مقایسه هیوندای سنتنیال با لکسوس LS460 و کیا کادنزا

رقابتی تنگاتنگ با سدان‌های لوکس آسیایی

0

نسل دوم هیوندای سنتنیال، به‌عنوان یک سدان لوکس و شکیل و فول‌سایز، با هدف رقابت با رقبای مشهور و موفقی چون: «آئودی A8»، «مرسدس‌بنز Sکلاس» و «BMW سری ۷» و … ازسوی کمپانی «هیوندای موتورز» طراحی و تولید شد و حتی خط مونتاژ کاملی از آن در شهر کالینینگراد کشور روسیه راه‌اندازی شد.

شکی نیست که با گذشت یک دهه از آغاز تولید و عرضه این خودرو مشخص شد که توان رقابتی آن در برابر چنین رقبای قدرتمندی چندان چشمگیر نیست و مقایسه این سدان با نمونه‌های لوکس غربی چندان عقلانی به‌نظر نمی‌رسد. اما تولید این محصول را نمی‌توان تجربه کلاً ناموفقی برای هیوندای قلمداد کرد و این خودرو توان رقابت با برخی محصولات آسیایی دیگر همچون: «لکسوس LS460»، «سانگ‌یانگ  Chairman»، «کیا کادنزا» و چندین‌وچند سدان لوکس و نیمه‌لوکس آسیایی را دارد و با تکیه بر چندین‌وچند ویژگی موفق و بهره‌مندی از قابلیت‌های فنی و طراحی موفق، می‌توان آن را با چنین خودروهایی مقایسه کرد و دریافت که در بسیاری از موارد، برتری با این محصول شکیل و چشم‌نواز کره‌ای است.

فراموش نکنیم که کمپانی هیوندای طی دو دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و توانسته فاصله‌اش را با رقبای اروپایی کمتر و کمتر کند و در این میان، هیوندای سنتنیال یک نمونه موفق و شاهدمثالی برای نشان دادن پیشرفت خیره‌کننده صنعت خودروسازی کره و هیوندای است. در ادامه به مقایسه هیوندای سنتنیال با لکسوس LS460 و کیا کادنزا خواهیم پرداخت.

مقایسه هیوندای سنتنیال با لکسوس LS460

لکسوس یک شرکت خودروسازی ژاپنی است که عهده‌دار طراحی، تولید و عرضه محصولات لوکس کمپانی بزرگ تویوتاست. در این میان، «لکسوس LS460» عنوان بزرگترین و لوکس‌ترین محصول تولیدی این کمپانی را یدک می‌کشد.

پس از تولید نسل‌های پیشین این خودرو در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، تولید سری LS460 و همچنین LS460 L از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد. سال ۲۰۰۷ میلادی نیز مصادف با عرضه اولین مدل اتوماتیک هشت‌سرعته و مجهز به سیستم پارکینگ اتوماتیک این خودرو بود.

در این بخش مقایسه نسل دوم هیوندای سنتنیال با مدل ۲۰۱۱ میلادی لکسوس LS460 مدنظر است؛ زیرا سنتنیال‌های موجود در ایران نیز شامل مدل‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۳ میلادی می‌شود.

پیش‌رانه این مدل لکسوس، همچون نسل دوم هیوندای سنتنیال، به‌صورت هشت‌سیلندر ۳۲ سوپاپه است و حجم آن نیز دقیقاً با حجم موتور ۴.۶ لیتری سنتنیال برابری می‌کند. ۳۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۹۳ نیوتن‌متر گشتاور LS460 نشانگر همسانی قدرت و برتری حدود ۵۰ نیوتن‌متری گشتاور لکسوس است. همچنین هردوی این سدان‌های آسیایی دارای گیربکس هشت‌سرعته هوشمند تیپ ترونیک هستند.

با مقایسه هیوندای سنتنیال با لکسوس LS460 متوجه می‌شویم که حداکثر سرعت هردوی این سدان‌ها در عدد ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت باهم برابری می‌کند. اما در بحث شتاب برتری با محصول لکسوس است که با شتابی کمتر از شش ثانیه، سریع‌تر از محصول هیوندای به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مصرف سوخت هردو سدان تفاوت چندانی باهم ندارد. در بحث ایمنی نیز، لکسوس LS460 از امکاناتی چون: سیستم ترمز ضدقفل ABS، ترمزهای الکترونیکی EBS، سیستم پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل کشش TCS و … بهره می‌برد و با داشتن ۱۰ کیسه‌هوا دربرابر ۹ کیسه‌هوای سنتنیال، دست بالا را دارد. همچنین LS460 موفق به دریافت پنج ستاره از مؤسسه معتبر EURO NCAP شده است تا نشان دهد در زمینه ایمنی چیزی کم از رقیبش ندارد.

با مقایسه هیوندای سنتنیال با لکسوس LS460 از نظر امکانات و تجهیزات جانبی نیز، دو خودرو تقریباً در یک سطح عمل کرده‌اند، با این تفاوت که برخی از امکانات رفاهی مهم لکسوس LS460 فقط در مدل‌های سفارشی تعبیه شده است. نکته منفی این محصول لکسوس مرتبط با عدم تعادل و بازی زیاد فنرها و نوساناتی است که هنگام عبور از مسیرهای ناهموار به داخل کابین منتقل می‌شود.

لکسوس LS460 نیز به تعداد محدودی به ایران وارد و عرضه شده است و از چنان کیفیتی برخوردار است که عمده دارندگان آن چندان راغب به فروش آن نیستند؛ هرچند درصورت تمایل به فروش نیز، شاید تاحدودی با مشکل مواجه شوند.

در بحث قیمت نیز، متناسب با سلامت فنی و ظاهری و کارکرد خودرو، با کمی تفاوت و بالا و پایین جزئی، تقریباً مدل ۲۰۱۱ میلادی هردو خودرو در یک بازه قیمتی قرار دارند و شما حق انتخاب بین این دو سدان لوکس با یک بودجه معین را دارید.

مقایسه هیوندای سنتنیال با کیا کادنزا

کیا کادنزا (Cadenza) سدانی فول‌سایز و یکی از موفق‌ترین محصولات کمپانی کره‌ای «کیاموتورز» است. هرچند فقط تعداد محدودی از این خودرو در سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار ایران راه یافت و این محصول کیا، همانند هیوندای سنتنیال، تجربه موفقی در بازار ایران نداشت و ایرانیان از نسل‌های ارتقایافته بعدی آن محروم ماندند.

با وجود اینکه، این محصول کیا سدانی نیمه‌لوکس محسوب می‌شود و در بازه قیمتی کمی پایین‌تر از سنتنیال کاملاً لوکس قرار دارد، ولی کادنزا خودرویی است که از هر جهت حرفی برای گفتن دارد و اوج مهارت و خلاقیت طراحان، مهندسان و تکنسین‌های کیا در آن به چشم می‌خورد.

کادنزاهای موجود در ایران دارای پیش‌رانه‌های ۳۵۰۰ سی‌سی با امکان تولید ۲۹۰ اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۳۳۸ نیوتن‌متر هستند و با داشتن جعبه‌دنده‌ای شش‌سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، طبیعی است که به‌لحاظ فنی و توان و قدرت در مرتبه پایین‌تری از سنتنیال قرار می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که کادنزاهای فیس‌لیفت شده، همچون نسل دوم سنتنیال، مجهز به جعبه‌دنده هشت‌سرعته اتوماتیک شدند. ولی ناگفته نماند که شتاب بیشتر و حداکثر سرعتی نزدیک به محصول هیوندای و مصرف سوخت سه لیتر کمتر کادنزا از ویژگی‌های مثبت این خودرو در مقابل سنتنیال است.

با مقایسه هیوندای سنتنیال با کیا کادنزا در بحث طراحی، کیفیت متریال به‌کاررفته در داخل کابین، امکانات رفاهی متوجه می‌شویم که آپشن‌ها، آیتم‌های مرتبط با ایمنی خودرو، حجم باک، عایق‌بندی کابین و مواردی دیگر کادنزا کم از هیوندای سنتنیال ندارد و وقتی قرار باشد دویست‌سیصد میلیون تومان کمتر بابت خرید آن بپردازید، شاید وسوسه شوید که کادنزا را به سنتنیال ترجیح بدهید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه کیا کادنزا با خودروهای هم‌رده را نیز مطالعه کنید.

امیدواریم که این با مقایسه هیوندای سنتنیال با خودروهای هم‌رده توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودرو و ارزش خریدش در برابر رقبایش در اختیارتان گذاشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.