ویژگی‌ها و مشخصات یواز پاتریوت

3

در سال ۱۳۹۵ و در جریان نمایشگاه خودرو تهران بود که برای اولین‌بار با برند UAZ در کشورمان آشنا شدیم؛ اما نه در آن تاریخ بلکه از سال ۱۴۰۰ بود که شرکت سروش دیزل مبنا‌ عرضه این شاسی‌‌بلند روسی را آغاز کرد. این خودروساز بخش خصوصی مونتاژ محصولات UAZ روسیه را با ویژگی‌ها و مشخصات یادشده در کشور برعهده دارد.

یواز پاتریوت شاسی‌بلند بزرگ و دو‌ دیفرانسیل به حساب می‌آید که ساختار شاسی مستقل در آن دیده می‌شود. این خودرو در جایگاه محصولات Heavy Duty قرار دارد و به‌عبارت ساده‌تر، در زمان طراحی آن بیشتر جان‌سختی پاتریوت در شرایط دشوار مدنظر قرار گرفته است.

به احتمال قوی، بزرگ‌ترین انتقادی که به یواز پاتریوت وارد می‌شود، طراحی قدیمی و به‌اصطلاح جعبه‌ مانند این خودرو است که شمایلی متناسب با خودروهای آفرودر ژاپنی دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی را به نمایش می‌گذارد. چنین سبک طراحی بدنه‌ برای خودرویی که در دهه سوم قرن ۲۱ میلادی روی خط تولید حضور دارد، اصلاً و به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

ویژگی‌ها و مشخصات یواز پاتریوت

وقتی بحث بر سر این دسته از خودروها می‌شود، اولویت اول خرابی کم و دوام زیاد در شرایط سخت است؛ به همین دلیل سادگی در ساختار فنی و مهندسی خودروهای Heavy Duty به چشم می‌خورد و همین مسئله سبب می‌شود که رفتار این محصولات در بحث سواری، جذابیت ظاهری، شتاب و ابعاد متفاوت از سایر خودروها باشد.

در داخل کابین یواز پاتریوت، با طراحی نه‌‌چندان پیچیده داشبورد مواجه خواهید شد که اگرچه خیلی زیبا به نظر نمی‌رسد، سادگی تقریباً دلنشینی در پس چهره آن نهفته است و می‌تواند موجب رضایت حداقلی برخی مشتریان شود. در این بخش، همه‌چیز تقریباً از پلاستیک خشک و فشرده به رنگ تیره ساخته شده است. در این بین، تزیینات نقره‌ای‌رنگ حال و هوای فضای کابین را تا حدودی تلطیف کرده‌ است.

یواز پاتریوت به یک پیشرانه ۲٫۷ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. توان این پیشرانه از طریق جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی هیوندای به چرخ‌های عقب و جلو این شاسی‌بلند منتقل می‌شود.

  • نکته اول: در غیاب سیستم توربوشارژر، پیشرانه ساختار فنی به‌مراتب ساده‌تر و کم‌‌هزینه‌تری دارد و در درازمدت دوام بهتری از خود نشان می‌دهد.
  • نکته دوم: به‌دلیل برتری حجمی پیشرانه با ۳۰۰ سی‌‌سی ظرفیت بیشتر، پاتریوت پیکاپ از هر رقیب چینی هم کلاس خود که از پیشرانه تنفس طبیعی بهره می‌گیرد، به‌مراتب قدرتمندتر و دارای گشتاور و توان حرکتی بیشتری است.
ویژگی‌ها و مشخصات یواز پاتریوت
یواز پاتریوت از نمای روبه‌رو

قرار است که به‌زودی جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک پانچ هم بر روی یواز پاتریوت نصب شود. جِرم خالص پاتریوت ۲۱۲۵ کیلوگرم است و می‌توان به‌صورت مجاز جرم ۵۲۵ کیلوگرمی را به آن اضافه کرد. البته با‌توجه‌به ساختار شاسی و ضریب اطمینان اتاق در کاربری‌های نظامی پاتریوت، جرم اضافه تا ۲ تن هم اعلام شده است. بدیهی است که از توان تولیدی پیشرانه و جرم پاتریوت نباید توقع شتاب خاصی را داشت. در بررسی‌های اسب بخار، پاتریوت با جرم اضافه حدود ۳۵۰ کیلوگرم توانست تا به سرعت ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت برسد.

نقطه‌قوت این خودرو بهره‌مندی از سیستم انتقال قدرت چهار‌چرخ محرک خواهد بود که در تمامی نسخه‌ها یکسان و به‌صورت ۴×۴ بر روی خودرو نصب شده است: یعنی اینکه راننده هرموقع اراده کند، می‌تواند نیروی موتور را به تمامی چرخ‌ها و یا تنها به ۲ چرخ ارسال کند.

در سیستم تعلق و انتقال قدرت پاتریوت، با دیفرانسیل‌های یک‌پارچه و فنرهای تخت‌ سه‌لایه در بخش عقب طرف هستیم. این نوع سیستم تعلیق بیشتر ما را به یاد خودروهایی چون تویوتا FJ80 می‌اندازد. حضور این اجزا در زیربندی، پاتریوت نشان می‌دهد که احتمال خرابی و ضریب استهلاک این شاسی‌بلند آفرودی به‌مراتب کمتر از سایر رقبای حاضر در بازار ایران است و پیکاپ‌های صفر کیلومتر چینی این رده قیمتی هم نمی‌تواند در بحث دوام و استهلاک با این شاسی‌بلند روسی رقابت کند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در اصول ساختار دیفرانسیل‌های یک‌پارچه می‌بینیم که این نوع سیستم انتقال قدرت یک‌پنجم ضریب خرابی سیستم‌های انتقال قدرت مفصلی (دارای پلوس) را دارد.

ویژگی‌ها و مشخصات یواز پاتریوت
نمای داخلی یواز پاتریوت

در بحث ایمنی پاتریوت به ۲ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای عقب، سامانه ترمز ABS ،EBD ،BA، سامانه ضدواژگونی و مدیریت تعادل مجهز است. با وجود این امکانات، فقط می‌دانیم که یواز پاتریوت آزمون‌های تصادف و ایمنی جاده‌ای ECE (استاندارد جاده‌ای اروپا) را پشت‌ سر گذاشته است و اطلاعاتی در‌مورد جزئیات نتایج تست ایمنی این خودرو در دسترس نیست.

پاتریوت در بحث امکانات رفاهی در جایگاه قابل‌قبولی قرار دارد. این خودرو به تهویه‌اتوماتیک و سیستم پرتاب باد مستقل ردیف دوم مجهز است. همچنین گرمکن صندلی‌های جلو و عقب به‌همراه گرمکن فرمان در این خودرو دیده می‌شود. به‌خاطر ذات روسی پاتریوت، شاهد هستیم که از کامل‌ترین سیستم یخ‌زدا در شیشه جلو این شاسی‌بلند آفرودی استفاده شده است.

کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی (حالت رانندگی آفرود)، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ‌ها، ۸ بلندگو، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم‌افزار، ژیروسکوپ دیجیتال، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، بلوتوث، اتصال مستقیم به تلفن همراه، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، کول باکس، سیستم ارتباط اضطراری SOS، محفظه بار زیر صندلی‌های عقب و … ازجمله امکانات یواز پاتریوت سروش دیزل مبنا است.

ویژگی‌ها و مشخصات یواز پاتریوت

همچنین، درصورت تمایل مشتریان، امکان نصب قفل دیفرانسیل‌ عقب برقی به‌صورت رسمی در این خودرو وجود دارد. خریداران با پرداخت ۳۵ میلیون تومان می‌توانند از این آپشن آفرودی بهره‌مند شوند.

برخی گمانه‌زنی‌ها خبر از عرضه مدل پیکاپ یواز پاتریوت به ایالات متحده می‌دهد که درصورت صحت، می‌تواند پیشرفت قابل‌توجهی برای کمپانی روسی یواز تلقی شود؛ چراکه استانداردهای کشور ایالات‌متحده آمریکا در برابر خودروهای وارداتی بسیار سخت‌‌گیرانه‌تر از سایر نقاط جهان است.

اگر پاتریوت قادر باشد آزمون‌های استانداردسنجی این کشور را با موفقیت پشت‌ سر بگذارد، آنگاه شایسته است که کیفیت زیاد خود را به رخ حریفان بکشد و ستاره‌ای کاملاً درخشان در کارنامه عملکردش به ثبت برساند.

آگهی‌های خرید و فروش یواز پاتریوت

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

3 نظرات
  1. طاها می‌گوید

    شنگول حبه انگول

    این خودرو چه مزیت و یا افتخاری داره

  2. کمال می‌گوید

    انگار ماشین ۳۰ سال پیشه. هرچند که پاترول ۳۰ سال پیش از اینم قشنگتره

  3. علی روایی می‌گوید

    تا خر هست خر سوار هم هست نه غیافه داره نه برند معروفیه به چه دردی میخوره قیمت هم سر سم آو و کاذب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.