پلاک نشدن خودرو‌های یورو ۴ مدل ۹۹

0

پیش آمده که بسیار نام استاندارد یورو ۵ خودرو را شنیده‌ایم و می‌دانیم که اهمیت بالایی هم در تولید خودروهای جدید دارد و حتی این نکته را هم می‌دانیم که در کشورهای اروپایی اگر یک خودرو بدون این استاندارد اروپایی نمی‌تواند در خیابان‌های کشورهای اروپایی تردد کند.

قاره سبز پیش و بیش از همه قاره‌های دیگر جهان به محیط زیست اهمیت می‌دهد و می‌داند که اگر کره خاکی ما و منابع و زیست بوم آن نابود شود، دیگر انسان هم جایی برای زندگی روی آن نخواهد داشت. از این رو در سال‌ها و یا بهتر بگوییم در ده‌های اخیر، کشورهای اروپایی قوانینی را برای مهار هر چه بیش‌تر آلاینده‌ها طراحی کردند.

اتحادیه اروپا پیش از هر صنعتی به این فکر افتاد که این وسایل چهار چرخ اول از همه جهات دوستدار محیط زیست شوند و سطح آلایندگی‌شان با اجرای یکی سری قوانین و مقررات فنی به نام استانداردهای یورو ۵، قبل از مصرف، مهار شود. طبق بررسی‌هایی که مدیران شهری در کشورهای اروپایی انجام داده‌اند، بیش ترین آلودگی‌ها به گردن اکسید نیتروژن، کربن مونوکسید، ریزگردهای آلاینده و دی اکسید کربن بوده است که همگی از تولیدات خودروها در این قاره به شمار می‌آید.

بنابراین بسیاری از این کشورها تصمیم گرفتند که برای هر نوع از اتومبیل‌ها، استانداردهایی را تعریف کنند. البته جالب است بدانید که این استانداردها در گام اول برای ایمنی هر چه بیش‌تر سرنشینان خودرو گذاشته شده بود و به تدریج قوانین مهار آلاینده‌ها نیز به آن اضافه شد. از زمان شروع هزاره دوم میلادی و ورود دستگاه‌های دایاگونز و دستگاه‌های هوشمند مانند رایانه به صنایع اتومبیل سازی روز به روز میزان دقت امنیت و آلایندگی در این صنعت پیشرفت کرد.

از ابتدای سال گذشته بود که بنا به ماده ۴ قانون هوای پاک مقرر شد تا فروش خودرو‌های یورو ۴ توسط شرکت‌های خودروساز به آحاد مردم ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوز‌های آلایندگی و استاندارد‌های یورو ۵ اقدام کنند، اما به خاطر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا امسال به تعویق افتاد و از ابتدای سال جاری فروش این گونه خودرو‌ها ممنوع شد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به استانداردهای ۸۵ گانه خودرو

پلاک نشدن خودروهای یورو ۴

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، درباره شماره گذاری خودروهای یورو ۴، اظهار کرد: «گاهی شاهد هستیم دوستان در نمایندگی خودروساز‌ها اعلام می‌کنند خودرو حاضر است، اما پلاک نمی‌کنند».

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: «هیچ منعی برای شماره گذاری خودرو‌ها وجود ندارد، کارخانه و مراکز شماره گذاری کاملا فعال هستند و امسال بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو را شماره گذاری کرده‌ایم».

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی تارا اعلام شد

سردار هادیانفر با تاکید بر اینکه خودروسازان دو سال ۹۶ و ۹۷ را برای تبدیل خودروها از یورو ۴ به یورو ۵، تنفس گرفته بودند، ادامه داد: «خودروسازان می‌دانستند هر خودرویی که تولید می‌کنند، اگر بخواهد در سال ۹۹ پلاک شود، باید دارای یورو ۵ باشد و آن دسته خودرو‌هایی که تولید سال ۹۸ بود و یورو ۴ داشت، اما در سال ۹۹ به مالکان تحویل داده شده بود، طبق اعلام سازمان محیط زیست و توافقی که با وزارت صمت و خودروسازان داشتیم پلاک شدند».

در زمان شماره‌گذاری خودرو باید سازمان ملی استاندارد، گواهینامه پاس شدن استاندارد‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو ۴ را از نظر آلایندگی صادر کند و تا این دو گواهینامه صادر نشود، پلیس خودرو را شماره گذاری نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: «خودرو‌هایی که یورو ۴ هستند و با مدل ۹۸ هستند را به مراکز شماره گذاری ابلاغ کردیم که پلاک کنند، اما خودروهایی که مدل سال ۹۹ هستند و یورو ۴ هستند را پلاک نمی‌کنیم».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.