هرآنچه باید درباره قانون پرداخت عوارض شهرداری و نوسازی بدانید

این مطلب در تاریخ ۲۵ آذر ۹۹ به‌روز شده است

7

اگر تا به حال خرید و فروش ملک و خانه انجام داده باشید می‌دانید که یکی از مدارک لازم برای هرگونه انتقال سند، مفاصاحساب شهرداری یا همان سند پرداخت عوارض شهرداری است. این عوارض باید سال به سال توسط مالکان خانه‌ها و مغازه‌ها پرداخت شود، اما خیلی‌ها از زیر بار پرداخت آن شانه خالی می‌کنند؛ تا اینکه در زمانی مثل زمان فروش ملک خود مجبور به تسویه حساب در این زمینه شوند. قبل از آشنایی با عوارض نوسازی و شهرداری بد نیست بدانید این عوارض، یکی از راه‌های اصلی درآمدزایی شهرداری‌ها است. یعنی شما این عوارض را می‌دهید تا مدیریت شهری هم بتواند خدمات متنوعی را به شما ارائه دهد.

انواع عوارض‌ شهرداری

مسلماً ابتدا باید بدانید که اصلا عوارض شهری چیست و شامل چه چیزهایی می‌شود؟ این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

  • عوارض نوسازی و عمران شهری
  • عوارض خدمات مدیریت پسماند
  • عوارض کسب و پیشه

مسلما مورد آخر فقط از مراکز و واحدهای غیر مسکونی گرفته می‌شود. بد نیست بدانید که در سال‌های قبل عوارضی به نام عوارض تابلوهای اصناف هم وجود داشت که براساس مصوبه شورای شهر توسط شهرداری از صاحبان مغازه‌ها گرفته می‌شد، اما هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه شورای شهر را ابطال کرد و به همین دلیل دیگر چنین عوارضی وجود ندارد.

قانون عوارض شهرداری

در‌خصوص عوارض نوسازی و عمران شهری این‌طور گفته شده که این عوارض برای تمام اراضی، ساختمان‌ها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر طبق مقررات تعیین خواهد شد. عوارض برای املاک در ابتدای فروردین هر سال در نظر گرفته می‌شود و مالکان تا پایان همان سال فرصت دارند آن را پرداخت کنند. اگر در زمان مقرر شده عوارض شهرداری پرداخت شود، مالکان می‌توانند از ۱۰‌درصد تخفیف هم استفاده کنند که در قانون قید شده و در اصطلاح به آن تخفیف خوش‌حسابی می‌گویند.

اگر فرصت یک ساله شما تمام شود و عوارض نوسازی را ندهید، قانون می‌گوید که باید ۹‌درصد جریمه دیرکرد پرداخت کنید. تکلیف عوارض خدمات مدیریت پسماند نیز مشخص است. به هر حال جمع‌آوری و مدیریت زباله‌هایی که هر روز توسط شما تولید می‌شود خرج روی دست شهرداری می‌گذارد. به همین دلیل براساس قانون، عوارض مصوب شورای شهر در این زمینه از شما اخذ خواهد شد.

عوارض کسب و پیشه بر اساس مصوبه شورای شهر برای واحدهای صنفی در رسته‌های گوناگون در نظر گرفته شده است. این عوارض را بر اساس شاخص‌های متنوع مثل قیمت پایه، ارزش منطقه‌ای و مساحت، محاسبه می‌کنند. فراموش نکنید که در زمان معامله ملک تجاری (حتی اجاره و انتقال سرقفلی)،شرایط پرداخت عوارض شهرداری مغازه را بررسی کنید.

پرداخت عوارض شهرداری به عهده کیست؟

یک سوال مهم حقوقی در زمینه عوارض شهری این است که این عوارض را مستأجر باید پرداخت کند یا مالک؟ قانون روابط موجر و مستأجر تکلیف این موضوع را مشخص کرده است.

پرداخت عوارض خدمات مدیریت پسماند کاملاً برعهده کسی است که از ملک استفاده می‌کند. یعنی اگر خانه‌ای مستأجر داشته باشد، او موظف به پرداخت عوارض خدمات پسماند خانه خواهد بود. اما عوارض نوسازی و عمران شهری در هر حالتی برعهده مالک خانه است. یعنی یک مستأجر، هیچ‌وقت چنین عوارضی را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه در قرارداد اجاره توافق کرده باشند که این عوارض توسط مستأجر به‌عنوان بخشی از کرایه پرداخت شود.

پرداخت عوارض کسب و پیشه واحدهای کسبی هم طبق قانون به عهده صاحب پروانه یا کسی که سند و اجاره‌نامه به نام او تنظیم شده است. یعنی اگر یک ملک تجاری اجاره داده شده باشد مستأجری که در آن مشغول کار است باید این عوارض را بپردازد. یادتان باشد که چون رسته کاری در میزان عوارض کسب و پیشه مهم است، اگر نوع فعالیت فعلی‌تان با نوع فعالیت قید شده در قبوض ارسالی به محل کسب‌تان مطابقت ندارد، باید برای اصلاح آن به همراه مدارک و مستندات به اداره درآمد شهرداری منطقه‌تان بروید.

بیشتر بخوانید: با مراحل انتقال سند املاک در خرید و فروش آشنا شوید

محاسبه عوارض خانهنحوه پرداخت عوارض شهرداری

اولین نکته این است که بدانید قبوض عوارض شهری معمولا در ماه‌های پایانی سال توسط شهرداری صادر و برای صاحبان املاک فرستاده می‌شود. اما اگر به هر دلیلی این قبوض به دست شما نرسید، خودتان هم می‌توانید اینترنتی این قبوض را دریافت و سپس آن‌ها را پرداخت کنید.

روش پرداخت مثل سایر قبوض است؛ یعنی شما هم می‌توانید به شکل حضوری و با مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های ATM و هم به شکل غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن‌ها، موبایل‌بانک‌ها و اینترنت بانک‌ها این کار را انجام دهید. سامانه تلفنی ۱۳۷ هم امکان پرداخت این عوارض شهری را به شکل غیرحضوری برایتان فراهم کرده است. امکان مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر هم برای دریافت و پرداخت این قبوض وجود دارد.

دریافت الکتریکی فیش‌های عوارض

همان‌طور که گفته شد، شاید به هر علتی فیش‌های عوارض شهری که توسط شهرداری صادر می‌شود به دست شما نرسد. در این شرایط کافی است به نشانی الکترونیک tax.tehran.ir مراجعه کنید. در این سایت شما نیاز به شماره شناسایی ملک که شامل شماره‌های ردیف مالک، ردیف، ملک و بلوک می‌شود یا یک شماره شناسایی ۱۵ رقمی دارد.

داشتن هر یک از شماره‌های بالا، کار شما را در مرحله اول راه می‌اندازد. اگر اساسا هیچ‌یک از این شماره‌ها را ندارید باید با اسناد ملکی خود به دفاتر خدمات الکترونیک یا اداره‌ درآمد شهرداری منطقه خود بروید. پس از طی مرحله اول در سایت گفته شده، مشخصات ملک شما نمایش داده می‌شود. این مشخصات را بررسی کنید و اگر مغایرتی وجود داشت باز هم با مدارک خود به اداره درآمد شهرداری منطقه بروید تا اصلاحات انجام شود. در همین بخش اگر مشخصات مشکلی نداشت می‌توانید هر یک از فیش‌های مربوط به عوارض شهری را دریافت و در گام بعدی اقدام به پرداخت آن کنید.

پرداخت قسطی عوارض شهرداری تهران

یکی از خدمات در نظر گرفته شده برای شما در پرداخت عوارض شهرداری تهران (و بسیاری شهرهای دیگر)، امکان پرداخت قسطی است. در همان سایت tax.tehran.ir بعد از طی مراحل اولیه، گزینه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید مبلغ عوارض را به یک یا حداکثر پنج قسط تقسیم کنید. در‌ضمن برای هر‌ کدام از این اقساط در سایت، فیش جداگانه صادر خواهد شد که می‌توانید با این فیش‌ها، اقدام به پرداخت قسطی عوارض شهرداری تهران کنید.

یادتان باشد که شما برای فروش ملک یا برای دریافت مجوزهای ساخت و ساز، نیاز به تسویه حساب عوارض شهری دارید. پس حالا با دانستن اطلاعات این راهنما هر سال خودتان اقدام به پرداخت عوارض شهری کنید تا هم بابت خوش‌حسابی تخفیف بگیرید، هم به اداره شهر کمک کنید و هم هنگام خرید و فروش و دریافت مجوزهای ساخت و ساز به مشکل برنخورید.

7 نظرات
  1. mohammad shahpari می‌گوید

    عالی اینکه میشه قسطی پرداخت کرد عالیه

  2. raz می‌گوید

    اخه شهرداری چه کاری میکنه که اینهمه پول بگیره بعدش خیابان که وظیفه ش درست کنه انجام نمیده اینم قانون یک طرف که بنفع شهرداری هس کم پول بالا میکشه از آب هم کره میگیره. ای دادددددد

  3. رسول می‌گوید

    به امید روزی که یک‌درصد از اشعار ایران در قانون عملی شود . در باج گرفتن استاد هستن و در عمل فقیر و فلک زده

  4. هادی فاتحی می‌گوید

    با سلام
    در بلاگ دیوار مقاله ای با عنوان ” هرآنچه باید درباره قانون پرداخت عوارض شهرداری و نوسازی بدانید ” منتشر شده است
    بنده به این مقاله انتقاد دارم و درخواست اصلاح آن را دارم.
    شما در این مقاله نوشته اید : پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری طبق قانون بعهده مستاجر نمیباشد،
    اولاً : بنده قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سالهای ١٣٧۶ و ١٣۵۶ را بطور کامل مطالعه کردم و هیچ اشاره ای به این موضوع نشده و چنین تکلیفی را قانون برای مالکان تعیین نکرده است.
    پس چرا و طبق چه استدلالی اینگونه در مقاله تان نوشته اید؟
    دوماً : هر منطق و عقل سلیمی حکم می کند: هر شخصی در محلی اعم از روستا و یا شهر زندگی میکند باید هزینه های آن را بپردازد.
    و طبیعتاً دهیاری ها، بخشداری ها و شهرداری ها هزینه های اداره روستا، بخش و شهر را از استفاده کنندگان آن اخذ میکنند.
    مگر احداث پارکها، خیابانها، ایستگاههای اتوبوس، ساخت مترو ، ساخت ایستگاههای آتش نشانی و خدمات دیگر رایگان به استفاده کنندگان ارائه میگردد؟ ( چه مالک باشند و چه مستاجر)
    لذا هرشخصی از چیزی و یا جایی استفاده میکند هزینه های آن و بعبارت امروزی ها “عوارض” آن را باید بپردازد.
    مثلا اگر شما خودروی خود را به شخصی اجاره دهید و آن شخص با خودروی شما وارد اتوبان شمال بشود آیا شما باید عوارض اتوبان را پرداخت کنید؟! آیا شخص میتواند بگوید من فقط هزینه بنزین را میدهم و عوارض با مالک است؟
    آیا چنانچه آن خودرو بر اثر یک تخلفی جریمه و یا توقیف بشود و یا حتی مرتکب جرمی بشود ، آیا بهره بردار و استفاده کننده ی خودرو هیچگونه تعهدی ندارد و مالک مسئول است؟!
    لذا هرشخصی از چیزی و یا جایی استفاده میکند علاوه بر مسئولیتهای قانونی ، هزینه های آن و بعبارت امروزی ها “عوارض” آن را نیز باید بپردازد.
    ضمن اینکه، عبارت ” نوسازی و عمران شهری” هم مؤید این مطلب است. مگر نوشته است نوسازی ملک؟؟
    در سالهای قبل، شهرداری ها این قبوض را به اسم “عوارض نوسازی ” توزیع می کردند و در تصور عامه مردم این اشتباه شکل گرفت که منظور از عبارت نوسازی ، نوسازی ملک می باشد پس مالک متعهد به پرداخت است. در صورتیکه منظور آنها، نوسازی شهر بوده و هست. زیرا ملک که هر سال نوسازی نمی شود حتی بسیاری از ملکها قدیمی و کلنگی می باشند ولی هرسال برایشان قبض عوارض صادر می شود. این اشتباه را شهرداری در سالهای بعد اصلاح وعنوان قبوض را به عبارت ” عوارض نوسازی و عمران شهری” تغییر داد اما ذهنیت برخی از مردم و حتی مشاوران املاک همچنان بر آن رویه باقی مانده است. که اینجانب مجدد هم به شهرداری درخواست اصلاح عنوان نوسازی را ارائه کرده ام تا با نوسازی ملک تداخل نکند.
    مالکان در چندین مورد مانند ۱- هنگام تخریب و نوسازی ملک ۲- اخذ پایانکار ۳- هنگام فروش ونقل و انتقال ملک و …. هزینه هایی را بعنوان عوارض و مالیات و دارایی با مبالغ سرسام آور میپردازند ، فقط مانده هزینه زندگی سایرین را هم بدهند!
    آیا هزینه های زندگی و استفاده کردن مستاجر از شهر را هم مالک باید بپردازد؟
    اولین جمله در بالای قبض شهرداری این است ” با پرداخت به موقع عوارض و بهای خدمات در عمران و آبادانی شهرمان سهیم باشیم” این جمله یعنی ساکنین در شهر و بهره برداران از شهر ، در اداره شهر سهیم هستند نه صرفاً مالکین
    همچنین شما، در بخش دیگری از متن مقاله تان، پرداخت عوارض کسب و پیشه را بعهده بهره بردار دانسته اید، آیا مستاجران مسکونی بهره بردار نیستند؟ این تناقض چیست؟
    صادر کنندگان قبوض عوارض ( دهیاری، بخشداری، شهرداری و… ) قبوض را طبق اطلاعات سیستمی بنام مالکان صادر می کنند و برایشان اهمیت ندارد که چه کسی پرداخت می کند فقط پرداخت برایشان مهم است و نهایتاً مالک را می شناسند ولی عقل سلیم حکم می کند استفاده کننده گان این خدمات چه مالک باشند و چه مستاجر ، چه نوشته باشند چه ننوشته باشند ، هزینه آن را بپردازند.
    بنابراین از شما بعنوان یک مرجع مهم و قابل وثوق و مورد اطمینان در بازار مسکن درخواست می کنم، جهت تنویر و روشن شدن موضوع ، مقاله تان را اصلاح کنید و مردم را به اشتباه نیندازید و دچار اختلاف نکنید.

    1. مهدی زارع - دبیر بخش املاک می‌گوید

      سلام وقت بخیر دوست عزیز. نکات شما توسط تیم حقوقی دیوار بررسی شد و این موارد رو خوبه که بدونید:

      ایرادات به نظر نمی‌رسد وارد باشد.
      چرا که
      ۱- مطابق ماده ۲ قانون نوسازی و عمران شهری که مقرر می‌دارد « *بر کلیه اراضی و ساختمانها ‌و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر عوارض خاص سالانه بمأخذ یک‌ درصد (۱%) بهای آنها که طبق مقررات این قانون تعیین خواهد شد برقرار‌ میشود.» این عوارض به اصل ملک تعلق می‌گیرد نه به استفاده از آن. به عبارت دیگر چه در آن ملک کسی زندگی کند و چه نکند باید این عوارض پرداخت شود ( در حالی که در مثال اتوبان که دوست عزیز آوردند شخص باید به اتوبان وارد شود تا عوارض آن را پرداخت نماید ). مضافا اینکه میزان عوارض بر مبنای قیمت ملک قرارداده شده است نه بر مبنای اجاره بها. و چرا باید مستاجر عوارض بر مبنای قیمت ملک را بپردازد . (همین که معیار قیمت ملک قرار گرفته است مشخص است که کسی باید آن را بپردازد که مالک ملک است)*
      *ثالثا مستاجری که یک سال در آن ملک زندگی می‌کند چرا باید عوارض ساخت پارکی که حداقل ۳۰ سال بهره برداری از آن می‌شود را پرداخت نماید ؟ (لذا مسلما کسی که ملک آن در محدوده ی آن پارک قرار دارد باید عوارض آن را بپردازد)*
      *همچنین اینکه مطابق ماده ۴۸۶ قانون مدنی و همچنین ماده ۲۰ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ هزینه تعمیرات و کلیه مخارجی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم است بر عهده‌ی مالک است . ( شما نمی‌توانی اجاره یک ملک در منطقه شهری را از مستاجر بگیری ولی امکانات شهری را به وی ندهی) .*

      تمام این موارد دلالت بر این مطلب دارد که هزینه نوسازی شهری بر عهده ی مالک است نه مستاجر .

      *در خصوص فرمایش دوم مبنی بر اینکه چرا هزینه کسب و پیشه بر عهده‌ی بهره‌بردار است باید گفت ماهیت کسب و پیشه از سکونت متفاوت است . ( کسب و پیشه صرفا برای املاک تجاری است (قانون سال ۵۶ و اصلاحات بعدی آن) و ربطی به قیمت ملک و مساحت و… ندارد بلکه آنچه تعیین کننده این ارزش است همان کار مستاجر و حرفه‌ای است که در آن راه انداخته است (به همین علت است که در هنگام تخلیه مالک ملک باید حق کسب و پیشه مستاحر را به وی بپردازد.) به عبارت دیگر مالک حق کسب و پیشه الزاما همان مالک ملک نیست بلکه می‌تواند مستاجر و متصرف آن باشد لذا عوارض آن نیز بر عهده‌ی وی خواهد بود. موید این مطلب نیز ماده ۲۷ قانون نوسازی و عمران شهری است که مقرر میدارد در صورتی که در اثر طرح‌های شهرداری، محل کسب خراب شود، شهرداری باید حق کسب پیشه را به مالک آن که اعم از مستاجر، متصرف یا مالک آن است بپردازد.*

  5. سعید می‌گوید

    سلام. آیا به زمین و املاکی که سند مالکیت ندارند هم عوارض نوسازی تعلق میگیره؟

  6. سعید می‌گوید

    آیا عوارض به زمینها و املاک بدون سند هم تعلق میگیره؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.