مقایسه میتسوبیشی ASX با کیا اسپورتیج GT لاین و هیوندای توسان

ژاپنی تقریباً بازنده

0

رقابت بین کلاس‌اوورها مانند رقابت بین سدان‌های شهری و خانوادگی تنگاتنگ و نفس‌گیر پیش می‌رود. در این مقاله به مقایسه میتسوبیشی ASX با کیا اسپورتیج GT لاین ۲۰۱۸ و هیوندای توسان TL خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام یک از این خودروهای شرق دور توان و عملکرد بهتری از خودشان به نمایش می‌گذارند.

مقدمه‌‌‌‌‌ای بر مقایسه میتسوبیشی ASX

با رونق‌گرفتن بازار خرید و فروش کراس‌اوورها به عنوان خودروهایی جادارتر که قابلیت‌های بیشتری هم داشتند، کمپانی‌های خودروسازی با ایجاد تنوع در این کلاس، سعی کردند رضایت مشتری‌ها را کسب کنند. اوایل خودروهای شاسی‌بلند به خودروهای مناسب سفر معروف بودند، اما با ایجاد این تنوع این خودروها به میان خودروهای شهری راه پیدا کردند و کراس‌اوورهای کوچک با اندازه‌های کوچک‌تر و امکانات مناسب مصارف شهری به میدان آمدند.

مقایسه میتسوبیشی ASX با کیا اسپورتیج GT لاین ۲۰۱۸

کیا با شاسی‌بلند شهری خود از نسل دوم حضوری پررنگ در ایران داشته است و طرف‌داران زیادی برای خود دست‌وپا کرده است. نسل چهارم آن یعنی مدل ۲۰۱۸ در طراحی ظاهری مانند مدل‌های قبلی چندان جذاب و متناسب به‌ نظر نمی‌رسد و به‌نوعی پس‌رفت کیا در طراحی این خودرو را نشان می‌دهد. برخلاف کیا، میتسوبیشی در مدل ۲۰۱۸ به‌روزتر و جذاب‌تر شده و پیشرفت چشمگیری داشته است.

مقایسه میتسوبیشی ASX با کیا اسپورتیج GT لاین ۲۰۱۸
میتسوبیشی ASX از نمای روبه‌رو

در بخش فنی، اسپورتیج ۲۰۱۸ یک موتور ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر باقدرت ۱۸۱ تا ۱۸۸ اسب بخار و ۲۳۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سقف سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صدش ۹٫۸ ثانیه است. در مقابل آن، میتسوبیشی ASX تولید ۲۰۱۷ با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندرش، فقط می‌تواند ۱۴۷ اسب بخار قدرت  و ۱۹۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

وزن کمتر اسپورتیج باعث شده است تا شتاب صفر تا صد آن به‌نسبت قدرت کمتر موتور، چندان هم بیشتر از اسپورتیج نباشد و نهایت به ۱۰ ثانیه برسد. سقف سرعت ASX هم ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است که از عملکرد بهتر گیربکس ۶ سرعته ‌CVT –L این خودرو نشئت می‌گیرد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک اسپورتیج چندان هماهنگ با موتور عمل نمی‌کند و ضریب‌های تعویض دنده در آن چندان خوب انتخاب نشده‌ است.

مشکل بزرگی که در میتسوبیشی ASX شاهد هستیم، فضای کم عقب خودرو است؛ به‌طوری‌که به‌ هیچ‌ عنوان فضای کافی برای ۳ نفر تأمین نشده است و حتی برای ۲ نفر نیز تصور آن می‌رود که در یک هاچ‌بک کوچک شهری نشسته‌اند. سقف کوتاه خودرو باعث می‌شود که حتی افراد نه‌چندان قدبلند دچار مشکل شوند؛ مشکلی که در اسپورتیج به‌لطف استفاده مناسب از تمام فضاها و طراحی خوب کابین دیده نمی‌شود. همچنین، صندلی‌های نرم اسپورتیج نشیمن بسیار راحت‌تری را نصیب سرنشینان می‌کنند. در مقایسه میتسوبیشی ASX با اسپورتیج، سیستم تعلیق ASX عملکرد به‌مراتب بهتری دارد.

مقایسه میتسوبیشی ASX با کیا اسپورتیج GT لاین ۲۰۱۸
نمای داخلی میتسوبیشی ASX

در مورد ایمنی دو خودرو باید گفت که هر دو دارای ۵ ستاره ایمنی هستند، اما به‌ نظر می‌رسد ASX با ۷ کیسه هوا نسبت به اسپورتیج با ۶ کیسه هوا در این بخش کمی قوی‌تر ظاهر شده باشد. در ضمن، هر دو اتومبیل قفل‌شونده ضریب دیفرانسیل دارند، اما در مقایسه میتسوبیشی ASX با اسپورتیج، تنظیمات دیفرانسیل ASX کامل‌تر است. در بخش امکانات رفاهی هم باید گفت کیا اسپورتیج به‌خوبی خوش‌نامی هم‌وطنانش را در این بخش حفظ‌ کرده و از امکانات بسیاری برخوردار است. البته این امکانات بیشتر به قیمت بیشتر خودرو هم تمام شده است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه کیا اسپورتیج جی‌تی‌ لاین با هیوندای توسان و رنو کولیوس را هم مطالعه کنید.

مقایسه میتسوبیشی ASX با هیوندای توسان TL

هیوندای توسان از سال ۲۰۰۹ در ایران حضور داشته و مانند دیگر رقیب کره‌ای‌اش تاکنون موردتوجه بسیاری قرار گرفته است. نسل سوم این خودرو که از ۲۰۱۶ به ایران آمد، جایگزین ix35 شد. توسان TL با طراحی جذاب و دل‌نشین، بیشتر از همیشه شبیه به سانتافه به‌ نظر می‌رسد. ازنظر زیبایی اگر بیشتر از رقیب خود یعنی میتسوبیشی ASX نباشد، هم‌سطح آن ظاهر شده است.

موتور ۲لیتری ۴ سیلندر توسان توان تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن‌متر گشتاور ا دارد. سقف سرعت این خودرو مانند میتسوبیشی با موتور ۲لیتری‌اش ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۱٫۸ ثانیه یعنی کمی بیشتر از شتاب ۱۰ثانیه‌ای میتسوبیشی ASX است. میتسوبیشی با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتن‌متر گشتاور به‌کمک وزن کمترش، می‌تواند در این بخش تا حدودی بهتر از رقیب عمل کند. مصرف هر دو خودرو ۸٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

ابعاد بزرگ‌تر توسان که آن را در بین کراس‌اوورهای متوسط شهری قرار می‌دهد، باعث‌ شده است تا فضای داخل کابین بسیار جادارتر و بهتر باشد و مشکل کمبود جایی که در میتسوبیشی ASX شاهدش هستیم، احساس نشود. عملکرد گیربکس CVT-L میتسوبیشی با شیفترهای پشت فرمانش بهتر از گیربکس ۶ سرعته خودکار توسان TL است و هماهنگی بیشتری با موتور دارد. هندلینگ دو خودرو در شرایط خوبی قرار دارد، اما میتسوبیشی از تعلیق بهتری بهره می‌برد.

مقایسه میتسوبیشی ASX با هیوندای توسان TL
نمای پشتی میتسوبیشی ASX

در بخش ایمنی هر دو دارای ۵ ستاره ایمنی هستند، اما توسان با تجهیز به ۱۰ کیسه هوا در مقایسه میتسوبیشی ASX با ۷ کیسه هوا ایمن‌تر ظاهر شده است. همچنین ترمز DBC در توسان TL برتری دیگر این خودرو بر رقیب است. ازنظر امکانات رفاهی توسان همچنان در سطح بالاتری قرار دارد، هرچند قیمت آن نیز در مقایسه میتسوبیشی ASX به میزان قابل‌توجهی بالاتر است.

بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر، قبل از اقدام به خرید خودرو مطلب مقایسه هیوندای توسان نسل سوم با خودروهای هم‌رده را نیز مطالعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه میتسوبیشی ASX است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خرید و فروش میتسوبیشی ASX را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.