بررسی طراحی هیوندای آزرا طی سال‌های مختلف

حرکت کُره‌ای به سمت لاکچری! به قلم فرزاد برخورداری

0
بررسی طراحی هیوندای آزرا در طی سال‌های مختلف

در این مطلب قصد داریم به بررسی طراحی و استایل هیوندای آزرا از ابتدا تا کنون بپردازیم. در سه دهه اخیر، همواره محصولات هیوندای موتورز کره‌جنوبی طرفداران خاص خود را داشته، و این به لطف تنوع و کیفیت نسبتاً خوب این محصولات است. بعد از پرفروش‌هایی مانند هیوندای الانترا و سوناتا که در سگمنت C قرار می‌گیرند، نوبت به کلاسی بزرگتر و لوکس‌تر می‌رسد. مابین مدل‌های جنسیس و سینتینیال که به عبارتی سگمنت D هیوندای قرار دارند و خودروهای سوناتا و الانترا که سگمنت C به حساب می‌آیند، یک مدل محبوب قرار دارد که برای ما ایرانیان بسیار خاطره انگیز است. به عبارتی دیگر بهتر است آن را سگمنت سی پلاس C+ بنامیم.

در جایی که لوکس بودن سینتینیال و قدرت جنسیس کمی تعدیل پیدا می‌کند و باعث کاهش قیمت نهایی خودرو می‌شود، مدل آزرا یا گرانجور هیوندای، آن قسمت از بازار را نشانه گرفته است که خانواده‌های کمی متمول‌تر با اقتصاد متوسط در بازارهای جهانی، بخشی از فروش را به خود اختصاص میدهند. هرچند که در ایران به دلیل کم بودن خودروهای لوکس و گران بودن بیش از حد پرچمدارانی مانند مرسدس و بی‌ام‌و، دیگر به این خودرو به عنوان میان رده نگاه نمی‌شود و جزو محصولات لوکس به حساب می‌آید.

برای شروع به تاریخچه مختصری از آزرا در طی دوران نگاه می‌اندازیم و در آخر، به مدل نهایی این محصول نیم‌نگاهی در بخش طراحی و استایل بیرونی خواهیم پرداخت.

تاریخچه هیوندای آزرا

پیش از پیدایش مدل‌های سینتینیال و جنسیس، در سال ۱۹۸۶، آزرا به عنوان پرچمدار محصولات کارخانه هیوندای به جهانیان معرفی شد و تابع خودروهای هم‌رده آن زمان که محصولاتی مانند تویوتا کراون، مزدا ۹۲۹ و نیسان ماکسیما بودند، خودروی آزرا نیز تابع فرم و طراحی همان دهه بود.

در واقع، نسل اول هیوندای آزرا مدل ریبج شدهٔ میتسوبیشی دبون ایر (Debonair) بوده که توسط این خودروساز ارائه شده بود. به نوعی، یکی دو دههٔ ابتدایی کار هیوندای با مشارکتِ کارخانهٔ میتسوبیشی پیوند خورده بود و دیگر محصولات این شرکت با موتورهای ژاپنی میتسوبیشی ارائه می‌شد.

به خوبی به یاد دارم که وقتی دبستانی بودیم، با دیدن این خودروها، که به ندرت هم در خیابان دیده می‌شد، فریادِ «واوووو ما بلند می‌شد و از دور می‌گفتیم (این چه مدل بنزیه؟) اما با نزدیک‌تر شدن به آن خودرو پیش خودمون می‌گفتیم «که چقدر شبیه بنز زدند!!!»

در آن زمان، فرم‌های کشیدهٔ خودرو، چراغ‌های بزرگ و جلوپنجرهٔ بیرون‌زدهٔ عریض، مختص خودروهای بنز بود که در دهه ۶۰، آقا و خانم دکترهایی که تحصیلاتشان تمام شده بود، به عنوان تحفه‌ای از فرنگ با خود به ایران می‌آوردند. اصطلاح بنزِ دکتری در همین ماجرا ریشه دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی استایل و طراحی رنو لوگان از آغاز تا امروز

نسل اول آزار
هیوندای آزرا نسل ۱

بررسی طراحی هیوندای آزرا نسل اول

در نمای جانبی، نوار لاستیکی مزین به یک زه کرومی، سراسر جلو تا عقب خودرو را در بر می‌گرفت. گریل جلو بزرگتر از چراغ‌ها در وسط با دو خط افقی کرومی تزئین شده بود و مدال برجسته کارخانه هیوندای در وسط درپوش موتور (به رسم مرسدس) خودنمایی می‌کرد و نویدِ لوکس بودن خودرو را می‌داد. بخش بالایی گلگیر عقب نیز پوشانده شده بود که نیم نگاهی به خودروهای آمریکایی مانند کاپریس کلاسیک داشت.

در نمای پشت، با قرار گرفتن جای پلاک در زیر سپر، چراغ‌های عقب را به صورت یک پارچه ساخته بودند که در آن زمان، نسبت به خودروهای روز خیلی متفاوت و متمایز بود. البته تمام جزئیات چراغ‌ها، توسط نوارهای کرومی تزئین شده بود که در آن روزگار برای نشان دادن چیزی تجملی و لوکس، یک کار متعارف بود.

نسل اول هیوندای آزرا
نمای پشت هیوندای آزرا نسل ۱

خطوط افقی اتو کرده، علاوه بر سادگی و وقار، نمایان‌گر یک سواری آرام و راحت را به بیننده القاء می‌کرد. تمام فرم‌ها به نحوی طراحی شده بود که به طور مستقیم می‌شد حدس بزنیم که بازار هدف این خودرو، آمریکای شمالی است. سپرهای بیرون زده و برجسته و وجود تریم فراوان کرومی جزو سلیقه‌های ثابت آمریکایی‌ها بوده و هست.

در آغاز، این خودرو با موتور ۲ لیتری مشترک با هیوندای سوناتا با گیربکس دستی معرفی شد. در سال ۱۹۸۷ موتور ۲.۴ لیتری و در نهایت در سال ۱۹۹۱، موتور ۳ لیتری شش سیلندر هم به آنان اضافه شد که به لطف دندهٔ ۵ سرعته اتوماتیک، کیفیت سواریِ بهتری نسبت به دوو امپریال داشت و فروش نسبتاً خوبی بعد از اسپانسری هیوندای در المپیک سئول سال ۱۹۸۸ به دست آورد.

تولید این خودرو در سپتامبر سال ۱۹۹۲ با تعداد کل ۱۲۲،۰۷۴ دستگاه از ابتدا تا پایان، در جایی که پلتفرم میتسوبیشی مربوط به سال ۱۹۶۴ بود و نمای بیرونی هم از فورد گرانادا مارک دو قرض گرفته شده بود، توانایی رقابت با خودروهای تویوتا کرون، هوندا لجند و دوو امپریال را نداشت، متوقف شد تا جای خود را به نسل دوم بدهد.

هیوندای آزرا نسل دوم
نمای کناری هیوندای آزرا نسل دوم

بررسی طراحی هیوندای آزرا نسل دوم

نسل دوم هیوندای آزرا در سال ۱۹۹۲ ارائه شد و از نظر ظاهری، آزرا پیشرفت چشمگیری داشت و دیگر از آن شلوغی اِلِمان‌های نسل اول خبری نبود و ترکیبات عناصر بدنه با قوس‌های ملایمی چشم‌نوازی می‌کرد. شباهت مثال زدنی آن با نسل هم دوره آن، یعنی تویوتا کراون و نیسان ماکسیما، نمایان‌گر بیدار شدن هیوندای از خواب خرگوشی بود. چیزی که باعث شده بود تا سال ۱۹۹۸ این مدل با موتورهای ۲ لیتری ۱۳۹ اسبی و طولی برابر با ۴۹۸ سانتیمتر، جزو خودروهای جذاب آن زمان به حساب بیاید. سال‌های بعد، نسخهٔ ۶ سیلندر ۲.۵ و ۳ و ۳.۵ لیتری با داشتن به ترتیب ۱۷۰ و ۲۰۲ و ۲۲۱ اسب بخار قدرت، به سبد محصولات اضافه شد.

نمای پشتی هیوندای آزرا نسل دوم
نمای پشتی هیوندای آزرا نسل دوم

در نمای عقب، پیوستگی چراغ‌ها دیگر تبدیل به یک امضاء برای هیوندای آزرا شد، اما در کل با چاشنی یک حرکت پله‌ای در وسط که هیوندای سعی کرده بود ظاهری متفاوت‌تر از خودروهای لاکچری آن زمان که چراغ‌های عقب یک تیکه داشتند، ایجاد کند. همین تغییر در فرم کلی نسل جدید، نرم‌تر و ملایم‌تر شده بود. حذف تریم لاستیکی دورتادور خودرو و زوایای نرم‌تر در گوشه‌های بدنه باعث شده بود که خودرو، ظاهری به‌روزتر و جدیدتری نسبت به نسل پیشین داشته باشد. به راحتی می‌توان گفت که هیوندای آزرا نسل دوم، یکی از خوش استایل‌ترین و کلاسیک‌ترین طراحی‌ها را در کل دوران خود به ارث برده است.

بیشتر بخوانید: بررسی طراحی کیا سراتو در نسل‌های مختلف

نسل سوم آزرا هیوندای
نمای روبه‌روی آزرا نسل سوم

بررسی طراحی هیوندای آزرا نسل سوم

نسل سوم هیوندای آزرا که در سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ ارائه شد، شامل تغییراتی اساسی در نمای ظاهری بود. تابع فرم مدل الانترا در زمانه خود، شولدرها کمی افتاده شد. آینه از گوشهٔ شیشه بر روی بدنه انتقال پیدا کرد، خط‌های عمودی گریل به جای موازی بودن به سمت پایین جمع‌تر شدند و تریم‌های پلاستیکی دورتادور خودرو در نسل اول، با ظرافتی بیشتر و هماهنگ با رنگ خود خودرو دوباره بازگشتند.

نمای پشت آزرا نسل سوم
نمای پشت آزرا نسل سوم

در نمای عقب، چراغ‌های کوچک ذوزنقه‌ای در طرفین قرار گرفتند (مانند هیوندای الانترا و آوانته) و سطح در صندوق بار مابین چراغ‌های عقب وسیع‌تر شد که به نوعی تقلید ناشیانه‌ای از خودروهای الدزموبیل و بنتلی در آن زمان بود.

در کل، می‌توان گفت که در این نسل، هیوندای یک عقب گرد در طراحی خود داشت و حس خمودگی و پیری در جای‌جای بدنه قابل رویت بود. این نسل هم در مدل‌های XG 250 با موتور ۲.۵ لیتری با ۱۶۵ اسب بخار قدرت، مدل XG 300 با موتور ۳ لیتری با ۱۸۱ اسب بخار قدرت و مدل XG 350 با موتور ۳.۵ لیتری با ۱۹۴ اسب بخار قدرت، قابل خرید بود.

نسل چهارم هیوندای آزرا
نمای روبه‌روی نسل چهارم هیوندای آزرا

بررسی طراحی هیوندای آزرا نسل چهارم

بیشترِ ما ایرانیان با نسل چهارم هیوندای آزرا، با این خودرو آشنا شدیم. نسل چهارم هیوندای آزرا در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد، همزمان با دورهٔ طلایی آزادی ورود خودرو به کشورمان، و به تعداد نسبتاً زیادی توسط نمایندگی فروش هیوندای وارد ایران شد.  بیشترین تعداد آزرای موجود در کشور هم از این نوع مدل است.

در این نسل، هیوندای به طور کل زبان طراحی جدیدی را به تولیدات خود تزریق کرده بود. فرم‌ها امروزی‌تر و زیباتر شده بود، چراغ‌ها به طرفین و سمت بالا کشیده شده بود و ترکیب گریل هم از اون استایل محافظه‌کارانهٔ کلاسیک خارج شد، و فرم پویاتری به خود گرفت. حجم‌ها به نوعی تغییر کرد که گویا فرم کلی باد کرده‌تر شده بود. به نحوی که گلگیرهای عقب با قوس ملایمی به سمت بیرون هدایت شدند که باعث بیشتر عضلانی شدن خودرو شده بود. تریم‌های تجملاتی کمتر شدند و فرم کلی، کمی ساده‌تر و بی‌آلایش‌تر و جوان پسندانه‌تر شده بود.

در نمای عقب، پیوستگی چراغ‌ها مانند نسل اول و دوم رعایت شده بود، اما این پیوستگی در بالای مجموعهٔ چراغ‌ها خودنمایی می‌کرد و در زیر آن هم جایگاه پلاک خودرو از روی سپر به میانه چراغ‌ها جابه‌جا شده بود که ترکیب بهتری را ارائه می‌کرد و کمی دنباله‌روی الگوی قرارگیری پلاک در خودروهای آلمانی آئودی، بنز و بی‌ام‌و بود.

نمای پشتی هیوندای آزرا نسل چهارم
نمای پشتی هیوندای آزرا نسل چهارم

فرم صندوق عقب هم با قوسی ملایم نیم نگاهی به سری ۶ و ۷ بی‌ام‌و داشت، اما ترکیب‌بندی بهتری را ارائه کرده بود. در کل، میتوان گفت که کیفیت ساخت، هماهنگ بودن قطعات و ظرافت قرار گیری تریم بر روی بدنهٔ خودرو، با چند پله ترقی نسبت به نسل‌های پیشین در این مدل به راحتی قابل رویت بود.

در نهایت، وجود اگزوزهای برهنه‌ای که از عقب بخش زیرین سپر خودنمایی می‌کردند، اشتیاق تند رفتن را در مشتریان جوان‌تر این محصول زنده می‌کرد. از دید من تنها چیزی که کمی من را اذیت می‌کرد، وجود ترکیب پیچیدهٔ چراغ‌های عقب بود که هم پنجره‌های مشبک را به یاد آدم می‌آورد و هم نور خیره‌کننده ای داشت که در ترافیک‌ها، حتی می‌شد گرمای بصری این نور را روی پوست صورتم احساس کنم که حس زجرآوری بود. هرچند که به مرورِ زمان، آفتابِ سوزان ایران رویهٔ چراغ‌های عقب را مورد عنایت قرار داد و از شدت این نور کاسته شد، اما تا آمدن چراغ‌های جدید آکریلیکی با نور ملایم، واقعاً تجربه قرار گرفتن پشت یک آزرای نسل چهارم برای بنده آزاردهنده بود.

بیشتر بخوانید: بررسی طراحی و فرم هیوندای النترا مدل ۲۰۲۱

فیس‌لیفت هیوندای آزرا نسل چهار
فیس‌لیفت هیوندای آزرا نسل چهار

بررسی فیس‌لیفت نسل چهارم هیوندای آزرا

در سال ۲۰۱۱ هیوندای برای این مدل خود یک فیس‌لیفت Minor را انجام داد که بر روی چهرهٔ جلو و نمای عقب تغییراتی ایجاد کرد که شامل قرار دادن تریم‌های ضربه‌گیر بر روی سپر با نیم‌نگاهی به نسل‌های پیشین، گریل جلو کمی وسیع‌تر و چراغ‌های مه‌شکن جلو در طرفین نیز در محل لوزی مانند به شکل دایره قرار گرفتند. تریم داخلی چراغ‌های جلو نیز به رنگ تیره در آمد.

در نمای عقب هم علاوه بر قرارگیری ضربه‌گیرهای کنار سپر به صورت دوگانه، چراغ‌های عقب نیز دچار تغییر کوچکی شدند که زاویه دربرگیرندهٔ پلاک خودرو کمی با جای پلاک هم ریتم‌تر شده بود. همچنین، یک تریم کرومی در بالای جای پلاک، فلسفهٔ لوکس‌تر بودن این خودرو را تشدید کرده بود. در نهایت، اگزوزهای عقب هم از حالت بیضی به ذوزنقه‌ای تبدیل شده بود.

نسل پنجم هیوندای آزرا
نسل پنجم هیوندای آزرا

بررسی طراحی هیوندای آزرا نسل پنجم

نسل چهارم هیوندای آزرا با موتورهای ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تا ۳.۸ لیتری شش سیلندر به بازار عرضه شدند که قالب آزراهای داخل کشور، دارای موتور ۳.۳ لیتری شش سیلندر هستند.

نسل پنجم هیوندای در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه لس‌آنجلس به نمایش درآمد و در سال ۲۰۱۲ ارائه به بازار عرضه شد. هیوندای در این نسل به طور کامل یک دگرگونی طراحی ایجاد کرد، به نحوی که قالب کلی خودرو جسورانه و پویاتر شده بود. ستون‌های A کمی بیشتر به سمت جلو آمده بود و همچنین ستون‌های C هم به سمت عقب کشیده‌تر شده بودند و یک فرم ملایم باله مانند، بالای گلگیرها و دستهٔ درب عقب به سمتِ پشتِ خودرو ایجاد شده بود که این خودرو را از هم رده‌های خود کاملاً متمایز می‌کرد.

نمای پشتی هیوندای آزرا نسل ۵
نمای پشتی هیوندای آزرا نسل ۵

وجود یک تریم کرومی که از بالای چراغ‌های جلو انشعاب می‌گرفت، پیرامون فریم شیشه‌های جانبی با چرخشی چشم‌نواز زیبایی این خودرو را دوچندان کرده بود. قطعهٔ ضربه‌گیر درب‌ها از روی پنل درب به انتهای پایین درب‌های جانبی انتقال پیدا کرد که با تریم کرومی مزین شده بود. گریل هم در جلو زاویه بیشتری گرفته بود که فرم‌های حرکتی و به اصطلاح Motion Line بیشتری را در خود جای داده بود. فریم در برگیرنده چراغ‌های مه‌شکن جلو هم حالت خشم به خود گرفته بودند که در طرفین با قوس ملایمی کمی بیرون زده بودند. در نمای عقب هم زوایای چراغ‌های پیوستهٔ عقب کمی جسورانه‌تر و با ترکیب زوایای ملایم به هم رسیده بودند و به طور کل، پنل پشتی خودرو، کمی شیب ملایم رو به جلو داشت که به طور کل گشتالت کلی خودرو فوق‌العاده دلنشین بود.

از دید بنده، به عنوان یک طراح خودرو، این نسل از هیوندای یکی از جسورانه‌ترین فرم‌های بدنه را در زمان خود داشت. تمام ترکیب‌ها در حد خود، درخشان و جذاب هستند. تنها چراغ‌های فوق‌العاده بزرگ جلوی آن و گریل پُر از خطوط کارکتر لاین که کمی مانگا‌های پیرمرد ژاپنی را در کارتون‌ها به یاد آدم می‌آورد، کمتر قابل هضم هستند که در کل چیزی از خوبی‌های این محصول کم نمی‌کند. به طور کل، می‌توان اینگونه نظر داد که این خودرو، یکی از جسورانه‌ترین طراحی‌های خودروی شرقی است. از این مدل خودرو تعداد کمی وارد ایران شده است که در نبود خودروی روز در این زمانه، با قیمت‌های گزافی معامله می‌شود.

هیوندای آزرا نسل پنجم با موتور ۳ لیتری با ۲۵۰ اسب بخار و سرعت ۲۲۳ کیلومتر در ساعت، در حال حاضر، جزو خودروهای ممتاز موجود در کشور به حساب می‌آید که می‌توان به هزینهٔ کمتر از دو میلیارد تومان، بسته به کارکرد آن، اقدام به خریدش کرد.

بیشتر بخوانید: موشکافی طراحی مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱

نسل ششم هیوندای آزرا
نسل ششم هیوندای آزرا

بررسی طراحی نسل ششم هیوندای آزرا

نسل ششم آزرا از سال ۲۰۱۶ تاکنون عرضه می‌شود که به تعداد محدود در مدل‌های ۴ سیلندر وارد ایران شده است. در این نسل، هیوندای از گریل جدید شش ضلعی خود رونمایی کرد و سعی کرد با این گریل، تفاوت محصولاتش را با خودروهای روز دنیا بیشتر کند.

گریل به سمت پایین کشیده شده است و در نمای کلی شبیه یک گلدان است. خطوط کروم افقی نیز چیز جدیدی برای گفتن ندارند و چراغ‌ها کمی نسبت به نسل قبلی متعادل‌تر شدند، اما گرافیک و ترکیب‌بندی لنزهای داخلی چراغ‌ها، متنوع‌تر و امروزی‌تر شده‌اند.

نمای جانبی این خودرو، ناخواسته آدم را یاد مازراتی گیبلی و کواتروپورته می‌اندازد که به خاطر شیب ملایم عقب خط بلت‌لاین این خودرو است و همچنین، گلگیرهای برجسته عقب. تریم زیر اسپویلر جلو هم تابع ترند روز کرومی شده‌اند و حس شمشیر، را در جلو می‌دهد که این مورد، من را یاد سِبیل‌های اژدهای شرقی می اندازد. در ادامه، همین تریم در رکاب خودرو با فرمی شبیه دستهٔ هاکی روی یخ، سعی داشته به ترند روز بی‌ام‌و در سری ۵ و ۷ نزدیک شود. دستهٔ آینه‌ها هم با یک فرم کرومی به بدنه و آینه متصل هستند که به نوبهٔ خود جالب و چشمگیر هستند.

نمای پشتی هیوندای آزرا نسل ششم
نمای پشتی هیوندای آزرا نسل ششم

اما در نمای پشتی خودرو، تریم کرومی در لبهٔ زیرین چراغ پیوسته عقب اضافه شده است. نوشته Grandeur هم که در مدل‌های پیشین در چراغ‌ها جا خوش کرده بود، این بار به صورت حروف جداگانه در زیر چراغ عقب قرار گرفته‌اند که باعث شده جای پلاک دوباره در زیر سپر قرار بگیرد. فرم چراغ‌های عقب چند پله‌ای هستند، چیزی که قبلاً در چراغ‌های عقب پورشه ماکان هم دیده بودیم. این مجموعه چراغ‌ها با یک فرم برجسته بر روی بدنه میزبانی شده است. گویا وقتی حجم‌ها را می‌بینید، احساس می‌کنید که در بدنه رشد کرده‌اند، پوستهٔ بدنه را پاره کرده‌اند و با رشد خود، روی بدنه قرار گرفته‌اند. این یک جور احساس اُرگانیک و انسانی است که هیوندای به شکل فوق‌العاده‌ای توانسته در این مدل به نمایش بگذارد. همین حس را هم می‌توان در چراغ‌های جلو نیز احساس کرد.

از نطر فرمی شاید بتوان گفت که این نسل جسارت نسل قبل را ندارد، اما حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد که باید به مرور زمان آن را نگاه کرد و قبول کرد.

فیس‌لیفت نسل ششم هیوندای آزرا
فیس‌لیفت نسل ششم هیوندای آزرا

بررسی فیس‌لیفت هیوندای آزرا نسل ششم

در پایان، در بررسی طراحی هیوندای آزرا باید گفت که آزرا در مدل ۲۰۲۱ خود اقدام به یک فیس‌لیفت ماژور کرده که این تغییرات بیشتر در نمای جلو و عقب خودرو هستند. در نمای جلو، خط جدایش گریل از کاپوت ساده‌تر شده و دیگر خبری از سپر خودرو در بالای گریل نیست. گریل پهن‌تر شده و ترکیبی از لوزی‌های ریتمیک کرومی است که از بالا کوچک‌تر و با یک قوس ملایم و هم راستا با قوس کاپوت ماشین به پایین به صورت بزرگ‌تر تزئین شده است.

هیوندای در اینجا با ایجاد فرم‌های الماس مانند و به اصطلاح Diamond Shapes سعی داشته اسانس لاکچری و گران قیمت بودن را به محصول آزرای خود اضافه کند. استفاده از این فرم‌های لوزی مانند حتی چراغ‌های جلو را تحت شعاع قرار داده‌اند و در کل، چراغ‌ها کمی پایین‌تر آمده است. حسی که به آدم دست می‌دهد این است که آزرا به میان‌سالی و بلوغ فکری در طراحی رسیده است یا اینکه به نوعی جهش ژنتیکی داشته است. بازار هدف این خودرو، سِنینی است که مردان و زنان بیشتر به محصولات لوکس روی خوش نشان می‌دهند و چیزهایی را می‌خرند که عمر طراحی بیشتر داشته باشند.

نمای پشتی فیس‌لیفت هیوندای آزرا نسل ششم
نمای پشتی فیس‌لیفت هیوندای آزرا نسل ششم

در نمای عقب هم گویا آن حالت پله‌ای که خوب جا نیافتاده بود را کنار گذاشته‌اند و فرم چراغ‌ها را به کلی تغییر داده‌اند، به نحوی که فرم بالاییِ قرمز رنگ یک پله برجسته‌تر و لبه شارپ و تیزی ایجاد کرده است. فرم سفید رنگ زیر آن هم با یک پله عقب‌تر در جای خود قرار گرفته که مجدداً من را به یاد محصولات آستون مارتین می‌اندازد. در کل، طراحی این نسل به مراتب بهتر و جاافتاده‌تر از نسل قبلی است. فریم کرومی پیرامون اگزوزهای عقب هم با یک خط باریک پیوسته شده‌اند که در یک مجموعه با چراغ‌های مه‌شکن عقب، ترکیب فوق‌العاده زیبایی به‌وجود آورده‌اند.

گویا ظاهراً این بار هیوندای خواسته بازار مشتریان مُسن‌تر و جا افتاده‌تر را نشانه بگیرد و بازار خودروهای جوانان را متوجه دو محصول النترا و سوناتا کند اما اینکه چقدر در این راه موفق باشد، یا اینکه بهتر بود این حس را روی محصولات گرانتری مثل سینتینیال یا جنسیس انجام میداد یا نه، نیاز به گذشت زمان و دیدن فیدبک‌های بازار در آینده دارد.

آنچه در این دههٔ اخیر هیوندای را از دیگر خودروسازان متمایز می‌کند، توجه به احساسات طراحان و محک زدن محصولات خود با دید استایلیستی و فشن دیزاین است که از این نظر، از دید من قابل تحسین است. حسی که فرسنگ‌ها دورتر در محصولات میتسوبیشی، سوبارو و تویوتا به ندرت دیده می‌شود و ثابت می‌کند که کره‌ای‌ها چندگام جلوتر از همسایهٔ شرقی خود، یعنی ژاپنی‌ها، هستند.

ممنونم که حوصله به خرج دادید و این بررسی طراحی هیوندای آزرا را تا انتها خواندید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش هیوندای آزرا مطلع شوید.

فرزاد برخورداری
فرزاد برخورداری یکی از قدیمی‌ترین طراحان خودرو در ایران است که دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز بوده و بیش از ۲۵ سال است که در این زمینه فعالیت می‌کند. او سابقه کار به عنوان عضو هیئت تحریره هفته‌نامه خودروی امروز، مجله دانش خودرو روزنامه دنیای خودرو را نیز در کارنامه خود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید