وصول مالیات خودروهای لوکس از خرداد ۱۴۰۰

0

در پنجم اسفندماه سال ۹۹ بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طی جلسه علنی، بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بندالحاقی ۷ تبصره ۶ماده واحده لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده‌اند. دراین مقاله، به بررسی جزئیات خبر وصول مالیات خودروهای لوکس از خردادماه می‌پردازیم.

دولت برای جبران کاهش درآمدهای نفتی، فرار از کسری بودجه شدید و عواقب آن چاره‌ای جز تعریف درآمدهای دیگر نداشت. این در حالی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته مالیاتی از این محل وصول نشده است. همین موضوع را از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیری کردیم تا دلایل عدم تحقق این درآمد مطرح در قانون بودجه مشخص شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: «درباره بحث مالیات‌برخانه‌های خالی، بخشی از منابع ما به‌موضوع مالیات گره خورده است و در مدل درآمد هزینه‌ای استانی، نقطه تحقق درآمدها منابع مالیاتی است که باید چالش‌ها و نقاط ضعف افزایش درآمدهای مالیاتی موردبررسی قرار بگیرد. ما با سازمان امور مالیاتی برای ارائه اطلاعات و حمایت‌های موردنیاز جلساتی را برگزار کرده‌ایم، اما یک‌ سری از اطلاعات مانند وصول مالیات خودروهای لوکس و تعداد خانه‌های خالی باید از سوی دستگاه‌های نظامی و یا سایر دستگاه‌ها مانند وزارت راه‌وشهرسازی ارائه شود.»

طبق آمارهای منتشرشده حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که برای اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی تاکنون ۱ ‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خانه خالی از سکنه شناسایی شده است و اطلاعات آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. این اطلاعات همچنان ناقص است و امیدواریم در خوداظهاری‌های مردمی این اطلاعات تکمیل شود. بنابراین فعلاً این قانون قابلیت اجرا ندارد اما تاکنون ریالی از این محل درآمدی وصول نشده است، هرچند بر اساس مقررات داخلی سازمان مالیاتی مانعی برای وصول این مالیات در سنوات بعد نیست.

بیشتر بخوانید: خیز بلند دولت برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس در سال آینده

وصول مالیات خودروهای لوکس از خرداد 1400

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به‌نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند. کلیه اشخاص حقیقی‌ و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت‌تملک خود و افراد تحت‌تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند. ثبت نقل‌ و انتقال خودروهایی که به‌موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی موردانتقال شامل مالیات‌بر دارایی، نقل‌وانتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

امید علی پارسا در حاشیه جلسه هیئت مقررات‌زدایی گفت: «بر اساس قانون بودجه امسال، خانه‌های باارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات خواهند شد. همچنین برای خودرو‌های لوکس اگر ارزش مجموع خودرو‌های یک فرد و فرزندان کمتر از ۱۸ سال او بیش از ۱ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خواهد بود.»

بیشتر بخوانید: معیار اخذ مالیات از خودروها چیست؟

پارسا گفت: «این مالیات به‌صورت پله‌ای محاسبه می‌شود و از ۱ میلیارد تا ۱٫۵ میلیارد تومان ۱٪ مالیات و رقم‌های بیشتر درصد زیادتری را شامل خواهد شد، بااین‌حال اگر ارزش خودروی هر یک از زوجین در خانواده کمتر از ۱ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات نمی‌شود. مراحل اجرایی ثبت اظهارنامه‌ها و همچنین راه‌اندازی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تا خرداد عملیاتی شود.»

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: «در جلسه امروز هیئت مقررات‌زدایی بر موضوع کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی در هیئت‌های حل اختلاف تأکید و مقرر شد با هوشمندسازی فرآیند مالیاتی درصد بیشتری از اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی تأیید شود.»

طرح جدید مالیاتی در چارچوب برنامه کلان عدالت مالیاتی تدوین شده که بنا است، جدای از خودروهای با بیش از ۱ میلیارد تومان قیمت، شامل خانه‌های خالی، مالیات‌بر ثروت و دارایی و پیگیری جدی‌تر درآمد صنف‌هایی مانند وکلا و پزشکان نیز بشود. این طرح‌ها درحالی دنبال می‌شود که باتوجه‌به وابستگی طولانی‌مدت اقتصاد ایران به پول نفت، عملاً این درآمد پایدار برای مدتی طولانی یا فراموش شده یا به برخی مالیات‌های ثابت مانند حقوق کارمندان یا نقل‌وانتقالات وارث محدود شده است. در ۳ سال گذشته، باتوجه‌به کاهش درآمدهای نفتی، استفاده از این درآمد، بیش از پیش موردتوجه قرار گرفته است.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.