معرفی نسل جدید تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲ با سری J300

0

تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲ در حالی به‌طور رسمی معرفی شد که پیش از این تصاویری از این خودرو در پارکینگ‌های تویوتا لو رفته بود و از این نظر چهره ظاهری آن شناخته شده بود. مدل ۲۰۲۲ لندکروزر با چراغ‌های کوچک و ظاهری شبیه به شاسی‌بلندهای پهن ‌پیکر آمریکایی تولید می‌شود. نسل جدید با کد J300 جایگزین سری J200 خواهد شد که سال ۲۰۰۸ طراحی شده بود.

تویوتا لندکروزر بعد از جیپ (ویلیس) و لندرور، باسابقه‌ترین شاسی‌بلند جهان محسوب می‌شود. جیپ لندرور و لندکروزر پیش‌گامان ساخت خودرو برای رانندگی در مسیرهای سخت است. این محصولات از حدود ۷۰ سال پیش، امکان طبیعت‌گردی و کاربری نظامی را فراهم کردند و امروزه مدل‌های متنوع با امکانات رفاهی و ایمنی متنوع دارند.

لندکروزر امروزی شاسی‌بلندی لوکس و سنگین‌وزن با پیشرانه‌ پرمصرف و آستانه قیمت ۸۰ هزار دلار است. این محصول برای جذب مشتری در بازار جهانی، رقبای متنوعی از کشورهای مختلف دارد و مشابه سال‌های قبل برای تویوتا سودآور نیست. فروش این شاسی‌بلند قدیمی طی چند سال گذشته به هزاران دستگاه در سال کاهش یافته است و علت آن را باید در رشد خودروهای کراس‌اوور جدید با مصرف سوخت و قیمت پایین‌تر دانست.

بیشتر بخوانید: مدیران خودرو چری تیگو ۵ توربو را معرفی کرد

طی دو دهه گذشته بازار جهانی لندکروزر را با چراغ‌های بزرگ، جلوپنجره متناسب با ابعاد کاسه‌ چراغ‌ و سپر مرتفع نسبت به زمین می‌شناسد. این عوامل حالا با مدل ۲۰۲۲ و نسل J300 فراموش شده است. مدل جدید چراغ‌های کوچک، جلوپنجره بزرگ و سپر به‌نسبت پهن دارد که احتمالاً برای گذر از گودال‌های عمیق دردسرساز خواهد بود. البته طراحان تویوتا نسخه‌ ویژه برای لندکروزر جدید آماده خواهند کرد که مناسب طبیعت‌گردی خواهد بود و سپر کوتاه با چرخ‌های بزرگ و امکانات سری TRD خواهد داشت.

در نمای پشت، حالت تخت و مکعبی بدنه برای لندکروزر ۲۰۲۲ تأکید شده است. درپوش صندوق دارای تورفتگی خواهد بود و چراغ‌های عقب نسبت به مدل‌های قبلی باریک‌تر خواهند شد. مدل استاندارد ۲۳۰ میلی‌متر از سطح زمین فاصله دارد و می‌تواند شیب صعودی ۳۲ درجه و شیب نزولی ۲۶٫۵ درجه را طی کند. نسل جدید تویوتا لندکروز دارای پلتفرمی جدید است که به نام TNGA شناخته می‌شود و مخفف Toyota New Global Architecture به معنی «معماری جدید جهانی تویوتا» است.

در فضای داخلی لندکروزر J300 تلاش بیشتری برای جلب رضایت مشتری و بهبود زیبایی کابین انجام شده است. نمای کلی داشبورد، ساده و فاقد خطوط مورب به نظر می‌رسد؛ درحالی‌که انبوه کلیدهای فیزیکی، بین نمایشگر لمسی و دسته‌دنده جاسازی شده‌اند. این محصول فاقد پنل پشت فرمان دیجیتال خواهد بود. نمایشگر میانی در ۲ مدل با اندازه‌های ۹ اینچ و ۱۲٫۳ اینچ عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: بی وای دی تانگ بنزینی به کارخانه کارمانیا آمد

بر اساس اطلاعات منتشرشده اولین پیشرانه V6 دیزلی و دارای حجم ۳٫۳ لیتر با قدرت ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر است. دومین پیشرانه V6 با بنزین کار می‌کند و ۳٫۵ لیتر حجم، ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد و به توربوشارژ مجهز است. این نوع موتور بنزینی قبلاً در محصولات لکسوس استفاده شده بود. یک جعبه‌دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک قدرت این پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی را به چهارچرخ تویوتا لندکروز ۳۰۰ منتقل می‌کند. هرچند این ۲ موتور از نوع V6 است اما قدرت و گشتاور بیشتری از موتورهای V8 نسل قبلی دارند. به‌عنوان‌مثال پیشرانه ۵٫۷ لیتری V8 قدرت ۳۸۱ اسب بخار و گشتاور ۵۴۴ نیوتن‌متر را دارد. بنابراین موتورهای جدید علاوه بر قدرت بیشتر، گشتاور زیادتری هم دارند که برای آفرود سواری شاخص خیلی مهمی است.

لندکروزر جدید سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۶٫۷ ثانیه فراهم می‌کند که برای شاسی‌بلندی لوکس و پهن ‌پیکر، رضایت‌بخش است. مدل تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲ ابتدا در روسیه و کشورهای عرب منطقه خلیج‌فارس عرضه می‌شود. این محصول وارد بازار آمریکا خواهد شد، اما باتوجه‌به سوابق تجاری و استانداردهای اجباری اروپا، احتمالاً به قاره سبز صادر نمی‌شود. در اروپا پرادو با نام لندکروزر حضور دارد.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.