معرفی ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران

هاچ‌بک ارزان چی بخریم؟

3

ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران کدامند؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های بازار ایران بپردازیم و به سوال شما درباره ماشین هاچ‌بک ارزان چی بخرم پاسخ دهیم.

قبل از معرفی نمونه‌های این مدل در بازار ایران بیایید یکبار مرور کنیم که اساساً خودروی هاچ‌بک چیست؟

به چه خودروهایی هاچ‌بک گفته می‌شود؟

هاچ‌بک یا به انگلیسی Hatchback به حالتی از طراحی ماشین سواری گفته می‌شود که در آن به‌نوعی خبری از صندوق عقب نیست. Hatch در انگلیسی به‌معنای دریچه است و این یعنی در یک ماشین هاچ‌بک، به جای صندوق دریچه‌ای قرار گرفته که با شیشه عقب ماشین یکپارچه است و باز و بسته می‌شود.

معمولاً وقتی از عقب یا کنار به یک ماشین هاچ‌بک نگاه می‌کنید پشت آن صاف است و دریچه آن نیز به صورت عمودی رو به بالا باز می‌شود. مدل هاچ‌بک گاهی به‌دلیل شباهت با مدل استیشن اشتباه گرفته می‌شود در حالی که با هم فرق دارند. جدای از اینکه استیشن‌ها معمولاً بزرگتر هستند، فرق عمده‌شان اینجاست که در یک ماشین استیشن صندوق به‌طور کامل حذف نشده، بلکه جای خود را به مدل دیگری از آن داده است.

به‌عبارتی در یک سدان و سواری صندوق‌دار معمولی شما یک فضای جدا از اتاقک دارید که ارتفاع کمتری دارد و از داخل اتاق به آن دسترسی ندارید؛ اما در یک استیشن این صندوق تغییر طراحی پیدا کرده و با استفاده از فضای مرده بین اتاق و صندوق در یک سدان، این فضا بیشتر شده و تا پشت صندلی عقب آمده است. این فضا هر چند که دیگر مثل یک صندوق استاندارد در سدان منظم و دارای چهارچوب نیست، اما به شما جای بیشتری برای بار و گذاشتن وسایل بزرگتر می‌دهد و از آنجایی که فضای پشت استیشن به راحتی با اتاقک می‌تواند در ارتباط باشد، خانواده‌های پر جمعیت گاهی از آن برای جابجایی سرنشین هم استفاده می‌کنند؛ چیزی که در صندوق یک سدان کاملا ممنوع و خطرناک است.

بعد از این توضیحات باید گفت که فرق هاچ‌بک و استیشن اینجاست که در یک ماشین هاچ‌بک شاید در ظاهر همین مدل طراحی به‌کار رفته اما این فضا به‌طرز محسوسی کوچکتر است. در واقع پشت صندلی عقب یک هاچ‌بک، فضای زیادی نیست و نمی‌تواند وسایل زیادی در آن قرار داد. به‌همین دلیل است که در یک مدل تولیدی یک کمپانی، ابعاد نوع استیشن و سدان آن تقریبا اندازه هم ولی نوع هاچ‌بک کوچکتر است.

هر کسی می‌تواند دلیل خاص خودش را برای خرید مدل هاچ‌بک داشته باشد، اما بیشتر از همه کوچکتر بودن، ارزانتر بودن نسبت به سدان‌های همان سری تولیدی، راحتی در پارک، استفاده در مکان‌های کوچک بدون داشتن نگرانی از تصادف و آسیب دیدن قسمت عقب از مهمترین دلایل خرید این مدل‌هاست. اما تجربه و بازار نشان داده که خانواده‌های بالای ۳ نفر و خوش‌سفر که معمولا وسایل زیادی با خود دارند کمتر سمت هاچ‌بک می‌روند.

بیشتر بخوانید: با ۱۵۰ میلیون تومان چه ماشینی بخرم؟

معرفی ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های بازار ایران

در بازار ایران خودروهای هاچ‌بک کم نیستند. در انواع و اقسام و قیمت‌های مختلف وجود دارند و اگر توانایی خرید ماشین داشته باشید، گزینه‌های خوبی برای انتخاب دارید. اما هدف ما در این مطلب معرفی ارزانترین هاچ‌بک‌های بازار ایران است که تنها به چند گزینه محدود می‌رسد.

 در ادامه این مطلب نگاهی به ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران می‌اندازیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی می‌کنیم.

پراید ۱۱۱

۱ – پراید ۱۱۱

محدوده قیمت: از ۱۰۵ تا ۱۲۰ میلیون تومان

فرقی ندارد درباره یک خودروی کم‌خرج صحبت کنیم یا یک ماشین هاچ‌بک ارزان قیمت. هرجا سخن از خودروهای ارزان باشد، پراید حتماً در آن فهرست قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که همین ارزانترین خودروی ایران هم حالا برای خیلی‌ها قابل خرید نیست. ماشینی که امروزه در گفتگوهای اجتماعی و برای بیان وضع آشفته بازار به‌عنوان مثال استفاده می‌شود و مثل همیشه قیمت آن با توجه به کیفیت تولیدی‌اش مورد نکوهش است.

بین انواع پراید در بازار مدل پراید ۱۱۱ یک خودروی هاچ‌بک است و از سال ۱۳۸۹ تولید شد و حالا مورد استفاده خیلی‌هاست. پراید ۱۱۱ مثل دیگر برادرانش ویژگی خاصی ندارد. همان امکانات و مشخصات فنی و جانبی و همان کیفیت پایین ساخت و عایق‌بندی و مواد به کار رفته در آن وجه مشترک‌شان است. 

پراید ۱۱۱ هم مانند سایر برادرانش همچنان کم‌خرج‌ترین خودروی بازار است که قطعاتش به وفور یافت می‌شود و از این بابت خیال صاحبانش را راحت می‌کند.

بنابراین، اگر دنبال ظاهر و تجملات نیستید و صرفاً به دنبال یک ماشین هاچ‌بک ارزان قیمت هستید، پراید ۱۱۱ شاید بهترین انتخاب برای شما باشد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش پراید ۱۱۱ مطلع شود.

بیشتر بخوانید: با ۲۳۰ میلیون چه ماشینی بخرم؟

تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ بک

۲ – تیبا ۲ مدل EX

محدوده قیمت: از ۱۱۵ تا ۱۲۵ میلیون تومان

یکی دیگر از ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران تیبا ۲ (یا همان تیبا هاچ‌بک است). تیبا ۲ مدل هاچ‌بک شدهٔ تیبا ۱ است. این محصول سایپا هم مثل پراید در بین کم‌کیفیت‌‌ترین و البته ارزان‌ترین خودروهای بازار ایران قرار می‌گیرد.

معمولاً مشتریان بازار بین پراید و تیبا فرق خاصی قائل نیستند. خصوصاً که بین تیبای قدیمی صندوق‌دار و تیبای جدید هم نه به‌لحاظ فنی و نه به‌لحاظ امکانات رفاهی فرق خاصی نیست.

در واقع، تیبا ۱ و تیبا ۲ فقط از زاویه نگاه عقب فرق دارند و حتی هیچ بازطراحی در قسمت جلو صورت نگرفته است. کیفیت پایین در ساخت، قطعات، مونتاژ و ایمنی کمی بالاتر نسبت به پراید از جمله نکات مشترک آن با گزینه قبلی است. تیبا نیز مانند پراید مشکلی در تعمیرات ندارد، کم‌خرج است و قطعاتش به وفور در ایران یافت می‌شود.

بنابراین اگر به دنبال فهرست ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران هستید و از ظاهر پراید نیز چندان دل خوشی ندارید، شاید تیبا ۲ همان خودرویی باشد که به دنبال آن هستید.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش تیبا هاچ‌بک مطلع شود.

کوییک

۳ – کوییک دنده‌ای

محدوده قیمت: از ۱۲۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان

یکی دیگر از خودروهای هاچ‌بک ارزان قیمت در بازار، کوییک محصول سایپاست که با رینگ آلومینیومی و فولادی ارایه می‌شود. این دو باهم فرق قیمت دارند و البته مدل R کوییک هم تولید می‌شود که از هر دو مدل معمولی گرانتر است.

با کوییک می‌توانید ماشینی با ظاهری بهتر نسبت به پراید و تیبا داشته باشید، اما نباید چندان توقع کیفیت بالای فنی از آن داشت. نه خریداران و نه کارشناسان دلیل گران بودن آن نسبت به پراید و تیبا را با توجه به کارایی به‌طور دقیق نمی‌دانند.

موتور ۱۵۰۰ سی‌سی با شتاب اولیه ۱۳ ثانیه و بیشینه‌ٔ سرعت ۱۶۰ کیلومتری از ویژگی‌های ضعیف آن است. اما از نکات خوب کوییک می‌توان به قرار دادن گیربکس CVT تولید مشترک کشور بلژیک و ایران و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به گزینه‌های قبلی اشاره کرد.

 کوییک دنده‌ای نیز یکی دیگر از گزینه‌های موجود در فهرست ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران است. برای مشاهده آخرین آگهی‌های خرید و فروش کوییک می‌توانید به سایت دیوار مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ارزانترین خودروی چینی بازار ایران

پژو ۲۰۶

۴ – پژو ۲۰۶

محدوده قیمت تیپ ۲: از ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان / محدوده قیمت تیپ ۵: از ۲۴۵ تا ۲۶۰ میلیون تومان

شاید بتوان گفت که در فهرست ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک در بازار ایران، پژو ۲۰۶ طراحی منحصر‌به‌فردتری دارد. طراحی مد روز سال های گذشته فرانسه، خیلی زود بین مردم و خصوصاً جوان‌ها محبوب شد و همچنان در ایران چه در بازار خودروی صفر و چه کارکرده پرفروش است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را حدود ۷۰ میلیون ارزان‌تر می توانید بخرید و اگر بین امکانات فنی و رفاهی هر دو چرخی بزنید متوجه می‌شوید که علت این تفاوت قیمت چیست.

با این حال، هر کدام را که انتخاب کنید در نهایت پژو ۲۰۶ خودرویی مناسب برای تهیه با این بازه قیمتی است؛ چرا که جدا از کیفیت آن، تعمیرات و لوازم یدکی به‌خوبی در دسترس است. هر چند که تولیدات اخیر ساخت داخل آن متاسفانه کیفیت روزهای اولش را ندارد.

 شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش پژو ۲۰۶ مطلع شوید.

ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچبک - معرفی ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران

 

۵ – ام‌وی‌ام ۳۱۵ اسپرت و پلاس (مدل ۹۸ و ۹۹)

محدوده قیمت مدل اسپرت: از ۲۴۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان / محدوده قیمت مدل پلاس: از ۳۶۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان

از این مدل هاچ‌بک ام‌وی‌ام همانطور که می‌بینید دو سری اسپرت و پلاس در مدل‌های سال ۹۸ و ۹۹ در بازار موجود است. مدل ۹۸ ارزان‌تر و پلاس نیز از مدل اسپرت گران‌تر است.

مدل اسپرت اولین بازطراحی این تولید چینی است و امکانات رفاهی خوبی مثل نمایشگر لمسی و کنترلر روی فرمان و روکش چرم و سیستم پخش به‌روز شده در آن قرار گرفته و ضمن اینکه کیفیت بدنه آن نیز بالاتر رفته است.

در مدل پلاس آن که به‌عنوان سومین فیس‌لیفت شناخته می‌شود نیز به جز این مشخصات، تغییر رنگ صورت گرفته و نمای داخلی و بیرونی تغییر محسوسی کرده و به مه‌شکن، دی‌لایت و نور خودکار، سیستم کنترل هوشمند پایدار، کروز کنترل، سانروف برقی و سیستم فشار باد تایر هم مجهز شده است. ضمن اینکه در قسمت فنی نیز از جعبه دنده چهار سرعته استفاده شده است.

با همه این اوصاف، همچنان عده‌ای معتقدند با توجه به قیمت، کیفیت ساخت ام‌وی‌ام ۳۱۵ چندان بالا نیست. در هر صورت اگر به دنبال یک ماشین هاچ‌بک ارزان قیمت هستید، ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس و اسپرت می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

 شما می‌توانید آخرین آگهی‌های خرید و فروش ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک را در سایت دیوار ببینید.

بیشتر بخوانید: با ۳۵۰ میلیون چه ماشینی بخرم؟

برلیانس h320

۶ – برلیانس H320 و H220

محدوده قیمت H220: از ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان / محدوده قیمت H320: از ۳۴۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان

دو برلیانس هاچ‌بک این فهرست نیز فرق حدود ۱۰۰ میلیونی دارند. این دو ماشین چینی اما تولیدی پارس خودرو گزینه‌های مناسب و محبوبی بین هاچ‌بک‌سواران هستند و از گزینه‌های ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران به شمار می‌آیند.

مدل H320 آن گران‌تر است و  هر دو سری به‌صورت اتوماتیک هم موجود هستند. با توجه به نرخ فروش بازار و از آنجایی که رخ H320 بیشتر شبیه ماشین‌های روز اروپایی است، مشتریان بیشتری هم دارد. هر چند که نوع اتومات آن در مدل H220 گیربکس ضعیف‌تری دارد و در تعویض دنده مطلوب عمل نمی‌کند. ضمن اینکه توجه داشته باشید سری اتومات امکانات رفاهی به‌مراتب بیشتری نسبت به مدل دنده‌ای دارند.

 شما می‌توانید آخرین آگهی‌های خرید و فروش برلیانس H220 و آگهی‌های خرید و فروش برلیانس H320 را در سایت دیوار مشاهده کنید.

دانگ فنگ H30 - معرفی ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران

 

۷ – دانگ‌فنگ H30 کراس

محدوده قیمت: از ۳۴۰ تا ۳۶۰ میلیون

هفتمین گزینه از بین ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران، دانگ‌فنگ‌ H30 است. از این محصول نیز دو ساخت با رینگ فولادی و رینگ آلومینیومی در ایران موجود است. ایران خودرو این محصول را برای جایگزینی پژو ۲۰۶ اتومات و رقیبی برای پژو ۲۰۷ معرفی کرد.

این محصول هر چند که خودروی کاملی نیست، اما با توجه به هم‌رده‌هایش و رقبا و تولیدات خود ایران خودرو در پله‌های بالاتری به‌لحاظ کیفیت قرار می‌گیرد.

طراحی این خودرو چیزی شبیه پژو ۳۰۸ و محصولات قدیمی شرکت «سیتروئن» است و با توجه به موتور TU5 و گیربکس چهار سرعته ساخت ژاپن و به‌علاوه امکانات جانبی قابل توجه، گزینه خوبی برای این بازه قیمتی است. اگر از نکات منفی آن هم بخواهید، می‌توان به کیفیت پایین اتاق و مصرف بالای آن در شهر اشاره کرد.

برای اطلاع از قیمت خرید و فروش دانگ فنگ H30 کراس به سایت دیوار مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین خودروهای اتومات بازار ایران

رنو ساندرو استپ وی

۸ – رنو ساندرو معمولی و استپ‌وی

محدوده قیمت ساندرو اتوماتیک: از ۴۳۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان/ محدوده قیمت ساندرو استپ‌وی دنده‌ای: از ۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان

آخرین گزینه در بین ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران رنو ساندرو است. از هر دو سری می‌توان نوع دنده‌ای و اتومات آن را یافت اما مدل ساندرو دنده‌ای دیگر تولید نمی‌شود و اگر قصد خرید صفرش را دارید، شاید بهتر است به‌دنبال نسخه اتوماتیک آن باشید. نوع اتومات هر دو گرانتر است و در سری استپ وی این فرق قیمت بین اتومات و دنده‌ای به حدود ۱۰۰ میلیون می‌رسد!

رنو ساندرو استپ وی به‌نوعی بازطراحی ساندرو معمولی است و بلندتر و بزرگتر شده است. جز ابعاد، از وجود باربند و تغییر چراغ‌ها و جلوبندی هم بهره می‌برد. هر دو فضای خوب و جاداری در کابین دارند و نوع دنده‌ای آن گیربکسی با استاندارد JHQ دارد و نوع اتومات آن از جعبه دنده مشترک با مدل مگان استفاده می‌کند. شاید بزرگترین ایرادش هم امکانات رفاهی کمتر نسبت به سایر رقیبانش باشد.

 برای مشاهده قیمت خرید و فروش رنو ساندرو و آگاهی از قیمت خرید و فروش رنو ساندرو استپ‌وی به سایت دیوار مراجعه کنید.

این بود فهرست ارزان‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران …

فهرستی که خواندید چند نمونه از ارزان ترین هاچ‌بک‌های بازار ایران هستند که فعال و در حال تولید هستند و می‌توان به خرید آن‌ها فکر کرد. البته اگر بیشتر بگردید چند مدل دیگر هم پیدا خواهید کرد که در مشخصات فنی و امکانات مختلف فرق چندانی بین آن‌ها نیست؛ مگر اینکه بخواهید بیشتر هزینه کنید.

در هر صورت مثل باقی خودروها، استانداردی که از یک هاچ‌بک ارزان قیمت در بازار ایران دریافت می‌کنید با سطح جهان تفاوت‌های چشمگیر و قابل تاملی دارد.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذارد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام به خرید خودرو، با مراجعه به دسته‌بندی راهنمای خرید خودرو در وبلاگ دیوار، سایر مطالب ما را مطالعه کنید.

نظر شما درباره فهرست بالا چیست؟ کدام یک از این خودروها در حال حاضر ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

3 نظرات
  1. بی نام می‌گوید

    ارزوناش اینان بالای صد تومانن وای به گروناش_خدایش کدم از این ماشینایی که گفتی کشورهای خارجی (همین دوره ورمون دور نری مثلا غربی)سوار میشن

  2. حسن می‌گوید

    بله این بود افتخار ملی . . . . . . . . . . .
    شرکت بنز آلمان ۱۰ سال پیش، ماشینی درست کرده که کوچیک و بزرگ میشه ۴ نفره ۸ نفره
    افتخار ملی ماه هم شده ارزان ترین هاچ بک ها با آپشن های خیلی خفن مثل زوار و زه در و لاستیک و چند تا زهرمار دیگه
    برای مردمی که نون شب ندارند بخورند باید ۱۰۰ تومن هزینه بدن با کدوم کار ، کاری که ندارن که بخوان پولی در بیارن
    ماشین رو از نمایندگی تحویل میگیری مستقیم میری نمایندگی دیگه که دراش رو میزون کنه یا زه نصب کنه

  3. faramarz.rudsari می‌گوید

    ماشین ارزون نیست..کوچیک..باشه…اینا گفتی همه گرونه که…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.