هوندا NS-X؛ یک خودروی دو نفره و موتور وسط

۵۰ خودروی برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0
557
هوندا NS-X

نام هوندا در ایران با موتور‌سیکلت‌های پر‌سر و صدا و پر‌دوام و کم‌استهلاک CG125 عجین شده است. به محض شنیدن نام این سازنده بزرگ تصویر این موتور در ذهن ایرانیان نقش می‌بندد. این موتور همپای پیکان خاطرات بی‌شماری برای همه ما دارد، اما محصولات عالمگیر دیگری هم از این کارخانه بیرون آمده است. یکی از این محصولات بی‌نظیر خودرویی است که در امریکا به نام هوندا آکورا و در بقیه دنیا با نام NS-X عرضه می‌شود. این نام برگرفته از حروف اختصاری پروژه تحقیقی این خودرو است؛ NS-X در‌واقع از حروف عبارت New Sportscar eXperimental گرفته شده است.

این خودروی دو نفره و موتور وسط در ژاپن و از سال 1990 تا 2005 تولید شد. بازار هدف آن بیشتر امریکای شمالی بود و با قیمتی بسیار کمتر از ابر‌خودروهای زمان خود و بسیار قابل اعتمادتر از آن‌ها تبدیل به خودرویی محبوب در شمال امریکا شد. اروپایی‌ها هم این خودرو را بسیار پسندیدند، اما فقط تعداد کمی به آن‌ها رسید. در سال 1984 کمپانی هوندا با طراح ایتالیایی معروف خودرو یعنی پینین فارینا برای همکاری در پروژه آزمایشی HP-X که بر‌گرفته از حروف اول نام‌های هوندا و پینین فارینا بود، قرار‌داد بست. این ماشین قرار بود با موتور دو لیتری شش سیلندر ساخته شود. بعد از این‌که هر دو طرف مراحل اداری این قرار‌داد را طی کردند، مدیریت پروژه به مهندسان اعلام کرد که اتومبیل محصول این پروژه باید به لحاظ قدرت و سرعت کاملا قادر به رقابت با ماشین‌های مشابه اروپایی، به‌خصوص ماشین‌های ایتالیایی و آلمانی باشد.

هوندا NS-X

در این‌جا بود که نام آن از HP-X به NS-X تبدیل شد. این ماشین که بعدها با همان نام اختصاری پروژه به بازار عرضه شد، توسط تیم بسیار توانای هوندا به رهبری مدیر طراحی هوندا، ماساهیتو ناکانو و مهندس ارشد اجرایی هوندا، شیگرو اوهارا به خط تولید رسید. شیگرو اوهارا بعدها مسئول پروژه موفق S-2000 هوندا شد.

در واقع الگوی عملکرد این ماشین برای هوندا، فراری ۳۲۸ بود که با تغییراتی اساسی قرار بود با نام ۳۴۸ به بازار بیاید. هوندا تصمیم داشت ماشینی بسازد که کارایی بهتری از فراری داشته باشد و از طرفی قابل اطمینان‌تر و از همه مهم‌تر ارزان‌تر باشد. بنابراین موتور قبلی شش سیلندر دو لیتری جایش را به یک موتور قوی‌تر سه لیتری (VTEC-V6) داد.

اوهارا برای طراحی داخل اتومبیل چندین ساعت در داخل کاکپیت جنگنده اف‌۱۶ گذرانده بود و با الهام از دید باز و سیصد و شصت درجه صندلی خلبان در هواپیمای اف۱۶ داخل این اتومیبل را طرح‌ریزی کرد. این ماشین اولین خودرویی بود که بدنه‌ای تمام آلومینیومی داشت. انقلاب بزرگ هوندا در این بود که نه‌تنها از آلومینیوم در قسمت‌هایی از سیستم تعلیق ماشین استفاده کرد، بلکه با استفاده از قاب تمام آلومینیومی این ماشین را سبک‌تر کرد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به فورد GT40 مدل ۱۹۶۵

هوندا NS-X نسل دوم از ۲۰۱۶

در دسامبر ۲۰۰۷ کمپانی هوندا اعلام کرد قصد دارد مدل جدید و جایگزین NS-X را در سال۲۰۱۰ رونمایی کند. این مدل بر‌مبنای هوندا آکورا با موتور V10 طراحی شده بود، اما با وجود این‌که ماشین نمونه ساخته شد و نمونه‌های متعددی هم تحت آزمایش بود، هوندا اعلام کرد به علت شرایط نامساعد اقتصادی این پروژه را متوقف کرده است. به جای این ماشین، هوندا مدل HSV-010 را برای ورود به مسابقات قهرمانی سوپر جی‌تی ژاپن رونمایی کرد. البته این اتومبیل هرگز به تولید نرسید و نسخه خیابانی آن ساخته نشد.

در سال ۲۰۱۱ مجددا خبر این‌که هوندا در فکر تولید نسخه جدیدی از NS-X است، پخش شد و نهایتا در دسامبر ۲۰۱۱ کمپانی هوندا رسما اعلام کرد که نسل دوم NS-X را در نمایشگاه بین‌المللی خودروی شمال امریکا به نمایش می‌گذارد. در ژانویه سال ۲۰۱۲ نیز طبق قولی که هوندا داده بود، رسما از این ماشین رو‌نمایی شد.

هوندا NS-X

اما نسخه تولیدی آن سه سال بعد و در همان نمایشگاه در سال ۲۰۱۵ به نمایش گذاشته و در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. این خودرو در امریکا بسیار مورد توجه و محبوب است. با سابقه درخشان نسل اول در امریکا و با به‌کار‌گیری فناوری امروزین، نسل دوم جایگاه ویژه‌ای در بازار امریکای شمالی پیدا کرده است. مدل جدید این ماشین با موتور هیبریدی 6/3 لیتر شش سیلندر با توربوی دوبل و سه موتور تمام الکتریکی خواسته علاقه‌مندان به سرعت و دلواپسان طبیعت را همزمان تامین می‌کند.

اولین خودروی فروخته شده با شماره شاسی ۰۰۱ در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۶ به مبلغ یک میلیون و دویست هزار دلار در یک حراجی فروخته شد که کل این مبلغ به خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان مغز اهدا شد. اولین فروش رسمی این ماشین در امریکا و در تاریخ ماه مه ۲۰۱۶ ثبت شده و تا به حال ۲۰۱ دستگاه از این خودرو به فروش رفته است.

نیما طبیبی
نیما طبیبی یکی از فعالان حوزه خودرو در ایران است که نامش با ساخت مجموعه «گاراژ ۸۸۸» در محافل علاقه‌مندان خودرو پیچید. طبیبی سابقه حضور در مسابقات GT و Challenge را دارد و بیش از ۱۰ سال است که به بازسازی خودرو می‌پردازد. عضویت هیات مدیره Ferrari Owners Club، تاسیس McLaren Owners Club و عضویت در تیم مسابقات Dragon Racing تنها بخش کوچکی از کارنامه نیما طبیبی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید