محله جردن تهران کجا است؟ محله‌ای جذاب برای دفاتر اداری و سازمانی

0

جردن، بلوار آفریقا یا بلوار نلسون ماندلا نام یکی از بلوارهای شمال شهر پایتخت است. این بلوار جزء مناطق شهرداری ۱، ۳ و ۶ محسوب می شود. نام ابتدایی این بلوار به افتخار ساموئل مارتین جردن، موسس دبیرستان البرز و مدرسه آمریکایی دخترانهٔ تهران، جردن نام داشت. محله جردن از نظر دسترسی محلی به خیابان‌ها و بزرگراه‌های دیگر در بهترین موقعیت قرار دارد. البته ترافیک و شلوغی یکی از معضل‌های اصلی این بلوار زیباست.

به دلیل توجه پایتخت‌نشینان به این محله، جردن از امکانات رفاهی بسیار زیادی برخوردار است. وجود ۱۲ سفارتخانه نظیر سفارت مکزیک، عمان، اروگوئه، کنیا، قطر، سوریه و مراکز بسیار مهم دولتی مانند ساختمان مرکزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی ایران این محله را به یکی از سیاسی‌ترین محله‌های تهران تبدیل کرده است. دسترسی به جردن به دلیل محاصره شدن این محله در میان خیابان‌های اصلی بسیار راحت است. دو ایستگاه متروی حقانی و میرداماد از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های متروی این محله هستند و با سوار شدن خطوط بی آر تی و پیاده شدن در ایستگاه‌های میدان ونک، میرداماد و پارک وی می‌توان به راحتی به جردن رسید.

محلهٔ جردن کجاست؟

با نگاهی به نقشه خیابان جردن (اسم صحیح‌تر، بلوار نلسون ماندلا) دیدیم که این خیابان در شمال تهران قرار دارد. این خیابان از جنوب به میدان آرژانتین، از شمال به خیابان مریم و الهیه، از شرق به مدرس و از غرب به ولیعصر (عج) ختم می‌شود. شاید از خودتان بپرسید که جردن منطقه چند تهران است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جردن در ۳ منطقه یعنی منطقه ۱، ۳ و ۶ شهرداری تهران قرار دارد. این محله را به شب‌های شلوغ و پرترافیک آن می‌شناسند. خیابانی که شب‌ها جایی برای سوزن انداختن در آن نیست و برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود باید دقیقه‌ها و حتی ساعت‌های بسیار زیادی را در ترافیک بمانید.



همه آگهی‌های املاک جردن در دیوار



عکس مرکز خرید در جردن

نقشهٔ محلهٔ جردن

محله جردن در برخی تقسیم‌بندی‌های شهری به‌نام محله امانیه هم شناخته می‌شود. هرچند امانیه در شمالی‌ترین منطقه بلوار نلسون ماندلا است. در اکثر مواقع، جردن محله‌ای است که در اطراف بلوار نلسون ماندلا قرار می‌گیرد. برای دیدن محدوده نقشهٔ محلهٔ جردن روی مسیریاب بلد، از این لینک استفاده کنید.

تاریخچه محله جردن

تا قبل از اینکه طهران، تهران شود محل کنونی محله جردن تپه‌ای بیش نبود. این تپه‌ها محل زندگی عشایری بود که به تهران می‌آمدند. در سال ۱۳۰۹ برادران امان‌پور که یهودی و ارتشی بودند این زمین‌ها را می‌خرند و آنجا را به نام امانیه تغییر می‌دهند. بعد از گذشت مدتی برادران امان‌پور به ساخت و ساز در آن تپه‌ها مشغول می‌شوند، اما در نهایت این زمین‌ها را به افراد دیگری می‌فروشند. خانواده‌های یعقوب سلیم، اصیل‌زاده، مشیری، نادری، علیزاده، بنی‌اسد‌، شهنواز و علوی این زمین‌ها را از خانوادهٔ امان‌پور می‌خرند.

تا سال ۱۳۴۸ که یکی از خیابان‌های اصلی این محله جردن نام بگیرد، خانواده‌هایی که از آن‌ها نام برده شد، ساخت‌وساز بیشتری در این زمین‌ها انجام دادند. آن‌ها زمین‌ها را از هر سو گسترش دادند. درست در سال ۱۳۴۸ بود که یکی از خیابان‌های اصلی این زمین‌ها به افتخار ساموئل مارتین جردن، جردن نام گرفت. ساموئل، بنیان‌گذار دبیرستان البرز و مدرسهٔ آمریکایی دخترانه تهران بود.

از سال ۱۳۴۵ گشایش اقتصادی در ایران به وجود آمد. در آن سال‌ها به نفت ایران توجه بسیاری شد و قیمت نفت بالا رفت. شغل‌های جدیدی به وجود آمدند و تهران مهاجرپذیر شد. قدرت، شغل و پول در تهران بود و به همین دلیل هم جمعیت را از شهرهای دیگر به سوی خود می‌کشاند. وقتی مهاجران به تهران آمدند، برخی تهرانی‌ها برای اینکه خود را از مهاجران جدا کنند به شمال تهران رفتند. جردن یکی از محله‌هایی بود که در آن سال‌ها به جایی برای سکونت تهرانی‌های قدیمی و ثروتمند تبدیل شده بود.

پس از انقلاب، بسیاری از ساکنان جردن از ایران رفتند. خانه‌ها و زمین‌هایی که باقی مانده بود توسط دولت، مصادره شد. بعضی از این زمین‌ها به نهادهای دولتی و برخی دیگر به اشخاص حقیقی فروخته شدند. با این حال هنوز که هنوز است این محله جایی برای زندگی ثروتمندان محسوب می‌شود.

جردن در تاریخچهٔ خود نام‌های بسیار زیادی داشته است. نام این محله در ابتدا به افتخار ساموئل مارتین جردن که بنیانگذار دبیرستان البرز و مدرسه آمریکایی دخترانهٔ تهران بود، جردن نام گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این خیابان به بلوار آفریقا تغییر نام داد. از سال ۱۳۹۳ بعد از مرگ نلسون ماندلا به بلوار نلسون ماندلا تغییر کرد. اما اگر همین حالا به دنبال آدرسی در این بلوار بگردید، همه آن را با نام جردن می‌شناسند.



عکس برج در محله جردن

امکانات محله جردن

جردن را اماکن اداری، تجاری، دولتی و سفارتخانه‌های بسیار زیادی احاطه کرده است. این محله، امکانات رفاهی بسیار زیادی دارد. با گذراندن هر چند صد متر در این بلوار، می‌توانید به یک مرکز خرید بروید. از مراکز خرید بسیار مهم این بلوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیا
  • الهیه
  • نگین آفریقا
  • بازار بزرگ میرداماد
  • سرخه‌بازار

در جردن علاوه بر مراکز تجاری، سفارتخانه‌های بسیار زیادی قرار دارند. مانند:

  • مکزیک
  • عمان
  • اروگوئه
  • کنیا
  • قطر
  • سوریه
  • لبنان
  • اسپانیا
  • آلمان
  • کنیا
  • سودان
  • بحرین
  • جمهوری لهستان
  • کویت
  • جمهوری یونان
  • کنسولگری ایتالیا

شاید به جرات می‌توان گفت که با هر قدمی که در این بلوار بر می‌دارید، به یک سفارت‌خانه برخورد می‌کنید. این محله قدمت بسیار زیادی دارد. البته تاحدودی بین بافت سنتی و مدرن، گیر کرده است. با قدم زدن در این بلوار هم خانه‌های قدیمی و تاریخی را می‌بینید و هم آسمان خراش‌های متعدد به چشم می‌خورند.

برج زیبا در جردن تهران

از امکانات مهم محله جردن می‌توان به وجود مرکز چشم پزشکی نور در بلوار اسفندیار جردن اشاره کرد. این مرکز درمانی به دلیل دارا بودن امکانات درمانی بسیار عالی و پرسنل مجرب، روزانه بیماران بسیار زیادی را پذیرش می‌کند. همچنین مراکز بسیار مهم دولتی زیر هم در این بلوار دیده می‌شوند:

  • ساختمان مرکزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران
  • معاونت غذا و دارو
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • سازمان بنادر و دریانوردی ایران
  • شرکت توسعهٔ منابع آب وزارت نیرو

با نگاهی اجمالی به مراکز دولتی و سفارتخانه‌ها، می‌توان جردن را  یکی از سیاسی‌ترین محله‌های تهران دانست. این محله ۱۴ مکان تخلیه عمومی هم دارد که از مهم‌ترین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوستان کاج در خیابان دستجردی
  • بوستان نور در خیابان عاطفی شرقی
  • مدرسه راهیان حضرت زهرا (س)
  • بوستان کوشیار در خیابان کوشیار
  • مدرسه ایثار شاهد در خیابان قبادیان

جردن رستوران‌های مشهور و پرطرفدار زیادی دارد. معروف‌ترین آن‌ها رستوران شاندیز در بلوار صبا و ریحون در خیابان کاج آبادی هستند. با اینکه این محله بیمارستان عمومی ندارد، اما بیمارستان‌های رجایی، مطهری و هاشمی‌نژاد فاصله چندانی به جردن ندارند. یکی از مکان‌های گردشگری این محله، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) است که در خیابان اسفندیار قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۸۱ آماده دیدن شد. بیشتر آثار هنری موزه در عرصهٔ هنرهای تجسمی شامل نقاشی‌های خیالی‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویر سازی، عکس و خوشنویسی است. معدود آثاری هم شامل جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی هستند.

جردن سینما ندارد و ساکنان این محله برای تماشای فیلم‌های روی پرده باید به سینما گالری ملت مراجعه کنند.

عکس محله جردن تهران

همان‌طور که گفته شد، بلوار نلسون ماندلا پر از برج‌ها و ساختمان‌های اداری و مسکونی بلند است. امکانات رفاهی و خدماتی این محله از بهترین‌ها در تهران محسوب می‌شود و جذابیت‌های زیادی برای شهروندان دارد. در ادامه، تعدادی عکس از امکانات و ساختمان‌های مهم محله جردن می‌بینید.

قیمت خانه و آگهی‌های محله جردن

اگر سری به سایت دیوار بزنید، متوجه می‌شوید که خانه در جردن از متری ۴۸ تا ۱۱۶ میلیون تومان معامله می‌شود. بر اساس فایل‌های آگهی شده در دیوار، متراژ اکثر خانه‌ها در این محله حدود ۱۰۰ و بالای ۱۰۰ متر است. به‌عنوان مثال اگر قصد خرید خانه ۹۳ متری داشته باشید، باید متری ۴۸ میلیون تومان پرداخت کنید. اگر هم به خانه‌های با متراژ بالا علاقمندید، برای یک خانه ۵۳۰ متری باید ۱۱۶ میلیون تومان بپردازید.

جردن از دیرباز تاکنون محل بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن بوده است. قیمت خانه در این محله همیشه صعودی بوده و شاید به همین دلیل هم به بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.



مشاهده آگهی‌های فروش مسکونی جردن در دیوار



حمل‌ونقل عمومی و مترو جردن

حمل‌ونقل در این محله به دلیل قرار گرفتن در میان خیابان‌های اصلی بسیار راحت است. البته به دلیل ترافیک همیشگی جردن برای گذر از این بلوار باید صبر زیاد و زمان زیادی داشته باشید. این بلوار دسترسی‌های محلی خوبی به خیابان‌های زیر دارد:

محلهٔ جردن ایستگاه مترو اختصاصی ندارد. البته برای سفر با مترو و رسیدن به این محله می‌توانید به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو یعنی ایستگاه مترو حقانی یا میرداماد بروید. همچنین با پیاده شدن در ایستگاه اتوبوس‌های خطوط بی‌آرتی در میدان ونک، میرداماد و پارک وی می‌توانید خود را با تاکسی یا پای پیاده به بلوار آفریقا برسانید. این محله از نظر پایانه‌های تاکسی و تاکسی‌های خطی بسیار غنی است و انتظار برای سوار شدن تاکسی بیشتر از چند دقیقه طول نخواهید کشید.





خیابان‌های مهم محلهٔ جردن

با توجه به نکاتی که در مورد جردن و امکانات و تاریخچهٔ این منطقه گفته شد، شاید از خودتان بپرسید که نام بهترین خیابان جردن چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که جردن چند خیابان بسیار مهم از جمله اسفندیار، آرش، ناهید و صبا دارد. قیمت خانه در این خیابان‌ها مانند خیابان‌های مهم محله‌های دیگر با خیابان های عادی متفاوت است و گاهی این تفاوت چند برابر هم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.