وزارت صمت به دنبال تبدیل خودرو به یک کالا مصرفی

0

تا زمانی‌که خودرو به عنوان یه بازار سرمایه‌ای مورد توجه مردم قرار بگیرد و ثروت مردم به جای بورس و تولید به کالای مصرفی مانند خودرو به این سمت سوق داده شود، قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت. علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در نشست مشترک با قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی تاکید کرد: «در حال تدوین و تهیه بسته حمایتی ویژه صنعت خودرو با محوریت شکست انحصار در این حوزه هستیم».

کاهش و افزایش عرضه و تقاضا در بازار موجب تغییر نقش خودرو در بازار می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سیاست‌های وزارت صمت به گونه‌ای است که خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود، تاکید کرد: «افزایش نقدینگی در سطح جامعه توجه برخی از دلالان و واسطه‌ها را به سوی بازار خودرو جلب کرده است که البته این افراد در اینده متضرر خواهند شد».

رزم حسینی اعلام کرد: «علی‌رغم اجرای طرح‌های مختلف همچون قرعه‌کشی برای عرضه خودرو، باز در همین شرایط نیز حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش رفته گارانتی‌شان باطل شده و صرفاً در برخی انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمایه عده‌ای کمک کند».

وی ادامه داد: «بسته تهیه شده برای حمایت از صنعت خودرو شامل نحوه قیمت گذاری، حمایت مالی، تعمیق ساخت داخل، افزایش تولید و به صورت ویژه شکست انحصار و رقابتی نمودن تولیدات خودرویی با کیفیت می‌شود».

بیشتر بخوانید: قیمت خودرو کوییک پلاس اتوماتیک ویژه بهمن ۹۹

وزارت صمت به دنبال تبدیل خودرو به یک کالا مصرفی

هر چند این روزها قیمت خودرو تا حدی پایین آمده اما مردم در غیاب دستگاه‌های نظارتی و تنها به بهانه افزایش قیمت ارز، پراید ۱۴۰ میلیون تومانی را هم دیدند. وزارتخانه در وهله نخست به دنبال افزایش تولید خودرو است تا به‌ تدریج آن را از یک کالای سرمایه‌ای به کالایی رقابتی تبدیل کند. هر چند که به‌ طور قطع قیمت ارز در تولید خودرو تأثیرگذار است اما تنهای این یک مؤلفه نمی‌توانست باعث این افزایش قیمت‌های باور نکردنی شود. موضوع مهم در این انحرافات به امپراتوری دو شرکت خودروساز در بازار برمی‌گردد.

وزیر صمت اعلام کرد: «تا پایان سال دو نوع خودرو تارا و شاهین که توسط شرکت ایران خودرو و سایپا تولید می‌شوند رونمایی می‌شوند و علاوه بر یک نوع موتور رونمایی شده تا پایان امسال موتور دیگری نیز رونمایی و معرفی خواهد شد».

بیشتر بخوانید: پیش بینی بازار خودرو در شب عید چیست؟

رزم حسینی تصریح کرد: «همسازی قطعات از دیگر اولویت‌های توسعه این صنعت است که به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در یک پلت‌فرم مشترک تولید موتور های مشابه و قطعات باید در اولویت قرار گیرد. افرادی که در این بازارها به دنبال سود و منفعت هستند اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها کاهش یابد این مساله باید در کشور حل و ساماندهی شود تا دلالان و افراد سودجو فرصت ایجاد هرج و مرج در این بازار را نداشته باشند».

وی در پایان گفت: «به برکت وجود و تلاش صنعت گران، صادرکنندگان، کشور علیرغم همه محدودیتهای تحریمی سرپا است و بر همین مبنا نظام تصمیم‌گیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت با محوریت بخش خصوصی، نگاه کارشناسی نمایندگان محترم مجلس، کمیسیون‌های تخصصی و دولت تنظیم شده است».

***

شما می‌توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.