مقایسه مزدا ۲ با رنو ساندرو و هیوندای i20

دنیای خودروهای هاچ‌بک

0

در دنیای خودروهای هاچ‌بک، سرعت و تَروفِرزی حرف اول را می‌زند. خودروهایی جوان پسند با قیمتی تقریباً مناسب که می‌توانند هم کارراه‌انداز باشند و هم مناسب حس و حال اسپرت. مدلی که از این خودرو در ایران موجود است مربوط به سال ۲۰۱۴ است. مزدا ۲ هم مانند سایر مزداها توسط گروه بهمن بر روی خط مونتاژ قرار گرفت اما پس از ۲ سال به دلایلی که شاید مهم‌ترین آن‌ها عدم استقبال توسط مردم بود، تولید آن متوقف شد ولی هنوز در میان خودروهای دست دوم جزو خودروهایی است که مشتری دارد. 

در این مطلب به مقایسه مزدا ۲ با رقبایش در بازار یعنی رنو ساندرو و هیوندای i20 می‌پردازیم تا ببینیم کفه ترازو به نقع کدام خودرو سنگین می‌شود.

عکس مزدا 2 از پشت
نمای پشتی مزدا ۲

مقایسه مزدا ۲ و رنو ساندرو؛ کامل‌تر و زیباتر

موتور K4M 696 که در قلب ساندرو جای گرفته، خود را پیش‌تر روی تندر ۹۰ ثابت کرده است. موتوری با ۴ سیلندر خطی که حجمی معادل ۱.۶ لیتر دارد و توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه را دارد. مجموع این مشخصات می‌تواند ساندرو را در ۱۱.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعتی که ساندرو با این موتور می‌تواند به آن دست پیدا کند ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

در مقابل، کمپانی مزدا که بیش‌تر شاهد تولید خودروهای سوپراسپرت سریع از آن بودیم، برای تولید مزدا ۲، درست مثل ساندرو، از موتوری با ۴ سیلندر خطی استفاده کرده و البته باید گفت موتور هر دو خودرو ۱۶ سوپاپ است. تفاوت‌ها در دیگر مشخصات موتور هستند که حجم موتور قرار گرفته روی خودروی مزدا ۲، ۱.۵ لیتر است. این موتور توانایی تولید ۱۰۲ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد و حداکثر گشتاور حاصل از آن ۱۳۵ نیوتن‌متر در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر مزدا ۲ ۱۱.۹ ثانیه است و حداکثر سرعتی که می‌تواند داشته باشد ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

بنابراین با مقایسه مزدا ۲ با رنو ساندرو متوجه می‌شویم که این دو خودرو در قسمت موتور و پیشرانه شرایط نسبتاً برابری دارند. شاید مختصات ساندرو دهان‌پرکن‌تر باشد اما نتیجه حاصل از توانایی‌های موتور، یعنی حداکثر سرعت، در هر دو خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. فقط ساندرو در شتاب اولیه ۴ دهم ثانیه سریع‌تر از مزدا ۲ است. البته از نظر طراحی هم مزدا ۲ (در هر دو تیپ) زیباتر از ساندرو است.

در مورد مزدا ۲ می‌توان گفت که هرچه‌قدر هم بخواهیم به طراحی خارجی آن ایراد بگیریم، باید بگوییم اگر هم ساده است به شکل زیبایی ساده است. طراحی بیرونی مزدا ۲ جمع‌وجور و مانند اسباب‌بازی است که این طراحی، پارک کردن آن را مخصوصاً در مکان‌های شلوغ که یافتن جای پارک معضل بزرگی است، راحت می‌کند و این‌ یک مزیت محسوب می‌شود. طراحی اتاقک مزدا ۲ هم با ظاهر بیرونی آن کاملاً انطباق دارد و حس جمع‌وجور بودن آن را به‌خوبی منتقل می‌کند.هر دو خودرو از ایمنی بالایی برخوردار هستند و توانسته‌اند در تست امنیت NCAP اروپا ۴ ستاره کسب کنند.

با مقایسه مزدا ۲ با رنو ساندرو درمی‌یابیم که عملکرد هر دو خودرو در زمینه‌ تجهیزات و امکانات بسیار ضعیف بوده و شاید با کمی اغراق تنها مزیت‌شان نسبت به پراید شیشه‌های برقی سرنشین عقب و تنظیم برقی‌ آینه‌ها باشد. این موضوع زمانی بیش‌تر توی ذوق می‌زند که به قیمت‌ دو خودرو در بازار نگاه می‌کنیم. مخصوصاً مزدا ۲ که یکی از دلایل عدم استقبال از آن در بازار قیمت بالای این خودرو بود. حالا تجهیزات بسیار کم را به آن اضافه کنید تا ببینید چه‌قدر آزاردهنده‌تر می‌شود. در ابتدای عرضه‌ مزدا ۲ به همین دلیل به آن ۲۰۶ گران می‌گفتند. در مورد خوش‌معامله بودن در بازار ایران بدون شک ساندرو در برابر مزدا ۲ مانند پول نقدی است در برابر قطعه زمینی که هیچ خواهانی ندارد. 

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه رنو ساندرو با خودروهای هم‌رده را نیز مطالعه کنید.

عکس مزدا 2 از داخل
نمای داخلی مزدا ۲

مقایسه مزدا ۲ و هیوندای i20

مزدا ۲ دارای چهره‌ای زیبا و ابعادی کوچک است. این خودرو از موتوری به حجم ۱۰۵ لیتر بهره می‌برد؛ موتوری که قادر به تولیدی ۱۰۲ اسب‌بخار قدرت است. جعبه‌دنده این خودرو از نوع ۴ سرعته اتوماتیک است. مزدا ۲ قادر است در مدت زمان ۱۱.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ برسد و تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت نیز سرعت می‌گیرد. این خودرو یک خودروی کم‌مصرف و اقتصادی است و در سیکل ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند.

با مقایسه مزدا ۲ با هیوندای i20 باید گفت که i20 دومین هاچ‌بک از محصولات شرکت هیوندای در بازار ایران است که بعد از حضور نسبتاً موفق i30 در بازار، این خودرو هم راهی بازار شد؛ خودرویی که برای رقابت با کوچک‌های دیگری مثل مزدا ۲ و تویوتا یاریس به بازار فرستاده شده بود. این خودرو در میان گروه رقابتی خود از همه پرقدرت‌تر بوده، درحالی که قیمت آن حتی از یاریس هم ارزان‌تر است! هرچند قیمت این خودرو نیز مناسب نبوده اما به نسبت دو خودروی دیگر معقولانه‌تر است.

هیوندای i20 در کشورهای ترکیه، هند و چین نیز تولید می‌شود. جعبه‌دنده‌های در نظر گرفته‌شده شامل ۶ سرعته و ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک است که این خودرو با جعبه‌دنده‌ ۴ سرعته اتوماتیک راهی بازار داخلی شده است.

هیوندای i20 طراحی شبیه به برادر بزرگ‌تر خود یعنی i30 دارد. در نمای جلو هیوندای i20 از جلوپنجره‌ای بسیار شبیه به i30 و چراغ‌هایی که بی‌شباهت با آن نیستند بهره می‌برد. اما در قسمت عقب چراغ‌های متفاوت با آن‌چه در i30 می‌بینیم، نمای عقب را تا حدودی شبیه به تویوتا یاریس می‌کند. این دو خودرو هر دو برای رانندگی شهری مناسب‌اند هرچند که در جاده‌ها نیز می‌توان روی راحتی و سواری آن‌ها حساب باز کرد، اما با توجه به ابعاد کوچک‌شان، پرداخت چنین هزینه‌ای برای آن‌ها منطقی نیست.

مزدا ۲  از موتوری ضعیف‌تر با مصرف سوختی پایین‌تر و البته با استهلاک کم، خریدی نسبتاً اقتصادی است (صرف نظر از قیمت). هیوندای i20 نیز با توجه به موتور قوی‌تر و امکانات بیش‌تر انتخاب مناسبی است، هرچند به‌اندازه مزدا ۲ کم‌مصرف نیست اما ابعاد آن بزرگ‌تر از مزدا ۲ بوده و سرنشینان راحت‌تر خواهند بود. 

امیدواریم که این مقایسه مزدا ۲ با رقبایش توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودرو و ارزش خرید آن در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش مزدا ۲ مطلع شوید.

نظر شما درباره مزدا ۲ چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.