مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با خودروهای هم‌رده

دنیای شاسی‌بلندهای لوکسی

1

اولین نسخه‌های هیوندای سانتافه نسل دوم که به ایران آمدند، البته خالی از اشکال نبودند. در نتیجه، هیوندای برای بهتر شدن وضعیت این خودروی خاص خود، تصمیم گرفت که نسخه فیس‌لیفت آن را راهی بازار کند. این ورژن ابتدا در مدل ۲۰۱۰ وارد بازار شد.

تغییرات صورت گرفته در این فیس‌لیفت، غالبا در چراغ‌ها، جلوپنجره، رینگ‌ها و مه‌شکن بود. اقبال به این فیس‌لیفت هم در نوع خودش جالب بود. کره‌ای‌ها تصمیم گرفتند که در این فیس‌لیفت، از آلمانی‌ها هم استفاده کنند که البته جواب هم گرفتند. کماکان در این نسخه نیز آپشن‌هایی چون گرمکن صندلی، کولر دوال، کولر عقب، آینه تاشوی برقی راهنمادار، کروز کنترل، ترمز پارک پدالی، صندلی برقی جلو، ایربگ‌های شش‌گانه، سانروف و … به چشم می‌خورد که البته از این شاسی‌بلند لوکس، انتظار جز این هم نمی‌رفت.

تغییر بزرگ دیگری که در نسخه فیس‌لیفت اتفاق افتاده بود، افزایش پیشرانه ۲۷۰۰ سی‌سی آن به ۳۵۰۰ سی‌سی بود. همچنین، گیربکس چهار دنده‌ای هم به شش دنده ارتقا یافته بود. آپشن‌هایی چون کنترل سرعت سرپایینی یا شیب‌سنج، دوربین عقب با نمایشگر در آینه، چراغ زنون همراه با چراغ‌شور و … از مواردی بودند که به صورت انحصاری به این مدل اضافه شده بودند.

همان‌طور که در این حوزه می‌شود هیوندای سانتافه ۲۷۰۰ سی‌سی را با خودروهای دیگری مقایسه کرد، نسخه‌های فیس‌لیفت شده ۳۵۰۰ سی‌سی آن هم رقبایی برای خودش دارد. معروف‌ترین این رقبا هم شاسی‌بلندهایی چون سانگ‌یانگ کایرون ۲۰۱۲، رنو کولیوس ۲۰۱۲، کیا سورنتو ۲۰۱۲ و … هستند.

خب، به دنیای شاسی‌بلندهای لوکس و مقایسه آن‌ها خوش آمدید. در این مطلب قصد داریم به مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با هیوندای ورا کروز و رنو کولیوس و کیا سورنتو بپردازیم تا ببینیم سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی در برابر رقبایش چه حرفی برای گفتن دارد.

نمای داخلی هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی (یا فیس‌لیفت نسل دوم)
نمای داخلی هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی (یا فیس‌لیفت نسل دوم)

مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با هیوندای وراکروز

اجازه بدهید اولین مقایسه یک مقایسه خانوادگی باشد؛ مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با هیوندای وراکروز. بین دو نمونه از هیوندای، به نام‌های هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی و هیوندای وراکروز.

وراکروز از اولین تجربه‌های هیوندای برای روزآزمایی در تولید کراس‌های خانوادگی بوده است که اولین بار در سال ۲۰۰۷ راهی بازارها شد. جالب این‌که وراکروزها، بعدها که از دور خارج شده و دیگر تولید نشدند، جای‌شان را به مدل‌های جدیدتری از سانتافه دادند.

با مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با هیوندای وراکروز از نظر طراحی، باید گفت که هر دو خودرو شباهت‌های زیادی به هم داشته و دارند. چرا که به هر حال، نسل‌های بعد از هم هستند. اما به نظر می‌رسد که هیوندای در سانتافه، سنگ تمام بیشتری گذاشته است و نزد بیشتر مردم هم، این سانتافه است که به طراحی‌های خاص خودش در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف شهره است. نوعی احتیاط در طراحی را می‌شود در وراکروز مشاهده کرد. گویی که کره‌ای‌ها سعی داشته‌اند در نمونه وراکروز خود، بیشتر جنبه ایمنی و آپشن‌ها را رعایت کنند تا جنبه زیبایی را. جابه‌جایی چراغ‌ها و مه‌شکن و جلوپنجره مشبک و چند ضلعی و … باعث شده تا در هیوندای سانتافه، با خودرویی خاص‌تر و شیک‌تر روبه‌رو باشیم. در نهایت این که طراحی وراکروز، در مقایسه با سانتافه قدیمی به نظر می‌رسد.

با مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با هیوندای وراکروز از نظر فنی باید گفت سانتافه‌ها پیشرانه‌هایی با حجم‌های متفاوت دارند؛ از ۲.۲ لیتر گرفته تا ۳.۵ لیتر. تنها در نسخه ۳.۵ لیتری آن‌هاست که شاهدیم قدرت بیشتری برای سانتافه تولید می‌شود.

هیوندای وراکروز در دو مدل بنزینی و دیزلی راهی بازار شده است. مدل موجود در ایران مدل ۳.۸ لیتری بنزینی است که ۲۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. آپشن‌های رفاهی و ایمنی سانتافه هم همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، واقعا چشم‌نواز و خیره‌کننده است و نسبت به هیوندای وراکروز برتری دارد. وراکروزها در واقع برای رانندگی و ایمنی ساخته شده‌اند، به همین دلیل است که در بخش فنی دست‌کمی از سانتافه نداشته و حتی در برخی مدل‌ها، پرقدرت‌ها از آن عمل می‌کنند.

از نظر هندلینگ و تعلیق و لذت رانندگی نیز، هر دو خودرو باید در استاندارد بالایی بدانیم، با این تفاوت که هیوندای روی سانتافه در مدل‌های مختلفش، زمان بیشتری صرف کرده است و تجربه رانندگی بهتری را با آن می‌توانید تجربه کنید.

نمای پشت هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی
نمای پشت هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی (یا فیس‌لیفت نسل دوم)

مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با رنو کولیوس

مقایسه بعدی را، اجازه بدهید که یک مقایسه کره‌ای-فرانسوی باشد. شاسی‌بلند خوش‌دست رنو به اسم کولیوس، از آن دست خودروهایی است که هم قیمتش هم و هم کیفیتش و آپشن‌هایش، نشان می‌دهد با یک خودروی شاسی‌بلند لوکس روبه‌رو هستیم که هر کسی نمی‌تواند پشت رل آن بنشیند.

از نگاه کلی، بسیاری معتقدند که طراحی ظاهری هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی بهتر و به‌روزتر و چشم‌نوازتر است. هرچند که رنو کولیوس هم انصافا ظاهر خوب و منحصر به فردی دارد، اما طراحی ظاهری سانتافه هماهنگ‌تر درآمده است. با مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با رنو کولیون از نظر هندلینگ و تعلیق و رانندگی نیز، وضعیت دو خودرو تقریبا مشابه هم هست و نمی‌شود برتری را به نفع کسی مصادره کرد.

از حیث کیفیت هم، وضعیت هیوندای سانتافه کمی بهتر است، هرچند که دو خودرو هم از حیث خرید و فروش در بازار ایران، برابر دانسته می‌شوند. هرچند که برای نقد کردن رنو کولیوس، مشتریان بیشتری در انتظار نشسته‌اند. هر دو خودرو همچنین در فضای جادار و وضعیت و کیفیت پیشرانه، پرقدرت ظاهر شده‌اند.

حجم پیشرانه سانتافه یک لیتر بیشتر از کولیوس است؛ همین امر باعث شده تا در یک برتری چشمگیر، نزدیک به صد اسب‌بخار قدرت بیشتری تولید کند. همچنین پیشرانه سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی شش سیلندره است، در حالی که پیشرانه کولیوس را چهار سیلندر طراحی کرده‌اند.

مصرف سوخت کولیوس کمی بهتر است. در عوض، شتاب سانتافه دو،‌ سه ثانیه‌ای بهتر ظاهر می‌شود. البته در نسخه‌های جدیدتر کولیوس، وضع بهتر شده و با خودرویی به مراتب بهتر روبه‌رو هستیم. برخی از کاربران، ظاهر و طراحی بدنه کولیوس را، عمومی‌تر و همه‌پسندتر می‌دانند که در این‌جا بحث سلیقه هم مطرح می‌شود.

به هر حال هیوندای سانتافه، همیشه جزو لوکس‌های بازار بوده و این برند را برای خودش ایجاد کرده است. در نهایت این که در نسخه‌های کارکرده و قدیمی‌تر، باید حق را به همان سانتافه داد.

مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با کیا سورنتو

اجازه بدهید که مقایسه بعدی ما کاملاً کره‌ای باشد. هر دو خودرو را هم در نمونه‌های سال ۲۰۱۰ مقایسه می‌کنیم تا کاملا عادلانه باشد، مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با کیا سورنتو.

از نظر هندلینگ و کیفیت رانندگی و وضعیت تعلیق، ظاهرا که کمی کفه ترازو به سمت کیا سورنتو سنگینی می‌کند. از نظر زیبایی، دو خودرو در یک سطح قرار می‌گیرند، با این تفاوت که چراغ‌ها و هماهنگی طراحی بدنه سانتافه، باعث شده تا کمی وضعیتش بهتر باشد. از نظر طراحی داخل کابین و کیفیت متریال آن و آپشن‌هایی که به کاربرش می‌دهد، با دو کره‌ای یکسان روبه‌رو هستیم.

از نظر کیفیت ساخت و وضعیت خرید و فروش و … هم، باید دو خودرو را در یک سطح ارزیابی کنیم. نکته مهم‌تر بعدی آن است که قدرت مانور آفرودی کیا سورنتو را باید کمی ضعیف‌تر بدانیم؛ با این‌که هر دو خودرو پیشرانه‌ای برابر و قدرت تولید شده و شتاب و … برابری هم دارند.

سخن پایانی

امیدواریم که مقایسه بالا توانسته باشد اطلاعات مفیدی از هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از خودروهای بالا ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

1 نظر
  1. هادی می‌گوید

    نظرم با نظرت هم نظره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.