پرآوازگان ماشین‌بازی ایران – قسمت ۲: فیروز انصاری

خلاصه‌ای از زندگی و دستاوردهای فیروز انصاری به قلم نیما مجتهدزاده

0

در دوران طلایی مسابقات اتومبیلرانی در دههٔ پنجاه خورشیدی، افراد زیادی با خودروهایی استثنائی در مسابقات حاضر می‌شدند. اما کمتر کسی در آن دوره از نظر ارزشمندی خودروها توانایی رقابت با فیروز سعید انصاری را داشت.

ارتباطات درباری فیروز انصاری

فیروز سعید انصاری، متولد ۱۳۳۱، فرزند علی‌نقی سعید انصاری از نزدیکان شمس پهلوی بود که مدت‌ها در شهر رُم سفیر ایران بود. فیروز با آن که جوان بود و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۶ سال داشت، اما از اواخر دههٔ چهل و همزمان با رسیدن به سن رانندگی، نشان داد که در عرصهٔ خودروهای خاص ایران یکی از مهم‌ترین اسامی خواهد بود.

فیروز انصاری در ایتالیا در کنار فراری دیتونای خود
فیروز انصاری در ایتالیا در کنار فراری دیتونای خود

به واسطهٔ ارتباطاتی که پدر وی با درباریان داشت و به نحوی یکی از سفرای مورد تایید و اعتماد پهلوی دوم محسوب می‌شد، امکان واردات خودرو با مجوز درباری برای فیروز میسر بود. اما یکی از اولین خودروهایی که به فیروز سعید انصاری رسید، لامبورگینی میورا نارنجی سابق پهلوی دوم بود که در ابتدای دهه پنجاه توسط وی خریداری شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار وی بود.


بیشتر بخوانید: خلاصه‌ای از زندگی و دستاوردهای جولین مجذوب


درخشش در دهه پنجاه و گاراژ اتو تکنیک

از اوایل دههٔ پنجاه، فیروز انصاری خود را به طور جدی وارد عرصه «ماشین بازی» ایران کرده بود. تا میانهٔ دههٔ پنجاه، وی حداقل دو دستگاه فراری ۳۶۵ GT4/BB به رنگ‌های نقره‌ای و قرمز و دو دستگاه فراری ۳۶۵ GTB/4 دیتونا به رنگ‌های نقره‌ای و طلایی به لطف مجوزهای درباری به ایران وارد کرده بود. این خودروها برای مدتی در اختیار وی بودند و معمولاُ او پس از چند سال، آن‌ها را به اشخاصی دیگر واگذار می‌کرد. علاوه بر این، چندین نمونه پورشه ۹۱۱ از انواع کررا RSR، ساده و توربو، پورشه ۹۲۴ و چند نمونه خاص از محصولات ب‌ام‌و توسط وی به ایران وارد شده بود.

نام فیروز انصاری در بولتن مسابقات دهه پنجاه
نام فیروز انصاری در بولتن مسابقات دهه پنجاه

اما شاید نقطه اوج فعالیت‌هایی خودرویی فیروز سعید انصاری، شرکت در مسابقات اتومبیلرانی دور استادیوم یکصد هزار نفری (آزادی کنونی) بود. وی با خودروهایی نظیر انواع پورشه‌ها در مسابقات شرکت می‌کرد و مسابقاتی متعدد توانست روی پودیوم برود.

گاراژ اتو تکنیک در نزدیکی کاخ مروارید شمس پهلوی و به مدیریت برادران رهی، محلی بود که به طور تخصصی به سرویس، تعمیرات و تیونینگ خودروهای خاص مشغول بود و تمامی خودروهای فیروز نیز در همینجا سرویس می‌شدند. تعمیرکاران خبره آلمانی به این محل رفت‌و‌آمد داشتند و برخی از خاص‌ترین خودروهای تاریخ ایران در این گاراژ سرویس شده است.

یکی از آخرین خودروهایی که فیروز انصاری به ایران آورد، پورشه ۹۳۴ مشکی رنگی بود که تقریباً یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران شد و در چند مسابقه پایانی فصل ۱۳۵۶ شرکت داشت و غوغایی در این عرصه به پا کرد. این پورشه که از تیم مکس موریتز خریداری شده بود، از رنگ نارنجی به مشکی تغییر رنگ داده شده، روی درب آن نوشته F S Ansari نیز نوشته شده بود.


بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری کادیلاک سویل (ایران)


پس از انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی، فیروز انصاری نیز همانند بسیاری از نزدیکان خاندان پهلوی از ایران متواری و بیشتر اموال وی مصادره شد. گاراژ رهی نیز دچار مشکلاتی اساسی و سپس کلاً تعطیل شد و مشخص نشد بر سر بسیاری از خودروهای آن چه آمد و سرنوشت بسیاری از این خودروها هنوز نامعلوم است. حداقل می‌دانیم که هر دو فراری دیتونا و هر دو فراری BB انصاری در دهه شصت از ایران به اروپا رفتند و هنوز در این قاره به سر می‌برند.

خود فیروز به ایتالیا رفت و تا آخر عمر در آنجا ساکن بود. نکته جالب این که حدود هشت ماه قبل، خبر به قتل رسیدن وی توسط یکی از شرکایش در خبرگزاری‌های ایتالیایی منتشر شد. در حاشیه این خبر دردناک، عنوان شده بود که وی ظاهراً در زمینه خرید و فروش اسلحه فعالیت‌هایی داشته که مرگ وی را بیش از پیش مشکوک کرده است.

از معدود تصاویرمنتشر شده از فیروز انصاری پیش از فوت ( سمت چپ)
از معدود تصاویرمنتشر شده از فیروز انصاری پیش از فوت ( سمت چپ)

میراث فیروز سعید انصاری در ایران، اما هنوز هم ادامه دارد. پس از تشکیل موزه خودروهای تاریخی در ابتدای دهه هشتاد، چند دستگاه از خودروهای فیروز در سالن اصلی این موزه به نمایش در آمدند که شاید مهم‌ترین آن‌ها پورشه ۹۱۱ کررا توربو نقره‌ای رنگ و ۹۳۴ مشکی رنگ باشند.

در بهار امسال بود که در آستانهٔ بازگشایی موزه خودروهای تاریخی، دوباره نام انصاری بر سر زبان‌ها افتاد؛ این بار به خاطر آن که نهاد مسئول موزه رنگ در طی پروسه «بازسازی» خودروها، پورشه ۹۳۴ را به رنگ نارنجی در آورد بود که انتقادات جدی علاقمندان و متخصصان ایرانی را در پی داشت. خصوصاً که این رنگ هیچ گونه همخوانی با اصالت ایرانی این خودروی ارزشمند ندارد و نام فیروز انصاری روی درب خودرو و همچنین نوشته Tune by Rahi روی فلاپ نیز در این پروسه از بین رفتند. به جز این هنوز تعداد اندکی از خودروهای منسوب به انصاری در کشور مانده‌اند که در این بین باید به پورشه ۹۲۴ همسر وی اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.