برادران خوشنام آمریکایی

بررسی تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری شورولت نوا و بیوک اسکای لارک به قلم نیما مجتهدزاده

0

یکی از تاریخی‌ترین رخدادهای صنعت خودروی ایران، حضور پررنگ جنرال موتورز و ایجاد شعبه‌ای از آن در ایران در دهه پنجاه خورشیدی بود. حاصل این رخداد، عرضه چند مدل از محصولات روز برندهای مختلف GM در کشورمان بود که برخی از آن‌ها هنوز هم محبوبیت قابل توجهی در ایران دارند. در بین این تولیدات، شورولت نوا و بیوک اسکای لارک شاید مطرح‌ترین و شناخته شده‌ترین‌ها باشند. در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی‌ها و تاریخچه این دو محصول آمریکایی جنرال موتورز ایران می‌پردازیم.

پس از موفقیت‌های جعفر اخوان در دهه‌های سی و چهل خورشیدی با محصولات آمریکایی مونتاژ شده توسط شرکت سهامی جیپ ایران، مذاکراتی جهت مونتاژ محصولات جنرال موتورز در ایران آغاز شد. این مذاکرات به تدریج به تاسیس جنرال موتورز ایران و آغاز مونتاژ محصولات آمریکایی انجامید. اولین بار رسیدن بیوک اسکای لارک و شورولت نوا به ایران در جراید زمستان ۱۳۵۴ و اوایل بهار ۱۳۵۵ مطرح شد. در روزنامه‌های کثیرالانتشار آن روزها، عنوان شد که یک مدل بیوک و یک مدل شورولت به زودی با قیمتی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در ایران مونتاژ و راهی بازار خواهند شد.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه پژو ۵۰۴ و نکات خرید و نگهداری آن

شورلت نوا و بیوک اسکای لارک روزنامه کیهان
بریده‌ای از روزنامه کیهان در خصوص و بیوک اسکای لارک

تولید این دو مدل در کارخانه مادر از سال ۱۹۷۵ آغاز شده بود. شورولت نوا و بیوک اسکای لارک از پلتفرمی یکسان (مشهور به X-Body) بهره می‌بردند و در تریم‌های مختلفی عرضه می‌شدند که بیشتر بازار خودروهای کامپکت آمریکایی را تغذیه می‌کردند. کوپه دو درب و سه درب هاچبک و سدان چهار درب، فرم‌های بدنه قابل سفارش برای این دو محصول بودند. تولید این دو مدل در آمریکا در سال ۱۹۷۹، تقریبا کمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قطع شد. مونتاژ بیوک اسکای لارک و شورولت نوا در ایران، در شرکت جی ام ایران (پارس خودروی کنونی) در سال ۱۳۵۵ آغاز شد.

این دو نمونه در ایران به ترتیب شورولت ایران و بیوک ایران نام گرفتند و در چند تیپ مختلف، بسته به امکانات رفاهی عرضه شدند. تریم‌های بیوک با حرف B و یک عدد شناخته می‌شد و نوا نیز با حرف C و یک عدد تیپ بندی شده بود. مشخصات فنی خوب و مواردی همانند فرمان تلسکوپی، شیشه بالابرهای برقی، کولر، کمربندهای پیش کشنده و البته طراحی مدرن این دو مدل، از جمله دلایل استقبال قابل توجه خریداران ایرانی از نوا و اسکای لارک بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷، تولید این دو محصول ادامه یافت تا آن که با تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان خط امام و محدودیت‌هایی که از طرف دولت آمریکا اعمال شد، واردات قطعات خودروهای آمریکایی به کشورمان قطع شد. بدین ترتیب تولید این دو محصول برای مدتی قطع شد.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه مرسدس بنز W114/115 در ایران و نکات مهم خرید و نگهداری آن

بعدها و در دهه شصت خورشیدی و با تحویل بخشی از محموله‌های قطعات اتومبیل به ایران، مجددا مونتاژ اسکای لارک و نوا در شرکتی که حال پارس خودرو نام گرفته بود، از سر گرفته شد. تعداد نمونه‌های مونتاژ شده در دهه شصت خورشیدی بسیار کم است. در نهایت تا سال ۱۳۶۷، در کل ۱۳۱۱۰ دستگاه شورولت نوا و ۱۰۷۰۹ دستگاه بیوک اسکای لارک در کشورمان تولید شدند. علاوه بر این تعدادی از نمونه‌های کوپه، هاچ‌بک و البته نمونه‌های خاص‌تر یعنی شورولت کنکورس و بیوک آپولو نیز به ایران وارد شده‌اند.

اسکای لارک و نوا هر دو خودروهایی کم استحلاک و بادوام هستند که از نظر موتور، گیربکس و سایر موارد فنی در حال حاضر شرایط نسبتا مناسبی دارند. امروزه چراغ‌های عقب بیوک ایران کمیاب و گرانقیمت است. در مورد سایر لوازم تزئینی، نمونه‌های ساخت ایران و تایوان در بازار فراوان است، اما نمونه اصلی ساخت جی ام به شدت کمیاب شده و ممکن است قیمت بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه ب‌ام‌و سری ۳ نسل E21 در ایران

یکی از مشکلات عدیده این دو خودرو، پوسیدگی صندوق عقب به خاطر آبی است که به داخل آن نفوذ می‌کند. شرایط مشابهی نیز برای کف پای راننده و سرنشین جلو، به خاطر گرفتگی کانال‌های تخلیه آب باران داخل ستون و زیر سینی برف پاک کن، ممکن است ایجاد شود. بنابراین بهتر است به هنگام خرید به این دو بخش خودرو توجه ویژه‌ای کنید.

به خاطر استفاده از فنرهای شمش در سیستم تعلیق عقب، ممکن است کیفیت سواری برای بسیاری از آمریکایی سواران چندان مطلوب نباشد. در عوض، سیستم تعلیق جلو بسیار مناسب است و هندلینگ این دو از بسیاری از رقبای هم عصر بهتر محسوب می‌شود. افتادگی اتاق دیگر مشکلی است که ممکن است در طول زمان گریبانگیر این دو خودرو شود و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. بیوک ایران به لطف پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی، قدرت و گشتاور بالاتری در اختیار راننده می‌گذارد. با این حال پیشرانه ۶ سیلندر خطی نوا نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد و نسبتا نرم است.

در پایان می‌توان بیوک اسکای لارک و شورولت نوا را دو نمونه از خودروهای کلاسیک در دسترس آمریکایی دانست که به لطف قیمت مناسب و فراوانی قطعات فنی هنوز برای استفاده روزمره مناسب هستند. اصولا کسانی که به دنبال دردسر کمتر هستند باید سراغ شورولت نوا بروند و طرفداران پیشرانه‌های ۸ سیلندر خورجینی، قطعا اسکای لارک را برخواهند گزید.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.