بررسی مرسدس بنز ۳۰۰ اس‌ال گالوینگ؛ به زیبایی مرغ دریایی

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0

ماشین این هفته، مرسدس بنز ۳۰۰ اس‌ال گالوینگ بدون شک از نمادهای شاخص تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی جهان است. مدل درهای این ماشین مشخصه اصلی آن است. طراحی بی‌نظیر این خودرو نه‌ تنها در زمان تولیدش فراتر از زمان خود بود، بلکه امروز هم فقط بنز از پس مهندسی آن برمی‌آید. در وافع، مرسدس بنز ۳۰۰ اس‌ال گالوینگ خودرویی است که نه تنها گذر زمان از زیبایی آن اصلاً نکاسته، بلکه آن را قیمتیتر و باارزشتر کرده است.

«گالوینگ» به معنی بال مرغ دریایی و به‌راستی برازنده آن است. این نام بیانگر نحوه باز و بسته شدن درهای این ماشین است. بنز اس‌ال ۳۰۰ نسل اول با کد W198 از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۳ تولید شد و همیشه در صدر جدول کلکسیونرها و ماشین‌بازها قرار داشته و دارد؛ شاید چون این ماشین حتی امروز هم به‌راحتی قابل استفاده است.

مرسدس بنز ۳۰۰ اس‌ال گالوینگ اولین خودروی تولید شده بنز در کلاس اس‌ال جی‌تی و پرسرعت‌ترین ماشین تولید شده آن زمان بود. کارخانه مرسدس بنز، مدل  ۳۰۰ اس‌ال را در سال ۱۹۵۴ با مدل دو‌نفره کوپه و درهای گالوینگ به بازار فرستاد و پس از مدت کوتاهی مدل کروکی آن را عرضه کرد. سیستم تزریق مستقیم سوخت که کمپانی بنز ابداع کرده بود و پیش‌تر روی ماشین‌های مسابقه‌ای بنز در سال ۱۹۵۲ مقبولیت بی‌سابقه‌ای به دست آورده بود، روی این خودرو هم با استقبال و موفقیت بسیاری روبه‌رو شد.

بیشتر بخوانید: بررسی فورد ماستانگ شلبی جی‌تی ۳۵۰

ایده کلی سازنده مرسدس بنز ۳۰۰ اس‌ال گالوینگ این بود که یک ماشین مسابقه‌ای را با تغییرات اندک برای رانندگی در خیابان بسازد. این ایده بسیار موفق بود و در اصل «مکس هافمن» (یک تاجر اتریشی‌الاصل که از واردکنندگان بزرگ اتومبیل در امریکا بود) به کمپانی مرسدس بنز ارائه کرد و مورد موافقت مدیران وقت آن کمپانی قرار گرفت. در حقیقت مرسدس بنز با پذیرفتن این ریسک قمار بزرگی کرد، چراکه نمی‌شد تصور کرد بازار اتومبیل آن زمان چه عکس‌العملی به چنین طراحی عجیبی نشان خواهد داد. به هر حال، مرسدس بنز این ریسک را پذیرفت و مدل ۳۰۰SL تولید شد. ۳۰۰ به معنای حجم موتور سه‌ لیتری آن و اس‌ال به معنای فوق سبک یا سوپرلایت، تشکیل‌دهنده نام این ماشین شد.

در سال ۱۹۵۴ و به جای این‌که مثل همیشه در نمایشگاه‌های مطرح اروپا، مثل نمایشگاه فرانکفورت یا ژنو، از این خودروی جدید رونمایی شود، در نمایشگاه خودروی نیویورک به دنیا معرفی شد. در آن سال، اس‌ال ۳۰۰ به‌سرعت پرطرفدار شد و تا امروز نمادی از زیبایی و مهندسی در صنعت اتومبیل‌سازی جهان به شمار می‌رود. با توجه به تقاضای بسیار بالا برای این ماشین، مرسدس مدل کوچک‌تر و سبک‌تری را در سال ۱۹۵۵ روانه بازار کرد. این مدل که SL 190 نام گرفت موتوری کم‌حجم‌تر (۹/۱ لیتری) با چهار سیلندر داشت که بعدها مدل ۲۳۰ اس‌ال با حجم موتور بالاتر جایگزین آن شد.

بیشتر بخوانید: بررسی فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا؛ شاهکار آقای انزو فراری

این سری ماشین‌ها پدران ماشین نمادین دیگری شدند که از سال ۲۰۰۰ به بعد در کمپانی بنز متولد شد؛ مرسدس بنز اس‌ال‌اسِ ای‌ام‌جی. قیمت این نوع ماشین‌ها بسته به وضعیت ماشین و کیفیت بازسازی و فاکتورهای دیگر در حراجی‌های جهان بین یک تا دو و نیم میلیون دلار در نوسان است.

سال ۲۰۱۲ در ایالت آریزونای امریکا، یک ماشین بسیار کمیاب از این مدل با بدنه تمام آلومینیومی، مدل سال ۱۹۵۵ به قیمت بی‌سابقه چهار میلیون و ششصد هزار دلار به فروش رفت. شاید به همین دلیل است که کلکسیونرهای کوچک‌تر که نمی‌توانند چنین ارقامی را بپردازند، بیشتر به خرید یا بازسازی مدل کوچک‌تر آن یعنی مرسدس بنز ۱۹۰ اس‌ال تمایل دارند.

حقیقت این است که سادگی و زیبایی این خودروی تولید سال ۱۹۵۵ اصلا با خودروهای امروزی قابل قیاس نیست، یعنی نه‌تنها گذر زمان از زیبایی آن اصلا نکاسته، بلکه آن را قیمتی‌تر و با ارزش‌تر از پیش کرده است. انگار امروز با دیدن ظرافتی که در این ماشین به کار رفته، دلمان برای این‌گونه زیبایی‌ها تنگ می‌شود و ماشین‌های مدرن با همه امکانات و تجهیزاتشان دیگر به چشم‌مان نمی‌آیند.

***

شما می‌توانید در دیوار نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.