اولین بنز S کلاس دیگران، آخرین بنز طلایی ما!

بررسی تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری مرسدس بنز W116 در ایران به قلم نیما مجتهدزاده

0

مرسدس بنز W116 به عنوان اولین نسل کلاس S، یکی از محبوب‌ترین محصولات لوکس مرسدس بنز در کشورمان است که در تیراژی نسبتا قابل توجه به ایران وارد شده و بیشتر با کد ۲۸۰S شناخته می‌شود. در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی‌ها و تاریخچه این نسل از کلاس S می‌پردازیم.

معرفی مرسدس بنز W116

شرکت مریخ واقع در خیابان سعدی تهران، به عنوان نماینده و وارد کننده رسمی محصولات مرسدس بنز در ایران، تقریبا همزمان با عرضه جهانی اولین نسل کلاس اس در سال ۱۳۵۱، این مدل را به کشورمان وارد کرد. این مدل که با کد W116 شناخته می‌شد، جایگزین نسل W108/109 بود که در ایران محبوبیت قابل توجهی داشت.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری ب‌ام‌و سری ۵ نسل E12

مرسدس بنز W116 در خیابان‌های ایران
مرسدس بنز W116 (عکس از آرشیو خانواده آژیری)

نسل W116 در حالی در سال ۱۹۷۲ معرفی شد که نسل قبلی آن یعنی W108/109 و مدل ۶۰۰ توانسته بودند انتظارات از یک مرسدس بنز لوکس را تا حد زیادی بالا ببرند. در این نسل مرسدس بنز با تمرکزی قابل توجه روی کیفیت سواری، هندلینگ، عملکرد فنی و ایمنی، جهشی قابل توجه برای کلاس S به ارمغان آورد. اولین بار ترمزهای ABS روی همین نسل در سال ۱۹۷۸ عرضه شدند. W116 در سال ۱۹۷۴ به عنوان خودروی سال اروپا برگزیده شد. تولید این نسل تا سال ۱۹۸۰ ادامه یافت، هرچند جانشین آن یعنی نسل W126 در سال ۱۹۷۹ معرفی شده بود.

اولین نسل کلاس S در دو فرم سدان معمولی و کشیده عرضه شده است. مدل‌های مختلف W116 مجهز به پیشرانه‌های ۶ سیلندر بنزینی و دیزلی و ۸ سیلندر بنزینی بودند که در این بین با اختلاف خاص‌ترین نمونه، سری ۴۵۰SEL 6.9 است. این مدل به لطف پیشرانه ۶.۹ لیتری هشت سیلندر و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکش در زمان خود به روایتی برترین خودروهای لوکس جهان بود. به جز نمونه‌های دیزلی که تعداد نمونه‌های وارد شده آن به ایران تقریبا ناچیز است، از بقیه نمونه‌ها تعدادی وارد شده که خاص‌ترین‌ها قطعا همان ۴۵۰SEL 6.9 هایی هستند که اکثرا به سفارش گاراژ سلطنتی و یگان تشریفات وارد شدند.

علاوه بر این، تعدادی از ۴۵۰SEL های ضد گلوله نیز در اختیار گاراژ سلطنتی بود که با رنگ آبی مشهور به درباری، شیشه عقب بدون لچکی و جای ایستادن گارد شناخته می‌شوند. تعدادی از W116 های وارد شده به ایران، نمونه‌های سفارش آمریکا هستند که از روی فرم خاص سپرهای بزرگ، چراغ‌های خطر و البته فرم کاسه چراغ‌های جلو قابل تشخیص هستند.

همانند اسلافش، نسل W116 کلاس S نیز خودرویی نسبتاْ گرانقیمت برای ایرانیان بود و به همین دلیل بیشتر واردات شرکت مریخ معطوف به نمونه ۲۸۰S بود که همین دلیل در ایران این اتاق بیشتر با همین کد شناخته شده است. همین مدل نیز در آن زمان (میانه دهه ۵۰) چیزی بالغ بر ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت. بعد از پیروزی انقلاب و در دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی، بنز W116 هنوز مورد توجه بخشی از علاقمندان مرسدس بنز در جامعه بود و جایگاه خود به عنوان یک خودروی جادار و لوکس را حفظ کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بازار W116 به خاطر ارتباط گسترده این مدل با خودروهای تشریفاتی و ثروتمندان دوره پهلوی، اندکی آشفته بود.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه، نکات مهم خرید و نگهداری مرسدس بنز W114/115 در ایران

تعمیر و نگهداری مرسدس بنز W116

از نظر لوازم یدکی و تزئینی می‌توان گفت که بازار لوازم تزئینی این نسل از کلاس S وضعیت چندان خوبی ندارد و گرانی شدید قطعات تزئینی همانند زه‌ها، لاستیک دور شیشه، چراغ‌های جلو و عقب و جلوپنجره از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف آن در کشورمان است.

نمونه‌های شش سیلندر این مدل از نظر قطعات یدکی وضعیت بهتری دارند و دوام پیشرانه‌های مختلف ۶ و ۸ سیلندر آن بسیار مناسب و ستودنی است. با این حال نمونه مجهز به موتور ۶.۹ لیتری، از نظر پیچیدگی‌های فنی یک کابوس است و بازسازی و حتی نگهداری آن برای بسیاری تقریبا خارج از دسترس شمرده می‌شود. از نظر کیفیت سواری و هندلینگ، باید مدل W116 را یکی از برترین سدان‌های دهه ۷۰ میلادی دانست. نرمی سواری در سری ۴۵۰SEL 6.9 نیز در کلاس خود بی‌نظیر و تقریبا هم رده محصولات رولزرویس است.

پوسیدگی در صندوق و گلگیرهای عقب و همین طور سرگلگیرهای جلو را باید از شایع‌ترین مشکلات این مدل مرسدس بنز دانست. نفوذ آب از شیشه جلو و نهایتاً پوسیدگی کف پای جلو یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به هنگام خرید به آن توجه کرد. در نهایت باید اشاره کرد که W116 نیز همانند بیشتر خودروهای کلاسیک نیمه لوکس و لوکس، بهتر است به صورت سالم و یا بازسازی شده خریداری شود و خرید نمونه اصطلاحاً «کاردار» به امید بازسازی در شرایط کنونی بازار ایران چندان منطقی نیست و توصیه نمی‌شود.

به طور خلاصه می‌توان نسل W116 مرسدس بنز کلاس S را خودرویی باصلابت، زیبا و در عین حال نوستالژیک دانست با وجود دغدغه‌هایی نظیر کمبود لوازم تزئینی، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که می‌خواهند کیفیت سواری مثال زدنی تقریبا مدرن مرسدس بنزهای دوران طلایی این برند را در قالب یک خودروی کلاسیک تجربه کنند. خودرویی که حتی خرید نمونه پایه ۲۸۰S آن می‌تواند یک تجربه شگفت انگیز باشد.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.