مالیات خودروهای لوکس چه قدر است؟

0

تا یک هفته دیگر لوکس‌سواران شناسایی می‌شوند. این داستان درحالی در سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود که برخلاف بسیاری از نقاط دنیا، خودرو در کشور ما به‌جای یک کالای مصرفی‌بودن، به‌عنوان کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود.

با گذر زمان و افزایش کیلومتر در اکثر نقاط دنیا، قیمت خودرو تا ۵۰ درصد هم افت می‌کند، اما در کشور ما عکس این ماجرا رخ‌ داده است. برای مثال سیتروئن C۳ یا رنو کپچر که روزی با قیمت حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان پیش‌فروش شدند، این روزها قیمت نمونه‌های کارکرده‌اش تا حدود ۸۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

بودجه امسال، صاحبان خودروهایی با ارزش بیشتر از ۱ میلیارد تومان را مکلف به پرداخت مالیات تا پایان بهمن‌ماه سال جاری کرده است. همچنین این افراد تا خردادماه شناسایی می‌شوند.

طبق قانون، تمام مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت‌تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آنها بیش از ۱ میلیارد تومان باشد، به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند:

  1. تا ۱٫۵ میلیارد نسبت به مازاد ۱ میلیارد تومان: ۱ درصد؛
  2. تا مبلغ ۳ میلیارد نسبت به مازاد ۱٫۵ میلیارد تومان: ۲ درصد؛
  3. تا مبلغ ۴٫۵ میلیارد نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان: ۳ درصد؛
  4. نسبت به مازاد ۴٫۵ میلیارد تومان؛ ۴ درصد.

نحوه محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند، برحسب قیمت روز انواع خودرو و باتوجه‌به تاریخ ساخت یا واردات آن است.

بیشتر بخوانید: وصول مالیات خودروهای لوکس از خرداد ۱۴۰۰

وقتی نگاهی به قیمت‌های این روزهای خودروها به‌ویژه وارداتی‌ها در بازار کشور می‌اندازیم، به نظر می‌آید که ارزش‌گذاری آنها نه با دلار حدود ۲۵ هزار تومان بلکه با دلار حدود ۴۰ هزار تومن محاسبه شده است. همین مسئله سبب‌ شده است که یک دستگاه ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۲۰۱۸ فول‌آپشن صفر کیلومتر کربن بلک که می‌توان قیمتی حدود ۱۰۰ هزار دلار را برایش در بازار جهانی متصور شد، این روزها تا حدود ۸ میلیارد تومان هم در بازار کشورمان رسیده است.

در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروی تولید داخل با ارزشی بیش از ۱ میلیارد تومان وجود ندارد، اما معادل ۴۲ خودروی خارجی بیشتر از ۱ میلیارد تومان شناسایی شده‌ است. در بین آنها صاحب خودروی هیوندا (النترا)، با قیمت ۱٫۱۲ میلیارد، باید کمترین مالیات را معادل ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازد. همچنین، صاحبان خودروی BMW مدل ۷۳۰li با قیمتی معادل ۷٫۴ تا ۸٫۲ میلیارد تومان، باید بیشترین میزان مالیات را در بین خودروهای بیش از ۱ میلیارد تومان به میزان ۲۹۶ تا ۳۲۸ میلیون تومان پرداخت کنند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت‌تملک خود و افراد تحت‌تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند. ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی موردانتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

جدول قیمت خودروهای لوکس به همراه مالیات محاسبه شده

در ادامه جزئیات قیمت این خودروها و مالیات محاسبه‌شده برای آنها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

Attention: The internal data of table “9” is corrupted!

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.