هزینه تعمیرات آپارتمان برعهده مالک است یا مستاجر؟

این مطلب در تاریخ ۱۶ دی ۹۹ به‌روز شده است

7

چه صاحب‌خانه باشید و چه مستأجر همیشه باید خودتان را برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده تعمیرات خانه آماده کنید. هزینه‌هایی که بخشی از آن‌ها به خاطر استهلاک لوازم و تجهیزات خانه و بخشی نیز به خاطر حفظ و نگهداری ساختمان ایجاد می‌شود. البته وقتی مستأجر هستید یا خانه خود را به شخص دیگری اجاره داده‌اید ماجرا کمی فرق می‌کند زیرا دیگر فقط شما نیستید که باید برای خانه هزینه کنید، چون هزینه تعمیر در بعضی از موارد در قانون به عهده مالک خانه گذاشته شده و بعضی به عهده مستأجر است. در این مطلب بلاگ دیوار، درباره هزینه‌های آپارتمان و وظیفه مالک و مستاجر بخوانید.

قاعده کلی هزینه تعمیر خانه اجاره‌ای

در یک قاعده کلی هرجا هزینه‌ها به امور روزمره و جاری خانه مربوط می‌شود یا پای استهلاک اجزای خانه در میان باشد مستأجر باید هزینه تعمیر را بپردازد. به جز این، اگر مستأجر به دلیل درست استفاده نکردن از خانه صدمه‌ای به آن وارد کند، خودش مسئول تعمیر آن خواهد بود و باید هزینه را پرداخت کند.

در مقابل هر جا پای تعمیرات کلی در میان است یا قرار است برای نگهداری بهتر از ساختمان هزینه‌ای شود باید صاحب‌خانه هزینه‌ها را پرداخت کند. در یک کلام، هزینه‌هایی که باید انجام شود تا خانه قابل سکونت باشد، به عهده صاحب‌خانه و هزینه‌هایی که به خاطر استهلاک لوازم یا استفاده نادرست به خانه تحمیل شده به عهده مستأجر است.

بنابراین صاحب‌خانه نمی‌تواند از تعمیر دیوار ترک خورده‌ای که خطر ریزش دارد، لوله ترکیده، پشت‌بامی که نم می‌دهد و … خودداری کند.

چطور موتورخانه ساختمان را بررسی کنیم

تبصره: اگر توافق خاصی بین دو طرف شکل بگیرد می‌توان خلاف این قاعده عمل کرد. مثلاً ممکن است مستأجر و صاحب‌خانه تصمیم بگیرند تا پایان زمان قرارداد، انواع هزینه تعمیر جزئی و کلی به عهده مستأجر باشد. یا توافق کنند که هزینه‌ها و پیگیری کارهای فنی با مستأجر باشد و هر بار هزینه را از روی اجاره‌خانه کسر شود. بهتر است این توافق در قرارداد اجاره مکتوب ذکر شود تا بعداً به مشکل نخورید.

تعمیرات کلی: هزینه تعمیر پمپ آب با مالک یا مستاجر

به‌طور خلاصه در پاسخ به این سوال که هزینه تعمیر پمپ آب با مالک یا مستاجر است؟، می‌توان گفت که مالک باید برای تعمیر پمپ آب اقدام کند. هزینه تعمیر اساسی آسانسور نیز از همین قانون پیروی می‌کند. در مجموع، تعمیرات کلی خانه شامل موارد زیر می‌شود که پرداخت هزینه تعمیر آن‌ها برعهده مالک است:

  • تعمیر اصل بنا (مثل دیوارها، در و پنجره، نمای ساختمان، سقف و پشت‌بام، حیاط، مشاعات و…)
  • لوله‌کشی آب و گاز
  • هزینه تعمیر پمپ آب
  • ایزوگام پشت‌بام
  • موارد مربوط به فاضلاب
  • سیم‌کشی
  • تعمیرات آسانسور
  • تعمیر در ریموت‌دار پارکینگ
  • رنگ‌آمیزی مشاعات ساختمان و داخل واحد
  • تجهیزاتی مثل دوربین مداربسته ساختمان

تعمیرات جزئی

همان‌طور که گفته شد، هزینه تعمیر بخش‌های جزئی آپارتمان برعهده مستاجر خواهد بود. مسائل حقوقی املاک در بخش اجاره می‌گویند که سر باز زدن از پرداخت این هزینه‌ها می‌تواند به حل اختلاف در مراجع قانونی کشیده شود. تعمیرات جزئی شامل موارد زیر می‌شود:

  • خرابی‌های کوچک مثل شیرآلات
  • چراغ‌ها
  • سرویس دوره‌ای کولر و شوفاژ
  • هزینه تعمیرات جزئی کابینت، کمد و موارد مشابه

مطلب مرتبط: تعمیرات جزئی ساختمان را جدی بگیرید

 

نکات تکمیلی درباره هزینه‌های تعمیر و نگهداری ملک اجاره‌ای

باوجود اینکه قانون تملک آپارتمان‌ها (لینک قانون در وب‌سایت رسمی مجلس شورای اسلامی) و متن قرارداد اجاره، به‌روشنی درباره هزینه تعمیرات خانه صحبت می‌کنند، باز هم اختلافاتی بین مستاجر و مالک پیش می‌آید. در ادامه، برخی از این شرایط چالشی را بررسی می‌کنیم

اگر صاحب‌خانه اجازه تعمیر ندهد

اگر خانه نیاز به تعمیر داشته باشد اما مالک زیر بار نرود، در مرحله اول مستأجر باید از مالک بخواهد خانه را تعمیر کند. اگر مشکل آن‌قدر جدی بود که استفاده از خانه را غیرممکن می‌کرد، قرارداد خود به خود فسخ می‌شود و طبق قانون صاحب‌خانه مستحق اجاره گرفتن نیست.

اگر مستأجر اجازه تعمیر ندهد

اگرچه در بسیاری از مواقع صاحب‌خانه‌‌ها از تعمیرات اساسی خانه طفره می‌روند، مستأجر‌هایی نیز پیدا می‌شوند که در برابر تعمیر ملک مقاومت می‌کنند. آن‌ها حتی حاضر نیستند مسئولیت تعمیر خرابی ساختمان را که خودشان به بار آورده‌اند، به عهده بگیرند. در این صورت مالک می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و از مستأجر شکایت کند. در مرحله بعدی حکم دادگاه برای ورود به خانه به مالک داده می‌شود.

در شرایطی دیگر، مالک با اجازه مستأجر وارد خانه می‌شود و تعمیرات را در حدی که کار راه بیفتد، با هزینه خودش انجام می‌دهد. در این حالت، بعد از تمام شدن مدت قرارداد، مالک به دادگاه مراجعه کرده و فاکتورها را ارائه می‌کند و طلب خود را از مستأجر می‌گیرد.

قلق‌‌های بررسی لوله‌کشی ساختمان

آیا مستأجر می‌تواند بدون هماهنگی با مالک خانه را تعمیر کند؟

اگر مستأجر از صاحب‌خانه اجازه گرفته باشد می‌تواند هزینه تعمیرات را خودش بپردازد و بعداً این هزینه را از اجاره کم یا از مالک مطالبه کند؛ اما فقط و فقط در صورتی که از قبل اجازه صاحب‌خانه را گرفته باشد. در غیر این صورت، قانون حق را به مستأجری که سر خود برای خانه هزینه کرده نمی‌دهد. مگر این که پای خرابی‌های جدی (مثل ترکیدگی لوله، نشست ساختمان و…) در میان باشد و صاحب‌خانه از پاسخگویی خودداری کند. در آن صورت باید مستأجر شخصا وارد عمل شود و فاکتور هزینه‌ها را نگه دارد و بعدا با صاحب‌خانه حساب کند.

اگر صاحب‌خانه زیر بار نرفت، مستأجر حق کم کردن هزینه تعمیرات از اجاره را ندارد و باید موضوع را به دادگاه یا شورای حل اختلاف اطلاع دهد. در آن‌جا کارشناس بعد از بررسی مسئله و تعیین مبلغ، صاحب‌خانه را وادار می‌کند حق مستأجر را بدهد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه خانه خود را اجاره دهید یا خانه‌ مورد نظرتان را اجاره کنید این نکات را مد نظر قرار دهید. زیرا با در نظر گرفتن این نکات، چه مستأجر باشید چه مالک، می‌توانید از بروز اختلافات احتمالی بین خود و طرف مقابل جلوگیری کنید. اگر هم با مشکلی در پرداخت هزینه تعمیرات ساختمان مواجه شدید می‌دانید که این هزینه‌ها را چه کسی باید پرداخت کند.

نظر شما چیست؟ آیا می‌توان با مراجعه به قانون، چالش‌های هزینه تعمیر خانه را بین مالک و مستاجر مدیریت کرد؟ یا در این شرایط حتما نیاز به مرجع حقوقی داریم؟

7 نظرات
  1. دوربین مداربسته می‌گوید

    مطالب بسیار مفیدی بود تشکر

  2. حسن می‌گوید

    واقعا جای تاسف است بعد از انقلاب اسلامی وافزایش بی رویه جمعیت وروآوردن به ساخت مسکن جمعی از ویلائی به مجتمع متاسفانه فرهنگ آپارتمان نشینی در حد عدد صفر بوده ودر طول ۱۰دوره مجلس متاسفانه نمایندگان مجلس ودولت دررابطه با تدوین قانون آپارتمان نشینی که باید مثل قانون ارث جزء به جزء وشفاف وظایف ساکنین مشخص باشد اقدام ننموده اند والان در بیشتر مجتمع ها قانون زور وداد وفریاد حاکم است

  3. ناشناس می‌گوید

    داداش با این وضعیت گرانی الان تعمیر شیر آب هم جزو هزینه های کلی محسوب میشه کولر اسپیلیت ۲ میلیونی شده ۱۴ میلیون کجای کاری؟

  4. مهرداد می‌گوید

    مطالب آموزنده و مفید بود.
    ولی بیشتر ضرر ها را مستاجر متحمل میشه به دلیل عدم آگاهی از حق و حقوق خودش.
    من پول پیش خونه رو یکماه جلوتر ریختم به حساب صاحبخانه ( به درخواست خودش)
    روز آخر موقع تخلیه خیلی اذیتم کرد.
    فقط دلم میخواست بهش بگم حدومت بشه اون پولی که جلوتر بهت دادم ۲۰ میلیون تومن تو یکماه جلوتر گرفتی ازم.
    اما کاری ازم بر نمیاد و بیخیالش شدم . به زودی هم تخلیه میکنم و تصویه میشه میرم تموم میشه.
    فقط خواستم به مالک هایی که امثال مارو اذیت میکنن بگم خدا جای حق نشسته و به سزای اعمال زشتتون میرسین. ایشالا خودتون مستاجر بشین.

  5. املاک **** می‌گوید

    سلام
    املاک ****
    مهندس ظفریاری
    درمورد اتفاقات و خرابی ملک طبق قوانین بهن موجر و مستاجر
    دو نوع است هزینه اساسی با موجر و هزینه جزئی با مستاجر
    این است که هزینه تعمیرات اساسی ( که با توجه به عمر مفید بنا میباشد مثلا سقف، دیوار و کف، ایزوگام، پوسیدگی انواع درب اهنی و چوبی و کالینت فلزی و ام دی اف و ابگرمکن و پکیچ ، کولر و کلیه تسیسات ساختمانی مثل اب و برق و گاز و…)ملک با موجر میباشد و هزینه مصرفی و خسارت که مستجر با استفاده نادرست وارد کند با مستاجر میباشد حالا در مورددر چوبی حمام چه اهنی و چه چوبی جز موارد اساسی ملک است که با توجه به عمر مفید ان خراب شده است یا موارد کلی نکته مهم برای قضاوت باید نوع خرابی درب باشد یعنی اگر خرابی براساس استحلاک و گذر زمان خراب شده هزینه اش با مالک است ولی اگر مستاجر به ان ضربه زده اب پاشیه و درب را هروز در وان حام قرار می داده است و… باعث خراب ان شده هزینه تعمیراتش و حتی تعویضش با مستاجر است
    (برای مورد شما هزینه با مالک میباشد چون عمر یک درب اهنی و چوبی حمام همات ۵تا ۷ سال است اگر خوب نگهداری کنید)

    معمولا مشاور املاک داری تخصص و دانش کافی در زمان اجاره نامه را تنظیم می کند در برگ صورت برداری( که معمولا یک هفته بعد از اسلن مستاجر باید انجام شود نه روز اول که مشخص نیست چه سالم است و چه چیزی خراب است مثلا ابگرمکن و فاضلاب بعد از چند بار استفاده خرابیش مشخص میشود) این موارد را سالم تحویل مستاجر می دهند و در نهایت خود را داور و کارشناس تعین قیم خسارت و معتمد دو طرف قرار می دهند تا در چنین مواردی انچه حق است را باز گو کنند.
    ( نکته مهم دیگر همیشه در قرار داد های اجارنامه و ملکی یک داور که تخصص و دانش کافی دارد رو برای نظر قطعی در مورد چنین مشکلاتی قرار بدهید معمولا می توانید مشاور املاک داری دانش کافی و یا یک وکیل و.. تا در صورت بروز مشکل در کمترین زمان حتی از طریق قانونی به نتیجه برسید)

  6. میلاد می‌گوید

    سلام من تویک ساختمان اداری مستاجرم ودر طبقه زیرین یک انبار دارم . الان پول ساختمان ترکیده و آب به داخل انبار من آمده و باعث خسارت شده این خسارت رو باید از کی گرفت

  7. کیا می‌گوید

    با سلام با عنایت به قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن ( ماده ۴ فصل دوم – قسمت های مشترک ) ( بخش دوم – تبصره واحده ماده ۲۳ و ماده ۲۵ فصل سوم ) و نیز ماده ۴۹ و ۵۰ و ۴۸۳ و ۴۸۶ و ۴۹۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ، بر عهده مستاجر یا استفاده کننده نمی باشد و مالک یا موجر موظف به پرداخت هزینه های مربوطه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.