کارخانه ساخت موتور ۱۵۵ اسب بخاری در ایران راه‌اندازی می‌شود

0

شرکت توسعه قوای محرکه تیوان حاصل سرمایه‌گذاری مشترک گروه بهمن و شرکت دانش‌ بنیان توسعه فناوری پارس رایزن است که با استفاده از توانمندی‌های داخل و همکاری و مشارکت قطعه‌ سازان بزرگ کشور، به دنبال اجرای طرح کلان ملی طراحی و تولید خانواده موتورهای کم‌ مصرف در بازه قدرتی۱۴۳ تا ۱۵۵ اسب بخار و مصرف سوخت ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی یورو ۶ است.

نقل از روابط عمومی گروه بهمن، سید مجتبی میرسهیل مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، مجری طرح کلان ملی طراحی و ساخت خانواده موتور پر قدرت و کم مصرف یورو ۶ هم زمان با روز هوای پاک آخرین وضعیت اجرای این طرح را تشریح نمود.

شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی، طراحی و تولید خانواده موتورهای کم مصرف و با سطح آلایندگی یورو ۶ سه سیلندر با توان ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر و ۴ سیلندر با توان ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را در دست اقدام دارد. به زودی نیز کارخانه ساخت موتور تیوان نیز با تیراژ بالا آغاز به کار می‌کند.

نخستین بار فناوری Downsizing & Down speeding برای کاهش قابل‌ توجه مصرف سوخت در موتور خودرو در سال ۲۰۱۲ در خودروهای شرکت فورد به‌ کار گرفته شد و طی سال‌های بعد سایر خودروسازان مطرح دنیا از جمله بی‌ام‌دبلیو، فولکس واگن، رنو و پژو نیز از این فناوری‌های جدید در موتورهای نسل جدید خود استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: آمادگی برای سرمایه‌گذاری مشترک خودروسازی در عراق

کارخانه ساخت موتور ۱۵۵ اسب بخاری در ایران راه‌اندازی می‌شود

فناوری فعلی موتور خودروهای داخلی در حال تولید، مربوط به دو دهه گذشته بوده و با بکارگیری فناوری قدیمی برای موتور ۳ سیلندر با حجم ۱/۲ لیتر، حداکثر توان قابل حصول در محدوده ۷۵ تا ۸۵ اسب بخار و گشتاور ۹۵ تا ۱۰۰ نیوتن متر است اما با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا جهت ارتقاء راندمان و در عین حال کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها (از جمله فناوری‌هایی مانند پاشش مستقیم سوخت داخل محفظه احتراق، به کارگیری توربوشارژ، سر سیلندر یکپارچه با منیفولد خروجی، بلوک سیلندر آلومینیومی به صورت ریخته گری یکپارچه با بوش سیلندر چدنی و …) محصول موتور ۳ سیلندر شرکت تیوان دارای ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور است که در نوع خود پر قدرت‌ترین موتور تولیدی خودروهای سواری داخل کشور و دارای کمترین مصرف سوخت و سطح آلایندگی یورو ۶ می‌باشد.

با اتمام طراحی، نمونه سازی و پشت سر گذاشتن موفق آزمون‌های عملکردی و دوام، اولین نمونه از این موتور در مرداد ماه سال ۹۵ با حضور مقامات عالی رتبه کشور به طور رسمی رونمایی و پس از آن سرمایه گذاری برای ایجاد خطوط تولید، صنعتی سازی و تولید انبوه این خانواده موتور با فناوری بالا آغاز شد. در حال حاضر نصب و راه اندازی ماشین آلات و بزرگترین کارخانه ساخت موتور در کشور با ظرفیت ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، مراحل پایانی خود را طی می‌نماید و بهره برداری از فاز نخست تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

بخشی از فناوری موتورهای تولیدی در صنعت خودروی کشور به دو تا سه دهه قبل برمی‌گردد. موتورهای فعلی در داخل کشور معمولا پیشرانه‌های ۶/ ۱ یا ۸/ ۱ لیتری هستند که حجم موتور تولیدی تیوان پایین‌تر و با قدرت بسیار بالاتری است.

سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی انجام شده در این طرح، بزرگترین سرمایه گذاری صنعت خودرو طی دو دهه گذشته جهت ارتقاء فناوری خودروهای تولیدی می‌باشد. خطوط تولید این خانواده موتور مدرن ترین، به روز ترین و پیشرفته ترین خطوط تولیدی صنعت خودرو کشور که به طور هم زمان قابلیت ماشین کاری و مونتاژ ۱۰ نوع از انواع موتورهای ۳ و ۴ سیلندر را دارا می‌باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت خودرو مجددا ۱۰ درصد ارزان‌تر شد

کارخانه تولیدی شرکت تیوان در شهرک صنعتی کاسپین قزوین در زمینی به وسعت ۸ هکتار و زیربنای ۵۰ هزار متر مربع احداث گردیده و به روز ترین فناوری های روز دنیا در حوزه تولید محصولات با فناوری بالا در آن لحاظ شده است. علاوه بر این طی این طرح بالغ بر ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

با توجه به فناوری بالای این نوع موتورها، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های طراحی موتور دنیا به‌ عنوان مشاور طراحی و انتقال فناوری به بخش‌ خصوصی دانش‌ بنیان در داخل کشور متصل شد. قرارداد انتقال فناوری و طراحی این خانواده موتور در مرداد ماه ۹۴ در حاشیه کنفرانس ایران و اروپا در وین اتریش در حضور دو تن از اعضای دولت به امضای شرکت مشاور آلمانی- اتریشی و شرکت دانش‌ بنیان داخلی رسید و به این ترتیب فرآیند طراحی و انتقال فناوری این نوع موتورها به داخل کشور آغاز شد.

بیشتر بخوانید: قیمت کارخانه خودروهای داخلی از قیمت جهانی بیشتر شد

با بهره برداری از این طرح کلان ملی تا پایان سال، تولید انبوه موتورهای با فناوری بالا و کم مصرف در محدوده ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بر روی خودروهای سواری اجرا و یکی از منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید محقق خواهد شد. همچنین به منظور اطمینان از تداوم چرخه نوآوری و توسعه و بروزرسانی محصولات، طی سرمایه‌گذاری مشترک انجام شده تیوان با دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آزمایشگاه ملی و مرکز نوآوری قوای محرکه پیشرفته (الکتریکی، هیبریدی، احتراقی) برای انواع خودروهای سبک و سنگین تا توان ۴۳۰KW به عنوان اولین و مجهزترین مرکز آزمون و توسعه قوای محرکه الکتریکی و احتراقی کشور تا سطح استاندارد یورو ۶ ایجاد گردیده است که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. برای ایجاد این آزمایشگاه بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری مشترک بین صنعت و دانشگاه صورت پذیرفته است و با آغاز به کار، دانشگاه تهران در بین ۵ دانشگاه برتر دنیا در حوزه طراحی و آزمون قوای محرکه پیشرفته قرار می‌گیرد.

موتور کم‌ مصرف و پر قدرت تیوان دارای وجه تمایز برجسته‌ای با انواع موتورهای تولیدی در صنعت خودرو است و مشابه آن تاکنون در هیچ‌ یک از خودروهای تولید داخل کشور تولید و استفاده ‌نشده است. با توجه به جدید بودن فناوری خانواده موتور یاد شده در حین فرآیند طراحی استفاده از آن در خودروهای هیبرید الکتریکی مدنظر قرار گرفته و با ایجاد زمینه‌ تولید خودروهای هیبرید الکتریکی در داخل کشور، زیرساخت‌های به‌ کارگیری از قوای محرکه مربوط به آن در شرکت تیوان ایجاد شده است. با توجه به سطح آلایندگی موتور یورو ۶، به‌ کارگیری این موتور نقشی اساسی در کاهش آلاینده‌های زیست‌ محیطی و بهبود کیفیت هوا در کلان‌ شهرها خواهد داشت.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را از بلاگ دیوار دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.