کاهش درآمد و اخذ مالیات دولت با ریزش مشتری‌ها در بازار

0

پنجم اسفند ماه سال جاری بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی مجلس و بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه را بررسی کرده و براساس آن مصوب کردند تا کلیه مالکان خودرو (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت‌های دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش خودرو آن‌ها بالغ بر یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو خود شوند.

رکود بازار خودرو و از رونق افتادن این بازار که از ماه‌های گذشته آغاز شده بود و با نوسانات پی‌در‌پی دلار تشدید شده بود این روزها و با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر دریافت مالیات از خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان، وارد فاز جدیدی شده به طوری که کارشناسان این حوزه این روند را منجر به تشدید زیان دهی فعالان این حوزه می‌دانند.

به گفته کارشناسان، اخذ مالیات در عین ممنوعیت واردات، با تبعات زیادی در بازار همراه خواهد بود که از جمله این تبعات کاهش انگیزه خرید این خودروها‌ است. مشتریان محصولات خارجی باید بر اساس مصوبه مجلس به‌ طور سالانه مالیات مشخصی را به دولت بپردازند که این مالیات جدا از مالیات‌های جاری محاسبه می‌شود؛ بنابراین هزینه مضاعفی را به خریداران محصولات خارجی تحمیل می‌کند. بر این اساس مالیات از خودروهای لوکس که طی سه سال اخیر با ممنوعیت واردات از سوی دولت مواجه شده، زمینه افزایش قیمت آنها را بیشتر فراهم خواهد کرد و در این صورت با ریزش مشتری، نمی‌تواند تأمین ‌کننده منابع پایدار برای دولت باشد.

بیشتر بخوانید: بازار خودروهای وارداتی بعد از تصویب قانون دریافت مالیات

در نهایت تنها خریداران این خودروها در یک اجحاف سیستماتیک خواهند بود؛ چرا که بیش از پنج برابر ارزش واقعی و دو تا سه برابر ارزش خودروی ۲۰۲۱ را برای خودروی چند سال کارکرد هزینه می‌کنند، مالیات سنگین تعرفه ورودی نیز پرداخت کرده، سهم بنزین یارانه‌ای ندارند و  واردات قطعات خودروهایشان نیز به کشور مجاز نیست.

کاهش درآمد و اخذ مالیات دولت با ریزش مشتری‌ها در بازار

کاظم محمدی نیک خواه، کارشناس بازار خودرو در خصوص تاثیر اخذ مالیات از خودروهای لوکس اظهار می‌کند: «مالیات در صورتی می‌تواند بر کاهش قیمت خودروهای لوکس تاثیرگذار باشد که نرخ مالیات از عایدی، با هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای قابل قیاس باشد».

او با تاکید بر این که نرخ بازدهی تورمی خودرو در سال‌های اخیر، بسیار بالا بوده و با وجود کارکرد، خودروهای وارداتی بازدهی بالایی را در قالب افزایش قیمت تجربه کرد‌ه‌اند، می‌افزاید: «این روند نشان می‌دهد که تاثیر سیاست‌های پولی به‌ مراتب بیشتر از هزینه‌های مالیاتی بوده و بنابراین نباید منتظر کاهش تفاضا باشیم».

بیشتر بخوانید: خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند

وی تصریح می کند: «اگر هدف از تعیین مالیات، کنترل بازار خودروهای داخلی و واردات است، تنها راهکار، آزادسازی واردات است چرا که در این صورت پراید نیز در مدت زمانی کوتاه از این تصمیم متاثر خواهد شد بنابراین بازگشایی واردات منجر به سقوط ۵۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی حتی با وجود نرخ مالیات و تعرفه خواهد شد».

وی تقاضای فعلی بازار را خودرو‌های کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان عنوان و اظهار می‌کند: «هر چند اکنون بازار آرام است و خبری از هیاهوی چند ماه پیش در بازار خودرو نیست اما اخذ مالیات از خودروهای میلیاردی باعث افت بیشتر تقاضا و رکود بیشتر به ویژه در خودروهای وارداتی شده است چرا که خودروهای بالای یک میلیارد تومان سهم بالایی در خودروهای وارداتی دارند و کاهش تقاضای این خودروها رکود وارداتی‌ها را تشدید می‌کند».

***

شما می‌توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.