خودروسازان داخلی در حال سنجش بازار هستند

0

چندی پیش رئیس شورای رقابت اعلام کرد که احتمالاً در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۰، قیمت خودروهای داخلی پس از ۶ ماه افزایش خواهد یافت و این افزایش قیمت بر اساس تورم ۱۴درصدی زمستان به‌اضافه تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی تعیین شده خواهد بود؛ اما حالا کمیسیون صنایع مجلس مخالفت خود را با افزایش قیمت خودرو در بهار ۱۴۰۰ اعلام کرده است.

در شرایطی که بازار خودرو هرروزه منتظر تلنگر است تا قیمت‌ها تغییر کند، زمزمه ارائه فهرست قیمت جدید داخلی‌ها به‌ گوش می‌رسد. گفته می‌شود اعلام فهرست قیمت جدید با افزایش ۸۰۰ هزارتومانی برای هر مدل خودرو، چشم‌انداز جدیدی را در برابر مشتریان قرار داده است.

دراین‌باره، پیشنهاد می‌کنیم خبر خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ گران می شود را هم بخوانید.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در فاصله یک‌ روز پس از اعلام فهرست قیمت جدید، شرکت ایران‌خودرو با تکذیب افزایش قیمت محصول به‌ حاشیه‌ها و شایعات بازار پایان داد و اعلام کرد فقط نرخ بیمه خودروها بر اساس افزایش سالانه به‌روز شده است. در این میان بازار خودرو به ‌این خبر بلافاصله واکنش نشان داد و قیمت‌ها حدود ۵۰۰ تا ۱٫۵ میلیون ‌تومان کاهش یافت.

درحالی خودروسازان به استقبال گرانی خودرو در سال جدید رفته اند که پیش از این، برخی کارشناسان با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران به چین و همچنین قرارداد ۲۵ ساله، از افزایش ورود قطعات خودرو به کشور در امسال و رشد تولید خودرو خبر می‌دادند. به نظر می‌رسد خودروسازان خود را آماده کرده اند که درصورت گشایش اقتصادی، باز هم بتوانند قیمت‌ها را بر اساس خواسته خود در بازار تغییر دهند.

خودروسازان داخلی در حال سنجش بازار هستند

اعلام فهرست جدید قیمت خودروهای داخلی در چند روز گذشته، درحالی روی بازار تأثیر گذاشت و حاشیه‌ساز شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت از ناحیه شورای‌ رقابت نبوده است و به‌ هزینه‌های دولتی مرسوم در اوایل هر سال ارتباط دارد.

حتی برخی معتقد بودند اعلام فهرست قیمت جدید، درحالی‌که هیچ‌گونه اقدامی از سوی شورای‌ رقابت دراین‌باره صورت نگرفته است، منطقی به‌ نظر نمی‌رسد. خودروسازان در واکنش به‌ این موضوع، ‌اعلام کردند که محصولات افزایش قیمتی نداشته است و فقط نرخ بیمه خودروها بر اساس افزایش سالانه، به‌روزرسانی شده است. بررسی قیمت‌ها از صحت ادعای خودروسازان حکایت دارد و این میزان افزایش بها، مطابق با نرخ جدید بیمه است.

بیشتر بخوانید: سهم صنعت خودرو از توافق ۲۵ ساله با چین

باتوجه‌به‌ اینکه هرساله نرخ دیه افزایش می‌یابد، نرخ بیمه شخص‌ ثالث رشد کرده است. از همین رو خودروسازان طبق روال هرساله، قیمت بیمه محصولات خود را بیشتر کرده‌اند. بنابراین، افزایش قیمت از ناحیه شورای‌ رقابت نبوده است. این شورا اواسط فروردین از قطعی‌بودن افزایش قیمت خودروهای داخلی متناسب با نرخ تورم بانکی خبر داد، اما تا به‌ امروز دراین‌باره مجوزی برای خودروسازان صادر نشده است.

سال گذشته شورای ‌رقابت پس از ماه‌ها غیبت به‌ پروسه قیمت‌گذاری خودرو بازگشت و در اردیبهشت‌ماه، مجوز جدیدی را برای خودروسازان صادر و اعلام کرد. بازه زمانی تغییر قیمت خودروهای داخلی از ۱ سال به‌ ۳ ماه تغییر کرده است؛ از همین رو طی تابستان و پاییز دو مجوز دیگر برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد. هرچند قرار بود در زمستان مجوز دیگری صادر شود، شورای‌ رقابت از این کار خودداری کرد.

در حال حاضر، خبری از افزایش قیمت خودروها از سوی شورای‌ رقابت نیست و برخی معتقدند باتوجه‌به‌ در پیش‌بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، یعنی اواخر خرداد و سیاست مرسوم این دوران مبنی بر ثبات قیمت، ممکن است افزایش قیمت خودرو به‌ تعویق بیفتد و در تابستان اعمال شود.

سال گذشته خودروسازان به بهانه افزایش قیمت مواداولیه چندین ‌بار خواستار افزایش قیمت خودروها شدند و اکنون باتوجه‌به شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که دلیلی برای افزایش مجدد قیمت خودرو در بهار ۱۴۰۰ وجود داشته باشد و مخالفت مجلس منطقی به نظر می‌رسد.

 

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.