بررسی شورلت کوروت؛ الماس درخشان خودروهای اسپرت

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

2

شورلت کوروت (Chevrolet Corvette) یا شوی کوروت یا «وت» (Vette)، به قول آن‌هایی که خیلی عاشق آن هستند، به یادماندنی‌ترین ماشین اسپرت تاریخ اتومبیل‌سازی جهان است.

اولین مدل کوروت کروکی بود و در سال ۱۹۵۳ در غرفهٔ اختصاصی جنرال موتورز در نمایشگاه خودروی نیویورک به عنوان یک خودروی مفهومی رونمایی شد و غوغا به پا کرد. نام این ماشین گرفته شده از قایق جنگی کوچکی بود که قدرت مانور زیادی داشت. مدل‌های مختلف کوروت طی هفت نسل تولید آن از سال ۱۹۵۳ تا امروز با حرف C و عددی که نشان‌دهندهٔ نسل آن است مشخص می‌شوند و عاشقان این ماشین به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسند.

مدل سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ و ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ و ۲۰۱۴ به نام سفره‌ماهی (Sting Ray) هم شناخته می‌شوند. این نام‌گذاری به دلیل الهام گرفتن طراحی بدنه و شباهت بسیار ظاهر آن به بدن سفره‌ماهی است.

با رونمایی از کوروت کروکی در نمایشگاه خودروی نیویورک تقاضای خرید آن‌قدر بود که جنرال موتورز را مصمم به تولید انبوه این ماشین اسپرت کند. سیصد دستگاه از این ماشین به صورت کاملا دست‌ساز و کروکی تا آخر سال ۱۹۵۳ آماده و تحویل خریداران شد. همهٔ این ماشین‌ها به رنگ سفید بودند و بخشی از طرح تورفتگی دو طرف ماشین به رنگ قرمز بود.

در سال ۱۹۵۴ با آمدن مدل سال امکان سفارش این ماشین در چهار رنگ آبی، قرمز، سیاه و سفید فراهم شد. در این سال ۳۶۰۴ دستگاه از این ماشین به فروش رفت. مدل سال ۱۹۵۵ با حق انتخاب بین موتور قبلی یا موتور هشت‌سیلندری ۴.۳ لیتری، قرار بود مشتریان بیشتری را جذب کند، اما با وجود تعداد زیادی از ماشین‌های سال قبل که هنوز به فروش نرفته بودند، جنرال موتورز تصمیم گرفت فقط هفتصد دستگاه در سال ۱۹۵۵ تولید کند. با موتور جدید شتاب صفر تا صد این مدل حدود ۱.۵ ثانیه بهتر شد.

سال ۱۹۵۶ شاهد تغییر چهرهٔ این ماشین بودیم و جلوی آن با چهار چراغ اصلی شکل ظاهر آن را با حداقل هزینه به کلی عوض کرد. سال ۱۹۵۷ این مدل سیستم انژکتور را هم به صورت آپشن اضافه داشت و شکل بالک‌های عقب تغییر کرد. در این مدل، شیشه‌های برقی و موتور ۲۸۳ اسبی از نکاتی بود که جنرال موتورز برای تبلیغ موفق این ماشین روی آن‌ها حسابی مانور می‌داد.

نسل دوم که نام سفره‌ماهی را هم برای اولین بار به خود گرفت، استفاده از همان بدنه فایبرگلاس را ادامه داد ولی در کل کوچک‌تر از مدل C1 بود. این نسل شروع تولید طرحی بود که کوروت سال‌های بعد به آن وفادار ماند؛ چراغ‌های پنهان در جلو داشت که شکلی اسپرت و عجیب به ماشین می‌داد.

در سال ۱۹۶۳ تعداد بسیار کمی از این ماشین‌ها با شیشه عقب دو تکه عرضه شدند و برای همین امروزه از کمیاب‌ترین کوروت‌ها هستند. موتور و بیشتر سیستم‌های فنی تغییر اساسی نداشتند. تولید این نسل در سال ۱۹۶۷ متوقف شد.

شورلت کوروت نسل سوم نسبت به نسل قبل شکل مدرن‌تری به خود گرفت. بدنه آن پهن‌تر شد و تغییراتی در موتورش به وجود آمد. همهٔ نسل‌های بعدی هم به نحوی بهینه‌سازی شدند؛ اما زیبایی‌شناسی خاص خود را حفظ کردند، طوری که هر کس کوروت را از دور و از هر زاویه‌ای می‌دید دقیقا آن را تشخیص می‌دهد. بعدها تغییرات در نسل‌های بعدی کوروت همچنان ادامه پیدا کرد و به‌راستی که کوروت هر روز و در هر نسلی از دیروز بهتر شد. چندین نسل پیاپی و بی‌وقفه از این ماشین تولید شد و همه آن‌ها مورد استقبال خریداران قرار گرفتند.

نسل هفتم این خودروی زیبا و اسپرت که C7 نام گرفته، طراحی بسیار زیبا و مهندسی دقیقی دارد. این خودرو از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ روی خط تولید شورلت قرار داشت. در سال ۲۰۲۰ هم شورلت نسل هشتم یا همان C8 را روانه بازار کرد که همچنان تولید این خودرو ادامه دارد.

خودروهای امریکایی به‌ویژه پس از افول صنعت خودروسازی در امریکا و تصرف بازار توسط خودروسازان شرقی، دیگر کمتر اسم درکردند و بر سر زبان‌ها افتادند، اما این یکی هنوز بر سر زبان‌هاست و دوستداران جدی خود را دارد.

آگهی‌های خرید و فروش شورلت

شورلت کوروت در ایران نیز خواستاران بسیار زیادی داشته و دارد. برخی از مدل‌های جدید آن را می‌توان در مناطق آزاد مشاهده کرد. امیدواریم که خواندن این مطلب برایتان جذاب بوده باشد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

***

شما می‌توانید در دیوار نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

2 نظرات
  1. صدرا اسلامی می‌گوید

    من در سفرم به آلمان این سعادت رو داشتم که سوار مدل نسل پنجم شورلت کوروت بشم. و واقعا باید بگم که عروسکه. به عنوان یک عاشق ماشین اسپرت باید بگم که یکی از بهترین تجربه‌های رانندگیم بود.

  2. م می‌گوید

    صدافسوص که ساخته آمریکا است و شماره گذاری نمیشه که بفهمیم مزه رانندگی کردن باهاش چطوریه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.