محله لویزان کجاست؟ هر آنچه باید درباره این محله شرقی تهران بدانید

0

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران واقع شده است. در شمال این محله، بزرگراه سرلشکر بابایی قرار دارد. بزرگراهی که این محله را از محله‌های اراج و ازگل جدا کرده است. در شرق این محله بزرگراه هنگام قرار دارد. بزرگراهی که از جنگل لویزان رد شده و بوستان را به دو بخش تبدیل می‌کند. جنوب هم با بزرگراه شهید زین‌الدین محصور شده و در غرب محله نیز بزرگراه امام علی (ع) قرار داد.

در گذشته ده لویزان در تملک عین‌الدوله، صدراعظم مظفرالدین شاه بوده که بعدها به شخصی به نام رضاخان هروی (بصیرالدوله) رسید. بصیر الدوله پس از کشته شدن ناصرالدین شاه با یکی از زنان او به نام خانم‌باشی ازدواج کرد و بدین ترتیب صاحب لویزان، مبارک‌آباد و شمس‌آباد شد. در همان دوره، اولین مسجد لویزان به نام مسجد جامع لویزان ساخته شد. مسجدی که همچنان پابرجا است و در این ۱۰۰ سال ۳ بار مرمت شده است. میانگین هر مترمربع خانه در لویزان (مرداد ۱۴۰۰) بین متری ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است. نزدیک ترین ایستگاه مترو به لویزان، ایستگاه مترو نوبنیاد و حسین‌آباد است.

در لویزان به‌دنبال املاک می‌گردید، اینجا کلیک کنید

محله لویزان کجاست؟

روی تپه‌هایی که محل گذر بادهای شمال شرق از دماوند و شمال از توچال است، محله لویزان قرار دارد. محله‌ای که اگرچه ساخت‌وساز‌‌ها، جایی برای نمود کوه و دشت در آن باقی نگذاشته است، اما همچنان می‌توان در آن آثار تپه‌ ماهورهای گذشته را مشاهده کرد.

این محله که کوچه‌ها و خیابان‌های آن با شیب تند و ملایم به یکدیگر می‌رسند، این روزها با برج‌ها و خانه‌های آپارتمانی محاصره شده است. در محلهٔ لویزان سیر تحولات شهر‌نشینی با رشد تصاعدی مواجه بوده و این روزها ساخت‌وساز در آن رواج زیادی پیدا کرده است.

پارک لویزان از معروف‌ترین مکان‌های عمومی این محله است. برای پاسخ به این سوال که پارک لویزان کجاست باید بگوییم درست در بخش جنوبی محله قرار دارد. پارکی که از گزند زندگی شهری در امان مانده و تبدیل به کپسول اکسیژن شرق تهران شده است.

محلهٔ لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران قرار دارد. بزرگراه‌های متعددی آن را محصور کرده‌اند. در شمال این محله، بزرگراه سرلشکر بابایی قرار دارد. بزرگراهی که لویزان را از محله‌های اراج و ازگل جدا می‌کند و نقش اساسی در تردد برون شهری مردم تهران دارد. این بزرگراه در حال حاضر جزو بهترین مسیرهای خروج از شهر تهران به مناطق شمالی کشور محسوب می‌شود. در شرق این محله، بزرگراه هنگام قرار دارد. بزرگراهی که از جنگل لویزان رد می‌شود و بوستان را به دو بخش تبدیل می‌کند. جنوبش هم با بزرگراه دیگری به نام بزرگراه شهید زین الدین محصور شده است. بزرگراهی که محلهٔ شمیران‌نو را از لویزان جدا می‌کند. در غرب محله بزرگراه شهید امام علی (ع) قرار دارد. این بزرگراه، محلهٔ لویزان را از حسین آباد جدا می‌کند.

نقشهٔ محلهٔ لویزان

در تصویر زیر می‌توانید موقعیت محلهٔ لویزان و دسترسی آن به اتوبان‌های شمال‌شرقی کشور را مشاهده کنید. همان‌طور که گفته شد، لویزان با محله‌های دیگر مرز دارد:

  • از شمال به محلهٔ ازگل و اراج
  • از شرق به محلهٔ قاسم‌آباد-ده نارمک
  • از غرب به محله حسین‌آباد-مبارک‌آباد
  • از جنوب به محلهٔ شمیران‌نو

تاریخچه محله لویزان

محلهٔ لویزان در قدیم از دهکده‌های قدیمی شمیران بوده که در زمان ناصرالدین شاه رونق گرفته است. این محله در زمان قاجار محل زندگی عده‌ای از مهاجران بود که به تدریج ساکنان اصلی این محله را تشکیل دادند. در این محله، خانه‌ها به دو شکل ساخته می‌شدند. خانه‌هایی که به ارباب‌ها تعلق داشته و بزرگ و وسیع بودند و خانه‌هایی که رعیت در آن زندگی می‌کرد و خیلی کوچک و ساده بودند.

لویزان در زمان قاجار پر از باغ‌های گیلاس و گلابی بود و از زمین‌‌های کشاورزی آن حبوبات و غلات برداشت می‌شد. اهالی در این منطقه به کار گاوداری نیز مشغول بودند. در آن زمان در این دهکده، گاوداری بزرگی با ۳۰۰ راس گاو شیرده وجود داشته است. از جمله طایفه‌های مشهور لویزان می‌توان به خانواده‌های زیر اشاره کرد:

  • کربلایی
  • حسن اویار
  • رضاییان
  • مشهدی عباس
  • نوراللهی

در گذشته ده لویزان در تملک عین‌الدوله، صدراعظم مظفرالدین شاه بود که بعدها به شخصی به نام رضاخان هروی (بصیرالدوله) رسید. بصیر الدوله پس از کشته شدن ناصرالدین شاه با یکی از زنان او به نام خانم باشی ازدواج کرد و بدین ترتیب صاحب لویزان، مبارک‌آباد و شمس‌آباد شد.

در همان دوره اولین مسجد لویزان به نام مسجد جامع لویزان ساخته شد. مسجدی که همچنان پابرجاست و در این ۱۰۰ سال ۳ بار مرمت شده است. در این مسجد درخت توت قدیمی‌ای وجود دارد که عده‌ای عمر آن را حدود ۳۰۰ سال تخمین زده‌اند.

امکانات محله لویزان

محله لویزان علاوه بر پارک لویزان که فضایی تفریحی و بوستانی-کوهستانی برای ساکنان فراهم کرده است، بوستان دیگری به نام بوستان جنگلی شهید فلاحی دارد. بوستانی که در مرکز این محله قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق خیابان شعبانلو و کیوان، میسر است.

امامزاده پنج تن لویزان نیز که روی تپه‌ای در خیابان فرشادی لویزان واقع شده، دیگر جاذبهٔ دیدنی این محله است که امکانات تفریحی و مذهبی ساکنان را فراهم می‌کند. در کنار این امامزاده، قبرستانی قرار دارد که وجود جوی آب روان و درختان تودرتو، صفای خاصی به آن می‌بخشد. در بالای این بقعه، تهران از چهار جهت به خوبی پیداست و در ضلع شرقی آن می‌توان منظره‌ای از بوستان جنگلی لویزان را مشاهده کرد.

مسجد جامع لویزان نیز یکی دیگر از امکانات روستا است که گرمابه لویزان در پشت آن قرار دارد. گرمابه‌ای که به گفتهٔ اهالی، قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و بخشی از هویت تاریخی محله محسوب می‌شود. در این محله امکانات دیگری ازجمله موارد زیر قرار دارند:

  • کلینیک دندانپزشکی شهید فلاحی
  • دانشگاه صنعتی مالک اشتر
  • دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • مرکز آموزش علمی کاربردی شهدای نزاجا
  • فروشگاه زنجیره‌ای رفاه و اتکا
  • تالار باغ بهشت
  • مسجد امیرالمومنین نزاجا
  • مسجد شهدای لویزان

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

قیمت مسکن در محله لویزان

قیمت اپارتمان در منطقه لویزان نسبت به دیگر محله‌های تهران متوسط رو به بالا است. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که میانگین هر مترمربع خانه در لویزان (مرداد ۱۴۰۰) بین متری ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود که معمولاً نوساز بوده و یا دسترسی خوبی به اتوبان‌ها و پارک جنگلی لویزان دارند.

قصد خرید خانه در لویزان را دارید؟ این آگهی‌ها را ببینید!

گالری عکس محله لویزان

لویزان یکی از مناطق خوش آب‌وهوای تهران است که مناظر طبیعی زیبایی دارد. پارک لویزان و جنگل منطقه، از بافت‌های طبیعی معروف تهران هستند. در گالری زیر، تصاویری از این مناطق و همچنین امکانات شهرنشینی لویزان را می‌بینید.

 

حمل‌ونقل عمومی و مترو لویزان

نزدیک ترین ایستگاه مترو به لویزان، ایستگاه مترو نوبنیاد و حسین‌آباد است. به بیان ساده، این منطقه ایستگاه مترو مجزایی ندارد. ازطرفی اتوبوس‌های تندرو و خطوط عادی اتوبوس نیاز حمل‌ونقل عمومی ساکنان را به‌خوبی برطرف می‌کنند. از مسیرهای پرکاربرد این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتوبوس‌های تندرو پایانهٔ لاله به ایستگاه مترو جوانمرد قصاب
  • اتوبوس‌های میدان رسالت به میدان قدس
  • اتوبوس‌های شهید حقانی به بلوار ارتش
  • اتوبوس‌هایی که به پایانهٔ افق (حکیمیه) نیز منتهی می‌شوند، در نزدیکی لویزان توقف دارند و دسترسی اهالی به این محله را میسر می‌کنند.

خیابان‌های مهم محلهٔ لویزان

محلهٔ قدیمی لویزان تقریباً در مرکزی‌ترین بخش محله قرار گرفته است. این محله، سه زیر محله به نام‌های ده لویزان، شهرک‌های سازمانی و شهرک ولی‌عصر دارد. خیابان شهید رضا فرشادی گذر اصلی و قدیمی محله است. در این گذر بقعهٔ اما‌مزاده پنج تن، مسجد جامع و درخت کهنسال توت قرار دارد. این خیابان باریک و شلوغ است و به نوعی برای اهالی، مرکز خرید محلی به حساب می‌آید.

ده سابق لویزان نیز درست در این منطقه قرار داشته است. بخش شلوغ و پرتردد دیگر لویزان خیابان‌هایی است که منتهی به شهرک سازمانی لویزان می‌شود. شهرکی که با ساخت ۴۰۰ دستگاه مجتمع در دورهٔ پهلوی دوم، ساخت‌وساز در آن شروع شد. دیگر خیابان مهم این محله، خیابان کیوان است، که دسترسی آسانی به پارک جنگلی لویزان دارد. خیابان‌های سمت شرقی لویزان که منتهی به پادگان لویزان می‌شود، نیز از جمله خیابان‌های مهم و امنیتی این محله هستند.

خانه‌های اجاره‌ای لویزان را در دیوار ببینید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.