کمبود قطعات خودروهای خارجی را به دردسر انداخت

0

این روزها وضعیت بازار خودرو کمی متفاوت‌تر از قبل شده است، اما از طرف دیگر شرایط بازار لوازم یدکی نیز خیلی مساعد نیست. تأمین قطعات خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این کار باید به خوبی انجام شود.

از زمانی که واردات خودرو و قطعه به کشور ممنوع شده، خودروهای خارجی دچار مشکلات عمده‌ای شدند. از مشکلات شایع در خودروهای خارجی، کمبود قطعه بود که صاحبان این خودروها برای تعمیر خودرو مجبور بودند هزینه زیادی بپردازند.

در گذشته که هنوز خیلی از ممنوعیت قطعه و خودرو نگذشته بود، قطعات خودرو خارجی در بازار موجود بود، اما هزینه تعمیرکاران خیلی گران بود.

همچنین افزایش ۲ تا سه برابری قیمت در شرایط فعلی بازار، کسب و کار عادی را  تحت الشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی لوازم یدکی از خرید این قطعات امتناع می‌کنند.

اکنون یکی از مشکلاتی که وجود دارد، نبود قطعه برای برخی از خودروهایی است که به هیچ عنوان ارتباطی با ایران ندارند و دارندگان این خودروها از نبود قطعه شکایت دارند. پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 این روزها با مشکلات جدی رو به رو شده‌اند چرا که پژو چند وقتی است با خودروسازان دیگر ادغام شده و از آنجایی که کشورهای ادغام شده جزو لیستی هستند که نباید با ایران همکاری داشته باشند، در نتیجه پژو نیز از این به بعد به ایران قطعه نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: مجلس با واردات خودرو از مناطق آزاد مخالفت کرد

کمبود قطعات خودروهای خارجی به دردسر انداخت

لوازم یدکی خودرو این روزها در شرایطی بسر می‌برد که کمتر مشتری جرأت می‌کند به دلیل افزایش قیمت و تقلبی بودن اکثر قطعات وارد آن شود.

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، در مصاحبه با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خودرو‌های سیتروئن و پژو موجود در داخل کشور عملا به مرور بلا استفاده خواهند ماند، گفت: «اکنون هیچ قطعه‌ای از سیتروئن C3 و پژو ۲۰۰۸ در بازار وجود ندارد و تمام افرادی که صاحبان این خودرو‌ها هستند اگر دچار مشکل قطعه شوند به هیچ عنوان نمی‌توانند آن را تعمیر کنند و در حال حاضر، نیز برخی از دارندگان این خودرو‌ها به دلیل نداشتن قطعه، این خودرو را در پارکینگ گذاشته‌اند».

مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی گفت: «اکنون بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قطعات خودرو موجود در بازار تولید داخل است و مابقی از کشور‌هایی مثل چین، هند، ترکیه و تایوان تامین می‌شود. با وجود این از لحاظ تامین قطعه، به‌ خصوص قطعات خودرو‌های پرتردد تولید داخل هیچ کمبودی دیده نمی‌شود، اما با فشار‌ها و محدودیت‌هایی که برای واردکنندگان ایجاد شده، ممکن است در آینده با کمبود مواجه شویم».

او ادامه داد: «همچنین در زمینه تامین قطعات خودرو‌های وارداتی مشکلاتی وجود دارد؛ البته این مشکل برای خودرو‌های چینی نسبت به ‌خودرو‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کمتر است. همچنین واردات یا مونتاژ داخل قطعات و لوازم مصرفی خودرو‌هایی که در تیراژ پایین در کشور وجود دارند، به‌ صرفه نیست».

بیشتر بخوانید: آغاز تولید نسخه نهایی سایپا کوییک S برای تحویل به مشتریان

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تشریح کرد: «با وجود این، هیچ موردی وجود نداشته که خودرویی در بازار بدون قطعه مانده باشد و تامین‌ کنندگان قطعات به هر صورت که امکان داشته باشد، حتی به شکل مسافری قطعه مورد نیاز را تامین می‌کنند با این وجود روند، فرایند تامین قطعات خودرو‌های خارجی زمان ‌بر شده و هم قیمت آن افزایش می‌یابد که برای رفع این کمبودها، باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط واردات را تسهیل کند».

اگر تحریم‌ها لغو و ایران و آمریکا نیز پس از چهار دهه قهر، آشتی را در پیش بگیرند، نه تنها پژو سیتروئن به خودروسازی کشور باز خواهد گشت، بلکه احتمالا پای فیات-کرایسلر نیز به ایران باز می‌شود. در این سناریو، ادغام می‌تواند زمینه ساز ورود خودروساز آمریکایی-ایتالیایی به ایران با وساطت پژو سیتروئن شود.

رخ دادن این سناریو البته به این راحتی‌ها نیست، چه آنکه اولا کشور در تحریم قرار دارد و ثانیا ایران و آمریکا هنوز و پس از نقض برجام، حتی بر سر میز مذاکره نیز ننشسته‌اند. پس از توافق هسته‌ای و برجام، زمزمه‌هایی مبنی بر ورود فیات و کرایسلر به ایران به گوش رسید و حتی گفته شد ایران خودرو با خودروساز ایتالیایی وارد مذاکره نیز شده است.

با این حال، مشخص بود که دوست آمریکایی فیات اجازه حضور این شرکت را در ایران نخواهد داد و همین طور هم شد و فیات نیامد. اما طبق سناریو دوم، ادغام پژوسیتروئن و فیات-کرایسلر نه تنها خودروسازی ایران را به آمریکا وصل نخواهد کرد، بلکه پژو را برای سال‌هایی طولانی از کشور دور می‌کند.

شاید امروز مردم برای تهیه لوازم‌ یدکی خودرو خود حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگین باشند، اما باید پذیرفت که این روند نمی‌تواند ادامه دار باشد چرا که مردم توان افزایش بیش از این حد را ندارند چرا که اکثریت مردم نمی‌توانند از سبد هزینه‌ای خانوار خود رقم بیش از حد انتظار برداشت کنند چون سایر هزینه‌های زندگی کم نشده که هیچ هر روز افزوده‌تر هم شده است.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.