مصطفی میرسلیم: مجمع تشخیص با واردات خودرو مخالف است

3

پس از خروج آمریکا از برجام، مسیر واردات خودرو به کشور پس از چند ماه پرفراز و نشیب به‌کلی بسته شد. مسئولان وزارت صمت نیز علت این محدودیت را محافظت از منابع ارزی کشور در شرایط تحریم‌ها عنوان کردند. پس از آن هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، بازار خودرو نیز افزایش قیمت‌های انفجاری را تجربه کرد. اکنون با گذشت نزدیک به ۳ سال، شاهد حباب قیمتی عظیمی در بازار خودروهای وارداتی هستیم که علی‌رغم گذشت این مدت، همچنان با بهایی گزاف بین خریداران دست‌به‌دست می‌شود.

طراحان طرح ساماندهی بازار خودرو به‌دنبال این بودند تا واردات خودرو را آزاد و در یک بازه زمانی مشخص تعرفه واردات را به‌صورت پلکانی کاهش دهند و زمینه رقابتی‌شدن بازار خودرویی کشور را فراهم کنند. البته کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش تلفات جاده‌ای از طریق واردات خودروهایی که از استانداردهای به‌‌روزتری برخوردار هستند، از دیگر دلایل طراحان طرح ساماندهی بازار خودرو بود.

هرچند این طرح باتوجه‌به بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو تغییرات بسیاری به خود دید و چند بار بین مجلس و شورای نگهبان دست‌به‌دست شد، اما نمایندگان عضو کمیسیون صنایع در اصلاح ماده ۴ این طرح بار دیگر بحث واردات را پیش کشیدند و تلاش می‌کنند مسیرهایی را برای واردات خودرو به کشور ایجاد کنند.

در شرایطی که از هفته گذشته همراه با پالس واردات خودرو، شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی بودیم، اما همچنان مخالفت‌هایی با آزادسازی واردات خودرو وجود دارد. سید مصطفی میرسلیم در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو طی اخطار قانون اساسی اعلام کرد: «ما باید سیاست‌های تقویت تولید را اجرا و از آن پشتیبانی کنیم.»

وی با بیان اینکه هفته گذشته جلسه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار و با موضوعی که در این اصلاحیه آمده است، مخالفت شد اظهار داشت: «بر اساس این اصلاحیه حتی واردات خودروهای معمولی گازسوز نیز آزاد شده است.» وی در ادامه گفت: «با این اصلاحیه‌ای که درباره آزادسازی واردات خودرو داریم، از تشویق تولید و اشتغال جوانان جلوگیری می‌شود.»

او در پایان اعلام کرد: «با تصویب این اصلاحیه تولید و بررسی‌های تحقیقاتی لطمه خورده است و جوانان فعال در این حوزه دل‌سرد می‌شوند. در شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت خواهد شد.» نمایندگان مجلس امروز در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو مقرر کرد که سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت تعیین شود.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

3 نظرات
  1. ندا می‌گوید

    این میرسلیم عجب آدمیه

  2. ناشناس می‌گوید

    این چرا حرف الکی می زنه

  3. کیان می‌گوید

    نگران دلسرد شدن جوانانی هستید که در تولید خودرو کار می کنند هستید؟؟ چرا نگران هفتاد میلیون ایرانی نیستید که برای خودرو چند برابر قیمت پرداخت میکنند؟ چرا نگران مافیایی نیستید که در سایه حمایت دولتی بزرگ شدند و بجای رشد صنعت خودرو باعث رشد دلالی در این بازار شدند؟ اگر نگران دلسرد شدن تولید کنندگان هستید مجوز تولید خودرو به بخش خصوصی بدید تا ببینید چطور این صنعت شکوفا میشه…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.