از وین تا تهران؛ در انتظار وصلت یاران قدیمی!

واکاوی ورود و خروج رنو و پژو به بازار ایران به قلم آرش راهبر

0

آنطور که بنده متوجه شدم و از در و همسایه شنیدم، خیلی از دوستان و همکاران بنده و شما، این روزها ظاهراً در خیابان‌های تهران و کرج و مشهد و بقیه کلانشهرها و روستاها زندگی می‌کنند، اما شش‌دانگ هوش و حواس‌شان به اروپا خصوصاً شهر وین در قلب اتریش است!

نه اینکه فکر کنید که خدای ناکرده در این شهر سرسبز و باصفا، زلزله آمده یا طاعون همه‌گیر شده که اینطور فکر ما آنجاست؛ تیم ملی فوتبال هم در آنجا بازی ندارد، بلکه تیم مذاکره‌کننده ایران در اروپا مشغول کشتی گرفتن با ۱+۵ کشور قدرتمند دنیاست تا شاید دوباره برجام را زنده کند. لابد شما هم یاد لطیفه «سوهان‌پزی برادران حاج خلیفه به جز اصغر» می‌افتید اما نه، اینجا اصغر که همان آمریکا باشد به صورت غیرمستقیم با نمایندگان دیپلماسی ایران در حال مذاکره است و ظاهراً اوضاع هم دارد خوب پیش می‌رود! البته من چشمم شور نیست!

یک دلیل مهم این است که صندلی اصغر مدتی است از دار و دسته نوچه‌های ترامپ گرفته شده و حالا عوامل جو بایدن دارند تلاش می‌کنند خرابکاری قبلی‌ها را راست و ریست کنند. یکی از گرفتاری‌های بزرگی که دونالد ترامپ برای ما درست کرد ماجرای تحریم صنعت و تجارت خودرو بود. اصلاً اولین موضوعی که جماعت علاقمند به خودرو را مکدر کرد همین قصه بود و اگر دستم به آن پیرمرد مو قشنگ مغرور می‌رسید یک نیشگون از آن دماغ پربادش می‌گرفتم تا دلم خنک شود، به همین واکسن برکت قسم!

بگذریم. حالا اما فرصتی پیش آمده که در وین گره از یک داستان عشقی باز شود و خانواده بزرگی از نگرانی دربیایند! باور کنید این ماجرا دست کمی از قصه‌های «بر سر دوراهی زندگی» ندارد. بلا نسبت اگر قصه زن و شوهری نباشد ماجرای خواهرخواندگی حتما خواهد بود. احتمالاً فهمیدید که مقصود نگارنده ماجرای حضور دو برند مشهور فرانسوی و داستان سرمایه‌گذاریشان در ایران و عقد قرارداد تولید مشترک با دو کمپانی ایرانی است! بله، درست حدس زدید، قصه مراودات رنو و سایپا و معاشرت پژو و ایران خودرو است که کلی سابقه عشقی و عاطفی پشت سر آن است!

بیشتر بخوانید: نگاهی به جایگاه خودرو در سند همکاری ایران و چین

افتتاح خط تولید پژو توسط روحانی
افتتاح خط تولید پژو

با اجازه بزرگترها ما از کلیت برجام و آشتی با کشورهای ۱+۵، همین داستان مربوط به صنعت خودروسازی را دنبال می‌کنیم و بقیه‌اش را هم می‌سپاریم به اهلش. به هر حال، همین که دو خانواده یا شاید دو خواهر دوقلوی به هم نچسبیده بعد از سه چهار سال دوری ناخواسته به هم برسند و در آغوش یکدیگر اشک شوق بریزند، کلی سوژه سینمایی و صنعتی برای ما خواهد داشت. همانطور که قبلاً عرض شد دو گروه رنوـنیسان و پژوـسیتروئن بعد از امضای برجام کارشان از همکاری ساده با سایپا و ایران خودرو گذشت و با عشق و علاقه بیشتری وارد خطوط تولید در ایران شدند و قرار بر این شد که رفته‌رفته تولید ماشین‌های قدیمی را جمع کنند و اتومبیل‌های مُد روز مثل پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 را در ایران بسازند.

کار داشت خوب جلو می‌رفت و صنعتگران داخلی هم تازه مسیر جیک و فیکسچرهای خود را برای محصولات جدید آماده کرده بودند و داشتند راه و رسم تولید ماشین با سقف دو رنگ را تمرین می‌کردند که دونالد ترامپ با آن امضای خرچنگ قورباغه‌اش همه رشته‌ها را پنبه کرد. نگارنده خوب به یاد دارد که به اتفاق تنی چند از خبرنگاران و کارشناسان حوزه خودرو مشغول تست سیتروئن C3 و پژوهای ۲۰۰۸ و ۵۰۸ بودیم و با لهجه غلیظ به مهندسان فرانسوی «بُن سواق» می‌گفتیم! که عیش‌مان منغص شد. کاسه و کوزه را جمع کردیم و برگشتیم تهران و دوباره نشستیم پشت فرمان پراید و پژو از مد افتاده‌مان …

بیشتر بخوانید: در سال ۱۴۰۰ منتظر ورود چه خودروهایی به بازار هستیم؟

آتش زدن برجام توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی
آتش زدن برجام توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی

بعد از چهار سال فراق و دوری، حالا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که اگر روند گفت‌و‌گوها در وین خوب و مثبت پیش برود و به خواست خدا توافقی حاصل شود بهتر از برجام، احتمالاً دو کمپانی فرانسوی خیلی زود به ایران برمی‌گردند و بساط عقد و ازدواج مجدد را برپا خواهند کرد! ضمن احترام به تولید اتومبیل وطنی که در این مدت توسط صنعتگران خودمان دنبال شده، به استحضار می‌رساند صنعت خودروسازی در ایران نیاز به یک یا چند شریک خارجی دارد که روند انتقال تجربه و تکنولوژی با سرعت بیشتری طی شود. به هر حال خودروسازان داخلی در این ۶۰ سال اخیر هر چیزی که ساخته‌اند در بازار مثل قند به فروش رفته و حالا وقت پوست‌اندازی است.

به علاوه، انشالله با رفع تحریم‌ها و ورود خودروسازان مطرح به ایران، خانواده بزرگ خودروسازی در ایران هم سر وسامانی می‌گیرد و آنهایی که قبلا با هم وصلت کرده اما به اجبار قرار و مدارشان را به هم زده بودند، دوباره به وصال مشتریان ایرانی علاقمندشان خواهند رسید. بلاتشبیه «زن و شوهر دعوا کنند، ابلهان باور کنند». فراموش نشود این بار میزان مهریه را مکتوب کنید که اگر کسی دوباره زیر قولش زد داستان عند المطالبه اجرا و عند الاستطاعه حذف شود!

باقی بقایتان …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.