مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید با تویوتا پریوس و کیا اپتیما هیبرید

کره‌ای موفق

0

رقابت در عرصه خودروهای هیبریدی بر سر تولید باتری‌های قوی‌تر و با قابلیت‌های بیشتر، موتورهایی با مصرف سوخت کمتر و درعین‌حال قوی‌تر و چابک‌تر در جریان است. هیوندای نیز جدی‌تر از قبل با هیوندای سوناتا LF هیبریدی (HYUNDAI sonata LF hybrid) وارد این عرصه شد.

در این مقاله، ما به مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید با تویوتا پریوس و کیا اپتیما JF هیبرید ۲۰۱۷ می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید

در سال‌های گذشته خودروهای هیبریدی طرف‌داران زیادی را برای خود دست‌ و پا کرده‌اند؛ به‌طوری‌که تقریباً همه کمپانی‌های بزرگ دنیا به‌دنبال گسترش تنوع در این محصولات خود هستند تا حق انتخاب‌های بیشتری را از این طیف خودرو در اختیار مشتری‌های خود بگذارند.

از شرکت بنز و بی‌ام‌و گرفته تا خودروسازان چینی همگی در تکاپوی ورود به این عرصه هستند. همین تلاش و تکاپو باعث‌ شده است تا رقابت در این کلاس خودرو هر روز جدی‌تر و داغ‌تر از قبل شود.

نمای داخلی هیوندای سوناتا هیبرید
نمای داخلی هیوندای سوناتا هیبرید

مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید با تویوتا پریوس

تویوتا پریوس به‌عنوان اولین و بهترین خودروی هیبریدی تولید انبوه جهان شناخته می‌شود. این سدان کوچک می‌تواند متفاوت‌ترین خودروی تویوتا ازنظر طراحی باشد؛ چهره‌ای که حرف‌های زیادی درباره آن مطرح شد. برخی آن را مدلی متفاوت، جذاب، جوان‌پسند و مدرن و برخی خارج از قواعد و اصول و درنتیجه ناپسند می‌دانند.

در مقابل تویوتا پریوس، هیوندای سوناتا LF هیبریدی را داریم که طرحی‌ از هر لحاظ قابل‌قبول دارد. در داخل کابین طراحی فضای داخلی سوناتا LF هیبریدی نمره بیشتری دریافت می‌کند؛ به‌خصوص که فاصله محوری سوناتا ۱۰۴ میلی‌متر از تویوتا بیشتر است؛ پس به‌نظر فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. اگر بخواهیم درباره کیفیت متریال و مونتاژ کابین دو خودرو بحث کنیم، باید گفت سوناتا گرچه در سطح بالایی قرار دارد، اما به گرد پای تویوتای معروف با کیفیت زیاد هم نمی‌رسد.

ازنظر توان و قدرت موتور هم باید گفت موتور ۱٫۸ لیتری پریوس توان تولید حداکثر ۱۲۱ اسب‌ بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در مقابل، هیوندای سوناتا LF هیبرید با موتور ۲ لیتری می‌تواند تا ۱۹۳ اسب‌ بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. سوناتا LF به لطف گیربکس CVT خودکارش در کنار موتور قوی‌ترش، می‌تواند در ۹٫۳ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو سقف سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت را به نام خود ثبت کرده است.

تویوتا پریوس با گیربکس ECVT خود شتاب صفر تا صد کمتر از ۱۰٫۶ ثانیه‌ای ندارد و سقف سرعتش به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این قدرت و سرعت زیاد سوناتا از غلبه موتور بنزینی‌اش ناشی می‌شود؛ نکته‌ای که در پریوس به‌خوبی رعایت شده و با تقویت موتور هیبریدی، مصرف سوخت ترکیبی‌اش به ۳٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش تویوتا یاریس مطلع شوید.

برتری دیگر پریوس در مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید در ۴ حالت رانندگی‌اش است. هیوندای سوناتا این آپشن را با ۳ حالت تمام کرده است. از نظر سطح ایمنی نیز هر دو خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی هستند. تجهیزات و امکانات رفاهی سوناتا برتری قابل‌توجهی نسبت به پریوس دارد، اما باید نرمی و راحتی رانندگی را در پریوس برتر دانست. ازنظر قیمت باید گفت سوناتا LF هیبریدی میزان قابل‌توجهی گران‌تر از پریوس هیبریدی است.

نمای پشت هیوندای سوناتا هیبرید
نمای پشت هیوندای سوناتا هیبرید

مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید با کیا اپتیما JF هیبرید ۲۰۱۷

اطلس‌موتور نسخه هیبریدی اپتیما JF را در سال ۹۶ وارد کشور کرد. اپتیما همواره در بین سدان‌های محبوب در ایران بوده است و نسخه هیبریدی‌اش هم اکنون توانسته به همان موفقیت دست یابد. اپتیما JF هیبریدی دارای موتوری ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری GDI با ۱۵۶ اسب‌ بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن‌تر گشتاور است. موتور الکتریکی آن توان تولید ۵۱ اسب بخار قدرت را  با ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

اعداد و ارقام نشان می‌دهد که موتور بنزینی ۲ لیتری ۴ سیلندر سوناتا LF هیبریدی با ۱۵۶ اسب‌ بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن‌متر گشتاور، عملکردی کاملاً یکسان با موتور اپتیما JF هیبریدی دارد. موتور الکتریکی اپتیما JF هیبریدی ۵۱ اسب‌ بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد و از این حیث اپتیما در مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید عملکرد یکسانی دارد.

گیربکس CVT اتوماتیک با قابلیت کنترل دستی از دیگر اشتراکات این دو خودرو است. مصرف سوخت اپتیما ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر  و سوناتا ۴٫۷ لیتر است. این نکته درمورد خودروهای هیبریدی بسیار حائز اهمیت است.

ازنظر ایمنی دو خودرو دارای ۵ ستاره است، اما امکانات سوناتا در نسخه فولش (GLS+) بیش از امکانات اپتیمای فول (EX) است. سواری سوناتا نرم‌تر و راحت‌تر و فاقد کوبندگی‌های معمول خودروهای کره‌ای است، اما اپتیما همچنان سواری خشک و نه‌چندان راحتی دارد و سیستم تعلیق آن به‌خوبی رقیبش عمل نمی‌کند. با وجود برتری‌های سوناتا LF هیبریدی، دو خودرو در یک رنج قیمت قرار دارند.

نکته دیگر این است که نسخه‌های صفر سوناتا LF هیبریدی همچنان در بازار یافت می‌شود؛ درحالی‌که مدت‌هاست برای اپتیما JF هیبریدی در ایران تبدیل به آرزو شده است.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت کیا اپتیما هیبرید مطلع شوید.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های این خودرو را مشاهده کنید.

آگهی‌های خرید و فروش هیوندای سوناتا LF هیبرید

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.