هر آنچه که باید درباره قوانین آپارتمان نشینی بدانید

29

خسته و کوفته از سر کار آمده‌اید و بعد از خوردن ناهار می‌خواهید کمی استراحت کنید که صدای مشاجره مدیر ساختمان و یکی از ساکنان به دلیل پرداختن نکردن به موقع شارژ، شما را به سقف می‌چسباند. با خستگی مفرط شب به رختخواب می‌روید تا صبح زود بتوانید در محل کارتان حاضر شوید، فارغ از اینکه همسایه دیوار به دیوارتان در حال تماشای فوتبال با گزارش سرهنگ علیفر است و برنامه‌ای هم برای کم‌کردن صدای تلویزیون ندارد. ریشه تمام این مشکلات در عدم تنظیم قوانین آپارتمان نشینی و عدم رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی ازسوی همسایه‌ها است. 

خیلی‌ها در سال‌های گذشته در خانه شخصی و ویلایی پدری زندگی کرده‌اند که همه اختیار چهاردیواری دست خودشان بوده است؛ اما با افزایش شهرنشینی، بیشتر شدن جمعیت، افزایش قیمت‌ها و رشد آپارتمان‌سازی، حالا بیشتر جمعیت کشور در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی چندین و چند واحدی ساکن هستند و باید رعایت حال تعدادی زیادی از همسایگان را بکنند.

برای خرید آپارتمان اینجا کلیک کنیدقانون مشاعات ساختمان

مشکل اصلی اینجا است که به دلیل رعایت نشدن قوانین آپارتمان نشینی، شاهد مشکلات زیادی در بین همسایگان هستیم که گاهی پیامدهای بسیار ناخوشایندی دارد. بی‌شک اختیار واحدی که در آن زندگی می‌کنید برای شما است، اما وقتی کنار دیگران زندگی می‌کنید هم باید رعایت حالشان را بکنید و هم حق و حقوقی بین همه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

به همین دلیل باید همه با اساسنامه آپارتمان نشینی آشنا باشند و خودشان را ملزم به رعایت آن کنند. اما متاسفانه مشکلات از ناآگاهی و آشنا نبودن با این قوانین سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل امروز می‌خواهیم بیشتر درباره چند قانون آپارتمان نشینی که خیلی هم مهم هستند صحبت کنیم.

انتخاب مدیر ساختمان

شاید به زعم خیلی‌ها، انتخاب مدیر ساختمان کار سختی نیست و بیشتر از اینکه قانون باشد، یک امر بدیهی به نظر می‌رسد. ولی همین انتخاب به راحتی‌ای که ما فکر نمی‌کنیم نیست؛ چراکه خیلی‌ها حاضر به پذیرفتن مسئولیت نیستند. از طرف دیگر برای الزامی‌شدن اجرای قوانین، پیگیری‌های لازم، نظارت بر اجرای صحیح، ایجاد نظم و… نشان می‌دهد که انتخاب یک یا چند مدیر خوب برای ساختمان ضروری است. البته که باید با او همکاری کامل را داشته باشیم.

شناخت حریم خصوصی و مشاعات ساختمان

یکی از مهمترین قوانین آپارتمان نشینی که متاسفانه برخی آن را به سادگی نادیده می‌گیرند، رعایت حریم خصوصی دیگران و شناخت درست مشاعات ساختمان است. بدون شک واحدی که در آن زندگی می‌کنید، در اختیار کامل شما قرار دارد، ولی راهروها، پارکینگ، آسانسور، نمای داخلی و بیرونی، محوطه و حیاط ساختمان و… جزو مشاعات ساختمان است که باید همه قوانین مربوط به آن را رعایت کنید. بنابراین هیچ‌ کس با سلیقه شخصی و بدون هماهنگی و نظر مثبت دیگر همسایه‌ها نمی‌تواند هرکاری دلش خواست درمورد مشاعات انجام دهد.


راهنمای خرید خانه نوساز؛ بررسی فضای خارجی ساختمان

رعایت انضباط عمومی در قوانین آپارتمان نشینی

در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، واحدها، انباری‌ها، پارکینگ‌ها، حریم راهرو، انشعابات و کنتورها و… کاملا مشخص شده است. بنابراین وظیفه همه ساکنان است که نظم و انضباط عمومی را رعایت کنند. هیچ کس حق تعرض به حریم دیگری را ندارد، نمی‌تواند بدون اجازه در پارکینگ همسایه پارک کند، وسایلش نباید مزاحم دیگران باشد، نباید ایجاد بی‌نظمی کند و در نهایت اینکه باید نظافت و بهداشت در تمام ساختمان رعایت شود.

آلودگی صوتی ممنوع

یکی از بزرگترین مشکلاتی که به دلیل ناآگاهی نسبت به قوانین و پایبند نبودن به اساسنامه آپارتمان نشینی پیش می‌آید و سرمنشا بسیاری از مشکلات بعدی است، ایجاد آلودگی صوتی برای دیگران است. ساکنان ساختمان حق ندارند با صدای بلند به طوری که موجب آزار دیگران شود در واحد خودشان و به ویژه مشاعات صحبت کنند. سروصدای زیاد تا پاسی از شب یا زمان استراحت دیگران، برگزاری مهمانی‌های پرسروصدا با آلودگی صوتی، زیادی کردن صدای تلویزیون، فیلم و موسیقی و به طور کلی هرگونه آلودگی صوتی ممنوع است.

البته صدای بچه‌ها هم باید کنترل شود، ولی می‌توان به در نظر گرفتن اینکه کودکان حق بازی کردن دارند، تا حدودی با این قضیه کنار آمد، به شرط اینکه در زمان استراحت همسایگان یا بیش از اندازه مزاحم نباشد.

فرهنگ آپارتمان نشینی و پرداخت حق شارژ

امورات ساختمان و آپارتمان بدون حق شارژ نمی‌گذرد؛ جایی که بسیاری از مدیران دلشان خون است و همچنان یک یا چند ماه از شارژ را از ساکنان طلبکارند. هزینه نظافت عمومی ساختمان، تعمیرات، پرداخت قبوض عمومی، تعمیر و نگهداری آسانسور، خرید لوازم و تجهیزات جدید برای مشاعات، بهبود وضعیت محوطه و… از شارژهای پرداختی ساکنان تامین می‌شود. به همین دلیل یکی از مهمترین قوانین آپارتمان نشینی پرداخت به موقع شارژ و دیگر هزینه‌های مشخص شده از سوی مدیر یا هئیت مدیره است.

قوانین شارژ ساختمان و مدیر ساختمان

مراقبت از آسانسور

درِ آسانسور بد بسته می‌شود، به ناگهان بین طبقه ۲ و ۳ گیر می‌کنید یا آسانسور همیشه خراب است و باید کوهی از پله‌ها را بپیمایید تا به طبقات بالاتر برسید، همه این موارد می‌تواند از خود ما باشد. کوبیدن در آسانسور، حمل اثاثیه و اسباب‌کشی با آن، سوار شدن بیش از نفرات مجاز، تعمیر و نگه‌داری غیراصولی، بازی کردن بچه‌ها با آسانسور و… از جمله مواردی است که باعث می‌شود نتوانید از این وسیله کاربردی استفاده کنید.

حیوان خانگی، فقط در خانه خودتان

در روزهایی که خیلی‌ها برای خودشان حیوان خانگی دارند حواستان باشد که این حیوانات خانگی هستند و گرداندن آنها در مشاعات ساختمان با اساسنامه آپارتمان نشینی، نظرات، عقاید و مطلوبیت‌ها دیگر ساکنان در تضاد است. بنابراین روی این موضوع حساس باشد که مشکل خاصی بین شما و همسایگان‌تان پیش نیاید.


بیشتر بخوانید: برای اجاره آپارتمان یا سوئیت مبله چه نکاتی را رعایت کنیم


نکته نهایی درباره قوانین آپارتمان نشینی

آپارتمان نشینی قوانین ریز و درشت زیادی دارد که در بسیاری از مواقع رعایت نکردن آنها و نبود مدیریت صحیح باعث بروز مشکلات جدی می‌شود. اما بیشترین موضوع که باید به آن توجه کنیم، تقویت فرهنگ آپارتمان نشینی در کنار رعایت قوانین است؛ چراکه این دو مورد مکمل یکدیگر هستند. نکته مهم نهایی اینکه قوانین آپارتمان نشینی بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها تنظیم می‌شوند که می‌توانید خلاصه‌ای از آن را در وب‌سایت وزارت راه و شهرسازی بخوانید.

مهمترین قوانین آپارتمان نشینی مربوط به رعایت حقوق دیگران، شناخت حریم‌ها، رعایت نظم و انضباط، پرهیز از آلودگی صوتی، رعایت بهداشت، پرداخت به موقع شارژ و مسئول بودن همه در قبال یکدیگر است. باید خودمان را ملزم به این موارد کنیم تا بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز و خوبی داشته باشیم.

29 نظرات
  1. ابراهیم می‌گوید

    با سلام بنده یک آپارتمان دارم که چندماه یکبار دو یا سه روز به آن سر میزنم و نهایتا یک شب سکونت دارم.
    سوال بنده این است آیا پرداخت شارژ ماهیانه شامل بنده می شود یا خیر
    باتشکر

    1. دکتر راستی می‌گوید

      بله بر اساس قوانین آپارتمان نشینی واحد مسکونی چه خالی چه در حال استفاده شامل پرداخت هزینه های شارژ می شود

    2. وکیل می‌گوید

      بله. چون مالکیت دارید. حتی در صورت عدم حضور مستلزم پرداخت شارژ خواهید بود.

  2. افشین سیما می‌گوید

    نواقص بسیار در حقوق آپارتمان نشینی دیده می شود:
    ۱. استعمال دود سیگار در راه پله و پاسیو
    ۲. عدم موافقت هزینه های بازسازی و نوسازی آپارتمان

    بهبود:
    چاپ قوانین در ورودی ساختمان

  3. علی می‌گوید

    باسلام بنده در اپارتمانی زندگی میکنم یکی از همسایگان ۳ خودرو در پارکینگ پارک کرده و همسایگان هم از این موضوع ناراحت هستند چه راهی هستش برای برخورد با این مزاحم ؟

    1. alihos می‌گوید

      چند بار همراه مدیر ساختمان مسالمت امیز با ایشون صحبت کنید اگر کنار نیومدند در نهایت مدیر ساختمان به نمایندگی از دیگران با جمع اوری یک استشهاد نامه که به امضا چند نفر از ساکنین رسیده باشد به شورای حل اختلاف مراجعه و شکایت می کند.

    2. استاد می‌گوید

      تشریف ببرید دفاتر قضایی و یه شکایت کیفری تنظیم بکنید (برای شورا حل اختلاف) با عناوین تصرف عدوانی، ممانعت از حق و ایجاد مزاحمت. حدود یک ماه زمان میبره تا دادخواست به دستشون برسه و احضار بشن بابت پاسخگویی به دفتر شورای حل اختلاف محله ای که ساکن هستین. اگه قابل حل و سازش باشه، تذکر و تعهد ازشون گرفته میشه اما اگه مقاومت کنند میفرستن دادگاه و اونجا سختگیرانه تر باهاشون برخورد میشه. شما مدارک و استشهادیه از ساکنین ساختمان جمع کنید و ارائه بدید. موفق باشید

    3. Ahmad می‌گوید

      پارکینگ بنده بدون مزاحم میباشد ولی یکی از ساکنین ماشینش رو پشت ماشین بنده میزاره،مدیر ساختمان و همسایگان برای راحتی خودشان هیچی نمیگن در صورتی که هم تو سند هم نقشه پارکینگ پشت سره بنده باید خالی باشد،بنده از چه راهی میتونم اقدام کنم

  4. جواد می‌گوید

    واحد خالی شامل تعمیر آسانسور و موارد دیگر می گردد به جز پرداخت حق شارژ ماهیانه

  5. لیدا می‌گوید

    با سلام بنده در طبقه ی همکف اپارتمان زندگی میکنم واصلا از اسانسور استفاده نمیکنم اهزینه ی سرویس ماهیانه اسانسور را پرداخت میکنم ایا هزینه ی تعمیر اساسی اسانسور را باید پرداخت کنم یا خیر؟با توجه به اینکه اصلا از اسانسور استفاده نمیکنم

  6. اکبر می‌گوید

    با سلام من در طبقه جهارم زندگی میکنم و همسایه ما که در طبقه پنجم یعنی اخر است دو تا بچه دارد خیلی شلوغ میکنند هر چه میگوییم توجه نمیکنند چه باید کرد

  7. اکبر می‌گوید

    سلام در طبقه دوم همسایه ما در بالکن مشنبا کشیده و ساختمان را زشت کرده هر چه بهش میگوییمتوجه نمیکنه یعنی حرف گوش نمیده این را چکار باید کرد

  8. قادر می‌گوید

    مدیر ساختمون ما فقط فکر تلکه کردن از ساکنینه.چون تو ساختمان ما ۲واحد هم زینفع هستن از ۷واحد بقیه تلکه میکنن و این سه واحد باهم هستن و مدیر هم به انتخاب خودشون گذاشتن..

  9. منصور می‌گوید

    سلام.من مدیر ساختمان هستم یکی از همسایه های ما دونفر زن و شوهر هستن برای ۱۵هزارتومن پول آب باهاشون مشکل داریم حتی لوله فاضلاب خونش گرفته میگه باید همه همسایه ها پرداخت کنند و داماد و پسرش هم بهم زنگ میزنند و دخالت در امور کاری ساختمون میکنند باید با این آدم چی بگم چی کار کار کنم و آیا بچه هایش حق دخالت دارن

  10. علی ایت می‌گوید

    سلام و درود
    بلوک ما ده واحدی هستش
    ما یک مدیر انتخاب نکردیم
    ما اهالی ساختمان سه مدیر انتخاب کردیم که اتفاقا مالک هم هستن
    یکی مدیر مالی
    یکی مدیر پیگیری نظافت و فضاهای بلوک
    یکی مدیر آسانسور
    در اصل هر سه با هم کار میکنن و همدل هستن
    وقتی یک مستاجر جدید تشریف میاره
    اگه تابستون باشه با شربت و اگه زمستون باشه با چای نبات داغ از خودش و اطرافیانش و کارگران استقبال میکنیم
    به نسبت او هم همیشه خودش رو مدیون محبت‌های ما می دونه و با قوانین آپارتمان همراه میشه
    البته مدیران ساختمان هم نباید شارژ زیاد بگیرن
    یا درب خانه ی همسایه بابت نپرداختن شارژ بابت یک ماه معوقه برند
    شاید همسایه گرفتاری براش پیش اومده و یا حتی یک اتفاق سبب شده که پول نداشته باشه و با مراجعه ما به درب منزل ایشان موجبات شرمندگی همسایه رو فراهم کنیم
    ولی اگر
    همسایه ای بد بده باشه یعنی شارژ رو نده و قوانین رو رعایت نکنه سه مدیر به ایشون مراجعه می کنند و تذکر لازم را به او و خانواده اش می دهند

  11. سهیلا می‌گوید

    سلام من آپارتمانی دارم که دو ساله فقط گه گداری سر میزنم اما حق شارژ رو پرداخت میکنم
    سوالم این است که اگر آسانسور خراب شود باید هزینه تعمییر را نیز پرداخت کنم

  12. مرتضی می‌گوید

    سلام.در مجموعه ما بع علت اینکه حمام روی اتاق خواب ما قرار گرفته همیشه هنگام حمام کردن طبقه بالا ما صدای ازار دهنده اب را داریم.گاهی ادقات وسط شب و ….‌‌.علتش این هست که سازنده تمام لوله های فاضلاب را اورده داخل سقف و فقط یک لایه گچ و خاک لوله ها را پوشانده.بنده خودم هزینه کردم و تمام اتاق خوابم رو عایق صوتی کردم ولی فایده ای نداشت .راه حلش هم اینه که طبقه بالایی باید لوله های فاضلاب را ببره رو سقف داخل حمام وعایق کنه و کف حمام رو درست کنه.ایا بنده میتونم این کار را از طریق قانونی انجام بدم.ممنون

  13. پیمان می‌گوید

    از طریق شورای حل اختلاف محل سکونت می تونید شکایت کنید و حق تون رو قانونی بگیرید .

  14. میم می‌گوید

    سلام.واقعا خوشبحال کسایی که خونه دربستی دارند،ما تواپارتمان میشینیم با همسایگانی که اصلا فرهنگ ندارند ومتاسفانه هرچی هم اعتراض میکنیم کو گوش شنوا.?

  15. امیر محمدی می‌گوید

    سلام بنده در یک ساختمان ۱۶ واحدی ساکنم .بدلیل نم ردگی دیواره های خر پشته و نفوذ اب باران به سقف یکی از واحدها. در جلسه ای که چندمالک(۴ مالک)حضور داشتند و سایر مالکین به دلیل عدم حضور در ملک خود بدلیل اجاره دادن واحد خود یا خالی بودن واحد یا عدم تمایل به حضور در جلسات ساختمان ،یا در شهر دیگری ساکن‌ بوده، و سایر ….. تصمیم به ایزوگام و تدوین یک صورتجلسه جامع گرفته و به اطلاع مالکین رساندیم.از ۱۶ واحد، ۱۵ واحد هزینه را پرداخت نمودن ،برخی با تمایل و برخی با بی میلی و صرفا بر اساس اینکه در صورتجلسه قید نموده بودیم که در صورت مخالفت و عدم پرداخت هزینه بایستی عواقب ناشی از گرانی قیمت ایزوگام و اسیب دیدن بنای ساختمان را بپردازند، هزینه ایزوگام را پرداخت نمودن و تنها یک مالک(ایشان اعلام می دارند وکیل هستند) از پرداخت‌هزینه ایزوگام امتنا نموده و اعلام می نماید که صورتجلسه تدوین شده غیر قانونی بوده و مفاد صورتجلسه غیرقانونی می باشد.همچنین ایشان با افزایش ۲۰ هزار تومانی هزینه شارژ برای سالجاری و ۱۰ هزار تومانی به ازای هر سال اتی و نصب نرده محافظ برای پمپ اب مخالف بوده. با توجه به اینکه در تمامی جلسات ساختمان فقط تعداد محدودی از مالکین حضور به عمل می اورند و امکان تعیین هیئت مدیره وجود ندارد و فقط صرفا مدیری انتخاب می شود که امور ساختمان را انجام دهد،ایا می توان از مالک مخالف شکایت کرد ،ایا تصمیمات چند مالک وجهات قانونی دارد

  16. مهدی می‌گوید

    همه کامنت ها درباره رعایت نکردن قوانین آپارتمان نشینی بود اما من می‌خوام درباره رعایت بیش از حد قوانین بگم توی آپارتمان ما توقع دارن صدای نفس کشیدن نیاد یعنی چنان جوی راه انداختن که آدم احساس دلمردگی می‌کنه اصلا نمی‌دونم چجوری زندگی می کنند صدای حتی راه رفتنشون نمیاد محل زندگی نیست بیشتر شبیه قبرستونه یا آسایشگاه سالمندان یا…

  17. محمد می‌گوید

    سلام من تو یه واحد طبقه ۶بدونه اسانسور زندگی میکنم که این واحد غیر مجاز ساخته شده و هیچ اصول ایمنی و لوله کشی درست نداره غیر اصولیه. و مشکل اب داریم و هرچه اعتراض هم میکنیم به مالک مهم نیست براش و طبقهای دیگه تو حیاط فرش و پتو میشورن ولی ما دونفریم و هیچ مصرفیم نداریم ولی هزینهای ابو برق اینا با بقیه برابره ایا میتونم از طریق قانون اعتراض کنم ؟

  18. حسین می‌گوید

    سلام
    من مدیر یکی از ساختمانهای مسکونی هستم با ۱۱ واحد دو تا از همسایه بدلیل اینکه معترض به ورزش کردن در پشت بام بودم به این دلیل از پرداخت هزینه ایزوگام طفره میروند چه راهکاری برای گرفتن این هزینه پیشنهاد میکنید
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  19. محمد می‌گوید

    سلام اگر در واحد مسکونی آپارتمان فعالیت کارگاهی وصنعتی انجام شود ، بطوری که همسایه بی ملاحظه بیشتر فعالیتش تا ۳ و ۴ صبح هست وبسیار پر سروصدا وآزاردهنده هستند وچند بار هم اعتراض شده ولی گویا گوششون بدهکار نیست، چه باید کرد؟

  20. محمد باستان می‌گوید

    از مطالب فوق استفاده کردم .

  21. میلاد می‌گوید

    آپارتمان ، بزرگترین شوخی در تاریخ بشر. ویلایی بشین حتی اگه ۵۰ متر باشه.زیر و بالات کسی نباشه. ۳ تا آپارتمان عوض کردیم و رنگ فرهنگ رو ندیدیم.

  22. سعید می‌گوید

    پارکینگ بنده بدون مزاحم میباشد ولی یکی از ساکنین ماشینش رو پشت ماشین بنده میزاره،مدیر ساختمان و همسایگان برای راحتی خودشان هیچی نمیگن در صورتی که هم تو سند هم نقشه پارکینگ پشت سره بنده باید خالی باشد،بنده از چه راهی میتونم اقدام کنم

  23. محمد می‌گوید

    اپارتمان و همه جور اخلاق های خاص و فرهنگ ها ی خاص و دردسر های زیاد

  24. آپارتمان نشین اجباری می‌گوید

    اگه مدیر ساختمان خودش باعث بی نظمی و ایجاد سرو صدا و مزاحمت برای واحد زیری بشه ، چه باید کرد ؟
    مدیر ساختمان اگه خودش فرهنگ آپارتمان نشینی نداشته باشه ، چه باید کرد ؟
    وقتی سایر ساکنین که اکثرا مالک هستن ، برا راحتی خودشون حاضر نیستن مدیر بشن ، چه باید کرد ؟
    ایجاد سر و صدا ، تبدیل واحد به زمین فوتبال و صدای واق واق سگ و …. همه توسط مدیر ساختمان ….!!!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.