و دو سال بعد راهی بازار شد. جالب این‌که این خودرو روی همان پلتفرمی ساخته شده است که با همکاری جگوار لندرور برای چری‌ها طراحی شده؛ یعنی پلتفرم MIX. در خودروهایی با این سطح، البته نمونه‌های مختلفی را می‌شود سراغ گرفت؛ یعنی سدان‌هایی که تقریباً بین لاکچری و معمولی قرار می‌گیرند؛ نه در حد و اندازه ال ۹۰ و دنا پلاس هستند، نه در حد خودروهای لوکس میلیارد تومانی. در این میانه می‌شود به رقبایی چون کیا سراتو، مزدا ۳ صندوقدار، هیوندای النترا و … اشاره کرد.

در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه چری آریزو ۶ با هیوندای النترا و کیا سراتو بپردازیم و ببینیم آیا آریزو ۶ چینی توان رقابت با رقبای کره‌ای خود را دارد یا نه.

چری آریزو ۶ از نمای پشت
چری آریزو ۶ از نمای پشت

مقایسه چری آریزو ۶ با هیوندای النترا

مقایسه نمونه‌های چینی و کره‌ای، البته نشان می‌دهد که چینی‌ها رشد خوبی داشته‌اند. وقتی به النترا و آریزو ۶ نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هر دو خودرو به یک اندازه زیبا هستند و شاید حتی بتوان نمونه چینی را کمی زیباتر هم دانست. شاید دلیل این امر، استفاده از پلتفرمی باشد که در آن جگوار لندرور مشارکت داشته است.

چینی‌ها سعی می‌کنند که از مشاوران و شرکت‌های معتبری برای طراحی و ساخت و فنی استفاده کنند. همین امر هم باعث شده تا هندلینگ و حتی وضعیت فنی چری آریزو ۶، اندکی بهتر از النترا باشد.

با مقایسه چری آریزو ۶ با هیوندای النترا از نظر آپشن‌های داخل کابین باید وضعیت هیوندای النترا را کمی بهتر بدانیم. از نظر کیفیت ساخت هم چینی‌ها همان ضعف همیشگی‌شان را نشان می‌دهند؛ بنابراین هیوندای النترا وضعیت به مراتب بهتری نسبت به چری آریزو ۶ دارد. از نٰظر نقدپذیری و ارزش خرید هم که حرفی باقی نمی‌ماند و باید وضعیت خودروهای کره‌ای را بهتر بدانیم چرا که همیشه مشتری دارند.

با مقایسه فنی چری آریزو ۶ با هیوندای النترا در می‌یابیم که حجم پیشرانه هیوندای  النترا، ۵۰۰ سی‌سی بیشتر از آریزو ۶ است، به همین دلیل می‌تواند قدرت بیشتری تولید کند. برخی نیز معتقدند که طراحی بدنه هیوندای النترا کاملاً منحصر به‌فرد است و در نوع خودش، یک انقلاب محسوب می‌شود. ضمن این‌که برای طی مسافت‌های طولانی‌تر و سفر، گزینه‌ای خانوادگی‌تر محسوب می‌شود.

کنسول وسط T شکل، نمایشگر، ورودی‌های هوا، کلیدهای کنترلی و … باعث شده تا کابین هیوندای النترا، قابل احترام و چشم‌نواز باشد؛ مخصوصا این‌که از متریال خوبی هم بهره می‌برد. ۶ ایربگ، ایموبلایزر، ورود بدون کلید، نمایشگر ۷ اینچی به همراه سیستم صوتی با ۶ بلندگو، دوربین دنده عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سانروف، چراغ دیلایت و کروز کنترل جزو چک‌لیست امکانات النترا هستند.

با این حال از نظر کابین، شاید گروهی به کابین چری آریزو ۶ اعتقاد و اعتماد بیشتری داشته باشند، چرا که به واسطه طراحی در سال ۲۰۱۸، سعی کرده است به‌روزتر و زیباتر ظاهر شود. روی هم رفته، باید وضعیت هیوندای النترا را از نگاه کلی بهتر بدانیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه هیوندای النترا با مزدا ۳ و کیا سراتو را هم مطالعه کنید.

چری آریزو ۶ از نمای داخل
نمای داخل چری آریزو ۶

مقایسه چری آریزو ۶ با کیا سراتو

مقایسه بعدی باز هم یک مقایسه کره‌ای با چینی است. کیا سراتو هم از آن خودروهایی است که زمانی در ایران به شدت مورد توجه قرار گرفت. از نگاه کلی، باید طراحی چری آریزو ۶ را بهتر و به‌روزتر بدانیم زیرا این خودرو همین دو سال پیش طراحی و راهی بازار شده و طبیعی است که وضعیت بهتری داشته باشد.

با مقایسه چری آریزو ۶ با کیا سراتو از نظر فنی و هندلینگ باید گفت که کماکان وضعیت خودروی چینی بهتر است. از نظر کیفیت هم چری آریزو حرف بیشتری برای گفتن دارد. روی هم رفته، می‌توان چری آریزو ۶ را خودروی بهتری دانست؛ البته وقتی که می‌گوییم بهتر، یعنی کمی بهتر و نه به صورت مطلق بهتر!

کیا سراتو نسل اول خودش را در سال ۲۰۰۳ توسط کیا موتورز رونمایی کرد. نسل دوم آن هم که در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. در سال‌های بعد هم که مدل‌های هاچبک، سدان و کوپه‌اش را راهی بازارهای جهانی کرد. نمونه‌های وارداتی آن هم به سال ۲۰۱۰ بود که راهی کشورمان شد؛ که شامل نسل دوم باشد. سایپا هم سریع وارد مذاکره شده و این خودرو را مونتاژ کرد.

همان‌طور که اشاره شد، قیافه چری آریزو ۶ وضعیت بهتری دارد. وضعیت صندلی‌ها و کابین آن‌هم که قطعاً بهتر است. متأسفانه در نسخه‌های مونتاژی کیا سراتو، سایپا سعی کرده است که برای صرفه‌جویی، از کیفیت کار بکاهد. البته شاید که نسخه‌های کره‌ای و غیرمونتاژی را پسند کنید، ولی در نسخه مونتاژی ضعف‌ها و کمبوهایی به چشم می‌خورد.

با مقایسه چری آریزو ۶ با کیا سراتو از نظر فنی پیشرانه باید گفت که کیا سراتو می‌تواند قدرت بیشتری تولید کند؛ ۱۵۶ اسب بخار نسبت به ۱۴۷ اسب بخار. استهلاک پیشرانه‌های کیا سراتو نسبت به مدل آریزو ۶ پایین‌تر بوده و البته حساسیت بیشتری هم دارند و شاید دردسرهای بیشتری برای‌تان تولید کند.

از نظر آپشن‌ها هم که وضعیت چری آریزو ۶ بهتر است؛ چرا که چینی‌ها معمولاً سعی می‌کنند ضعف‌های خودشان را، در حوزه ظاهر و کابین و آپشن‌ها بپوشانند. با این حال، کیا سراتو خودروی ایمن‌تری محسوب می‌شود چرا که این خودرو توانسته است امتیاز Top Safety Pick از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا را دریافت کند. سراتو از موسسه انکاپ استرالیا هم توانسته ۴ ستاره ایمنی را دریافت کند. این در حالی است که متأسفانه بیشتر خودروهای چینی، آزمون‌های خاصی را پشت سر نمی‌گذارند تا ببینیم که چه وضعیتی دارند. همچنین کیا سراتو از نسل دوم به بعد به واسطه استفاده از مواردی چون ترمز عقب دیسکی، سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری و … از این حیث حتماً بالاتر است.

نکته نهایی هم این‌که سایپا، علی‌رغم وضعیتی که در خودروهایش دارد، می‌تواند در پشتیبانی خودروها و قطعات بهتر از ارائه‌کنندگان چری آریزو ۶ عمل کند. پس روی هم رفته، باید وضعیت کیا سراتو را از حیث ایمنی و فنی و … بهتر بدانیم و چری آریزو ۶ را هم از حیث ظاهر، خودرویی مناسب‌تر محسوب کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه کیا سراتو با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که مقایسه بالا توانسته باشد اطلاعات مفیدی از چری آریزو ۶ و رقبایش در اختیارتان قرار دهد و ارزش خرید هر کدام را به شما نشان دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش چری آریزو ۶ مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها در حال حاضر ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.