مقایسه کیا پیکانتو با میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10

مسابقه بزرگ بین خودروهای کوچک!

0

دهه‌هاست که اتومبیل‌های هاچ‌بک شهری گوناگونی از سوی خودروسازان مختلف تولید و عرضه می‌شود و به‌واسطه محبوبیتی که این خودروهای عمدتاً ارزان‌قیمت در اقصی‌نقاط جهان دارند، شرکت‌های خودروسازی مختلف سعی دارند با ارتقا محصولات خود، سهم به‌سزایی در بازار این کلاس خاص خودرو داشته باشند و از این رقابت عقب نمانند.

البته در ایران وضع به این منوال نیست و در کشور ما خبری از آن تنوع، محبوبیت و حتی قیمت پایین این خودروها نیست. به‌هرترتیب، بازار خودروی کشور ما با محصولاتی چون: پراید نسیم، دوو ماتیز، سایپا ۱۱۱ و MVM 110 از دیرباز آشنا بوده و طی چند سال گذشته نیز، ورود برخی خودروهای وارداتی همچون: میتسوبیشی میراژ، هیوندای i10، رنو ساندرو، چند محصول چینی و کیا پیکانتو به بازار خودروهای هاچ‌بک کوچک در ایران رونق بخشیده است.

جدای از کیفیت و کارکرد نمونه‌های وطنی، شاید مقایسه خصوصیت‌های مثبت‌ومنفی کیا پیکانتو با برخی از این محصولات تازه از راه‌ رسیده، برای کسانی که قصد تهیه خودرویی در این کلاس دارند، بتواند راهگشا باشد. با همین ذهنیت، در این مطلب به سراغ مقایسه کیا پیکانتو با میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 رفته‌ایم و نقاط قوت و ضعف پیکانتو را در برابر حریفانش سنجیده ایم.

عکس کیا پیکانتو
نمای پشتی کیا پیکانتو

مقایسه کیا پیکانتو با میتسوبیشی میراژ

در ابتدا به مقایسه کیا پیکانتو با میتسوبیشی میراژ می‌پردازیم؛ یک جدال ژاپنی با کره‌ای! میتسوبیشی میراژ (Mitsubishi Mirage) از جمله خودروهای کامپکت کوچک است که سابقه تولید آن به دهه هفتاد میلادی باز می‌گردد و هم‌اکنون نسل ششم آن در حال تولید است.

با توقف تولید نسل اول آن در سال ۲۰۰۳ میلادی، نسل جدیدی که ما با آن آشنا هستیم، در سال ۲۰۱۲ میلادی به خط تولید میتسوبیشی بازگشت. سال ۲۰۱۵ میلادی بود که این کوچولوی ژاپنی به‌همت شرکت «آرین‌خودرو» پا به کشور ما گذاشت.

طبیعی بود که بنا به عدم‌علاقه ایرانیان به خودروهای این کلاس، میراژ چندان در کسب رضایت مشتریانی ایرانی خود موفق عمل نکرد. البته با فیس‌لیفتی که در سال ۲۰۱۷ میلادی روی آن انجام شد، تا حدودی وضع در بازارهای جهانی و حتی در کشور ما بهتر شد و در ادامه این امکان وجود داشت که تعدادی از این خودرو را در خیابان‌های ایران نیز مشاهده کنیم.

به‌دلیل هم‌سانی و هم‌عصر بودن نسل دوم کیا پیکانتو با نمونه‌های اولیه میراژ واردشده به ایران، قصد داریم که به بررسی و مقایسه مدل‌های پیش از ۲۰۱۷ میلادی این دو خودرو بپردازیم و در اینجا با نمونه ارتقا یافته میراژ در سال ۲۰۱۷ میلادی کاری نداریم. در ابتدا باید توجه داشت که وقتی پیکانتوی کره‌ای در کشور ما عرضه شد، میتسوبیشی هنوز اقدام به ارتقای سطح فنی و تغییر طراحی و به‌روزرسانی امکانات میراژ نکرده بود و طبیعی بود که کیا پیکانتو به مدد ظاهر چشم‌نواز و شکیل‌ترش، گوی سبقت را از این ژاپنی برباید. اولین نسل از میراژهای راه‌یافته به کشور ما از طراحی ساده‌ای برخوردار بودند و هنوز معایب طراحی آن‌ها رفع نشده بود.

همچنان‌که از محصولات صنعت خودروسازی ژاپن انتظار می‌رود، متریال به‌کاررفته و کیفیت ساخت میراژ از سطح بالایی برخوردار است. حجم پیشرانه سه‌سیلندر ۱۲ سوپاپ این خودرو ۱۲۰۰ سی‌سی است که امکان تولید ۷۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده آن اتوماتیک CVT است. شتاب صفر تا صد آن ۱۳.۸ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۳ کیلومتر در ساعت ذکر شده است.

طبیعی است که بهره‌گیری میراژ از پیشرانه‌ای سه‌سیلندر ۱۲ سوپاپ در مقابل پیش‌رانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ پیکانتو، منجر به کاهش قدرت و گشتاور این خودرو شده است. این خودرو واقعاً کم‌مصرف است و چیزی درحدود ۵.۹ لیتر به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند.

با مقایسه کیا پیکانتو با میتسوبیشی میراژ باید گفت که داشتن استاندارد آلایندگی یورو ۵ و تولید تنها ۹۵ گاز مضر CO2 در هر کیلومتر، نشانگر این نکته است که میتسوبیشی میراژ به‌مراتب بیشتر از کیا پیکانتو دوستدار محیط‌زیست است. اما میراژ با داشتن تنها دو ایربگ و محدود بودن به دو سیستم ترمز و پایداری EBD و ABS در برابر پیکانتو که از سیستم‌های نگهدارنده ABS و EBD و VSM و ESC و شش کیسه‌هوا سود می‌برد، در بحث ایمنی حرفی برای گفتن ندارد.

این وضع درمورد تنوع امکانات رفاهی و آپشن‌ها هم به همین منوال است، مگر اینکه بخواهید میراژ ارتقا یافته ۲۰۱۷ میلادی را با پیکانتوی تولید شده در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی مقایسه کنیم تا شاید برابری یا برتری میراژ حاصل شود.

با مقایسه کیا پیکانتو با میتسوبیشی میراژ از نظر قیمت هم باید گفت که کیا پیکانتو چند ده میلیون گران‌تر است، و فقط درصورتی قیمت این دو باهم برابری می‌کند که مدل‌های پایین‌تر و آسیب‌دیده پیکانتو را با برخی نمونه‌های اولین میراژ‌های واردشده به ایران مقایسه کنیم.

درکل، به‌دلایلی چون ظاهر بهتر، قدرت و توان‌فنی بالاتر، امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر و … خرید پیکانتو را باید به خرید میراژهای سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی ترجیح داد و اگر اصرار به خرید این محصول میتسوبیشی باشد، مدل ارتقا یافته آن با قیمتی به‌مراتب بیشتر توصیه می‌شود.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه میتسوبیشی میراژ با خودروهای هم‌رده را مطالعه کنید.

کیا پیکانتو
نمای داخلی کیا پیکانتو

مقایسه کیا پیکانتو با هیوندای i10

هیوندای i10 کوچکترین عضو خانواده پُرجمعیت هیوندای است که از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون در کشورهای هند، مالزی و ایران تولید شده است. تولید این خودروی کوچک را در کشور ما شرکت «کرمان‌موتور» به‌عهده دارد که پس از کش‌وقوس‌های فراوان، این محصول اصالتاً کره‌ای را با پیشرانه‌ای ۱۲۴۸ سی‌سی که توان تولید ۸۶ اسب‌بخار قدرت و گشتاوری برابر با ۱۲۱ نیوتن‌متر دارد، در ایران مونتاژ و به بازار عرضه کرده است. در حقیقت این محصول کرمان‌موتور، نسل دوم هیوندای i10 محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۳ میلادی رونمایی و یک سال پس از آن عرضه شده است. 

طراحی هیوندای i10 کار آلمانی‌هاست و ابعاد نسل جدید آن تغییر یافته و طویل‌تر شده است. حفظ کیفیت، تغییر مداوم ظاهری و طراحی هوشمندانه، به‌روزرسانی مداوم امکانات و آپشن‌ها و … منجر شده که هیوندای i10 طی ۱۲ سال گذشته همچنان در بازارهای جهانی خوش بدرخشد و با استقبال مشتریانش روبه‌رو باشد. 

با وجود اینکه در بحث طراحی و ظاهر خودرو عمدتاً سلیقه حرف اول را می‌زند، استقبال مستمر جهانیان از این هاچ‌بک کوچک نشان می‌دهد که در این موضوع گوی سبقت را از رقبایش ربوده است. فرم کشیده چراغ‌ها و هماهنگی بین چراغ‌ها و بدنه، طراحی هوشمندانه بخش‌های داخلی و خارجی، هماهنگی ابعاد بدنه و ظاهر اسپرت آن، شکیل بودن طراحی داخلی، استفاده بهینه از فضای داخل کابین، تلفیقی جذاب از زیبایی و کارایی در بحث طراحی داخلی و … نمایانگر موفقیت طراحی این خودروی شهری و برتری آن نسبت به طراحی کیا پیکانتو است.

با مقایسه کیا پیکانتو با هیوندای i10 باید گفت که متریال به‌کاررفته در داخل کابین i10، با وجود اینکه از جنس پلاستیک است، ولی بسیار باکیفیت و بادوام است. در بحث فنی نیز، برتری نسبی از آن محصول هیوندای است؛ هر چند پیش‌رانه محصول کیا به‌مراتب از اشتهای کمتری برخوردار است و کمتر بنزین می‌سوزاند. عدم استفاده از امکاناتی چون: نمایشگر هفت اینچی و سیستم گرم‌کن صندلی‌ها و فرمان در نسخه‌های عرضه شده در ایران، از جمله معایب این خودرو است. شاید بهتر باشد برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه هیوندای i10 با خودروهای هم‌رده را هم بخوانید.

امیدواریم که این مقایسه کیا پیکانتو با میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودرو در برابر حریفانش در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش کیا پیکانتو مطلع شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.