موج جدید کاهش قیمت در بازار خودرو

0

از مدت‌ها قبل‌تر و در پی نقض توافق هسته‌ای و برجام از سوی دولت آمریکا و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تورم انتظاری شهروندان صعودی شد و نرخ ارز نیز اوج گرفت تا بازارها به خصوص خودرو هم چند انفجار قیمت را تجربه کنند.

از ابتدای هفته جاری شاهد هستیم که همچنان موج کاهش قیمت در بازار خودرو ادامه دارد. هم‌زمان با کاهش نرخ ارز، بازار خودرو نیز پس از روزهای پر نوسان مجدد در سراشیبی قیمت قرار گرفته است و با ادامه این روند و به حداقل رسیدن اختلاف قیمت در این بازار به نظر می‌رسد خورشید روزهای طلایی دلالان در بازار خودروهای داخلی رو به افول است.

هرچند کاهش تولید و عرضه (به دلیل تحریم) از یک سو و ممنوع شدن واردات از سوی دیگر نیز در اوج ‌گیری قیمت خودرو سهم داشتند، با این حال بالابرهای اصلی، همان انتظارات تورمی و نرخ ارز بودند. سرانجام اما در اواسط آبان و پس از آنکه دونالد ترامپ از جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست خورد، انتظارات تورمی شهروندان کاهش یافت و ریسک غیر اقتصادی نیز در مسیر نزول قرار گرفت و ارز هم دست از سرکشی برداشت و وارد فاز دفاعی شد.

بازار خودرو از ابتدای امسال روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشته است؛ چنانچه طی چند ماه اخیر تقریبا هر روز خبرهایی مبنی بر افزایش و یا کاهش قیمت خودرو در رسانه‌ها و بازار رد و بدل می‌شد و بر بی‌ثباتی و نوسانی شدن بازار خودرو بیش از پیش دامن می‌زد.

منحنی قیمت خودرو از اواسط آبان سیری نزولی به خود گرفته و حالا این دولت است که می‌تواند به واسطه بازی با ابزار تعرفه، زمینه کاهش هر چه بیشتر قیمت را فراهم و گام سوم را برای تخلیه حباب بازار بردارد.

حال با نزدیک شدن به ثبات در بازار ارز و روند کاهشی که در یکی دو روز گذشته در بهای ارز آغاز شده است موج خوش‌بینی دیگری، بازار خودرو را در بر گرفته و موجب شده است که متقاضیان همچنان به امید کاهش قیمت‌ها از حضور در بازار امتناع کنند اتفاقی که اگر چه بیش از گذشته موجب خالی شدن بازار از خریدار و تشدید کسادی در بازار خودرو می‌شود، اما به گفته کارشناسان می‌تواند زمینه ساز بازگشت خریداران واقعی به بازار خودرو باشد.

با این وجود در هفته گذشته پس از افزایش نرخ دلار و از سویی اعلام تصمیم شورای رقابت مبنی بر نرخ گذاری جدید خودروها قیمت خودرو جهش چشم گیری را تجربه کرد البته مخالفت سازمان بازرسی و عدم ابلاغ قیمت های جدید موجب توقف این جریان و عقب نشینی قیمت‌ها در بازار شد.

در این بین کارشناسان معتقدند هر خبری در بازار سرمایه می‌تواند واکنش بازار خودرو را به عنوان کالایی سرمایه ای به دنبال داشته باشد و در این بین انتشار اخباری مبنی بر افزایش یا کاهش ناگهانی نرخ ارز مسلما تاثیرات مهمی در جهش یا افت شدید قیمت خودرو خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: واردات خودروهای کارکرده به کجا رسید؟

موج جدید کاهش قیمت در بازار خودرو

یک فعال بازار خودرو با اشاره به فروکش کردن قیمت‌ها در بازار خودرو و رسیدن به یک ثبات نسبی گفت: «اگرچه قیمت خودرو در یکی دو روز اخیر روند کاهشی داشته است، اما با این حال به دلیل نوسانات بازار ارز، قیمت خودرو در بازار قابل پیش بینی نیست و ممکن است هر لحظه شاهد تغییرات قیمتی باشیم».

در واقع با وجود روند نزولی قیمت‌ها، نمی‌توان ادعا کرد حباب بازار خودرو کاملا تخلیه شده است. به گفته نیکخواه، وابستگی شدیدی که بازار خودرو به نرخ ارز دارد عمدتا وضع کنونی قیمتی را ایجاد کرده است و با وجود افت قیمت خودروها همچنان معامله گران در بازار خودرو به تغییرات بیشتر در بازار ارز چشم دوخته‌اند.

در حال حاضر میزان معامله خودرو در بسیار کم و به نوعی رکود در بازار حاکم است. خریدار واقعی شاید به میزان ۱۰ درصد در بازار است و همه در انتظار کاهش و ثبات قیمت خودرو هستند.

اظهارات این فعال بازار در حالی است که با وجود رکود معاملات در نمایشگاه‌های خودرو اما بازار آگهی‌ها در فضای مجازی داغ شده است گرچه که در این بازار نیز فروشندگان تمایلی به فروش محصول ندارند و تنها با قیمت‌هایی بالا آن را به مشتریان پیشنهاد می‌دهند تا شاید بتوانند در این شرایط از فروش خودرو سود مناسبی کسب کنند.

بیشتر بخوانید: ماجرای توقف فروش فوق‌العاده خودروسازان چیست؟

نیکخواه با وجود شیب نزولی قیمت‌ها همچنان قیمت‌های فعلی را دارای حباب دانست و تاکید کرد که در صورت افزایش عرضه، قیمت‌ها به مراتب بیشتر کاهش خواهد یافت و با تداوم کاهش‌ها به تدریج رکود در بازار از بین رفته و خرید و فروش در میان خریداران واقعی انجام خواهد شد.

افزایش تولید خودرو و عرضه بالای خودرو توسط خودروسازان، بهبود روند تحویل خودرو به مشتریان، کاهش قیمت ارز و از سوی دیگر ورود خودروهای دپو شده توسط مردم که پیش‌تر خریداری کرده بودند، موجب ریزش شدید قیمت خودرو شده است.

با این حال بررسی نرخ‌های اعلام شده در بازار خودرو نشان از افت محسوس قیمت داخلی‌ها در بازار دارد؛ بر این اساس قیمت پراید ۱۳۱ با کاهش یک میلیونی به ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبای هاچ بک با پنج میلیون کاهش به ۱۳۴ میلیون، کوییک با پنج میلیون کاهش به ۱۴۹ میلیون تومان در بازار رسیده است.

همچنین در رده محصولات ایران خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افت حدود ۱۰ میلیونی به ۱۹۵ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای با پنج میلیون کاهش به ۲۴۸ میلیون تومان، پژو پارس TU5با کاهش ۱۲ میلیونی به ۲۱۳ میلیون و دنا پلاس با هشت میلیون کاهش به ۳۱۲ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده است.

با وجود روند فعلی و کاهشی قیمت‌ها، وضعیت بازار همانند ۲ماه گذشته بوده و کمتر معامله‌ای انجام می‌شود و خریداران همچنان نسبت به خرید خودرو رغبتی نشان نمی‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.