موشکافی طراحی مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱

نگاهی به تایتانیک اشتوتگارتی به قلم علیرضا محمدزاده

0

چند شب قبل، رونمایی از لوکس‌ترین سدان اشرافی مرسدس، نسل جدید مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱ به طور رسمی انجام شد. در سبد محصولات مرسدس بنز، مایباخ بی شک جایگاهی خاص دارد. دقت و وسواس در طراحی، مهندسی و ساخت این خودرو، شاید بیشتر از دیگر‌ اعضای خانواده مرسدس است. پس بی‌جهت نیست که آن را تایتانیک اشتوتگارتی می‌نامند. نسل اول مرسدس مایباخ علیرغم مشترکات فراوانش با مرسدس S کلاس آن زمان، در طراحی نمای جلو و عقب، از کلاس S کاملا متمایز بود.

اما این تمایز پرهزینه در‌نسل اول نتوانست فروش خوبی را برای این سدان تشریفاتی و لوکس آلمانی در مقابل رقبای پرسابقه انگلیسی آن یعنی بنتلی و رولزرویس رقم ‌بزند. به همین دلیل، در نسخه های بعدی مرسدس با افزایش امکانات رفاهی، تزیینات لوکس و تنوع رنگ  و … از خیر طراحی کامل نمای جلو و عقب خودرو گذشت.

در نسل جدید مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱ و در اولین نگاه، ابعاد بزرگ و تناسبات خاص بدنه‌ای با طول ۵۴۹۶ میلیمتر و پیکره‌ای با عضلات محو و خط شانه‌ای پهن و کشیده، بیننده را مسحور خود می‌کند. ترکیب دوگانه رنگ بدنه، به همراه جلوپنجره‌ای کرومی عریض با خطوط عمودی، از اولین و مهم‌ترین تفاوت‌های مرسدس مایباخ کلاس S محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: موشکافی طراحی سایپا P90؛ جایگزین ایرانی ال ۹۰

موشکافی طراحی مرسدس میباخ S کلاس 2021

هماهنگی رینگ و تایر ۲۰ اینچی با تزیینات کرومی متعدد بکار رفته در جلوپنجره، ورودی‌های هوای زیر سپر، پوشش ستون B، دستگیره درب‌ها و نوار زیرین درب‌ها، Stance یا پُز جذاب و متمایزی به این سدان لوکس بخشیده تا جای هیچ گله و شکایتی را برای مشتریان متمولی که میخواهند همواره خاص و متمایز باشند، باقی نگذارد. یکی از جزییات قابل توجه در‌نسخه‌ جدید مایباخ S کلاس حک نام مایباخ بر روی لبه بالایی جلوپنجره و در کنار نشان مرسدس بنز بر روی درب موتور است. البته لوگوی نورانی مایباخ بر روی ستون C خودرو بازهم تمایز مد نظر طراحان را ایجاد نموده است.

پس تا به اینجای داستان می‌توان مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱ را سدانی با یک طراحی بی‌نقص و تحسین برانگیز دانست، اما اگر کمی به عقب برگردیم، یعنی زمان رونمایی از نسل جدید S کلاس در‌چند ماه قبل، خواهیم دید که طراحی نسل جدید مرسدس کلاس اس ۲۰۲۱ منتقدین بسیاری داشته است.

در آن زمان‌ عمده این انتقادها به طراحی چراغ‌های جلو و فرم کلی نمای عقب خودرو مربوط می‌شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان طراحی خودرو، طراحی نمای عقب نسل جدید کلاس S و به‌ویژه فرم چراغ‌ها تناسب و سنخیت چندانی با کاراکتر یک سدان لوکس آلمانی ندارد. ضمن آنکه ترکیب فرم باریک چراغ‌های جلو با جلوپنجره مرتفع و بزرگ خودرو نیز می‌توانست بسیار پخته‌تر و متناسب‌تر از آنچه‌ شاهدش هستیم، باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی جگوار ای-تایپ؛ زیبای انگلیسی

موشکافی طراحی مرسدس میباخ S کلاس 2021

علی‌رغم آنکه این انتقادات چندان به مذاق عشاق و علاقمندان دو آتیشه و متعصب مرسدس خوش نمی‌آید، اما ایراداتی منطقی و غیر‌قابل کتمان است. با توجه به آنکه استایل کلی مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱ در‌نمای جلو و عقب تفاوت فاحشی با هم ندارند، می‌توان نتیجه گرفت انتقادات وارده به مرسدس کلاس اس در مایباخ جدید نیز وجود دارد. همچنین، در طراحی مایباخ ۲۰۲۱ انتقاد سومی نیز به این‌خودرو وارد شده و آن حجم زیاد کروم به کار رفته در ورودی‌های هوای سپر جلوی خودرو است که حس و حالی شرقی به این سدان لوکس آلمانی داده است.

اما حس و حال فضای کابین و طراحی داشبورد خودرو کاملا متفاوت است. طراحی داشبورد همانند نسل جدید مرسدس S کلاس، به طور‌کامل توسط نمایشگرهای لمسی LCD عریض و بزرگ احاطه شده که البته برای تسلط کامل بر کنترل تمامی ادوات برای سرنشینان چه از طریق فرمان لمسی و چه صوتی شاید اندکی پیچیده و زمانبر خواهد بود، اما ترکیب جذاب چوب، چرم و جیر اعلاء در جای جای کابین به همراه دقت در جزییات و صندلی‌هایی که به نظر برای شخص شما طراحی شده در کنار فضای پای فوق‌العاده سرنشینان ردیف دوم‌ و امکانات لوکس (و شاید مافوق تصور رفاهی) جای هیچگونه گله و شکایتی را باقی نمی‌گذارد.

در یک کلام باید گفت، هرچند استایل نسل جدید مرسدس مایباخ همانند طراحی هر خودروی دیگری بی نقص و عالی نیست، اما بی‌شک برای هر طراحی هر‌ یک از جزییات، فرم‌‌پردازی بدنه و حجم‌پردازی این پیکره تنومند ساعت‌ها و ساعت‌ها هنر، دانش، دقت و حوصله و وسواس صرف شده است.

نظر شما درباره طراحی مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱ چیست؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر خوانندگان دیوار در میان بگذارید.

***

برای اطلاع از آخرین قیمت خرید و فروش انواع مرسدس بنز به بخش آگهی‌های خودرو در سایت دیوار مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.