مقایسه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی با هیوندای توسان و رنو کولیوس

رقابتی نفس‌گیر در گروه مرگ

0

بسیاری از ایرانیان اولین تجربه خوش و متفاوت رانندگی را با خودروهای کلاس «کراس‌اوور کامپکت» و خودروهایی همچون کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، سوزوکی گرند ویتارا تجربه کرده‌اند.در این مقاله، قصد داریم به بررسی مقایسه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی با خودروهای هم‌رده بپردازیم.

مقدمه‌ای بر کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی

زمانی‌ که سومین نسل از کیا اسپورتیج پا به عرصه رقابت با کراس‌اوورهای کامپکت گذاشت، به جدال خودروهای این کلاس، رقابت  «گروه مرگ» می‌گفتند و اکثر خودروسازان نامدار جهان در زمینه تولید کراس‌اوورهای کوچک و میان‌سایز، حضور چشمگیری داشتند. برای کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌‌سی می‌توان لیست بلندی از رقیبان تهیه کرد، ولی دربین این حریفان نامدار، دو خودروی هیوندای توسان و رنو کولیوس از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رقبای اسپورتیج به‌ شمار می‌آیند.

مقدمه ای بر کیا اسپورتیج 2400 سی سی
کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی از نمای روبه‌رو

مقایسه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی با هیوندای توسان


با وجود اینکه مدت‌هاست کمپانی‌های خودروسازی کیا و هیوندای باهم ادغام شده‌اند و تشبیه‌های فراوانی بین محصولات آنها دیده می‌شود، ولی خریداران هنگام انتخاب بین خودروهای شرکت‌های فوق، بی‌گمان دست به مقایسه می‌زنند تا انتخاب بهتری داشته باشند. مقایسه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی با هیوندای ix35 (توسان)، از زمان عرضه اولین نسل از این کراس‌اوور کامپکت هیوندای در سال ۲۰۰۴ میلادی، همواره مطرح بوده است و با عرضه دومین نسل هیوندای ix35 در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی در ۳ مدل GL و GLS و Limited، همچنان ادامه داشته است. در همین راستا، قصد داریم به مقایسه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی و آخرین مدل‌های نسل دوم هیوندای توسان بپردازیم.

در بحث طراحی ظاهری نسل سوم کیا اسپورتیج زیباتر و جوان‌پسندتر به‌نظر می‌رسد، در حالی که دومین نسل هیوندای توسان دارای طراحی بیرونی محافظه‌کارانه‌تری است. باوجود یکسان بودن کیفیت متریال به‌کاررفته در هردو خودرو، کابین هیوندای توسان دارای این ویژگی‌های متمایز است:

  • بالاتر بودن حجم فضای بار؛
  • تسلط و دید بهتر سرنشینان نسبت به اطراف؛
  • قرارگیری دکمه‌ها و ابزارآلات مختلف داخل کابین به‌صورت ارگونومیک و کاربردی‌تر؛
  • جادارتر بودن صندلی‌های عقب و … .

در مقابل، اسپورتیج دارای کابین تنگ‌تر، کم‌حجم‌تر و با دید کمتری نسبت به اطراف است و سرنشینان عقب این خودرو، راحتی سرنشینان هیوندای توسان را ندارند. استفاده از پیشرانه مشابه در این دو اتومبیل کره‌ای، قدرت، شتاب، حداکثر سرعت و میزان مصرف سوخت یکسانی را به آنها بخشیده است. جدای از عملکرد تاحدودی مطلوب‌تر هندلینگ محصول کیا، برتری نسبی آن در بحث امکانات رفاهی نیز به‌ چشم می‌خورد.

لازم ‌به ذکر است که باوجود قرارگیری این دو خودرو در بازه قیمتی یکسان، بازار خریدوفروش کیا اسپورتیج از رونق بیشتری برخوردار است و اساساً خودروی محبوب‌تری دربین ایرانیان محسوب می‌شود. درمجموع، ضمن اعتراف به تشابه و هم‌سطح بودن عمده ویژگی‌های این کراس‌اوورهای کامپکت کره‌ای، باید ازطرفی به طراحی جذاب و فریبنده‌تر اسپورتیج و عملکرد اسپورتش اشاره کرد.

ازسوی دیگر، نباید رانندگی آسان‌ و روان و فضای خانوادگی هیوندای توسان از نظر پنهان بماند. اما با بررسی همه موارد و درنظر گرفتن تشابه‌ها و تفاوت‌های موجود، خرید کیا اسپورتیجِ خوش‌نام‌تر و محبوب‌تر، به‌مراتب عقلانی‌تر به ‌نظر می‌رسد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه هیوندای توسان ۲۴۰۰ سی‌سی با خودروهای هم‌رده را مطالعه کنید.

مقایسه کیا اسپورتیج 2400 سی سی با هیوندای توسان
نمای داخلی کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی

مقایسه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی با رنو کولیوس

رنو کولیوس (RENAULT Koleos) عنوان یک کراس‌اووری کامپکت از کمپانی رنو فرانسه است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ میلادی عرضه و طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی دو بار فیس‌لیفت شد. پس از ورود کولیوس در سال ۲۰۱۲ میلادی به ایران، مدل فیس‌لیفت دوم آن در سال ۲۰۱۴ میلادی به کشور ما راه یافت و باوجود مقاومت اولیه دربرابر ظاهر نه‌چندان شکیل آن، به‌مرور تبدیل به یکی از خودروهای موفق این کلاس در بازار ایران شد. در ادامه به مقایسه همین مدل ارتقایافته رنو کولیوس با سومین نسل کیا اسپورتیج پرداخته‌ایم.

رنو کولیوس از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی با حجم ۲۴۸۸ سی‌سی برخوردار است که توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌ بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. درمقابل، پیشرانه ۲۴۰۰ سی‌سی اسپورتیج به‌لحاظ اطلاعات عددی، برتری نامحسوسی در این زمینه دارد. همچنین با مصرف کمی بیشتر از ۹ لیتر بنزین به‌صورت ترکیبی، مصرفشان هم‌اندازه است و شتاب اولیه کولیوس با شتاب ۹٫۸ ثانیه است و آنچنان تفاوتی با رقیب کره‌ای ندارد. در بخش آپشن‌ها برتری از آن کیا اسپورتیج است. عدم جذابیت طراحی خارجی و سادگی کابین کولیوس حتی در مدل‌های ارتقایافته، در بحث طراحی رقابت را به اسپورتیج واگذار می‌کند. اما متریال به‌کاررفته در این محصول رنو بسیار باکیفیت‌تر، فضای سرنشینان و صندوق‌بارش بیشتر و میدان دید مناسب‌تری دارد.

با درنظر گرفتن محدودیت‌های ارائه خدمات پس‌ از فروش و کمیاب بودن لوازم یدکی رنو کولیوس و بازار خریدوفروش بسیار پُررونق‌تر کیا اسپورتیج، خرید کراس‌اوورکره‌ای لااقل در کشور ما عقلانی‌تر از رقیب فرانسوی‌اش به‌ نظر می‌رسد.

مقایسه کیا اسپورتیج 2400 سی سی با رنو کولیوس
نمای پشتی کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی

امیدوارم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات مفیدی درباره مقایسه هایما S7 توربو در اختیارتان قرار داده باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت خرید و فروش کیا اسپورتیج به سایت دیوار مراجعه کنید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ کدام یک از خودروهای فوق ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.