مقایسه کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ با لیفان ۸۲۰ و هیوندای i20

0

همکاری بین دو شرکت کیا موتورز با سایپا از آن دست همکاری‌های قدیمی در صنعت خودروسازی ایران است. در ادامه این همکاری، با رایزنی جهت تولید محصولی از این کمپانی کره‌ای در ایران، زمینه برای فعالیت‌های گسترده‌تر فراهم شد. به‌طوری‌که یکی از مهمترین نمود‌های ارتباط بین این دو خودروساز آسیایی به راه‌اندازی پروژه خط‌تولید و مونتاژ خودروی کیا سراتو در ایران بازمی‌گردد. خودرویی که در ایران توانست با ظاهر زیبایش، محبوبیت چشمگیری به دست آورد. در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ با لیفان ۸۲۰ و هیوندای i20 بپردازیم و عملکرد سراتو را در برابر این دو خودرو بسنجیم.

مقایسه کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ با هیوندای i20

شاید مقایسه خودروهایی در دو کلاس مختلف کمی غیرمنطقی به‌نظر برسد، ولی اطلاعات میدانی و داده‌های آماری بازار خودرو نشان می‌دهد که در این بازه قیمتی هیوندای i20، علاوه‌بر خط‌ونشان کشیدن برای دیگر هاچ‌بک‌های موجود در بازار ایران و برخورداری از آمار فروش بالا، بسیاری از خریداران را متقاعد کرده است که به‌جای خرید سدان کامپکتی چون سراتو سایپا، دل به این محصول چشم‌نواز و باکیفیت هیوندای ببندند. اما محصول سایپا نیز رقیب دست‌وپا بسته‌ای نیست و باید دید که سایپا نسخه ۱۶۰۰ سی‌سی این اتومبیل را با چه توانی روانه میدان کرده است.

پس از عرضه نسل اول هیوندای i20 طی سال‌های ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۴ میلادی و واردات آن به کشورمان، مونتاژ و عرضه نسل دوم آن را «کرمان موتور» عهده‌دار شد؛ هرچند نسخه داخلی i20، همچون سراتو سایپا، فاقد برخی از امکانات نمونه وارداتی آن است.

با مقایسه کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ با هیوندای i20 متوجه می‌شویم که طراحی i20 با مدرن‌ترین شیوه‌های طراحی کمپانی هیوندای همراه است و درنتیجه هارمونی، جذابیت و زیبایی خاصی نصیبش شده است. به‌طوری‌که ویژگی‌های ظاهری و فضای داخلی آن بیننده را یاد سدان لوکسی چون «سوناتا LF» می‌اندازد و ابعاد کوچک آن را پنهان می‌کند! این نکته شاید اصلی‌ترین عامل موفقیت این هاچ‌بک و امکان رقابتش با سدان‌های بزرگتر از خودش باشد. بنابراین، در بحث طراحی کفه ترازو به‌سمت محصول هیوندای سنگینی می‌کند و طراحی سراتو سایپا قدیمی‌تر و معمولی‌تر به‌نظر می‌رسد.

برتری در ارگونومی کابین، راحتی سرنشینان، کیفیت مطلوب متریال به‌کاررفته، کیفیت ساخت و مونتاژ، عملکرد موفق‌تر سیستم تعلیق، ترمزگیری مطمئن‌تر و … ازجمله دیگر آیتم‌های برتری هیوندای i20 بر سراتو سایپا ۱۶۰۰ سی‌سی است. اگر نسخه آپشنال سراتو سایپا را مقابل هیوندای i20 مونتاژی قرار بدهیم، در زمینه امکانات دو خودرو تقریباً برابرند.

با اینحال اگر به مقایسه کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ با هیوندای i20 در بخش فنی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سراتو سایپا با ظرفیت موتور ۱۶۰۰ سی‌سی، گیربکس دستی خطی مستقیم، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری تزریق مستقیم توانایی تولید ۱۲۴ اسب‌بخار قدرت، ۱۵۶ نیوتن‌متر گشتاور، شتاب ۱۰.۲ ثانیه و ثبت حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. از سوی دیگر، هیوندای  i20 با بهره‌گیری از پیشرانه چهار سیلندر با آرایش خطی و با حجم ۱۳۶ سی‌سی همراه‌ با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، می‌تواند با ثبت شتاب ۱۱.۶ ثانیه، ۹۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و حداکثر سرعت آن ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت باشد. شاید این شتاب بالا برای یک هاچ‌بک مدرن ناامیدکننده باشد و سراتو با وزن بیشتر سریع‌تر عمل کند، ولی وقتی پای موضوع مهمی چون مصرف سوخت به‌میان می‌آید، مصرف تنها ۵.۱ لیتر بنزین به‌صورت ترکیبی شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد!

در مقایسه کلی می‌توان گفت که هیوندای i20 برای مصارف شهری مطلوب‌تر، دارای شتاب بیشتر، آلایندگی و مصرف سوخت کمتر و مناسب برای جوانان، زوج‌ها و خانواده‌های کم‌جمعیت است و درمقابل، شاید برتری ویژه سراتو سایپا فضای بیشتر داخل کابین و صندوق‌عقب آن باشد.

عکس کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ
نمای پشتی کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ

مقایسه کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ با لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ سدانی ساخت کشور چین است که با راه‌اندازی خط تولید و مونتاژ آن در سال ۱۳۹۵ شمسی از سوی شرکت «کرمان‌موتور»، پا به بازار خودروی کشورمان گذاشت. با وجود اینکه از این خودرو به‌عنوان زیباترین سدان لیفان یاد می‌کنند، لیفان ۸۲۰ تجربه موفقی را در ایران نداشته است.

برخورداری از طراحی داخل کابین قدیمی‌تر نسبت به ظاهر خودرو، جادار بودن اتاق، کیفیت سواری مطلوب و … ازجمله ویژگی‌های بارز این خودروی چینی است. در مقایسه با سراتو ۱۶۰۰ سی‌سی تولید سایپا، لیفان ۸۲۰ از امکانات و آپشن‌های بیشتری برخوردار است و کسانی که تمایل به بهره‌مندی از تجهیزات رفاهی مدرن را دارند و نمی‌توانند هزینه بالایی بابت خرید خودرو بپردازند، با انتخاب این سدان می‌توانند به هدف خود برسند؛ هرچند کیفیت ساخت و مونتاژ لیفان ۸۲۰ چندان مطلوب نیست و در این زمینه سایپا، با افزایش سطح کیفی ساخت و مونتاژ، جبران مافات کرده است.

با مقایسه کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ با لیفان ۸۲۰ بخش فنی درمی‌یابیم که لیفان با برخورداری از پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۲۴۰۰ سی‌سی امکان تولید ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۱نیوتن‌متر گشتاور را داراست. برخلاف جعبه‌دنده سراتو سایپا ۱۶۰۰ سی‌سی، که از نوع دستی خطی مستقیم است، این محصول لیفان مجهز به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک است. باتوجه‌به ظرفیت پایین‌تر پیشرانه سراتو سایپا ۱۶۰۰ سی‌سی، تفاوت خروجی پیشرانه و تولید ۱۲۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن‌متر گشتاور توسط سدان سایپا امری طبیعی است. اما باید خاطر نشان کرد که عملکرد سراتو سایپا چه در شهر و چه در جاده کم از رقیبش ندارد و کیفیت فنی این دو باهم برابری می‌کند.

با این حال، برتری مهم سدان مونتاژ سایپا در نکات مهمی چون فروش راحت‌تر نسخه دست‌دوم، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات آن است و با صرف‌نظر از آپشن‌های بیشتر لیفان ۸۲۰، خرید سراتو سایپا توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه لیفان ۸۲۰ با خودروهای هم‌رده را نیز مطالعه کنید.

امیدواریم که این مقایسه کیا سراتو دنده‌ای مونتاژ با خودروهای هم‌رده‌اش در بازار اطلاعات مفیدی از این خودرو در اختیارتان قرار داده باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش کیا سراتو مونتاژ مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ در صورتی که تجربه رانندگی با این خودروها را دارید، نظرات و تجربیات خودتان را برای ما ارسال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.