معماری ما، E کلاس دیگران!

بررسی تاریخچه، نکات مهم خرید و نگهداری مرسدس بنز W114/115 در ایران به قلم نیما مجتهدزاده

0

مرسدس بنز W114/115 یکی از محبوب‌ترین محصولات کلاسیک مرسدس بنز در سراسر جهان است. این خودرو در کشورمان به قدری شهرت یافته که لقب «مرسدس بنز معماری» به آن داده شده است. لقبی که ناشی از علاقه قابل توجه قشر معمار و اصطلاحا «بساز و بفروش» در ایران است. در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی‌ها و تاریخچه این نسل از کلاس E می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین و برترین واردکنندگان و نمایندگان رسمی خودروسازان مطرح جهانی در ایران، شرکت مریخ بود. این شرکت که دفتر مرکزی آن در خیابان سعدی تهران واقع شده بود، محصولات مختلف مرسدس بنز را تقریبا همزمان با عرضه جهانی، به ایران نیز وارد می‌کرد. چنین روندی برای مرسدس بنز کلاس E نسل W115/114 نیز طی شد و در سال ۱۳۴۷، اولین سری از این خودرو به کشورمان رسید. در آن زمان، مرسدس بنز نمونه‌های ۶ سیلندر را با کد W114 و نمونه‌های ۴ سیلندر را با کد W115 می‌شناخت.

"تبلیغ

تولید این نسل از کلاس E تا سال ۱۹۷۶ ادامه یافت. در این میان در سال ۱۹۷۳ یک فیس لیفت ( تغییر چهره ) جزئی روی آن انجام گرفت که تغییراتی شامل جلوپنجره و کاپوت متفاوت، حذف شیشه لچکی جلو، کرکره‌ای شدن چراغ‌های عقب و آینه بغل‌های بزرگ جدید در قالب این فیس لیفت روی این مرسدس انجام گرفت. با آن که بخش قابل توجهی از نمونه‌های وارد شده به ایران از نوع قبل از فیس لیفت بودند، اما به تدریج و در طول سالیان به لطف کمبود قطعات مدل پایینی و البته تشویق برخی قطعه فروشان، به تدریج این نمونه‌های مدل پایینی به نمونه‌های مدل بالایی تغییر داده شدند.

مرسدس بنز W114/115 در سه فرم سدان، کوپه و سدان کشیده عرضه شده است. کمتر از ۱۰ هزار دستگاه نمونه کشیده (لانگ) تولید شده که بخش قابل توجهی از آن به صورت دیزل و برای تاکسی کشورهای خاورمیانه همانند لبنان و سوریه ساخته شده و بنابراین، نمونه‌های بنزینی اتاق کشیده W114  مجهز به موتور بنزینی، کمیاب‌ترین نمونه این نسل است. نمونه‌های کوپه که همگی شش سیلندر بودند نیز در رتبه بعدی از نظر تیراژ پایین قرار دارد. بخشی از مرسدس بنز W114/115 های وارد شده به ایران، نمونه‌های سفارش آمریکا هستند که از روی فرم خاص سپرهای بزرگ، چراغ‌های خطر و البته فرم کاسه چراغ‌های جلو قابل تشخیص هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه ب‌ام‌و سری ۳ نسل E21 در ایران

مرسدس بنز معماری یا همان مرسدس بنز W114/115 در ایران در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی خودرویی برای اقشار متوسط رو به بالا بود و افرادی که به دنبال خرید یک مرسدس بنز راحت با ظاهری محافظه کار بودند، این مدل را انتخاب می‌کردند. به لطف نرخ بالای عوارض گمرکی که تقریبا همزمان با عرضه این مدل از بنز تصویب شد، بیشتر نمونه‌های وارد شده به ایران ساده و با کمترین آپشن‌های رفاهی بودند. بیشتر نمونه‌های سدان ۶ سیلندر (W114) ایران برای تشریفات و البته نیروهای انتظامی و گارد به کشورمان وارد شدند که تصاویری از آن‌ها در حاشیه مراسم جشن‌های دو هزار و پانصد ساله نیز قابل مشاهده است. بخشی از این نمونه‌ها بعدا به اشخاص واگذار شدند.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی، بنز معماری جایگاه خود به عنوان خودرویی بادوام، دوست داشتنی و البته جان سخت را حفظ کرد و تا اواخر دهه هفتاد، هنوز مورد توجه بخشی از قشر سنتی جامعه بود که به خودروهای جدید اعتماد نداشتند. نرم بودن سواری و گشتاور خوب موتورهای چهار و شش سیلندر این مدل، از دیگر مواردی بودند که محبوبیت بالایی برای آن به ارمغان آوردند.

از نظر لوازم یدکی و تزئینی می‌توان گفت که سپر مدل‌های قبل از فیس لیفت، دسته راهنما، چراغ‌های عقب تخت نمونه‌های قدیمی، چراغ‌های جلوی حباب برجسته مدل پایینی، جلوپنجره توری فلزی، زه‌های اصلی، لاستیک های دور درب و دور شیشه فابریک، فرمان‌های استخوانی مدل پایینی، دسته دنده مدل پایینی، تودوزی و رودری اصلی این روزها نایاب هستند. این نسل از مرسدس بنز، خصوصا در نمونه‌های چهار سیلندر، از نظر فنی مشکل خاصی ندارد و پیشرانه‌های بسیار جان سختی دارد. در مدل‌های ۶ سیلندر، خصوصا مدل‌های ۲۳۰ و ۲۵۰، موتور مشکلات شایعی دارد. بدیهتا لوازم موتوری و فنی نمونه‌های ۴ سیلندر ارزانتر و فراوان‌تر است.

بیشتر بخوانید: بررسی مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر ۷۲۲

سایر موارد مهم در زمینه خرید را می‌توان مشکل پوسیدگی در کف پای جلو و گلگیرهای عقب دانست. در بنز معماری دو تکه بودن فایروال (فاصله دیواره موتور تا اتاق) امری دردسرساز است؛ چرا که جداره داخلی ممکن است بپوسد و آب به داخل اتاق رخنه کند و علاوه بر از بین رفتن فایروال، هیچ اثر خاصی قابل مشاهده نباشد. دیگر ایراد شایع را می‌توان از بین رفتن آب بندی صندوق عقب به خاطر فرم چراغ های عقب دانست. در بسیاری از موارد بوی دودی که به داخل اتاق سرایت می‌کند نیز آزاردهنده است.

به طور خلاصه می‌توان مرسدس بنز W114/115 را خودرویی نوستالژیک و دوست داشتنی عنوان کرد که با وجود آن که مثل سابق نمی‌تواند بدون دغدغه‌هایی نظیر کمبود لوازم تزئینی همانند یک خودروی روزمره مورد استفاده باشد، هنوز گزینه خوبی برای کسانی است که دوست دارند از آلمانی کلاسیک خود به طور مداوم سواری بگیرند.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.