دانگ فنگ آئولوس Aeolus احتمالا محصول جدید بهمن موتور خواهد بود

0

گروه خودروسازی بهمن به‌تازگی با کمک خودروسازان چینی گام‌های بزرگی در جهت متنوع‌سازی سبد تولیدات خود برداشته است. بهمن موتور تاکنون دو کراس‌اوور چینی را با برند خود و نام‌های دیگنیتی و فیدلیتی معرفی و عرضه کرده است. براساس گمانه‌زنی‌ها، بهمن موتور قصد دارد خودرویی از خودروسازی دانگ فنگ به نام دانگ فنگ آئولوس را روانه بازار کند. این خودرو احتمالاً طی هفته‌ها یا ماه‌های آتی از سوی این شرکت معرفی و عرضه خواهد شد.

‏Aeolus به‌عنوان برند زیر مجموعه دانگ فنگ، در سال ۲۰۰۹ تأسیس شده است و تاکنون مدل‌های متنوعی را به بازار عرضه کرده است. دانگ فنگ آئولوس خودرویی به‌نسبت جدید است و در ماه می سال ۲۰۱۹ برای اولین‌بار معرفی شده است.

این خودرو براساس پلتفرم ماژولار فنگشن ییکسوان توسعه یافته است و از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به تولید می‌رسد. دانگ فنگ آئولوس در ۴ تیپ به بازار عرضه شده است که در نرخ‌های متفاوتی بین ۷۴،۹۰۰-۱۰۹،۹۰۰ یوان (‌۳۰۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان) به فروش می‌رسند.

بیشتر بخوانید: خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ گران می‌شود

دانگ فنگ آئولوس Aeolus احتمالا محصول جدید بهمن موتور خواهد بود
نمای داخلی دانگ فنگ آئولوس Aeolus

مانند دیگر محصولات دانگ فنگ که به‌تازگی روی خط تولید این خودروساز خصوصی قرار گرفته‌اند، دانگ فنگ آئولوس یا D53 نیز به منظور دورزدن تحریم‌ها، با نام و نشان تجاری متفاوتی در بازار ایران عرضه خواهند شد.

سبک کلی طراحی دانگ فنگ آئولوس نوآورانه و به‌روز است. چراغ‌های جلو خودرو تیز و حالت تهاجمی دارد. در دو سوی جلو پنجره، فرو رفتگی‌هایی قرار دارد که روی لبه آنها با نوار کرومی تزئین شده است. نمای جانبی خودرو به‌نسبت ساده است و شیب اندک ستون‌ C سبب شده است تا دانگ فنگ آئولوس ظاهری شبیه به خودروهای کوپه داشته باشد.

نمای عقبی نیز همان طرح حفره‌های کناری نمای جلو را در خود ارائه می‌دهد؛ هرچند ظاهر چراغ‌ها چندان جدید نیست و در برخی خودروهای چینی دیگر همچون چری آریزو ۶ مشاهده شده است.

ابعاد دانگ فنگ آئولوس ۴۶۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۱۲ میلی‌متر عرض و ۱۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع است. فاصله بین دو محور این خودرو نیز ۲۶۸۰ میلی‌متر است؛ به‌گونه‌ای که ما با یک سدان جمع‌ و جور روبه‌رو هستیم.

سبک کلی کابین آئولوس دو تکه است و گویی تکه بالایی بر روی تکه پایینی سوار شده است. تریم کلی کابین مشکی رنگ است و برخی قطعات با رنگ نقره‌ای پر رنگ برای تنوع در کابین قرار گرفته‌اند. روکش صندلی‌ها نیز مشکی و قرمز است.

بیشتر بخوانید: تولید خودروی ارزان قیمت مطالبه مردم است

دانگ فنگ آئولوس Aeolus احتمالا محصول جدید بهمن موتور خواهد بود
نمای پشتی دانگ فنگ آئولوس Aeolus

در حال حاضر، اطلاعات رسمی از تجهیزات و امکانات رفاهی دانگ فنگ آئولوس منتشر نشده است. بد نیست اشاره کنیم که در نسخه‌های فول این سدان چینی ویژگی‌هایی نظیر ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، رادار هشدار خروج از بین خطوط، رادار هشدار نقطه کور، فرمان برقی، دوربین ۳۶۰، سانروف، نمایشگر لمسی، صندلی‌های چرم، سیستم ورود بدون کلید، سیستم اطلاعات سرگرمی، ترمز پارک برقی و سنسورهای نور و باران ارائه می‌شوند.

دانگ فنگ آئولوس در بازاهای جهانی از موتور ۱۴۶۰ سی‌ سی توربو شارژر DFMA15T بهره می‌برد، اما به احتمال زیاد گروه بهمن برای آن موتور ۱٫۵لیتری توربو شارژ دیگنیتی با کد SFG15T را در نظر خواهد گرفت. این موتور می‌تواند قدرتی برابر با ۱۴۸ تا ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌ متر را به تولید برساند.

این سدان چینی به‌جای گیربکس اتوماتیک از سامانه انتقال قدرت اتوماتیک ۲ کلاچه بهره می‌برد. البته گروه بهمن قصد دارد دانگ فنگ آئولوس را با گیربکس ۶ سرعت دو کلاچه روانه بازار کند که قدرت نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ۳۶ درصد خودروها در معاینه فنی رد می‌شوند

سیستم تعلیق دانگ فنگ آئولوس نیز در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم یا میله پیچشی است که سیستم تعلیق ساده‌ای محسوب می‌شود و مزیت عمده آن صرفه‌جویی در فضا است.

درمورد شتاب، مصرف سوخت و حداکثر سرعت این خودرو، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؛ اما بااین‌حال می‌توان حدس زد که احتمالا دانگ‌ فنگ آئولوس نیز عملکردی مشابه چری آریزو ۵ توربو ارائه دهد؛ بنابراین شتاب حدودا ۱۱-۱۰ ثانیه، مصرف سوخت ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت، برای محصول جدید بهمن موتور قابل‌‌تصور خواهد بود.

دانگ فنگ آئولوس درصورت ورود به بازار ایران، رقیبی جدی برای چری آریزو ۵ توربوشارژر و چری آریزو ۶ خواهد بود که دو خودرو یاد شده به‌ترتیب ۶۲۵ و ۸۷۲ میلیون تومان قیمت دارند. قیمت دیگنیتی نیز از سوی بهمن موتور ۷۶۰ میلیون تومان اعلام شده است و باید انتظار اعلام رقمی بین ۶۵۰ الی ۷۵۰ میلیون تومان را برای دانگ فنگ آئولوس داشته باشیم. اگرچه این خودرو انتخابی شایسته به نظر می‌رسد، اما باید منتظر ماند و دید که این محصول با چه سطحی از امکانات و به‌‌ویژه در چه رده قیمتی به دست مشتریان داخلی خواهد رسید.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.