لامبورگینی‌ترین هیوندای!

بررسی طراحی و فرم هیوندای الانترا مدل 2021 به قلم فرزاد برخورداری

0

هیوندای در دو دهه اخیر، یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین خودروسازان بین‌المللی بوده است و رشد بی سابقه آن، نتیجه مدیریت درست و سنجیده صاحبان آن بوده، به نحوی که با استخدام طراحان موفق از سراسر دنیا، پا در کفش بزرگان خودروسازی اروپایی و ژاپنی کرده است، تا جایی که امروزه برای اقتباس گرفتن و مقایسه کردن دو طرح خوب، به راحتی می‌توان نیم نگاهی به محصولات دو کارخانه هیوندای و کیا انداخت.

به لطف کیفیت ممتاز محصولات، و با توجه به اینکه در هر نسل این کیفیت بهتر شده است، تعداد طرفداران خودروهای کره‌ای هرسال بیشتر از سال قبل می‌شود. شاید این خودروها از نظر کیفیت و دوام به محصولات ژاپنی نرسند، اما واضح است که در خصوص زیبایی یک سر و گردن از همنوعان ژاپنی خود بالاتر رفته‌اند.

به طور کل، شاید فقط نتوانند با محصولات مزدا مقایسه شوند، اما به نوعی می‌توان باور کرد که سازندگانی مانند سوبارو، سوزوکی و میتسوبیشی که زمانی محصولات‌شان زبانزد عام و خاص بود، هم‌اکنون در خوابی خرگوشی به سر می‌برند، نمی‌دانند، و یا نمی‌خواهند باور کنند که دیگر گرد پیری بر روی خودروهایشان نشسته است. تنها با کمی بزک کردن در نمای عقب و جلو، و به لطف سابقه قدیمی خود و کیفیت کارایی، بازار خود را در دست دارند.

بعد از این مقدمهٔ کوتاه برمی‌گردیم به موضوع اصلی بحث خودمان که بررسی یکی از پرطرفدارترین خودروهای سگمنت C کارخانه هیوندای که به عنوان هیوندای النترا شهرت دارد. بعد از گذشت هفت نسل، هر بار که این خودرو به میدان وارد شده است، تغییرات شگرف و متفاوتی با خود داشته است. اما پیش از هر چیز، بیایید نیم نگاهی به این هفت نسل داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: بررسی طراحی مرسدس مایباخ S کلاس ۲۰۲۱

تکامل طراحی هیوندای الانترا

نگاهی به تکامل طراحی هیوندای الانترا

الانترا یک خودرو در سگمنت C، چیزی در ابعاد خودروی های کیا سراتو، رنو مگان، ب‌ام‌و سری ۳ و مرسدس بنز C کلاس است. سگمنت C پرفروش‌ترین خودرو در بازار است؛ اتومبیلی است جوان پسند که برای خانواده‌های جوان با دو فرزند نوجوان بسیار مناسب است. به طور کل، این رده به نحوی طراحی می‌شوند که با توجه به قدرت کافی، دارای ایمنی مناسبی باشند و به طور کل هزینه نگهداری معقولانه‌ای هم داشته باشند.

اولین نسل هیوندای الانترا
اولین نسل هیوندای الانترا

اولین نسل از هیوندای النترا در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ تولید شد که خودرویی میان‌رده بود، چیزی مابین دو مدل اکسل و سوناتا با یک استایل محافظه‌کارانه با کمی گوشه‌های نرم‌تر نسبت به خودورهای آن زمان. این خودرو در همان بدو ورود مورد توجه جوانان قرار گرفت و به مدد بی‌رقیب بودنش به خوبی فروش رفت. هنوز در گوشه‌های شهر، نمونه‌های آن را می‌توان مشاهده کرد.

نسل دوم هیوندای الانترا
نسل دوم هیوندای الانترا

نسل دوم این خودرو بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ تولید شد که کمتر در ایران وارد شده است، اما از نظر استایل در آن زمان، برابر بود با سال‌هایی که فرم‌های استریم لاین ملایم و آمیبی شکل مد شده بود، چراغ‌های جلو و عقب بیشتر به سمت کنارها کشیده می‌شدند و ترکیب شیشه جلو، سقف و شیشه عقب، کمی نرم‌تر یک گنبد ملایم را تدائی می‌کردند. قطعات تکمیل‌کننده تریم خودرو مانند فریم درب‌ها و خطوط کارکتر لاین بر روی آن نرم‌تر شده بودند و دیگر خطوط، تیز و جداکننده نبودند.

نسل سوم هیوندای الانترا
نسل سوم هیوندای الانترا

نسل سوم الانترا که توسط کرمان خودرو هم تولید و مونتاژ می‌شد، تحت نام آوانته در کشورمان عرضه شد که یکی از پرفروش‌های آن زمان بود. در کنار برادر کو‌چک‌تر خود تحت نام ورنا بعد از تحریم‌های ایران دیگر ساخته نشدند. امروزه، همان تعداد ساخته شده در بازار دست دوم هنوز برای خود مانور می‌دهند. از نظر استایل این نسل طرح خاصی داشت. از بعضی از زوایا بسیار زیبا بود، اما گریل کم عرض و چراغ‌ها، یادآور خودروهای قدیمی جگوار و بنتلی بودند، با شولدر لاینی که به سمت جلو و عقب، حسی خمودگی را القاء می‌کردند، کمی سلیقه‌های سنین بالاتر را نشانه گرفته بودند.

نسل چهارم هیوندای الانترا
نسل چهارم هیوندای الانترا

نسل چهارم هیوندای الانترا مابین سال‌های ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۰ تولید شد که باز هم تغییراتی بنیادی داشت. گرین‌هاوس کوتاه‌تر اما پروفیل کناری بلندتر که در آن زمان تبدیل به یک ترند روز شده بود هم در این نسل تاثیر گذار بوده است. خط شولدر لاین کمی مواج و به اصطلاح موشن لاین بود، گریل جلو پهن‌تر شده بود و در نمای عقب هم چراغ‌ها از حالت مثلثی خارج و کمی افقی‌تر شدند، اما گرایش همچنان به فرم‌های آمیبی، باعث شده بود که چراغ‌ها کمی شبیه ترکیب دو جسم مایع در کنار هم باشند. چیزی که در خودروهای آن زمان مانند ب‌ام‌و و مرسدس هم دیده می‌شد. قطعات تریم، مانند زه‌های سپر و درب‌ها حذف شده و جایگاه چراغ‌های جلو و عقب هم کمی بالاتر رفته بودند. درب صندوق کوتاه‌تر و دم اردکی، نتیجهٔ کشیده‌تر شدن فضای داخلی و عقب رفتن ستون پشتی خودرو بود.

بیشتر بخوانید: بررسی طراحی سایپا P90

نسل پنجم هیوندای الانترا
نسل پنجم هیوندای الانترا

اما در نسل پنجم مابین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ که مصادف با ورود سر طراح کارخانه فولکس و آئودی به عنوان طراح محصولات هیوندای در کره بود، تغییرات شکل دیگری به خود گرفت و استایل خودرو به طور کل تغییر کرد. در اینجا فرم‌ها کمی حالت کشیدگی به خود گرفتند، چراغ‌ها به صورت تشدید یافته‌ای به طرفین کشیده شدند و این کشیدگی چشمان آرایش شده خانم‌ها را به بیننده تداعی می‌کرد. از دید من هیوندای الانترا نسل پنجم زنانه‌ترین خودروی آن سال‌ها بود. اتفاقاً این خودرو در تعداد قابل ملاحظه‌ای به ایران وارد و از آن استقبال خوبی هم شد. کلاً خودرو کشیده‌تر و پهن‌تر از نسل‌های گذشته بود که حس متفاوتی به آن می‌داد. تا جایی که دیگر می‌توان گفت رده‌بندی خودرو تا حدودی وارد سگمنت C پلاس شده بود. گلگیرها و ویل آرچ‌هایی که شبیه خودروهای تیونینگ شده، به سمت بیرون کشیده شده بودند، حس و حال متفاوتی به این محصول داده بود. خط بازشوی انتهایی درب‌های جانبی عقب با خط کات لاین سپر و صندوق عقب، هم ریتم شده بودند که به زیبایی آن به طرز عجیبی افزوده بود.

نسل ششم هیوندای الانترا
نسل ششم هیوندای الانترا

در نسل ششم که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ عرضه شد، هیوندای کمی از چاشنی فانتزی بودن خودروهای خود و جلب توجه کردن کاست و با یک فیس لیفت ماژور نسل قبلی را با گریل جلوی بزرگتر که نسبت به زمین هم عمودی قرار می‌گرفت، تحت تاثیر خودروهای لکسوس و آئودی در آن زمان چهره‌ای جدی‌تر به محصول الانترای خود ارائه کرد. به عقب خودرو هم کمی خطوط افقی اضافه کرد و کمی آرام و قرار بیشتری به آن داد. خط کارکتر لاین که در نسل پیشین در عقب تشدید می‌شد، این بار کمی به جلوتر انتقال پیدا کرد و فرم عضله‌ای مانندی به خود گرفت. یکی دیگر از ترندهای روز هم وجود دو گریل کوچک در طرفین گریل اصلی به صورت فرم بومرنگی بود که در خود چراغ‌های مه‌شکن (Fog Lamp) را جا داده بود.

نسل هفتم هیوندای الانترا
نسل هفتم هیوندای الانترا

اما آخرین نسل که در سال ۲۰۲۱ به دنیا عرضه شده است، کل معادلات فرمی هیوندای را زیر سوال برد. در اینجا هیوندای بر فرم های برش خورده که یادآورده برش های الماس هستند، سعی دارد که حس لوکس‌تری به محصولات خود بدهد.

گریل جلو خواسته یا ناخواسته حس سوناتا‌های سری YF را به ذهن آدم القا می‌کند، با این تفاوت که ورودی‌های ذوزنقه‌ای و الماس مانند بزرگ آن که با یک ریتم پرسپکتیو مانند به طرفین کشیده شده است، به شدت اغراق‌آمیز‌تر و دارای کارکتر بیشتری است. این حرکت مانند دیدن جمجمه یک گاو وحشی از جلو است که در طرفین چراغ‌های اصلی جلو مانند شاخ‌های آن گاو ترکیب شده و حس و حال تهاجمی به خودرو داده است.

نمای روبروی هیوندای الانترا ۲۰۲۱
نمای روبروی هیوندای الانترا ۲۰۲۱

بررسی طراحی هیوندای الانترا ۲۰۲۱

کافیست این صورت خشمگین را در آینه وسط خودرو خود ببینید تا به صورت خودکار برای باز کردن راه به لاین مجاور بروید! این حس هنگامی بیشتر می‌شود که کل ترکیب گرافیک جلوپنجره و چراغ‌های خودرو به صورت اغراق‌آمیزی به سمت پایین کشیده شده و حس حمله گاو وحشی را می‌دهد. برش‌های مثلثی در جای جای بدنه این خودرو دیده می‌شود، گریل‌های طرفین جلو هم با ترکیب همین مثلث‌ها در کنار هم تشکیل شده‌اند. اما در نمای جانبی، این فرم‌های کریستالی و مثلثی بیشتر از پیش نمود پیدا می‌کنند.

نمای کناری هیوندای الانترا ۲۰۲۱
نمای کناری هیوندای الانترا ۲۰۲۱

در جایی که اکثر خودروها همچنان با فرم‌های عضله‌ای در بازار سعی به اقوا کردن مشتری دارند، هیوندای کل معادلات را به هم ریخته است و با مشت‌های آهنین لامبورگینی وارد بازار شده، در جایی که کارکتر لاین‌های جانبی امروزه با یک منطق خاص ریتمیک هستند، ضرب ریتم الانترای جدید بیشتر شبیه موزیک‌های هوی متال و راک، ترکیبی از برش های الماسی است. خاصیتی که این فرم دارد این است که در همه حال شما انعکاسی از نور و سایه را در بدنه دارید. چیزی که چشم نوازی و جلب توجه خودرو را چندین برابر می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی طراحی سایپا شاهین

نمای کناری هیوندای الانترا ۲۰۲۱
نمای کناری هیوندای الانترا ۲۰۲۱

گوشه بالایی درب صندوق، به طرز شدیدی به سمت عقب تمایل دارد، به نحوی که در نگاه اول شما احساس می‌کنید که صندوق عقب این خودرو مجهز به یک اسپویلر فوق‌العاده بزرگ شده است که در واقعیت چنین چیزی نیست. سقف خودرو با قوسی ملایم به سمت عقب رفته است و با شیشه عقب و سطح روی صندوق عقب در یک راستا است، به نحوی که یادآورنده خودروهای اسپرت بک یا جی‌تی‌های شوتینگ برک است.

نمای پشت هیوندای الانترا ۲۰۲۱
نمای پشت هیوندای الانترا ۲۰۲۱

در نمای عقب نیز (چراغ های ابرو قجری) که در نسل اول ارائه شد و امروزه تبدیل به یک ترند و گرایش در طراحی خودروهای مدرن شده، به خوبی در این مدل هم جای‌گذاری شده است، با این تفاوت که همچنان چاشنی مثلثی به آن اضافه شده، تا جایی که در طرفین به یک مثلث به سمت پایین چشم شما را هدایت می‌کند و نمایانگر یک حرف H بسیار کشیده است.

قرار دادن جای پلاک در سپر خودرو در یک سطح مثلثی، باعث شده که جای کافی برای قرار گرفتن نوشته لوگوس آرم الانترا به صورت کلمات جدا از هم در زیر چراغ، همانند سنت خودروهای انگلیسی شبیه رنجرور و … به خوبی خودنمایی کند. دیفیوزر خودرو با رنگ تیره در زیر سپر عقب به خوبی خودنمایی می‌کند، اما همچنان محلی برای خروجی اگزوز دوگانه در طرفین ندارد. گویا طراحان به مرور زمان دارند چشم‌ها را عادت می‌دهند که به زودی بعد از تمام الکتریکی شدن خودروها، القاکننده این واقعیت باشند که این عنصر هم به صورت خودکار از روی بدنه حذف شده و به تاریخ خواهد پیوست.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی طراحی ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس

رینگ های پنج‌پره نیز که در ابعاد ۱۵ تا ۱۷ اینچ (بسته به امکانات قابل سفارش در سه کلاس اس ای، اس ای ال و لیمیتد) ارائه میشود، با فرم های زاویه دار خود و ترکیب ذوزنقه ای و مثلثی به خوبی با خطوط بدنه سازگاری دارد. در یک نگاه از دید من هیوندای الانترا، لامبورگینی‌ترین هیوندای این روزها است. اگر در جایی خارج از ایران هستید و زورتون به خرید لامبورگینی نمی‌رسد، بد نیست که نیم نگاهی به الانترای جدید داشته باشید.

شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های خودرو در سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش هیوندای الانترا مطلع شوید.

منابع تصاویر استفاده شده:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.