موشکافی طراحی ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس؛ روی موج چینی!

نقدی بر طراحی جدیدترین فیس‌لیفت ام‌وی‌ام ۳۱۵ به قلم علیرضا محمدزاده

0

در بین محصولات چری که در ایران آن‌ها را با نام ام‌وی‌ام می‌شناسیم شاید مدل ۳۱۵ یکی از‌ پرفروش‌ترین خودروهای این خودروساز چینی در بازار داخلی باشد. ام‌وی‌ام ۳۱۵ که در چین با نام چری فالوین ۲ شناخته می‌شود، اولین بار در سال ۱۳۹۱ وارد بازار ایران شد که به دلیل طراحی نه چندان زیبای بدنه و چیدمان عجیب نشانگرهای داشبورد موفقیت چندانی در بازار کسب نکرد، اما پس از ۳ سال، در ۱۳۹۴ نسخه فیس لیفت آن روانه بازار داخلی گردید.

این‌ هاچ بک سایز متوسط چینی در سال جاری میلادی نیز با دومین فیس لیفت خود (که به آن ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس می‌گویند) مجدداً معرفی شده است که این بار قصد داریم تا کمی دقیق‌تر و «صرفاً» از منظر طراحی آن را مورد بررسی و نقد قرار دهیم. ام‌وی‌ام ۳۱۵ با طول کلی ۴۱۸۸ و فاصله ۲۵۲۷ میلیمتری بین دو محور، یک هاچ بک سایز متوسط محسوب می‌شود که در آخرین فیس لیفت خود با تغییراتی اساسی در ناحیه دماغه یا پوزه خودرو و داخل کابین معرفی شده است.

در اولین مواجهه با ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس، چهره یا دماغه خودرو و مجموعه سپر و درب موتور بازطراحی شده آن جلب توجه می‌کند. طراحان چری با حفظ گلگیرهای جلو و چراغ خودرو، مجموعه سپر و جلو پنجره به همراه درب موتور را به طور کامل بازطراحی کرده‌اند و سعی داشته‌اند تا با پرهیز از شلوع‌ کاری‌های متداول در طراحی‌های قدیمی خودروهای چینی، این بار با تاکید بر سادگی به تغییراتی قابل توجه و زیبا دست یابند.

جلو پنجره باریک و افقی بالا در کنار ورودی هوای شش ضلعی روی سپر، ضمن آنکه از تِرِند و مُد امروز طراحی خودرو تبعیت می‌کند، چهره‌ای مدرن و واضح و مینیمال به خودرو بخشیده است. جانمایی چراغ‌های عمودی روز روشن روی سپر و یک ورودی هوای عریض و باریک در نیمه پایینی سپر توانسته از ام‌وی‌ام ۳۱۵ فیس‌لیفت، چهره‌ای مدرن و به‌روز بسازد و تمایزی کامل بین این نسخه و مدل قبلی از حیث استایل نمای جلوی خودرو ایجاد کند. ضمن آنکه درب موتور خودرو اندکی سه بعدی و متورم‌ شده که هماهنگی خوبی با دیگر جزییات طراحی دماغه خودرو دارد.

بیشتر بخوانید: نقدی بر طراحی سایپا شاهین

نمای جانبی ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس؛ قدیمی و قابل قبول

به نمای جانبی خودرو، یعنی پاشنه آشیل طراحی و تناسبات‌ در طراحی هر خودرویی می‌رسیم. نمایی که بیشترین تاثیرگذاری را ذهن بینندگانش دارد. در این نما، تغییراتی جزیی را شاهد هستیم.

اولین مورد، تغییر آیینه های جانبی (مشابه برادر بلند قدش ام‌وی‌ام X22) و دیگری، حذف چراغ راهنمای روی گلگیر و جایگزینی یک قطعه دکوراتیو (آبشُش مانند) به جای آن، که به نظر در نهایت بی‌حوصلگی و بی‌سلیقگی طراحی شده است.

تغییر سوم مربوط به طراحی پوسته ظاهری دستگیره‌های درب می‌شود که نمای لوکس‌تر به خودرو بخشیده و در نهایت نوار کروم (استیل) زیر شیشه‌های جانبی است که با چرخشی بومرنگ شکل بر روی لچکی عقب امتداد یافته است. مجموعه این تغییرات به همراه دماغه (پوزه) متورم و ایستاده‌تر این نسخه، توانسته تا حد زیادی از ایرادات تناسباتی مدل قبلی بکاهد؛ هرچند همچنان مشکل حجیم بودن بصری بخش انتهایی بدنه و فرم چراغ عقب آزاردهنده است.

 نمای عقبی ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس؛ حداقل تغییرات!

با توجه‌ به‌ حجم تغییرات انجام شده در طراحی نمای جلو انتظار داشتیم که چنین اتفاقی را در نمای عقب خودرو نیز شاهد باشیم. هرچند نیمه‌پایینی سپر عقب بازطراحی شده و یک باند استیل عریض افقی با نمایی دکوراتیو از دهانه اگزوز توانسته نمایی متفاوت را به وجود آورد، اما مشخص نیست به چه دلیل در گرافیک و چیدمان چراغ‌های عقب ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس به عنوان یکی از بدیهی‌ترین اقدامات شرکت‌ها در فیس لیفت هیچ تغییری اعمال نشده است.

ضمن آنکه وجود تنها ۳ سنسور هشدار دنده عقب آن هم به رنگ مشکی (معمولاً سنسورهای دنده عقب به تعداد چهار عدد نصب می‌شوند) نشان از بی‌سلیقگی یا عدم دقت سازنده داخلی یا شرکت مادر دارد.

در یک نگاه کلی می‌توان فیس لیفت انجام شده بر روی ام‌وی‌ام ۳۱۵ مدل ۱۳۹۹ را در عین سادگی، زیبا و قابل قبول دانست هر چند می‌توانست در ‌نمای عقب بسیار بهتر‌ از این باشد.

بیشتر بخوانید: موشکافی طراحی سایپا P90؛ خودروی جایگزین ال ۹۰

طراحی ‌کابین ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس؛ برداشتی از ام‌وی‌ام X22

با ورود به داخل خودرو اولین نکته مهم مواجهه با داشبوردی آشنا است. بله، درست حدس زدید. از آنجا که مدل‌های ام‌وی‌ام ۳۱۵ و ام‌وی‌ام X22 در واقع یک خودرو هستند، لذا در فیس‌لیفت جدید ام‌وی‌ام ۳۱۵، طراحی کابین دقیقا مشابه X22 انجام شده و مجموعه داشبورد، رودری‌ها، تریم داخل و برخی آپشن‌ها عینا مشابه ام‌وی‌ام X22 است.

ترکیب رنگ مشکی داشبورد و رودری‌ها با اِلِمان‌های دکوراتیو نارنجی نکته‌ای جالب توجه است. هرچند کیفیت ساخت داشبورد نسبت به نسخه قبلی بهبود چشمگیری داشته، اما همچنان چنگی به دل نمیزند که البته بخشی از آن به دلیل کلاس خودرو و محدوده قیمتی آن است.

همانند ام‌وی‌ام X22 در این خودرو طراحی نمای داخل با رویکرد جذب مشتریان جوان صورت گرفته و به نظر توانسته تا حدی موفق نیز باشد. چرم ‌مصنوعی به کار رفته برای صندلی‌ها قطعاً کیفیت چرم طبیعی ندارد، اما ساخت و دوخت مناسب و قابل قبولی دارد.

بیشتر بخوانید: نقدی بر طراحی مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱

پوشش بخش‌هایی از داشبورد با افکتی مشابه فیبرکربن توانسنه نمای هرچند مصنوعی، اما جذابی به داشبورد بدهد؛ ضمن آنکه وجود یک مانیتور لمسی در‌ کنسول میانی که کنترل سیستم صوتی و برخی موارد دیگر از طریق آن امکان‌پذیر است برای مشتریان این کلاس خودرو  قطعا جذاب خواهد بود. به این نکته هم باید اشاره کنیم که در ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس با توجه به ثابت بودن اتاق اصلی، مشکل کمبود جای پای سرنشینان عقب همچنان پابرجاست، هرچند که وضعیت آن بهتر‌ از پژو ۲۰۶ است.

کلام آخر اینکه اگر بخواهیم صرفاُ از نگاه طراحی و استایل به مجموعه تغییراتی که در آخرین نسخه فیس لیفت ام‌وی‌ام ۳۱۵ اعمال شده امتیازی بدهیم و فاکتور چینی بودن، ایرادات و کمبودهای فنی و موتوری خاص ۳۱۵ و دیدگاه‌های منفی نسبت به این خودرو را کنار بگذاریم، باید به طراحان چری تبریک گفت چرا که در مدت زمانی نزدیک به ۱۰ سال از زمان معرفی در ایران، توانسته‌اند با تغییرات و بهبودهای مستمر به نمره قابل قبولی در این بخش دست یابند.

چری در این هاچ بک ارزان قیمت خود تغییرات مثبت و محسوس طراحی و سطح نسبتا مناسبی از امکانات رفاهی را ارائه می‌دهد که قطعاً برای مشاهده هر یک از آن‌ها در خودروهای داخلی باید منتظر یک‌ رونمایی و رُبان‌زنی، قیمت‌های عجیب و غریب و البته نامی جدید بود.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک مطلع شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.