مقایسه ام وی ام ۱۱۰ با دوو ماتیز و پراید

12

خودروهای ارزان‌قیمت در بازار ایران تنوع چندانی ندارند و در رده قیمتی ام وی ام انتخاب‌های ما معمولاً به ماتیز و پراید محدود می‌شوند که در کلاس خودروهای کوچک قرار دارند. از بین این سه خودرو فقط پراید همچنان تولید می‌شود و دو خودروی دیگر در بازار دستِ‌دوم یافت می‌شوند. در ادامه به مقایسه ام وی ام ۱۱۰ با دوو ماتیز و پراید می‌پردازیم تا ببینیم در رده خودروهای کوچک ام وی ام ۱۱۰ چه حرفی برای گفتن دارد.

مقایسه ام وی ام ۱۱۰ با دوو ماتیز

خودروی دوو ماتیز مشخصات فنی خوب و کیفیت ساخت بالایی داشت و این‌گونه توانسته بود بازار خوبی کسب کند و موجب علاقه و اعتماد مشتریان شود. جلوبندی محکم، شتاب خوب و کولر قوی، رانندگی با این خودرو را دل‌پذیر می‌کرد.

ورود ماتیز در بازار ایران اعتماد به خودروهای کوچک شهری را در پی داشت و این امر سبب شد ام وی ام ۱۱۰ در اوایل ورود به بازار خودروی ایران فروش خوبی داشته باشد. اما به‌تدریج مشکلاتش آشکار شد و فروشش کاهش یافت.

با مقایسه ام وی ام ۱۱۰ با دوو ماتیز متوجه می‌شویم که ماتیز دارای یک موتور ۳ سیلندر ۶ سوپاپ با توان ۵۱ اسب‌بخار قدرت و ۶۸ نیوتن‌متر گشتاور است و با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود. در نقطه مقابل، مدل ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ ام‌وی‌ام ۱۱۰ دارای موتور ۹۹۸ سی‌سی است که ۵۲ اسب‌بخار قدرت و ۹۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، مدل ۴ سیلندر این خودرو نیز دارای موتوری ۱۶‌ سوپاپ با حجم ۱۰۸۳‌ سی‌سی است که ۶۸ اسب‌بخار قدرت و ۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ماتیز ۱۷ ثانیه و شتاب صفر تا ۱۰۰ ام‌وی‌ام ۱۱۰ در مدل ۳ سیلندر ۱۵ ثانیه و در مدل ۴ سیلندر دستی ۱۴ ثانیه است.

ماتیز شتاب اولیه خوبی دارد (به‌دلیل ضریب دنده‌های بهتر)، درحالی‌که ام وی ام ۱۱۰ در مقایسه شتاب ثانویه بهتری دارد، اما از آن‌جا که این خودروها برای استفاده درون‌شهری طراحی شده‌اند و مناسب رانندگی در جاده نیستند، شتاب اولیه به حداکثر سرعت ارجحیت دارد و این مزیت ماتیز نسبت به ام وی ام است. در کل، ماتیز هم از نظر مشخصات فنی و هم کیفیت ساخت نسبت به ام وی ام ۱۱۰ برتر است.  

نمایی از داخل ام وی ام 110
نمایی از داخل ام وی ام ۱۱۰

مقایسه ام وی ام ۱۱۰ با پراید


پراید از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت «سایپا» در کشور ما تولید می‌شود و بعد از پیکان، از قدیمی‌ترین خودروهای بازار ایران است. این خودرو دارای موتوری به حجم دقیق ۱۳۲۳‌ سی‌سی است که توانایی تولید ۶۳‌ اسب‌بخار قدرت را در دور موتور ۵۵۰۰ دارد. همچنین، گشتاور تولیدی این موتور ۱۰۳‌نیوتن‌متر در ۲۸۰۰‌ دور بر دقیقه است. این موتور در انواع پراید‌ها مشترک بوده و تغییری ندارد.

در نقطه مقابل مدل ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ ام وی ام ۱۱۰ دارای موتور ۹۹۸ سی‌سی است که ۵۲ اسب‌بخار قدرت و ۹۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، مدل ۴ سیلندر این خودرو نیز دارای موتوری ۱۶‌سوپاپ با حجم ۱۰۸۳‌ سی‌سی است که ۶۸ اسب‌بخار قدرت و ۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

در این بخش پراید سایپا ۱۱۱ با ام وی ام ۱۱۰ را مقایسه می‌کنیم که از نظر ایمنی کمی قوی‌تر از محصولات قبلی است. در مورد کابین هم ادوات به‌کاررفته کیفیت بیش‌تری دارند و باتوجه به نصب داشبورد جدید، سروصدای داشبورد به‌کلی حذف شده است. با نصب فرمان هیدرولیک نیز رانندگی با این خودرو به‌خصوص در شهر راحت‌تر از قبل شده است. نصب ترمز ABS نیز سبب بالاتر رفتن سطح ایمنی خودرو شده است.

نمای پشتی ام وی ام 110

با مقایسه ام وی ام ۱۱۰ با پراید متوجه می‌شویم که ام وی ام دارای بدنه‌ای با استحکام بالاست و در تصادف مقاومت زیادی نشان می‌دهد. در اوایل حضورش در بازار مشکل کمبود قطعه داشت، اما در‌حال‌حاضر قطعات آن در بازار موجود هستند؛ هر‌چند که قیمت آن‌ها همانند قطعات پراید ارزان و فراوان نیستند.

این خودرو در سواری شهری بسیار خوش‌دست‌تر از پراید است اما پراید استهلاک پایین‌تری دارد. ام‌وی‌ام ۱۱۰ نیز همانند پراید ۱۱۱ قابلیت دوگانه‌سوز شدن ندارد اما ازنظر مصرف سوخت کاملاً اقتصادی‌تر از پراید است به‌خصوص این‌که موتوری ۱۶ سوپاپ دارد.

MVM 110 همچنین شامل امکاناتی مانند ترمز ABS ، سیستم ضد‌سرقت، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل، سیستم پخش Mp3 با پورت USB و چهار بلندگو، آینه‌ها و شیشه‌های برقی اتوماتیک، مه‌شکن جلو و عقب، و بالابر خودکار شیشه‌ها دارد.

هر دو خودرو برای رانندگی شهری مناسب بوده و از نظر قیمتی نیز جزو ارزان‌ترین‌ها هستند اما نکته‌ای که در این‌جا وجود دارد امکانات بیش‌تر ام‌وی‌ام ۱۱۰ و هزینه کم‌تر تعمیر و نگهداری پراید است. هر دو خودرو دارای ابعادی کوچک بوده و برای خانواده‌های پر‌جمعیت مناسب نیستند اما ام‌وی‌ام مصرف سوختی کم‌تر و پراید قطعاتی ارزان‌تر دارد. اگر همچنان بین خرید ام وی ام ۱۱۰ و پراید مردد هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه پراید با خودروهای رقیبش در بازار را هم مطالعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم که مقایسه بالا توانسته باشد اطلاعات مفیدی از ام وی ام ۱۱۰ در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های خودرو در سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش ام وی ام ۱۱۰ مطلع شوید.

نظر شما درباره ام وی ام ۱۱۰ چیست؟ آیا تجربه رانندگی با خودروهای بالا را دارید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

12 نظرات
  1. محمد می‌گوید

    ممنون

  2. علی می‌گوید

    مقاله خوبی بود

  3. یاسین می‌گوید

    ما رفتیم تو جاده ام وی ام ۱۱۰ سه سیلدر

  4. یاسین می‌گوید

    ولی راست که نریم تو جاده

  5. آی تی می‌گوید

    ممنون

  6. شکوهی می‌گوید

    سلام واقعا صادقانه بخوام بگم ام وی ام ۱۱۰ از لحاظ هزینه تعمیر و قطعات کمر شکن هست هزینه ماشین خارجی داره سواری در حد پراید نداره فقط از لحاظ اپشن و شکل ظاهری برتری داره از پراید من یه دونه دارم نه میتوانم بفروشم نه از پس مخارجش بر میام ۳ ساله خوابیده

  7. امیر می‌گوید

    هر کی می خواد بره تو اسنپ کار کنه یا آژانس باید پراید بخره اونم صندوق دار و گاز سوز ، ام وی ام برای مصرف شخصی خوبه ، خیلی از خانم ها پراید رو ننگ میدونن و سوار نمیشن .

  8. نادی می‌گوید

    من برای مصرف شخصی اوم وی ام دوست دارم. به خاطر قیمت بالاتر، همسرم دوست دارن ماشینی باشه که از لحاظ ایمنی تو جاده و مسافرت هم کاربرد داشته باشه. بین انتخاب ام وی ام پراید و تیبا موندم.

  9. رستمی می‌گوید

    سه سال پراید سوار شدم دوسال ام وی ام بنظرم ام وی ام چهار سیلندر بهتر از پراید هستش

  10. استخدام می‌گوید

    ممنون از مقاله خوبتون

  11. استخدام می‌گوید

    قطعات ماتیز پیدا میشه؟

    1. امیرعلی می‌گوید

      اره چرا نه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.