خودروسازان در سال ۹۹ چند دستگاه خودرو تولید کردند؟

0

در سال ۱۳۹۹ صنعت خودروی ایران توانست توان ساخت داخل برخی محصولات و میزان تولید را افزایش دهد و چند محصول را هم معرفی کند که برخی تا حدی جدید و برخی خودروهای قدیمی با ظاهر جدید بودند. در کنار سایر مشکلات، افزایش شدید قیمت خودروها در سال ۹۹ بزرگ‌ترین مشکل صنعت خودرو در ایران بود. اکنون سؤال این است که خودروسازان در سال ۹۹ چند دستگاه خودرو تولید کردند؟

هرچند تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده بود، اما بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت و معدن حاکی از تولید ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو و کمتر از برنامه در ۱۲ماهه پارسال است.

میزان تولید یادشده مشتمل بر تولید ۹۰۳ هزار و ۳۱۴ دستگاه سواری (بیش از ۹۱ درصد کل تولیدات)، ۸۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه وانت، ۵ هزار و ۸۴۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده، ۹۴۴ دستگاه اتوبوس، ۷۸۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌ باس و ۲۵۷ دستگاه ون است.

در سال ۹۹، خودروسازان ایرانی حدود ۱۴۵ هزار خودرو سواری بیشتر از سال ۹۸ تولید کردند؛ این یعنی صنعت خودروسازی کشورمان در سال ۱۳۹۹ و در گروه سواری‌ها، رشد تولید ۱۹درصدی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: شکسته شدن رکورد تولید ایران خودرو در اسفند ۹۹

همچنین طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت، برای سال ۱۴۰۰ نیز قرار است ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو تولید شود که از این تعداد حدود ۱٫۱ میلیون دستگاه سهم ایران‌خودرو و سایپاست و ۱۵۰ هزار دستگاه دیگر نیز در خودروسازان خصوصی ساخته خواهد شد.

صنعت خودروی ایران در سال ۹۹ چندین محصول جدید را به خود دید که به‌غیراز ۳ محصول، بقیه محصولات خودروهای مونتاژ چینی یا خودروهایی هستند که روی پلتفرم‌های قدیمی در ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا توسعه پیدا کرده‌اند. این ۳ محصول جدید شانل تارا در ایران‌خودرو و آریا و شاهین در سایپا بودند.

بیشتر بخوانید: اعلام برنامه تولید خودرو در سال ۱۴۰۰

در سال ۹۹ ایران‌خودرو همچنین طرح جدیدی را معرفی کرد که در آن موتورهای ۳ سیلندر توسعه پیدا خواهند کرد. فناوری معرفی‌شده توسط ایران‌خودرو را می‌توان تا حدودی به‌روز قلمداد کرد. موتورهای ۳ سیلندر هم‌اکنون راهی میان‌بر بین خودروهای بنزینی و برقی هستند و در خودروهای هیبریدی هم از موتورهای ۳ سیلندر استفاده می‌شود. این موتورها حجم کم و قدرت زیادی دارند. ایران‌خودرو از طریق شرکت‌های آلمانی به دانش ساخت موتورهای ۳ سیلندر دست پیدا کرده است.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.