جزئیات محصول جدید ایران خودرو در کلاس A مشخص شد

1

چندی پیش مدیر عامل ایران خودرو از برنامه‌های این گروه صنعتی برای تولید خودرو‌های جدید ملی خبر داد. حال، نمونه اولیه محصول جدید ایران خودرو آماده شده و به احتمال زیاد تا پایان سال ۱۳۹۹، این خودرو به بازار معرفی می‌شود. محصول جدید این خودروساز در کلاس A طراحی شده و به عنوان یک هاچ‌بک کوچک شهری شناخته می‌شود. کلاس A یا خودروهای شهری عموماً کوچک‌ترین نوع خودرو هستند. این خودروها که برای خیابان‌های تنگ طراحی شده‌اند دارای سپر بسیار کوتاه بوده و چرخ‌ها در گوشه‌ی شاسی قرار دارند. تا پیش از این، گروه صنعتی ایران خودرو محصولی را در خانواده کلاس A نداشت.

محصولاتی مانند تارا، سورن پلاس، رانا پلاس، ۲۰۷ پانوراما با گیربکس اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما با گیربکس دستی و سمند بهینه شده از جمله خودروهای جدید شرکت ایران خودرو هستند که غیر از خودروی تارا که بر اساس پلت فرم جدید تولید خواهد شد، مابقی از محصولات در حال تولید است که تغییراتی بر روی آن اعمال شده است. برای این محصول جدید نیز ایران خودرو پلتفرم جدیدی در نظر گرفته شده است.

اما قطعا این پلتفرم بومی از صفر تا صد در مجموعه مرکز تحقیقات این خودروساز طراحی نشده و الگوبرداری از پلتفرم‌های معروف خودروهای کلاس A در آن دخیل بوده است. براساس گفته‌ها، پلتفرم و سازه اتاق و شاسی محصول جدید ایران خودرو تا حد بسیار زیادی مشابه به پلتفرم CMF-A گروه رنو است. این پلتفرم در خودروهایی مانند رنو کویید، داتسون GO، رنو تریبر و … استفاده شده و به عنوان یک سازه اقتصادی برای خودروهای گروه A در مجموعه رنو، نیسان، داتسون و… شناخته می‌شود. ایران خودرو هم با مهندسی معکوس بر روی این پلتفرم و چند سازه دیگر، توانسته تا نسخه‌ای جدید از رنو کویید را برای خود بسازد و با توجه به تغییرات فراتر از ۳۲ درصد، امتیاز معنوی این محصول کلاس A را به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه ثبت نام ایران خودرو

جزئیات محصول جدید ایران خودرو در کلاس A مشخص شد

در رابطه با وزن و فاصله محوری این محصول جدید بایدگفت که با در نظرگیری پلتفرم CMF-A به این نکته خواهیم رسید که محصول جدید ایران خودرو با جرم خالص کمتر از ۹۵۰ کیلوگرم معرفی می‌شود و فاصله محوری آن کمتر از ۲۴۵۰ میلی متر خواهد بود. این خودرو در جایگاه یک هاچ بک ۴ نفره قرار دارد و می‌توان آن در کلاس فنی خودروهایی چون ام‌وی‌ام ۱۱۰، دوو ماتیز، کیا پیکانتو، هیوندای i10 و … قرار داد.

این خودرو مجهز به پیشرانه ۳F0N حجم ۱۰۴۸ سی سی را دارد و ساختار ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ است. این موتور شامل ویژگی‌هایی مانند، زنجیر تایم، زمان بندی متغییر سوپاپ های دوگانه، پمپ، روغن متغیر، خنک کاری مستقل بلوک موتور و سر سیلندر، بالانسر شفت، استاندارد آلایندگی یورو ۶، میل لنگ تخت زاویه با راستای محفظه احتراق (کاهش استهلاک موتور و مصرف سوخت ) و نسل جدید رینگ های موتور است.

در مورد مصرف سوخت نیز مهندسان شرکت ایپکو (بخش فنی مهندسی ایران خودرو)‌ معتقدند که مصرف سوخت موتور جدید سه سیلندر این شرکت تا ۵ لیتر در یک صد کیلومتر کاهش یافته است و این در حالیست که مصرف سوخت ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ برابر با ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو مشروط به آزادسازی واردات خودرو

با این ویژگی های که در موتور ۳F0N وجود دارد، محصول جدید و کلاس A ایران خودرو ۷۲ اسب بخار را با گشتاور ۹۸ نیوتن متر خواهد داشت و به ازای هر کیلومتر هم تنها ۱۱۴ گرم دی اکسید کربن تولید خواهد کرد. نکته قابل توجه در مورد مشخصات فنی این پیشرانه و محصول جدید ایران خودرو، قدرت و گشتاور بیشتر آن نسبت به خودرویی مانند رنو کویید است. رنو کویید در قوی‌ترین نسخه ۳ سیلندر، توان ۶۷ اسب بخار را با گشتاور ۹۰ نیوتن متر دارد و در حال حاضر می‌بینیم که پیشرانه یک لیتری خانواده ۳FX ایپکو، بازدهی بهتری را برای محصول کلاس A ایران خودرو دارد.

موتور ملی سه استوانه ایران خودرو، طی سال‌های آینده و به تدریج، روی اکثر محصولات این شرکت قرار خواهد گرفت. دلیل این موضوع، به قابلیت بالای انطباق‌ پذیری موتور ۳FX برمی‌گردد چرا که ایران خودرو گفته از نسخه‌های مختلف این موتور، می‌توان در خودروهای سگمنت A، سگمنت B، کراس‌اورها (CUV) و حتی شاسی‌بلندها (SUV) نیز استفاده کرد.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

1 نظر
  1. David می‌گوید

    سلام خواننده عزیز
    اقایی که در تبلیغات حضور دارند به قدری ظاهر نامرتبی دارن یا ب نظر میرسند ب کفش و ساعت حرفه ای دقت نکردن ک برای بازاریابی فروش شما جلب مشتری نمی کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.