نگاهی به محصولات جدید ایران خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰

9

گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌عنوان اولین کمپانی خودروسازی ایران از سال ۱۳۵۴ فعالیت خود را با تولید مدل نوستالژیک پیکان آغاز کرد و به بنیان‌گذار صنعت تولید خودرو در ایران تبدیل شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو سال ۱۴۰۰ را سال اتفاقات خوب برای ایران‌خودرو توصیف کرد و با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم در زمینه خودرو، خاطرنشان کرد: «اصلاح عادلانه قیمت و جبران زیان‌دهی تولید، حفظ جریان تأمین،‌ تولید و عرضه محصول صادرات‌محور، توسعه محصولات و قوای محرکه، به روزآوری تعهدات مالی و فروش، فعال‌سازی بازارهای صادراتی و حمایت از سهم در بازار سرمایه بخشی از برنامه‌های ایران‌خودرو برای امسال است.

مقیمی با اشاره به عرضه محصول جدید تارا به بازار در روزهای آینده، از تولید تارا اتوماتیک در مهر ماه امسال خبر داد و گفت: «تارا از استانداردهای ۸۵ گانه عبور می‌کند، درصورتی‌که الزامات فعلی کمتر از این تعداد است؛ از جمله آن،‌ استاندارد عابر پیاده است که در این محصول رعایت شده است.»

وی از توقف تولید محصول آریسان به‌دلیل مسایل زیست‌محیطی به‌عنوان یکی از اقدامات مسئولانه ایران‌خودرو نام برد و گفت: :در حال حاضر پروژه‌های بهبود برای رسیدن به استانداردهای زیست‌محیطی اجرا می‌شود تا ظرف ماه‌های آینده این محصول با تغییرات و موتور XU7 پلاس به تولید انبوه برسد.»

پس از برجام، گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه پژو سیتروئن تصمیم گرفتند تا خودروهای جدیدی را مثل پژو ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ وارد بازار ایران کنند. تحریم‌ها مانع از این کار شد و در پی آن، گروه صنعتی ایران‌خودرو تغییراتی در طرح پژو ۳۰۱ اعمال کرد و آن را با نام تارا (K132) به تولید انبوه رساند. این خودرو که فیس‌ لیف پژو ۳۰۱ به شمار می‌آید، از یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی بهره می‌برد و ۱۱۰ اسب بخار را به چرخ‌های آن منتقل می‌کند. تارا می‌تواند با استفاده از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی در طی ۹٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

مقیمی با بیان اینکه مراحل تولید محصول کراس‌اوور پروژه K125 آغاز شده است، بیان کرد: «نمونه اولیه این خودرو در شهریور ماه رونمایی خواهد شد و مورداستقبال مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت، زیرا رویکرد ایران‌خودرو تولید محصول رقابتی و با قابلیت عرضه در بازارهای جهانی است.»

وی با اشاره به افزایش سهم برند ایران‌خودرو در محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد: «سهم برند ایران‌خودرو از ۲۵ درصد در سال ۹۸ به ۲۷ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۰ هم در ترکیب تولیدات سهم ۴۰ درصدی برای برند ایران‌خودرو در نظر گرفته‌ایم.»

محصولات جدید ایران خودرو تا پایان سال

مقیمی افزود: «ایران‌خودرو تنها خودروساز کشور است که محصولی با ۵ ستاره کیفیت تولید می‌کند. همچنین ۵ خودرو دارای ۴ ستاره کیفی و ۱۴ خودرو دارای ۳ ستاره کیفی است. خودروی تارا نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان امسال، ۵ ستاره کیفی را کسب خواهد کرد.»

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه در سال گذشته موفق شده‌اند ۱۳۲ میلیون دلار کاهش هزینه در راستای جهش تولید و ساخت داخل ایجاد کنند، گفت: «این دستاورد به کمک قطعه‌سازان و مجموعه‌های همکاران بیرونی محقق شده است. این عدد در سال ۱۴۰۰، ۱۳۳ میلیون یورو پیش‌بینی شده که تاکنون نیز ۱۳ میلیون یورو از آن محقق شده است.»

محصولاتی مانند k132، سورن پلاس، رانا پلاس، ۲۰۷ پانوراما با جعبه‌دنده اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما با جعبه‌دنده دستی و سمند بهینه‌شده ازجمله خودروهای جدید شرکت ایران‌خودرو به بازار خواهد بود. غیر از خودروی k132 که براساس پلت‌فرم جدید تولید خواهد شد، مابقی محصولات نیز در حال تولید است که تغییراتی بر روی آن اعمال شده است.

مقیمی با اشاره به طراحی خانواده موتور کم مصرف و ۳ سیلندر داخلی‌سازی‌شده ایران‌خودرو عنوان کرد: «مرحله صنعتی‌سازی این موتور آغاز شده است و تا سال ۱۴۰۱ این خانواده موتور به مرحله تولید انبوه می‌رسد که سالانه ۱۸۲ دلار به‌ازای هر دستگاه صرفه‌جویی یارانه‌ای سوخت در بر خواهد داشت.»

مقیمی با اشاره به طراحی، توسعه و تولید جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی داخلی‌سازی‌شده ایران‌خودرو، گفت: «در شهریور ماه تولید جعبه‌دنده ۶ سرعته نیمه‌اتوماتیک (AMT) آغاز می‌شود و تا آذرماه نیز بر روی خودروهای رانای ۶ سرعته و سمند قرار می‌گیرد و به بازار عرضه خواهد شد.»

گفتنی است که در سال ۹۹، ۱۴ مرحله فروش فوق‌العاده و ۱۲ مرحله پیش‌فروش برگزار شد. در طرح فوق‌العاده ۱۵۱ هزار و ۵۳۲ و در طرح پیش‌فروش ۲۲۴ هزار و ۵۱۸ نفر ثبت‌نام کردند. در طرح‌های فروش فوق‌العاده ۱۲۶ هزار و ۹۸۳ خودرو و در طرح پیش‌فروش، ۱۱ هزار و ۶۳۳ تحویل داده شده است.

مقیمی با اشاره به عرضه محصولات جدید در سال جاری عنوان کرد: «امسال خودروی ۲۰۷ پانوراما با جعبه‌دنده ۶ سرعته عرضه خواهد شد و از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ دستگاه خودروی هایما S۵ بهبودیافته با جعبه‌دنده AT6 عرضه شده است.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «خودروی برقی و هیبرید داخلی‌سازی‌شده ایران‌خودرو درصورت رفع موانع اقتصادی از سوی حاکمیت، توانایی تولید انبوه را دارد.

***

شما می‌توانید تازه‌ترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

 

9 نظرات
  1. فرهاد می‌گوید

    افراد داخل عکس به خوبی داره نشون میده که وجود آنها مثل سد گتوند که خوزستان را نابود کرد، همین صنعت دوزاری خودروسازی هم ویران می کنه. پای اینا هر جا برسه ویرانی هم با خودش به ارمغان میاره

  2. دکتر می‌گوید

    هنوز نمی تونن یه قرعه کشی کشکی رو سامان بدن یکی ده بار اسم خودش و اطرافیانش در میاد و یکی با سی چهل بار شرکت هیچ
    خاک بر سر ما که چشم امیدمون به این فرغون سازهاست که ببینیم چکار می کنن ماشینی که نشه به قیمت عادلانه خرید بشه ابزار رانت برای یه مشت زالو و مفتخور میشه

  3. ستار می‌گوید

    آشغال‌ها تو را میخوانند… ایران خودرو

  4. Mohammad می‌گوید

    با این پیشرفت حیرت‌انگیز بزودی بازارهای جهانی توسط ایران‌خودرو و سایپا تسخیر خواهد شد و کارخانجات اروپایی خودروهای این دو شرکت را مونتاژ خواهند کرد. واقعاً خفت ندارد که کارخانه‌ای مثل سایپا با پنجاه سال سابقه فقط از موتور پراید برای تمام مدل‌هایش استفاده می‌کند؟ و ایران‌خودرو هم از موتور قدیمی پژو؟ به خدا که خجالت داره، خودرو جدید با موتور قرون وسطایی، بازار انحصاری…….

  5. اصغر می‌گوید

    ای کاش همون سمندی باشه که در ایران سوار میشیم

  6. محمد می‌گوید

    استفاده این دوخودروساز از رانت دولتی و خرید نماینده ها. مردم را به خاک سیان نشونده اَشغال ترین خودروهای دنیا را باید به اجبار نبود خودروی باکیفت بخریم اونم با قیمت بیشتر از بهترین خودروهای دنیا

  7. داوود می‌گوید

    خدا لعنتتون کنه

  8. R می‌گوید

    خیلی ببخشید دوستان
    ولی این شرکت ها در این اوضاع گرونی دارن خوب پیش میرند بعدش هم همه ی خودرو ساز ها از ساخت خودروهای ساده تر شروع می کنند و بعد به اوج می رسند مثل کمپانی Toyota و این یه امر اثبات شده است . منم انتظار دارم که این کمپانی ها به طور طبیعی رشد داشتند و خواهند داشت . من درک نمیکنم که اکثر ما چرا فقط تخریب کردن رو بلدیم چرا هیچ چیزی رو تشویق نمی کنید ؟ بعدش هم بهتره ناگفته نماند که آدم هایی که از روی قیافه قضاوت میکنن بهتره بدونن که اصلاً کار درستی انجام نمیدن و چیزی جز عقل کم شون برای آدم های دیگه اثبات نمیشود .

    1. محمد می‌گوید

      دقیقا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.