محله جوانمرد قصاب تهران کجاست؟ آشنایی با امکانات و شرایط زندگی

0

محله جوانمرد قصاب نام خود را از بقعه‌ای که به همین نام در این محله قرار دارد، گرفته است. شاید از خود بپرسید جوانمرد قصاب که بود؟ بر اساس متون تاریخی این مرد یکی از یاران امام علی (ع) بود که اطلاعات زیادی از او در دسترس نیست. بقعه او در حدود سال‌های ۱۲۱۲ تا ۱۲۵۰ در شهر ری ساخته شده است. این محله از سال ۱۳۵۰ به وجود آمد. درست زمانی که جمعیت مهاجران تهران بیشتر شده و باعث به وجود آمدن محله‌های حاشیه‌ای تهران شد. ساخت‌و‌ساز در این محله در سال ۱۳۷۰ افزایش یافت. در سال ۱۳۸۱ هم ایستگاه مترویی به این نام در خط ۱ متروی تهران راه‌اندازی شد. ایستگاه جوانمرد قصاب نام این محله را در ذهن تهرانی‌ها برای همیشه حک کرد. این محله از نظر فضای سبز و ایستگاه‌های تندرستی، غنی است، اما سینما ندارد. رفت‌وآمد به محله بسیار آسان است. خط مترو و خطوط اتوبوسرانی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ساکنان این محله را به سایر نقاط تهران می‌رسانند. این محله در منطقهٔ ۲۰ شهرداری قرار دارد.

محله جوانمرد قصاب کجاست؟

ترکیب دو کلمه جوانمرد و قصاب یک ترکیب عجیب و البته افسانه‌ای است. شاید کمتر کسی بداند که این محله نام خود را از یکی از یاران امام علی (ع) که بقعه‌ای در این محله به نام خود دارد، گرفته است. این محلهٔ قدیمی مانند بسیاری از محله‌های قدیمی و اصیل تهران در منطقهٔ ۲۰ شهرداری قرار دارد. محله‌ای که در هر قدم آن، رویدادی تاریخی نهفته است. محله جوانمرد قصاب از شمال به بزرگراه آزادگان، از جنوب به بلوار بسیج و بزرگراه آوینی، از شرق به خیابان فدائیان اسلام و از غرب به بزرگراه شهید رجایی منتهی می‌شود.

جدیدترین آگهی‌های املاک محله جوانمرد قصاب را اینجا ببینید

نقشه محله جوانمرد قصاب

در تصویر زیر، محدوده محله را مشاهده می‌کنید. این محله از شمال به بزرگراه آزادگان و از جنوب به بزرگراه آوینی و بلوار بسیج می‌رسد. در غرب محله، بزرگراه شهید رجایی و در غرب آن، خیابان فدائیان اسلام را می‌بینید. با جابجایی و بزرگ‌نمایی تصویر زیر، می‌توانید دسترسی‌های محله را هم مشاهده کنید.

تاریخچه محله جوانمرد قصاب

افسانه‌ها همیشه داستان‌های جذابی بوده‌اند که از گذشته تا به امروز پل ارتباطی میان گذشته و حال محسوب می‌شدند. تارخ محله هم به گفته ملاحسین کاشفی به یک شخصیت نیمه افسانه‌ای به نام عبدالله‌ بن عامر بصری باز می‌گردد. او یکی از ۱۷ یار وفادار امام علی (ع) و از قصابان مورد اعتماد ایشان بود. چنانکه ملاحسین کاشفی در فتوت‌نامه می‌گوید: «گوسفندی را که حضرت علی (ع) در روز غدیر خم کشت، جوانمرد قصاب، قصابی کرد».

اگر در میان کتب تاریخی جستجو کنید، اطلاعات زیادی درباره این فرد پیدا نخواهید کرد. تنها دو روایت که یکی از آن‌ها در رسالهٔ هفت درویش بوده، به داستان جوانمرد قصاب پرداخته است. این رساله به عهد صفوی تعلق دارد. در بخشی از رساله، روایتی از دیدار او با امام علی (ع) ذکر می‌شود که امام، چاقویی از جنس شمشیر خود را برای بریدن گوشت به این قصاب هدیه می‌دهد.

جوانمرد قصاب آنقدر میان قصابان افغانستان مهم جلوه می‌کند که صنف قصابان در شب جمعه برای او نذری می‌دهند. امروزه زیارتگاهی در شهر ری به این نام وجود دارد که دورهٔ ساخت آن به سال‌های ۱۲۱۲ تا ۱۲۵۰ باز می‌گردد. این بقعه را به همان جوانمرد قصاب که از یاران امیرالمومنین بود، نسبت می‌دهند.

مزرعه در محله جوانمرد قصاب

حتما می‌دانید که اگر شاه تهماسب به تهران نمی‌آمد و شیفته شکارگاه‌های این خطه از خاک ایران نمی‌شد، امروز هم نامی از تهران نمی‌شنیدیم. بعد از سلطنت شاه تهماسب، ناصرالدین شاه محدوده حصار تهماسبی را گسترش داد و این گستردگی در دوران محمدرضا پهلوی به اوج خود رسید.

در تهران روزهای دور، خبری از بالا شهر و پایین شهر نبود. تهران از همان حصار ناصری و حصار تهماسبی آغاز می‌شد. تهرانی‌های اصیل همگی در اطراف آن دو حصار جمع بودند. زمان پهلوی دوم، تهرانی‌های اصیل به شمیران رفتند و مهاجران در مرکز شهر زندگی خود را آغاز کردند.

از سال ۱۳۵۰ بود که محله‌هایی مانند جوانمرد قصاب به وجود آمدند. رشد و گسترش این محله‌ها در سال ۱۳۷۰ به اوج خود رسید. سال ۱۳۷۰ به دلیل افزایش آمار مهاجرت به تهران و بالا رفتن جمعیت تهران ساخت‌وساز به اوج خود رسید و محله‌های حاشیه‌ای تهران شروع به رشد کردند. البته اگر یکی از دلایل شهرت امروز این محله، افتتاح یکی از ایستگاه‌های مترو خط ۱ تهران است. ایستگاه جوانمرد قصاب مترو تهران در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد و نام این محله را سر زبان‌ها انداخت.

امکانات محلی

این محله یکی از مناطق مناسب در جنوب تهران محسوب می‌شود که امکانات شهرنشینی قابل‌توجهی دارد. در ادامه، این امکانات را شرح می‌دهیم.

مراکز ورزشی و تفریجی

سازمان شهرداری به فضای سبز و تندرستی ساکنان این محله، توجه ویژه‌ای کرده است. این محله ۹ ایستگاه تندرستی وابسته به شهرداری و ۱۶ بوستان دارد. وسیع‌ترین بوستان این محله به نام بوستان جهان‌آرا، در حدفاصل خیابان غیبی و صاحب‌الزمان قرار دارد. بوستان مادر هم که در همین منطقه که در میدان مادر قرار دارد، مناسب برای استفاده توان‌یابان است.

با وجود اینکه بوستان و ایستگاه‌های تندرستی در محله فراوانند، اما توجهی به غذای روح ساکنان محلهٔ جوانمرد قصاب نشده است. زیرا این محله سینما ندارد و ساکنان آن برای تماشای فیلم‌های سینمایی باید خود را به پردیس راگا برسانند.

شهربازی در محله جوانمرد قصاب

مراکز تجاری و خرید روزانه

از مراکز تفریحی و تجاری این محله، می‌توان پاساژ ولیعصر در خیابان حنیفه‌زاده و پاساژ قائم در بلوار شهدا را نام برد.

ساکنان محله اگر قصد تامین مایحتاج روزانه خود را داشته باشند، باید به بازار میوه و تره‌بار جوانمرد قصاب که در خیابان رضاییان است، بروند.

رستوران‌ها

این محله ۷ رستوران در دسته رستوران‌های اقتصادی و مناسب را در خود جای داده که از میان آن‌ها می‌توان رستوران و تالار نجم خاورمیانه و پیتزا آجری در بوستان جهان‌آرا را نام برد.

مکان‌های تخلیه اضطراری

محلهٔ جوانمرد قصاب ۱۱ مکان تخلیهٔ اضطراری دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوستان دستواره در ابتدای خیابان دستواره
  • مدرسه منتظرالقائم در خیابان حنیفی‌زاده
  • بوستان یاس در بزرگراه بسیج
  • مدرسه شاهد ندای فاطمه واقع در خیابان شیرمحمدی

مراکز درمانی

محلهٔ جوانمرد قصاب ۴ درمانگاه دارد:

  • فدائیان اسلام
  • شهید مبارکی
  • سلامت
  • کلینیک ملک‌آباد

متاسفانه محله جوانمرد قصاب بیمارستانی ندارد. ساکنان این محله اگر به بیمارستان احتیاج داشتند، باید به خود را به بیمارستان هفت تیر در محلهٔ ۱۳ آبان یا بیمارستان فیروزآبادی برسانند.

مراکز آموزشی

دو دانشگاه در این محله منطقه ۲۰ قرار دارند:

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری در خیابان غیبی
  • دانشگاه یادگار امام هم خیابان سرزعیم

بقعه جوانمرد قصاب تهران

مراکز مذهبی و تاریخی

همان‌طور که گفته شده بقعه جوانمرد قصاب در این محله قرار دارد. برای دیدن این بقعه باید به سه راه علی‌آباد در محلهٔ جوانمرد قصاب بروید.

امکانات دیگر

از دیگر مراکز مهم این منطقه می‌توان به کارخانه آرد وزیری در کنارگذر رجایی، انبار سیمان راگا در کنار گذر رجایی، کارخانه قالیشویی ماهک در خیابان کریمی و کارخانه روغن نباتی شماره دو ورامین در خیابان غیبی اشاره کرد.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

قیمت خانه در محله جوانمرد قصاب

اگر قصد خرید خانه در محله جوانمرد قصاب را دارید، بهتر است سری به سایت دیوار بزنید. در این محله، خانه‌های با متراژ ۶۰ تا ۸۰ متر بیشتر به چشم می‌خورد. خانه و آپارتمان در محلهٔ جوانمرد قصاب از متری ۱۴ تا ۱۹ میلیون تومان (مرداد ۱۴۰۰) معامله می‌شود. اگر به دنبال خرید خانه‌های با متراژ پایین در این محله هستید، باید برای یک آپارتمان ۵۳ متری، متری در حدود  ۱۴ میلیون تومان بپردازید. اگر بودجهٔ بیشتری دارید و تعداد خانواده‌تان هم زیاد است، به سراغ خانه‌های با متراژ بالاتر بروید. به طور مثال خانه ۱۳۵ متری در این محله با امکانات مناسب متری ۱۹ میلیون تومان معامله می‌شود.

به‌دنبال آپارتمان در محله جوانمرد قصاب هستید، این آگهی‌ها را ببینید!

گالری عکس محله

این محله بافتی قدیمی و سنتی دارد. اگرچه ساخت‌وسازهای جدید هم در منطقه به چشم می‌خورند، اما بیشتر کوچه‌ها و ساختمان‌هایی با طراحی و معماری قدیمی را در منطقه ۲۰ و محله‌های آن می‌بینید. در گالری زیر، تصاویری از بافت شهررنشینی و امکانات محلی محله جوانمرد قصاب را مشاهده می‌کنید.

خیابان‌های مهم محله

خیابان شهید غیبی از مهم‌ترین خیابان‌های این محله است که بزرگراه فدائیان اسلام را به بزرگراه دستواره وصل می‌کند. این خیابان که عریض‌ترین خیابان محله محسوب می‌شود، مراکز تجاری زیادی را در خود جای داده است. کارخانهٔ شماره ۲ روغن نباتی ورامین در این خیابان قرار دارد. از دیگر خیابان‌های مهم این محله می‌توان به خیابان شهید حنیفه‌زاده، کمیل، شهدا، شهید حضرتی و شهید اختری را نام برد. این خیابان‌ها از خیابان‌های اصلی و قدیمی محله جوانمرد قصاب هستند.

حمل‌ونقل عمومی و مترو جوانمرد قصاب

هیچ محدودیت ترافیکی و آلودگی در این محله، اعمال نمی‌شود. رفت‌وآمد به محلهٔ جوانمرد قصاب به دلیل ازدیاد وسایل نقلیه عمومی بسیار آسان است. این محله ایستگاه مترویی به نام خود در خط ۱ متروی تهران دارد. ساکنان محله از این ایستگاه می‌توانند خود را به شمالی‌ترین نقطه تهران و سایر نقاط پایتخت برسانند.

وضعیت خطوط اتوبوسرانی در محله، مطلوب است. ایستگاه اتوبوس ارکیده، مجتمع امام رضا، ملک آباد، مادر، پرورشگاه و پایانه‌های اتوبوسرانی جوانمرد قصاب ساکنان محلی را به نقاط مرکزی شهر جابه‌جا می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.