فصل مشترک همه نامزدهای ریاست جمهوری

تحلیل استفاده از خودروی تارا توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به قلم آرش راهبر

0

انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ با سوژه‌ها و موضوعات جالب زیادی همراه بوده و نهایتاً ۷ نفر برای به دست آوردن بالاترین سمت اجرایی کشور با هم رقابت کردند. اگرچه مناظره‌ها نشان داد که همه کاندیداهای ریاست جمهوری از همه نظر با هم متفاوت هستند و هر کدام شیوه و سیاق خود را برای اداره کشور دنبال می‌کردند، اما یک نقطه مشترک عجیب بین همه آنها وجود داشت.

احتمالاً به یاد دارید که در انتخابات سال ۹۶، نامزدهای انتخاباتی پشت سر کیا سراتو ساخت سایپا با ماشین‌های خودشان آمدند. روحانی سوار بر پژو پارس بود، جهانگیری با کیا سراتو مشکی آمد، رئیسی از صندلی عقب سورن پیاده شد، قالیباف سواری بر سمند را ترجیح داده بود و مهندس هاشمی‌طبا هم با تندر ۹۰ شخصی‌اش به سالن محل مناظره رسید. خلاصه همهٔ نامزدها نشان دادند که چقدر ساده‌زیست هستند و حتی یک بنز و لکسوس هم در پارکینگ منزل‌شان نیست!

امسال اما نوبت ایران خودرو بود که با یک حرکت ابتکاری، نقطه مشترکی بین ۷ نامزد ریاست جمهوری ایجاد کند و به طور کلی حاشیه و جنجال مربوط به خودروی کاندیداها را از بیخ و بن قطع کند. از چند روز قبل از شروع مناظره‌ها، ۱۰ دستگاه اتومبیل «تارا» در پارکینگ اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما به ردیف پارک شده بودند و یک پلاک «تشریفات» هم روی آنها نصب شده بود. خلاصه اینکه خودروی ملی جدید ایران که البته بر روی شاسی پژو ۳۰۱ ساخته شده اما طراحی بدنه‌اش از زیر دست طراحان خودمان بیرون آمده، شد ماشین مخصوص حمل نامزدها از درب شمالی تا سالن مناظرات …


بیشتر بخوانید: درباره لغو فروش فوق‌العاده خودرو از سوی خودروسازان


البته که نمایش این چنینی تارا در روزهای سخت رقابت برای کسب کرسی ریاست جمهوری، یحتمل برای این بوده که صنعت خودروسازی ایران توانمندی و ابهت خودش را یک بار دیگر در چشم و چار مردم فرو کند! با این همه و با توجه به تعداد اندک خودروهای تحویلی تارا و قیمت نجومی آن در بازار سیاه، می‌شود گفت که رفت‌وآمد نامزدهای ریاست جمهوری این بار نمایش ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی نبود و هر کدام از این تاراهای مشکی، حدود یک میلیارد تومان در آگهی‌های فروش شب عید قیمت‌گذاری شده بودند!

البته شاید هم این نمایش یک جور حرکت رِندانه برای فروش خاص این ۱۰ دستگاه خودرو بود از این قرار که فردا ممکن است در فضای مجازی، آگهی فروش ۷ دستگاه تارا دنده دستی مشکی را ملاحظه بفرمایید که مال ۷ نفر آقای دکتر بوده و که فقط سه بار سوار آن شده‌اند و از خانه تا مطب، ببخشید از در صدا و سیما تا سالن مناظره با آن راه رفته‌اند! به نظر شما یک چنین موارد اُکازیون درجه یکی را نمی‌توان بالاتر از دو میلیارد تومان فروخت؟


بیشتر بخوانید: واکاوی ورود و خروج رنو و پژو به بازار ایران


یادمان نرفته که پژو ۵۰۴ خسته دکتر احمدی‌نژاد که عمری در راه منزل تا مطب دویده بود در روزگار دلار ۳ هزار تومانی، ۲ میلیارد تومان حراج شد و پنج دقیقه هم روی زمین نماند، اینکه دیگر تارای صفر کیلومتر تشریفاتی رئیس جمهور آینده است!

۶ میلیارد بدهید خیرش را ببینید …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.